Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Jeg har nå alltid trodd at høy ladespenning fører til høy ladestrøm som fører til økt intern temperatur i batteriet som fører til økt gassing. Det viktigste er vel å unngå for høy temperatur for det er da nedbrytingen av batteriet starter og dermed redusert levetid. Denne temperatur økningen skjer ved både opplading og utlading. Høy strøm i forhold til batteriets kapasitet fører til temperatur økning. Ved å øke kapasiteten reduseres belastningen og temp økning. Hvis man unngår å hele tiden bevege seg på grensen av det produsenten setter som maks verdier, vil man kunne øke levetiden og dermed spare penger.

Link to post
Share on other sites

Thermal runaway oppstår når reaksjonstiden på den kjemiske reaksjonen i batteriet går ned slik at temperaturen stiger. Med økt temperatur synker reaksjonstiden ytterligere i batteriet og man kommer inn i en spiral.

Det farlige er at denne tilstanden i batteriet også fører til at ladesystemet svikter, og når strømmen kanskje skulle vært mindre enn 2 % av batterikapasiteten, så ”ruser” ladestrømmen men selv om spenningen er konstant.

En temperatursensor har blant annet til oppgave å hindre dette, men er ikke regulatorens setpunkt justert riktig så er man allerede out of range.

 

Er det noen som husker spørsmålene rundt hvorfor batterimonitoren teller til 105 % for et års tid siden. Jeg sendte noen av dere en IM om dette for å slippe offentlig ”perleslenging”.

.

Det er slettes ikke umulig at dette fenomenet skjer på grunn av et tilløp til thermal runaway, for i batterimonitoren finnes gjerne et parameter som heter return amp. Hvis ladekilden ruser slik at strømmen målt gjennom shunten ikke kommer under 2 % av batterikapasiteten, stopper ikke telleverket i enkelte monitorer.

 

(Det kan også komme av at den som monterte batterimonitoren ikke visste at riktig batteristørrelse måtte programmeres inn, for return amp faktoren justerer seg automatisk etter den innprogrammerte batterikapasiteten i monitoren).

 

Noen jubler over at regulatoren er fantastisk når slike situasjoner oppstår, men i realiteten kan det like gjerne være et sykdomstegn.

 

Og det er da helt riktig konkludert av Mart69, belaster man batteriet med for eks. en trøster eller annen stor forbruker i denne tilstanden så kaster man praktisk talt ”perler for svin”.

 

Her er hva en kollega skriver om den saken, og han har utviklet regulatorer i 25 år.

 

While excessive discharge is a major cause of battery failure, overcharge is another significant killer. Batteries that are perpetually overcharged corrode their positive plates. As the plate gets weaker and weaker it becomes susceptible to damage from high current.

Link to post
Share on other sites

Så var det dette med ladespenningen. Det er nøkkelen til et langt batteriliv.

Og når vi prater om liv, hva er det egentlig som dreper batterier?

Vel, på første plass står varme. Varme sørger for at livet ebber ut alt for tidlig. Av alle kjekke ting du kan gjøre for å forlenge levetiden på batteriene dine, hjelper det lite hvis de står for varmt. Varme er snikmorder nr. 1. Snikmorder nr. 2 heter også varme og pussig nok snikmorder nr. 3 også. Først på 4. plass finner vi den neste store batteridødaren. Denne snikmorderen heter sulfatering. Mange av dere har hørt ordet tusen ganger før, men vet antagelig ikke engang hva sulfatering er for noe styggedom. En kjapp forklaring er nødvendig for å skjønne viktigheten av en høy ladespenning.

 

Når et fulladet batteri tømmes, bruker blyplatene den svovelsyren de bader i til den kjemiske reaksjonen som gir forbrukerne strøm. Når dette skjer blir det samtidig noen syrerester til overs. Disse kalles sulfater. Sulfatene fester seg til blyplatene og danner et isolerende belegg som hindrer den kjemiske reaksjonen mellom svovelsyra og blyplatene. Jo mer slike sulfater, jo dårligere hastighet på den kjemiske strømproduksjonen og et dårligere batteri. Til slutt tar sulfateringen fullstendig livet av batteriet.

 

Så hva kan gjøres for å hindre styggedommen? Ikke mye. Dette er dessverre en av blybatteriets fastlåste kjemiske betingelser. Så alternativene våre er temmelig begrensede: Vi kan enten hindre sulfateringen fra å oppstå eller vi kan sørge for å fjerne mest mulig av dritten etter den har oppstått - og før den får tid til å sette seg skikkelig fast i de svampaktige blyplatene.

 

Vi hindrer sulfatering ved alltid å holde batteriet 100% oppladet. Nå er ikke dette et veldig godt alternativ for oss båtfolk, for vi vil gjerne ha litt nytte av batteriene våre. Det neste alternativet er å lade batteriene lite ut. Heller ikke et godt alternativ fordi det betinger at man må ha en veldig mye større og dyrere batteribank. Så vi finner et akseptabelt skjæringspunkt mellom hvor dypt vi vil utlade batteriene og hvor stor batteribank vi ønsker. Det hele er mest et spørsmål om penger. I tillegg er det selvfølgelig særdeles smart å raskest mulig lade batteriene opp igjen til 100% etter bruk. Men igjen. I båtverdenen kan dette med raskest mulig å begynne å lade batteriene opp igjen etter bruk også være et problem.

 

utlading_opplading.gif

Så ok. En større eller mindre del sulfatering vil man uansett få. Så hva var det andre alternativet igjen? Fjerne dritten? Japp. Fjerne dritten. Og hvordan gjøres det? Man lader batteribanken igjen. Når man lader opp igjen vil sulfatene knuses og omdannes til batterisyre. Men ikke alt. Noe av sulfatene sitter igjen i de porøse blyplatene og vil ikke veldig lett la seg knuse og omdanne til svovelsyre. Her kommer den høye ladespenningen inn i bildet.

