Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Akkurat nå ligger vi med 12,7V på batteriet vi har koblet til nå.

Jeg har vært nede i 12,2 men fyrte da opp for å lade litt, dvs rusa den opp til rundt 1200 rpm for å få litt amp ut av dynamoen.

 

Men hvor langt ned kan jeg la det gå til før jeg bør starte opp og lade?

Hva er absolutt laveste Volt en kan la det gå ned til før en kan lade, og hvor høyt bør det gå før en stopper?

Jeg lot motoren gå på turtall til den bikket mellom 14,0 og 14,1 ca. Når jeg stoppet motoren da stoppet den på 13,7 og falt nedover og har nå stått en stund på 12,7..

 

Hva mener dere?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Du finner helt sikkert anbefalinger på nettet om laveste og og høyeste anbefalt spenning for å unngå skade på platene. Sjekk hos produsent.

Jeg mener å huske 11,8 volt som en nedre grense for hvilespenning og 14,5 som øvre spenning under ladning.

 

 

Det er forskjell på vilespenning og på spenning under belastning. Hvis du har et dårlig ladet startbatteri, kan det godt hende at batterispenning synker til noen få volt når batteriet ikke orker å dra motoren rundt lenger.

 

En viktig ting å huske at et batteri ikke viser hvilespenning med en gang. Det tar litt tid. (timer)

 

Et fulladet batteri har ca. 13,2 v i hvilespenning. (syrevekt 1.28 ved 200 C)

Link to post
Share on other sites

Et fulladet batteri har ca. 13,2 v i hvilespenning. (syrevekt 1.28 ved 200 C)

Hva er det du sier? Jeg tror du mener 12,7 - 12,8 Volt. 13, 2 Volt kan man aldri oppnå uten at lading er til stede.

 

Spørsmålene som stilles er det umulig å gi et enhetlig svar på (med fare for å høres ut som Ole Petter). En stor batteribank med lav spenning har mindre problemer med å starte motoren din enn en liten. Ellers er det vel slik at jo dypere utladninger, jo kortere levetid får batteriene (sterkt forenklet, og i motsetning til hva Lotus mener). Batteriene er ikke fulladet før spenningen har ligget på ca. 14,4 Volt en tid (avhengig av hvor dyp utladningen har vært).

 

Mitt råd er å skille forbruk og start, slik at startbatteriet ikke blir brukt til noe annet enn start. (Ref. skillerele e.l.) Det skal ikke være så store båten til før dette er gjennomførbart. Ei heller skal det være så store eller dyre båten før en batterimonitor kan ansees å være en fornuftig investering. Ole Petter, Jørg Becker, Maritronic (Kr.sand) m.fl. har dette. (Odelco/Victron/Mastervolt/Sterling, osv.) En batterimonitor forteller ikke den hele og fulle sannhet, men man kommer utrolig mye nærmere sannheten enn om man bare vurderer situasjonen ut fra batterispenning.

Link to post
Share on other sites

Beklager, merket ikke sms'en før nå...

 

Jeg tror du får bedre svar i tråden her enn hva jeg kunne gitt deg uansett.

Handlet nytt 115ah startbatteri i dag, så du kan få en volt eller to av meg... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det ser jo unektelig sånn ut, men da forstår jeg ikke kolonnen med 0 A belastning (0 A - 12,5 Volt?).

Hvilespenningen er gjerne oppgitt når batteriet har fått hvile i mange timer, gjerne et helt døgn.

Spenning ved 0 A belastning er derfor den spenningen du leser av når batteriet har vært belastet rett i forkant, men ikke er belastet akkurat nå.

 

Tabellen er veldig kjekk, men dette er sikkert en tabell som viser hvilke spenninger man kan forvente med et standardbatteri av en gitt størrelse, f.eks 100Ah.

 

jernia, Alle mener vel at jo dypere utladinger man har, jo kortere levetid får batteriet. Alle, inkludert meg :wink:

Link to post
Share on other sites

12,7 V= fullt batteri

12,3 V= halv kapasitet

12,0 V= ca en tredjedel tilbake, batteri må lades omgående

11,7V= helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Det kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading om det ikke har stått for lenge.

 

Sitat fra "Strøm om bord" av Jon Winge, en fin liten bok å ha i båten. :flag:

Link to post
Share on other sites

Å vurdere forbruksbatterienes tilstand uten en batterimonitor (ut fra batterispenning) forekommer meg å være like lettvint som å drite på bøtta i stedet for å installere pumpedo (manuell eller elektrisk) ombord. Et lite alternativ til Winges bok om strøm i båten, er boken til Reinout Vader http://www.victronenergy.com/upload/docume...v8_july2004.pdf Hvis man surfer grundig på sidene til Victron http://www.victronenergy.com finner du kanskje denne boken på svensk! Mulig man må til http://www.storebroenergysystems.se eller noe sånt. Ved nærmere undersøkelser må jeg innrømme at jeg ikke fant den svenske utgaven, men så er jeg ikke den råeste på disse nettgreiene.

Link to post
Share on other sites

Hei Jernia

Etter en rask skumlesing av innholdet du linket til fant jeg ut at det var verdt å skrive det ut og lese det på hytta i påsken.

 

Jeg ble nylig kjent med at Viktron leverer batterier og kommer til å teste dem så fort testeren min er oppgradert. Det jeg mener er viktig for oss som arbeider med komplette installasjoner, er at batteriene holder det de lover.

 

Når vi skal skape forutsigbarhet så regner vi på batteri levetid i forhold til forskjellige måter å bruke batteriene på. Vi definerer forskjellige ting som når batteriet regnes for å være utslitt i installasjonen etc.

 

Det er klart at når en batteriprodusent oppgir feil data for batteriet slik som testen i Practical Sailor også bekrefter skjer, så bommer vi totalt på installasjonen. Hvis vi regner et batteri for å være utslitt når kapasiteten har sunket til 80 %, så vil det si at hvis vi velger et Lifeline batteri med 8 % mindre kapasitet enn oppgitt, så er jo batteriet utslitt når det er 12 % slitt og ikke 20 % slitt som vi regnet på.

 

Denne feilen forskyver vi inn i syklingsområdet vi har regnet på, og da er marginene blitt så små at resultatet blir dertil.

 

Hvis man ser på store produsenter av batterier som i hovedsak konsentrere seg om telecom og andre industrielle installasjoner, så holder alltid disse batteriene det de lover føler jeg. I motsetning til enkelte markeder som fritidsbåt hvor aggressiv reklame styrer markedet og lett påvirkelige kunder, blir batterier med feil oppgitt kapasitet og egenskap fort avslørt fordi det stilles krav om jevnlige kapasitetsmålinger og korrigerende vedlikeholdstiltak.

 

Det er også stort fokus på pris i dette markedet, men prisen regnes ikke ut før batteriet er utslitt, noe alle seriøse leverandører vet veldig godt.

 

Jeg er heller ikke så rå på disse nettgreiene, men planlegger å ta et kurs når jeg har gått av med pensjon. :fishing:

God påske

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er temmelig ny her, men har i det siste fulgt litt med på diskusjonene om strøm, og da især batterier. Mye å lære, men også stor underholding. Om man som fritidsbåtbruker blir så mye klokere av duellene mellom Lotus og Ole Petter, er en annen sak. Håper det kan tilgis at jeg i denne tråden sniker inn noen refleksjoner, med utgangspunkt i Ole Petters innlegg. Har ingen faglig kompetanse, kun ca. 40 års erfaring på vannet. (Ole Petter, du må også tilgi meg for at jeg bruker siteringsfunksjonen.)

 

Har erfaring med at kvalitetskontrollen på batterier til det private markedet kan være så ymse, også på kostbare merker. Kan dette også være en medvirkende årsak til at mange andre også har forskjellige erfaringer m.h.t. levetid på batterier? Dette tror jeg også gjelder relativt dyre batterier som påståes å være produsert i USA. For en sluttbruker er det nærmest umulig å vite om en celle har en liten "defekt" når batteriet er nytt. Konsekvensene kommer som regel ikke tilsyne før etter en tid.

Jeg ble nylig kjent med at Viktron leverer batterier og kommer til å teste dem så fort testeren min er oppgradert. Det jeg mener er viktig for oss som arbeider med komplette installasjoner, er at batteriene holder det de lover.

Jeg har stor respekt for din erfaring og kompetanse på dette området, og er ikke et øyeblikk i tvil om at dine tester er bedre enn de som blir presentert i diverse båtblader. Men dette med tid er jo et viktig parameter som er vanskelig å få med i laboratorietester utført på nye batterier. Reklamen tar oftest utgangspunkt i antall dyputladninger og "designet" levetid, men jeg har enda tilgode å se en graf hvor begge disse variablene (+temperaturforhold) er tatt med. Kanskje ikke så viktig heller, for det er bestandig temmelig stor forskjell på liv og lære.