 

Hver gang man lader batteriet, slites blyplatene De korroderer. Man må derfor lage de tykke nok til at de kan få korrodere for hver eneste syklus og fortsatt ha nok tykkelse til å gjøre jobben sin. Tractionbatterier er batterier med færre og tykkere blyplater. Det betyr at de ikke er veldig gode som startbatterier, men desto bedre som dyputladingsbatterier.

 

Og ladespenningen? Den høyere ladespenningen? Ja den gjør at platene slites mer. Ooops. Det er jo ikke bra. Nei, det er ikke bra, men det er en avveining mellom to onder. For når blyplatene slites ekstra, detter en ekstra ørliten del av platenes overflate ned i bunnen av batteriet. I utgangspunktet ikke bra, men gevinsten er at nå har man blyplater med renere og friskere overflate som mye bedre klarer jobben sin med å produsere energi. Ikke bare det. Uten sulfateringen holder batteriet den lave indre motstanden og blir mer lademottakelig og mindre ladestrøm går med til varme i batteriet. Normalt når vil lader vår nye batteribank, stiger temperaturen i batteribanken bare et par grader. Får sulfateringen overtaket, går energiomdanningen tregere og mer går til varme. mengden varme er proposjonal med kvadratet av ladestrømmen. Det betyr videre at det slett ikke er på slutten og i gassefasen batterien blir varme. De har blitt varme for lenge siden. Og selve slitasjen? Platene har mye å gå på. Dette er for det første ikke startbatterier med tynne plater. Dernest er jo batteribanken en forbruksbank som består av flere batterier. På et startbatteri ville slik korrosjon i kombinasjon med et skikkelig strømsjokk antagelig gi en skade, men i vår båtverden bruker vi ikke slike startbatterier med tynne plater. heller ikke utsettes batteriene for store strømsjokk og det de utsettes for blir fordelt forholdsmessig mellom dhvert enkelt batteri og pulverisert. Med andre ord: Intet problem.

 

Som bonus nr. 2 gjør den forhøyede ladespenningen at man får ladet batteriet sitt hurtigere. Noen har sagt at det ikke gjør særlig stor forskjell, men i båtverdenen er ikke det tilfelle. Forskjellen er stor. Grunnen er at batteriene jo ikke er veldig utladet og ved gassingspunktet rundt 80% fylling slår den høyere ladespenningen inn og sørger for at batteriet er mer sultent enn det ellers ville vært. Er din utlading denne dagen bare 40%, så vil halve ladeforløpet skje raskere enn det ellers ville gjort. En kjempebonus for oss båtfolk, for andre spiller det mindre rolle. De har tid nok.

 

Som bonus nr. 3 fører den høyere ladespenningen til at batteriet gasser mer og det gasser enda mer etter som spenningen øker. Det må da være en dårlig ting? Vel, vi får se.

 

Når batteriet gasser, bruker den noe av overskuddsenergien til å spalte vann til hydrogen og oksygen. Når et stoff fordamper, tar det opp energi. Mange kjenner vel til det å legge brusen sin i et vått håndkle i solen og når vannet fordamper, så blir brusen kaldere. Sprit på huden før sykesøster setter sprøyta? Kaldt blir det når spriten fordamper. Gassingen fra batteriet bidrar med andre ord til å holde ting kaldere. Vannvittig pussig, ikke sant? Og prisen er kun litt batterivann.

 

Gassingen fører også noe annet godt med seg. Kraftig gassing sørger for at de tunge syrerestene etter utladingen løftes opp fra bunnen og fordeler seg i hele battericellen. Dette er også grunnen til at man kan bruke en liten lader til å etterlade et batteri, men man kan ikke bruke den til å hovedlade et batteri. Man trenger sirkulasjonen. Man trenger faktisk sirkulasjonen så desperat at det på mange dyputladingsbatterier finnes egne luftinntak for å skape denne sirkulasjonen manuelt.

syresirkulasjon.gif

 

Så høy ladespenning blir faktisk et kinderegg fra himmelen til båtfolket. Den gjør 3 gode ting på en gang. Selvsagt må den ikke være for høy, den skal ligge i toppen av batteriprodusentens anbefalte ladespenningsområde.

 

Den høye ladespenningen kan lage et problem for andre enn båtfolket. Den kan lage et problem for de som har meget stor ladekapasitet og har tømt batteribanken veldig mye. Da kan batteriet få alt for mye strøm. Heldigvis er ikke dette noe problem i båtverdenen fordi det i praksis ikke er noe som heter for mye ladestrøm. Vi ligger så og si alle i området der batteribanken Ah-størrelse er både tre, fire og fem ganger større enn ladekapasiteten i ampere. Trekker vi fra det som brukes samtidig med ladingen, blir bildet enda verre. Det vi båtfolk ønsker oss er gjerne en mye kraftigere dynamo eller aller best: To mye kraftigere dynamoer.

 

Så enden på visa? Siden det å bruke intet eller bitte lite av din dyrebare batteribank ikke er et aktuelt alternativ, sørger du for å raskest mulig erstatte det du bruker. For vår sykliske drift i båt med begrenset tid og begrenset kapasitet er ladespenning i batteriprodusentens øvre område, gassing og ekstra platekorrosjon det vi ønsker. Hvorfor? Fordi alternativene er verre, mye verre. Som tidligere sagt, de fleste batterier dør av varme, og tar ikke varmen dem så tar underlading og sulfatering knekken på dem.

 

Og hva med ventilregulerte AGM-batterier? Samme regler gjelder. Rekombinasjonsteknikken er så bra att det ikke er vannmangel som dreper slike batterier.

 

Optima-testen kan jeg jo igjen linke til (denne gangen den komplette testen). Her ble 50Ah batterier ladet med 50A ladestrøm og spenninger opp i over 16 volt og betydelig overladet. Og dette på kun få timer. Vannmangel var intet problem. Levetiden ble doblet ved en slik syklisk drift som vi har i båt. Og igjen. Det er en grunn til at AGM batteriprodusenter slik som Leoch setter ladespenningsområdet til over 15 volt.

 

Det er opp til hver og en hva man velger av batterier størrelse og ladespenning. Uansett hva man velger er det mitt råd å lade med så høy ladespenning produsenten anbefaler. Produsenten har ikke tatt denne anbefalingen helt utav det blå. Stol på at det som produsenten sier er riktig. Om du vil stole på at det jeg sier er riktig, er helt opp til deg selv.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her koker det jo fint igjen.

Belager, jeg har ikke nok tid for å lese allt, det gjør jeg om en ukes tid.

Men bare så langt etter å lese på tvers:

 

Det tror absolutt jeg også. Det rare er at det er et par strøm-debattanter, som tilsynelatende har mye kunnskap om emnet, mener noe annet. Den ene er i bransjen og henviser (udokumentert, selvfølgelig) til fornøyde kunder. Den andre leser reklame, datablader og informasjon fra inkompetente importører/leverandører like ukritisk som Bin Laden leser Koranen.

 

I sin streben etter å utdanne oss andre, og hindre at elevene absorberer vranglære, ser det ut til at Ole Petter har byttet strategi. Jeg tror det er en god pedagogikk å stille praktiske spørsmål. Noen gjorde hjemmeleksene og besvarte spørsmålene.

Jeg er enig med deg at også Ole Petter bidrar med mye som hjelper til for å kunne tenke kontrovers i det hele tatt, det er viktig.

Jeg synes også at mye er lærrik for mange, jeg mener da den delen som går utover det fritidsfordrivelse og ikke blir glemt 5 minutter etter lesing av de fleste.

Men jeg ville være forsiktig med å bruke "udokumentert" i det hele tatt.

Siden du klart mener meg kan jeg henvise til dokumentasjonen "fagblader" og historie, som kanskje går over noens horisont.

 

Ingen flertrinns-regulator på hele maritime verden ble solgt så mye og tilbyr samtidig så lite grunn å kjefte på enn DAR og PDAR.

Om det passer noen eller ikke, dette er uomstøttelig fakt.

 

For å få det til at folk bruker slike regulatorer behøver man ikke å strebe til utdannelse av "oss andre" men må skape troverdighet.

Det klarer Ole Petter, og Sterling, og Lotus, og mange andre, og jeg som ikke tuller med folket, ganske bra.

 

Hver uttale som kommer fra ovenfor nevnete er viktig, fordi allt stemmer og hvis det bare stemmer i sammenheng med andre faktorer.

Det som er viktig er å få folk til å forandre noe, hvordan som helst fordi "gamel standard" er enten feil eller ikke minst helt uaktuellt.

 

Den ene driver med "opplæring" per detalj, har man tid da er det greit og også snill mot mange.

De andre, de andre utenfor "mange" som danner "de fleste", er ikke så sugen for å lese og å forstå for mye.

 

Dette folk ha noe annet å gjøre enn å tenke om "Serviceelektronikere, opplæring og utdanning."

Allerede å lese "5000-innlegg" for å komme til konklusjonen at noen er enige i å være uenige for så å måtte lese om det stemmer som en på bok sa,

og at det kunne være feil fordi man vet dette ikke så riktig pga. 2 andre firmaer oppererer ikke på samme standard ved tester,

=> er vel litt for mye for "kunden min, som opprinnelig sitter på båten for å slappe av litt mellom to jobb".

 

Derfor synes jeg at det er fint med å skrive og beskrive mye, men er det nyttig?

 

For meg er det viktig å komme ned på kjernesettninger:

13,2 er "bæææ" og 14,4 er bra. Punkt.

Det er JEG som forteller kundene mine hva de skal gjøre, og derfor er det også meg som er dokumentasjonen "du spør etter."

Fordi hvis ikke jeg ville være det, da ville vel jeg heller ikke kunne selge noe fordi hele verden ville bare jakte etter meg og alle mine løgn.

 

Enig?

Hvis ikke, da skulle du sjekke hvor kritisk at du er selv.

 

Så har jeg et spørsmål til Jørg. Adaptiv regulering betyr jo at regulatoren har en egenskap av å tilpasse ladningen etter batteriets behov. Når et batteri gasser, burde ikke regulatoren vite om dette og gjøre noe med det hvis vi snakker om en god regulator og ikke bare en billig regulator som du ofte faller tilbake på?

 

Jeg er jo fullt klar over at adaptiv regulering virker innenfor visse grenser også i billige regulatorer, og her er det jo ofte snakk om hvordan regulatoren via feltbelastningen klarer å definere om batteriet er fulladet eller ikke for at den skal finne et korrekt setpunkt.

 

Hvis jeg da som servicetekniker kommer i en båt med Sterling regulator, og regulatoren stadig forlenger absorberingen fordi denne båten har over snitt belastning i anlegget mens den kjører, er det ikke noe man kan gjøre for å få regulatoren til å bli adaptiv også under slike forhold og tilpasse seg batteriets ideelle gassespenning?