 

Et lite eksempel: Et batteri oppgis å kunne levere 500 50% utladninger / designet levetid 8 år. Vel, vi har kanskje en situasjon hvor man har hatt 250 utladninger til 50% i snitt over fire år. Er det noen som virkelig tror at man da får ut 250 tilsvarende utladninger over de neste 4 år? Jeg håper ikke det, får da tror jeg man kan bli veldig skuffet. Uten noensomhelst referanse til spesifikke personer på forumet, tror jeg man må være naiv som en blomst for å lese databladene på denne måten. I praksis vil også graden av utlading variere mye i samme båt. De dypeste utladningene er, etter det jeg kan forstå, mer bestemmende for batterienes levetid enn de "grunnere" syklusene. Dessuten tror jeg også det er viktig å ha fokus på hvordan man steller batteriene i den tiden man ikke bruker båten. Denne tiden representerer, tross alt, grovt regnet ca. 80 - 90% av batterienes levetid i en vanlig fritidsbåt. Uten en moderne lader med et fornuftig program for vedlikeholdslading "off season", tror jeg heller ikke man bør tro at batteriene etterlever forventningene som skapes i reklame og datablader.

 

Med all mulig respekt å melde, Ole Petter, jeg tror det kan bli litt for mye for en vanlig båtbruker når diskusjonene rundt egenskapene til en dynamo bringes ned på et nærmest "subatomært" nivå. En sommersesong i Norge er relativt kort, og antall sykluser begrenset. Med fare for å bli nedsablet, mener jeg det viktigste er at dynamoen er i stand til å bringe kretsspenningen opp i 14,4 - 14,6 Volt, (v/ca. 20 grader C) uten særlig hensyn til absorpsjonstid osv. Ikke desto mindre er det selvfølgelig viktig at en installert landstrømslader har en god ladekarakteristikk. Her kan jeg til en viss grad akseptere at man får det man betaler for. De som anskaffer seg en lader som koster mye mindre enn batteriene, lever farlig (nei, den var kanskje litt drøy). I yrkesbåter, som kanskje går flere tusen timer i året, blir saken en helt annen. Ønsker man en optimal levetid på batterier i disse fartøyene, er det selvfølgelig viktig at man har fokus på avansert laderegulering også på dynamoen(e).

Hvis man ser på store produsenter av batterier som i hovedsak konsentrere seg om telecom og andre industrielle installasjoner, så holder alltid disse batteriene det de lover føler jeg. I motsetning til enkelte markeder som fritidsbåt hvor aggressiv reklame styrer markedet og lett påvirkelige kunder, blir batterier med feil oppgitt kapasitet og egenskap fort avslørt fordi det stilles krav om jevnlige kapasitetsmålinger og korrigerende vedlikeholdstiltak.
Her slår også muligens også min tidligere nevnte teori om kvalitet/kvalitetskontroll inn, da denne typen batterier er enda dyrere enn "vanlige" VRLA batterier. Mitt inntrykk er at de seriøse leverandørene er mer edru i sin informasjon om hva folk kan forvente av ytelser fra batteriene sine. Dette gjelder kanskje især de som leverer både ladesystemer og batterier.

 

Hva angår dimensjonering av batteripakker og ladekilder har jeg ingen synspunkter ut over anbefalingene fra produsentene. Det eneste måtte være at jeg mener Lotus er helt på jordet, når han i en annen tråd nærmest anbefaler å legge seg på nedre grense hva angår batterikapasitet. Den anbefalingen har jeg ikke råd til å følge. Ei heller ønsker jeg med vilje å øke frustrasjonsnivået eller senke sikkerhetsnivået ombord.

 

Jeg har med dette innlegget ikke ønsket å gi noen råd til båtbrukere (det er fali), men delt noen synspunkter basert på mine egne erfaringer, og ikke faglig kompetanse. Aner ikke om det har vært til nytte for noen, men, men. Jeg tar av meg hatten for Ole Petter og andre spesialister som bruker så mye tid og energi på å forsøke å utdanne oss "vanlige" båtbrukere til høyskolenivå. Jeg prøver å få med meg så mye lærdom som mulig, men detter litt av lasset når det gåes i dybden, og det hagler med kryptiske vendinger. Når det er sagt, så ønsker jeg å senke skuldrene når jeg er ombord, og vil helst slippe å tenke på hundredelsvolt DC.