 

Jeg har jo oppfattet at ”far Sterling” mener at batterivann er billig og at Gel og AGM er et dårlig valg, men så er vi da noen få igjen etter den gamle skolen som mener at batteriene har best av en mer korrekt gassespenning, og at man godt kan lære seg hvordan Gel og AGM batterier kan lades effektivt og tas i bruk i fritidsbåt for de som ønsker det.

 

Ærlig talt vet ikke jeg så riktig hva det er du er ute etter.

- Om Sterling mener noe eller ikke: Batterivann er billig og Gel er uegnet for -rask- lading på båt.

- 99,femkommanoe % av alle båteiere har verken tid, lyst eller kunnskap for å bruke hjernen sin på batterilading som hovedjobb på båt.

- Alle konventionelle batterier som skal lades på rask måte behøver opphøyt spenning for å kunne måtta rask lading til 100% i det hele tatt.

- Bortsett av 14,7V (gjelder for -åpne- bly-syre batterier) tilbyr PDAR 14,4, 14,2 og 14,1V som kan velges som ladesluttspenning.

- I motsetning til det du sier organiserer PDAR hvert eneste ladeforløp på nytt,

=> verken bulk- eller absorbsjonsprosessen er like mellom to ladeprosesser.

 

Fint at du liker Balmar, det gjør også jeg, men Balmar er ikke praktisk for "vanlig dødelige" synes jeg.

 

Jeg synes nemlig også at alle disse muligheter som Balmar tilbyr er helt unødvendig, under vanlige forhold som sikkert igjen utgjør 99% av alle,

fordi flere andre produsenter beviser jo at batterier, som blir ladet like bra/rask/fullstendig ved hjelp av regulatorene dems,

lever et +/- like lenge liv som Balmarladete batterier.

 

Om verksteder og bruk av regulatorer må vi nesten ikke prate om i det hele tatt.

Mange verksteder og batteriselgere vet ikke eller ta ikke en gang allvorlig forskjellen mellom bly-syre, Gel og AGM.

Synes du at det er praktisk enkelt å forklare til dem hvordan at Balmars regulatorer skal justeres?

Flere av dem (i motsettning til "Becker´s dummeste kunde" som han hevder om seg selv) klarte ikke en gang å installere PDAR uten problemer, => fordi man leste ikke bruksanvisningen.

Er du da virkelig overbevist at noen av dem leser alt og alle grunnlag for å kunne justere en regulator fra Balmar?!

 

Jeg forstår altså ikke hva den aksjonen her er godt for, men lille Jørg kan nesten garantere en ting:

Verken du, andre, eller gudene, klarer å få til noe lengre og samtidig sikkert -brukstid- av dagens batterier enn 6 til 10 år på båt.

Fordi det finnes flere faktorer enn bare reguleringen.

 

Men gjennomsnittlig 6 til 10 år klarer vi også med allt annet enn Balmar.

Bare at ladingen uten Balmar er også rasker fordi vi gjør dette uten manuellt strømbegrensning,

og er billigere, fordi vi trenger bare lite tid med forhåndsprogrammerte regulatorer => ikke noe spesiell utdanning.

mens det tilbyr det samme eller kanskje mer sikkerhet fordi gode regulatorer skal helst reagere og tilpasse hvert eneste ladeforløp.

 

Ikke noe i mot deg, som jeg respekterer og ikke bare tolererer, men til kjernespørsmålet her:

Synes du virkelig at en som bruker Balmarregulatorer på et vanlig system får særlig mange flere fordeler mht. bruk og batteriets livslengde

i forhold til en som bruker Sterling/Hopkins/Tess, eller andre regulatorer som tilbyr både flertrinnslading, forskjellige sikkerhetsparameter & ladesluttspenninger?

Det som bestemmer om batteriets liv i vår verden er spenninger.

 

Ønsker en god helg.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter pris på dine innlegg Jørg. Og at du selv vet hvordan et praktisk båthold fungerer. Og at du gir råd, tips og fakta ut fra det. Og ikke ut fra et "laboratorieeksperimentteoretisk" synspunkt.

 

Jeg har lært utrolig mye av dine og Lotus sine innlegg her på baatplassen. Og forstår hvorfor mitt strømopplegg laget på bakgrunn av deres enkle prinsipper virker perfekt.

 

Kjør på! Jeg har fortsatt ledig plass i hjernen.... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jojo, Østkyst Hustler, teori og praksis.

Men vennligst missforstå ikke meg, jeg skriver jo noen ganger litt hart uten at jeg egentlig mener det på den måten.

....språk & bruk, vettu, jeg lurer allerede om jeg skal skrive en pausjalunnskyldning på avataren min. :smiley:

 

Men en sake er 103% klar og det er at Lotus og Ole Petter "kan" dette tema begge to.

Det gjør det sikkert spennende å lese for mange, selv om eller spesiellt siden begge to elsker å gå veldig dypt på detalj.

 

Men det finnes noe til som er megabra:

Siden begge to både skriver og arbeider det stortsett opp fra engelsk til norsk, slik at dette tema blir veldig forståelig for mange,

blir det hver gang en fantastisk kontroverse som man sikkert kan lete etter på norsk språk.

 

Jeg kan da nesten vedde på siden nesten alle jeg snakker med kjenner til begge to "skribofanten" allerede. :yesnod:

 

Forresten tyder mer enn 2500 visninger i løpet av ikke helt 2 uker at det finnes noe som er interessant.

Da er det bare spørs om oppmerksomheten skjer pga. spørsmålet om lavest batterinivå, eller pga. stor aktivitet på tråden.

Men uansett havner vel begge to snart uforglemmelig i norsk batterihistorien. :saint:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er tilgode-% som guttene får for ekstra bra innsats.

Det hele er jo ubetalbar likevel, men så blir det både offisiellt og bedre synlig. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Jeg har vært på hytta og kunne ikke svare deg før nå.

 

Balmar er ikke vanskelig å montere for man kan jo bare velge et ferdig innstilt batteriprogram hvis man ikke vil gå i dybden. Jeg vil anta at jeg omprogrammerer ca 50 % av regulatorene etter å ha fått tilstrekkelig informasjon fra båteieren om batteritype, batterikapasitet og dynamoens størrelse etc.

 

Men dette er ikke poenget mitt i disse diskusjonene, for jeg mener at båteierne har godt av å få vite sannheten om batteriladning og ikke bare reklamen fra leverandørene.

 

Et eksempel:

Roald monterte Sterling regulatorer og forklarte fornøyd hvordan systemet oppfører seg i tråden ”ombygning av dynamo Hitatchi 80 ampere”. Men så mener Lotus i en bastant uttalelse at oppgraderingen til Roald er bortkastet fordi han ikke har valgt settingen på 14,8 volt.

I følge Lotus kunne Roald omtrent like godt beholdt det gamle systemet sitt, og at du ikke griper inn i diskusjonen og forklarer kunden din hvordan dette egentlig virker er jeg litt forbauset over. (Lotus driver jo med feilinformasjon om produktene du selger i så henseende, for man gjør jo ikke endringer i et system som virker uten å tenke konsekvens).

 

Det er jo ikke slik at det er spenningen som lader batteriene, og det er jo heller ikke slik at man må ha 14,8 volt for å få rask ladning. Den store fordelen med en ekstern regulator er at den får dynamoen til å levere mer strøm etc. og dette selv når spenningen er lav med utladede batterier.

 

Til denne delen av jobben kan man jo bruke hva som helst til en billig penge. (Den nye Java sea regulatoren har jeg testet, og denne mener jeg er et svært bra og billig alternativ til mange en og tomotors båter).

 

Hvilken spenning man bør gå for avhenger jo av hvert enkelt system, for i noen tilfeller er kanskje batteriene oppladet når spenningen kommer til 14,4 volt mens man i andre systemer oppnår setpunkt lenge før batteriene er oppladet.

 

I Roald sitt tilfelle, vil jeg si at sannsynligheten for at batteriene er oppladet omtrent samtidig som regulatoren når 14,4 volt er relativt stor, og det ville jo være fint om noen lærte Roald opp i hvordan man kan finne ut om dette er tilfelle før man sier at ladespenningen må opp i 14,8 volt. (Men det forutsetter jo at leverandøren kan nok og har nok praktisk erfaring om dette for å lære det bort).

 

Alle professionelle aktører vurderer slike forhold når en spenning skal velges for et system, og dette er noe man også kan lære seg ved å ta etterkontroller på en del av installasjonene man gjør.

 

Så er spørsmålet:

Hvilke referanser skal vi gi Roald slik at han kan få sjekket om anlegget er riktig satt opp?

 

Bør han ubetinget gå for 14,8 volt slik som Lotus påstår er nødvendig og det eneste rette?

 

Bør Roald sjekke om det høye strømforbruket i båten kan føre til at regulatoren henger i bulkladning og ev. hvordan skal dette kontrolleres?

 

Hvis regulatoren skulle henge på 14,8 volt, hvilken mulige konsekvenser har dette på lang sikt og hvordan takler da batteritemperatursensoren en unaturlig tilstand i et av batteriene?

 

Husk at Roald og mange andre er skarpe nok til å lære hvordan batterier virker og hvordan batterier kan kontrolleres rutinemessig hvis bare noen vil lære det bort.

 

Jeg tror verken du eller Sterling mener at åpne batterier må lades med 14,8 volt for at batteriene i praksis skal kunne lades fort og bra, men at dette med høy volt er en markedsføringsgimmik som forbrukerne lar seg lede av fordi de ikke skjønner helt dette med ladestrøm.

 

Den negative konsekvensen av denne villedende markedsføringen er jo at majoriteten av båteierne opparbeider helt feil referanser for hva som er riktig og galt. Først når batteriene er delvis ødelagt og batteriene får en falsk spenning under ladning mener jo mange båteiere at systemet virker.

 

Når da spenningen gradvis faller under belastning så skjønner de færreste inkludert spesialistene hva som muligens er årsaken.

 

Så kan jeg jo gjenta spørsmålet i en annen forbulering:

Hva mener du Jørgen at Roald må sjekke for å finne ut om det er nødvendig å endre innstillingene på regulatoren til 14,8 volt?

 

NB!

Jeg vil ha meg frabedt å være teoretiker Østkyst hustler, for jeg har først og fremst tilegnet meg batterikunnskap gjennom praksis. Det kom til et punkt hvor jeg oppdaget at det er en vesentlig forskjell¨på reklamen og de faktiske forhold når det kommer til batteriladning i fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

For min del vil jeg anbefale at man lader batteriene innenfor det ladespenningsområde fabrikanten anbefaler.

Kan du være ening i at batteriprodusentenes anbefalinger er å foretrekke, Ole Petter? Et enkelt ja eller nei holder lenge.

 

Exide Sønnak sier at deres Maxxima batterier er likt oppbygget som Optima batterier. I optima-testen fikk batteriene dobbel levetid ved å lade de kjapt, mye og overlade på toppen. Kan du kanskje begrunne hvorfor du mener Roald ikke skal lade med 14,8V, når slike batterier i testen lades med over 16 volt og får doblet levetiden.

 

Roald har videre åpne bly syre batterier. Kan du fortelle hvorfor de ikke skal kunne lades med 14,8V når produsenten sier at de kan?