Link to post
Share on other sites

Å vurdere forbruksbatterienes tilstand uten en batterimonitor (ut fra batterispenning) forekommer meg å være like lettvint som å drite på bøtta i stedet for å installere pumpedo

Nå vet jeg ikke om det var mitt innlegg du tenkte på, men når jeg skrev "mine observasjoner", så inngår det også bruk av batterimonitor.

Link to post
Share on other sites

Et lite eksempel: Et batteri oppgis å kunne levere 500 50% utladninger / designet levetid 8 år. Vel, vi har kanskje en situasjon hvor man har hatt 250 utladninger til 50% i snitt over fire år. Er det noen som virkelig tror at man da får ut 250 tilsvarende utladninger over de neste 4 år? Jeg håper ikke det, får da tror jeg man kan bli veldig skuffet. Uten noensomhelst referanse til spesifikke personer på forumet, tror jeg man må være naiv som en blomst for å lese databladene på denne måten. I praksis vil også graden av utlading variere mye i samme båt.

 

Kan ikke si at jeg støtter din teori.

Min praktis sier noe annet.

Fakta:

To banker på hver 140+140 Ah, P.G.A. en 24V baugpropell.

Har ikke startbatteri ( det er bare tull lager tull med ladingen, min mening)

De første årene hadde jeg all forbruk og start fra den ene banken.

Den andre banken var gratispassasjer jobbet 3-5 ganger i året når jeg testet brukte baugpropellen.

Siden 98 tapper jeg begge bankene, og får dermed lengere liggetid.

 

Banken blir tappet ned til ca. 11,8-12 V da slutter kjøleskapet å virke. Og der er nok strøm til start.

Dette skjer hos meg ca 40 ganger i året.

Og leve tiden på batteriene ca. 11-12 år.

Startet systemet med to gamlebatterier i den ene banken og to nye i den andre.

Kjøper to nye når den ene banken går.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva angår dimensjonering av batteripakker og ladekilder har jeg ingen synspunkter ut over anbefalingene fra produsentene. Det eneste måtte være at jeg mener Lotus er helt på jordet, når han i en annen tråd nærmest anbefaler å legge seg på nedre grense hva angår batterikapasitet. Den anbefalingen har jeg ikke råd til å følge. Ei heller ønsker jeg med vilje å øke frustrasjonsnivået eller senke sikkerhetsnivået ombord.ord, og vil helst slippe å tenke på hundredelsvolt DC.

Kan du si noe mer om denne nedre grense på batteribanken? Hva er den på? Jeg antar at du kan klare å henvise til det innlegget der jeg anbefaler en slik nedre grense?

Link to post
Share on other sites

Veldig vanskelig var det vel ikke?

Hvor har du det fra at jeg anbefaler å legge seg på en nedre grense hva angår batterikapasitet?

Fra et av dine tidligere innlegg: Regel nr. 5: Kjøp ikke for stor batteribank.

Batterier som klarer mange dype utladinger er dyre, men med en båteiers bruksmønster, så er det ofte det man trenger. Fordelen er imidlertid at du kan ha færre av slike batterier. I tillegg er de litt mer tolerante overfor ekstra dype utladinger. For deg som har et plassproblem og/eller et vektproblem, betyr det at kan velge et batteri som har bedre slike egenskaper og bevisst velge en mindre batteribank, ha en dypere gjennomsnittlig utladingsgrad og likevel komme gunstig ut i totaløkonomien.

Det var dette jeg siktet til, og et mer dustete råd har jeg enda til gode å finne på dette forum. At noen båteiere må ta plass- og vekthensyn behøver vel ikke disse minnes på.

Det som imidlertid irriterer meg mest, er at du med din bevisst kranglete argumentasjonsform har greid å provosere meg såpass at jeg nå er nede på ditt nivå. Jeg håper det aldri vil gjenta seg.

Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke en dæm fåkken sjitt av hva du sier.

 

Beklager Lotus, det var roger-jo jeg svarte. Kommer tilbake til spørsmålet ditt. Som sagt, så er jeg ikke helt stødig på datagreier...skal forsøke.

 

Jeg forsøkte bare i si at mine batterier klarer over 500 utladinger..

Så din hentydning at livet er slutt etter 250 utladinger og 4 år stemmer ikke i min båt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...