 

Kan du også forklare hvorfor regulatoren skulle henge i bulklading? Er det noe du tar utav lufta eller har du en forklaring? Høyt strømforbruk? I forhold til 160A ladekapasitet? Hva er problemet etter ditt syn?

 

Og når Sterling lager en 14,8V innstilling, er det vel for at den skal brukes i de tilfellene Sterling og batterifabrikantene anbefaler denne ladespenningen? For alt jeg anbefaler er jo at man gjør som produsentene sier. Når du sier jeg feilinformerer, så sier du at produsentene feilinformerer og da må du virkelig prøve å begrunne hvorfor det skal være tilfelle.

 

Ha en fin dag :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Ole Petter.

Ja, her er det også etter helgen igjen, så må man jobbe og det blir lite tid for å diskutere.

 

Men hva mener du, at Roald ikke har kontroll over systemet?

Det ha sikkert vært noe i det i løpet av de første døgne, men jeg er temmelig sikkert på at han har god kontroll nå.

Som du sier, Roald er knivskarp i hodet og kan bruke det.

 

Jeg har heller verken tid eller lyst for å lese gjennom de og spesiellt denne tråden.

Dette ta bare for lang tid som jeg ikke får betalt.

 

Men hvis det fantes en slags demontering utgående fra Lotus da kan jeg bare tenke meg at dette måtte blitt forstått i samheng med andre faktorer.

Jeg sjekker det som sagt ikke nå, ellers hadde Roald sikkert også sagt noe til meg skulle han oppfatte det sånt.

 

At Roald ha systemet på 14,8V kan jeg ikke tenke meg.

Han hadde på den tiden også lokkete batterier, hvis jeg husker riktig, i hvert fall mener jeg å huske at regulatoren stå på 14,4V.

 

Men dette skal jeg bekrefte er også etter min syn, man trenger ikke ubetinget maks spenning for å lade batterier.

Måten lading av batterier er avhengig hvordan man bruker batteriene og hvor fort at man trenger etterlading.

Så er f.eks. den "berømte sjøseiler" uten motor mer avhengig av rask lading (fordi ha skal jo ut igjen) enn noen som ha lading i mange timer hver dag.

 

Med det svarer jeg også på neste spørsmålet ditt.

Klart kan man også lade med lavere spenninger, men trenger vi det?

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor at du spør om opphengt lading på 14,8V.

Det skjer kanskje med noen ladere og regulatorer, men ikke med PDAR eller CED.

Pga. timerstyringen finnes det 2 stykke sikring.

Den ene sørger ved nesten-måling av batterikapasiteten og lademottakelighet for at batteriene blir ladet til 100%, dvs. at batteriene får (tid) lenge nok spenning for å blir utjevnet etter bulk.

Omvent sørger selve timeren, med små korrigering av prosessoren, for at en batteribenk ikke -kan- overlades.

Når tiden er ut da er den ut, deretter skifter ladestyringen ned til vedlikehold.

 

For at selve reguleringen begynner på nytt må regulatoren slås av,

eller spenningen synke under 12,6V. (eller ladingen må foregå i lengre enn gjennomsnittlig 7 til 9 dager hvis det er snakk om desulfatering av åpne bly-syre).

Bare deretter begynner prosessen på nytt, men den henger seg ikke opp.

 

Om strømforbruket må Roald ikke sjekke noe, bortsett av kapasiteten og det har han mye nok.

Ellers løper PDAR paralellt til standardregulatoren.

Det betyr at han kan bruke så mye strøm som han måtte ønske, så lenge det ikke blir mer enn dynamoen kan levere.

PDAR derimot og i tilfelle vi snakker om sørger bare for alle trinns etterlading og det gjør den bra etter ønsket innstilling.

Det som Roald (og alle andre) må sjekke er at batteriene sine får 100% lading (Ah og spenning) men ikke overlading eller uttørking.

 

Men hos Roald er det så, og jeg er temmelig sikkert at Roald er fortsatt full på gang med å sjekke og eksperimentere.

Båten hans er nemlig også sin store leketøy, som skaffer mentalhygiene hos han.

Og jeg antar også at Roald (og forhåpentlig alle andre) spørr meg så snart noe er uklart.

Det er nemlig også jobben min å ordne dette.

 

Så er sikkert også Lotus sin innlegg til å forstå slik at Roald kunne ha brukt innstilling til 14,8V for å få rask og mest effektivt lading mens motorens gangtid.

Jeg ser altså ikke noe stor problem med det, men heller at mange fortsatt kjører uten høyeffektregulator.

I tillegg finnes det klare uttalelser av batteriprodusentene om hvordan batteriene skal lades.

Men selv det gjør vi jo, tror jeg.

 

Derfor litt gjentakelse:

Jeg sitter ikke på labor og kundene mine har batteriene sine i gjennomsnittlig 6 til 10 år.

Ingen av kundene mine klager om batterier som ikke blir ladet, eller som blir svekket, eller som måtte byttes tidelig.

Hva er det som jeg ikke skjønner, eller skjønnte, i løpet av de siste 10 år det jeg selger både regulatorer og ladere fra Sterling uten at noen får/fikk problemer med dette utstyr?

Vet du om noen annen unntatt deg, som lurer på Sterling, virkemåten av produktene, eller klager at det ikke funker som det skal?

 

Ole Petter, man -kan- altid både gjøre ting og løse problemer annerledes enn andre.

Du snakker om gamle skole, men skolen min virker jo også.

 

Jeg gjør det så som jeg gjør.

Du gjør det så som du gjør, andre som de ønsker.

Alle er vi fornøyde, i hvert fall de som få noe positivt ut av det.

 

Det må altså mye til for å si til meg at jeg gjør noe feil så lenge man ikke kan garantere meg enda bedre resultater.

Batteriene holder, ladingen stemmer, kapasiteten kan brukes som det skal og som batteriets materiell tilattes det.

Mer, Ole Petter, kan man ikke forvente med batterimateriellet som vi skal lade på per i dag.

 

Men jeg er spennt på å høre om man kanskje kan forandre måten lading for å trekke levetiden av en biltemabatteri fra 5 til 20 år.

Er dette tilfelle da veksler jeg omgående leverandøren min,

men så lenge blir det suksessmatteriell fra Sterling og anbefalinger av meg.

Begge to virker nemlig fortsatt som det skal.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Sterling regulatorer henger noe jeg har erfart i båter med stort forbruk. Balmar regulatorer kan også henge med stort forbruk men det kan justeres. Det finnes enkelt og greit ingen perfekt regulator til alle formål.

 

Spørsmålet er vel om Båtplassen er stedet for å lære eller stedet for markedsføring. Om 70 % av problemene i fritidsbåt skyldes underladning av batterier, så er vel ikke dette det samme som om den perfekte løsningen er overladning selv om det virker bedre for mange og kanskje de fleste her på Båtplassen.

 

Hvis man bruker Båtplassen som et sted for markedsføring så skjønner jeg jo prinsipper for å gjøre det enkelt, men jeg trodde Båtplassen primært var et sted for læring og ikke snever læring.

 

Da kunne man like godt sakt at det beste var en regulator til 500 kr, for den løser tross alt veldig mange problemer den også.

Link to post
Share on other sites

Tross alt løser det også temmelig mange problemer å forholde seg til de ladespenningene som produsenten av batteret anbefaler.

Du ville ikke svare på om du er enig i det. Litt synd når du samtidis skriver om læring og snever læring. Da hadde det kanskje vært en ide å ikke snevre det sånn inn, men svare på spørsmålet.

 

Og spørsmålet? Du har vel ikke glemt det?

Er det galt å anbefale de samme ladespenningene som batteriprodusenten gjør? Ja eller nei? Er det virkelig så mye å be om?

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

......

 

Hvis man bruker Båtplassen som et sted for markedsføring så skjønner jeg jo prinsipper for å gjøre det enkelt, men jeg trodde Båtplassen primært var et sted for læring og ikke snever læring.

Nå tror jeg ikke veldig mange her har noe problem med at Jørg relaterer deler av sin tekniske hjelp og ekspertise til eksempler med Sterlings produkter. Ikke Servicemannes henvisning til bestemte batterier heller. Men det er nå min mening.

 

Hva med personer som hele tiden forteller hvor vanskelig komplekst dette området er, men samtidig lever av å markedsføre konsulenttjenester for sitt eget firma på det samme området? Blir prinsippet da å i alle sammenhenger gjøre ting vanskeligere enn de burde være? Du ser at dette kan svinge begge veier?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Tiden går så fort, men vi kan jo prøve å diskutere dette litt saktere og.

 

Ole Petter.

Dette her er et forum, på forum diskuterer man relaterte ting og jeg er også relatert med/til det jeg snakker om.

Og så lenge du, jeg, Servicemannen og andere er involvert med produkter blir det automatisk også en del reklame.

Jeg nekter heller ikke at en ordentlig del av mine norske kunder ha kommet eller hørt om meg via Båtplassen.

 

Men det er også hver femte kunde som ikke visste i det hele tatt at det finnes "Båtplassen" og hver andere langt-nordnorske kunde kjøper hos meg pga. ren anbefaling av vennene dems.

Så kan vi diskutere marketsføring, reklame og virkning av samtalene her på BP hvordan som helst,

men jeg tror at det ikke er relevant mens vi prater om synspunkter ang. batterier og lading.

 

Det jeg synes om batterier og lading ha ikke forandret seg hos meg til noen tidspunkt,

bortsett at jeg mellomtidig måtte forklare meg enig i at AGM er nå brukelig.

Allt annet er det samme som det ha vært før = ikke noe ekte forandring verken fysisk-kemisk på batteriene eller innstilling hos meg. Punkt.

 

Likevel eller kanskje pga. det henger jeg meg ikke så inn i batterier fysisk sett, altså akkurat pga. at jeg ikke ser store forandringer i noen rettning som gjør den saken bedre.

Skal jeg studere batteri, selv om jeg bare bruker batterier som alle bruker?

På hvilken måte skal det være lønnsomt hvis jeg likevel klarer å tilby batteriliv som værer mye lengre enn det vanlige?

Om noen ønsker å innrømme det eller ikke:

Dette materiell som batteriprodusentene tilbyr er allerede på maks levetid.

 

Om nå du henter det ut manuellt, eller Sterling automatisk:

Begge løsninger blir bra, men en blir ikke bedre enn andre løsningen fordi før dette synes er batteriets levetid over.

 

Ferdig med det, men nå til noe annet.

Du skriver at du har erfart at Sterlingregulatorer henger seg opp på båter med stor forbruk.

 

Vel, send meg gjerne en navn/e-postadressen av kunden din som fortalte dette til deg.

Eller hils pent og si i fra at han skal ringe og forklare dette til meg.

 

Jeg vet nå virkelig om en veldig veldig "stor flokke" mennesker som har PDAR, inkludert fiskere med store maskiner,

men ingen av dem ha bare sagt "et pip" om at PDAR henger seg opp.

 

Selvfølgelig er ikke jeg noe gud og ingenting er umulig.

Men det som du fikk fortalt kunne da bare være noe enestående softwarefeil (= garanti), eller feil pga. at noen ha skrudd på potensiometerne

som jeg da i så fall må kvittere med kommentar "Egen skyld."

Men begge to problemer kan fikses lett, kunden din må da kun sende regulatoren til meg.

 

Ellers undrer jeg meg litt til, fordi PDAR har en selvtest som forhindrer feil.

Den sammenlikner rett og slett det som skjer med det som skal.

Går parametrene ut av "skal" da virker PDAR ikke lengre i det hele tatt.

For det finnes det bare en uttak og det er når det fantes kortslutning på MosFet fordi da kan PDAR ikke lengre kontrollere feltstyringen siden transistoren får full gjennomgang i så fall.

 

Men også det skjer ikke "bare så" og forutsettes direkte kortslutning via transistoren = brukerfeil.

Og heller det skjer så skjelden at av 5 sett reservedeler som jeg hadde/har på lager ble det bare brukt to sett i løpet av siste 5 år.

Begge to tilfelle ha påviselig skjedd pga. "hjemmelagt" feil hos kundene, begge to hadde det ikke vond med å innrømme det som skjedde.

 

Du ser at vi heller ikke kan klage på alt for mange "manuelle" feil og derfor er jeg meget interessert i regulatoren som hang seg opp,

fordi da tror jeg lite på.

 

Siste setningen din, regulator til kr. 500,-.

Jeg lager ikke priser, jeg selger bare materiell og know-how.

Hvis altså noen eller du klarer å lage regulatorer som dekker minst alle sikkerhetskrav og mulighetene som jeg kan tilbyr med PDAR,

da er det greit for meg hvis den bare koster kr. 100,- og så selger jeg gjerne også den.

 

Men det finnes ikke annet for tiden og inntil videre må jeg jo tilbyr noe som funker.

Og da vet ikke jeg noe som er like pålitelig, tilgjengelig og både bedre og billigere enn PDAR og så får vi se hva det blir senere.

 

Ha en fin kveld så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke Servicemannes henvisning til bestemte batterier heller. Men det er nå min mening.

Jeg kan "innrømme" litt skjult reklame men lenge siden har jeg oppdaget den funkerer ikke her. Men man kan hvertfall holde seg litt til saken med utstyr med holdbarhet... :smiley:

Min kundegrubbe er annen steder en her og de er sikkert grunnen til man ser ikke meget pratet om eks. nyeste utstyret fra Furuno og andre produsenter i den prisklassen inne på baatplassen.

Hos mine samarbeidspartnere er kun brukt de beste på markeden og duppedingser til hundredkronene eksisterer ikke der. De Ole-Petter prater om støtter jeg med hel hug men dette er helt feil plass til diskusjoner om slike tinger. Her gjelder kun hvad man kan kjøpe mange liter øl i tillegg til billige utstyret man har fått tak i.....sånn er de bare :seeya:

Link to post
Share on other sites

....................

 

Jeg vet nå virkelig om en veldig veldig "stor flokke" mennesker som har PDAR, inkludert fiskere med store maskiner,

men ingen av dem ha bare sagt "et pip" om at PDAR henger seg opp.

 

Selvfølgelig er ikke jeg noe gud og ingenting er umulig.

Men det som du fikk fortalt kunne da bare være noe enestående softwarefeil (= garanti), eller feil pga. at noen ha skrudd på potensiometerne

som jeg da i så fall må kvittere med kommentar "Egen skyld."

Men begge to problemer kan fikses lett, kunden din må da kun sende regulatoren til meg.

----------------

 

:seeya:

Jørg

 

Du nevner ikke mitt tilfelle så jeg vil nevne det selv. Min PADR økte jo ladespeningen "opp i skyene" da jeg startet sesong nr 2. Det er vel å henge seg opp? Det eneste som var gjort fra året før var å skru av og på polklemmen på batteriene. Du sa jo også til meg da jeg kjøpte PDAR at jeg ikke måtte skrive om feil på PDAR på nettet, men bare kontakte deg direkte hvis noe slikt oppsto. Regner med at det er "standard prosedyre" for deg ved salg av dine produkter (ingen negative ytringer). I såfall ikke rart at man ikke hører noe.

Siden du til stadighet drar frem "null hull" med PDAR så føler jeg at min historie er en "need to know" episode som bør nevnes.

 

I mitt tilfelle trodde du det var feil på transistor før du ombestemte deg og ikke fant feilen. Så ble min PDAR sendt til fabrikk (Sterling). Etter en god stund fikk du den tilbake der det ble hevdet at den var skrudd på. Altså ingen SW-feil. Hvem hadde så skrudd på den? Ikke meg i hvertfall. Du sa den gang omsider at du trodde meg på det, men siden du nok en gang nevner at det kun finnes 2 muligheter, software feil eller brukers egen skyld som gjør at PDAR oppfører seg slik så klarer jeg ikke "holde kjeft".

Vil også nevne at hadde PDAR fungert slik den skulle i mer enn en sesong og ikke minst "skylden" for feilen ikke hadde blitt skjøvet over på meg så hadde nok PDAR vært montert hos meg fremdeles. Jeg tolerer vanligvis feil som rettes opp og hvor da enheten deretter fungerer, men ikke ansvarsfraskrivelse fra fabrikken sin side der man heller skylder på brukeren - det toleres ikke. Derfor ingen PDAR hos meg. Hva hadde skjedd hvis/når ny feil oppsto da? Nei takk - krangling gidder jeg ikke.

I prinsipp synes jeg PDAR`s måte å regulere på er god. Det var årsaken til at jeg kjøpte den, og det har ikke endret seg. At den kan feile slik det meste kan gjøre har jeg selv erfart. Ikke tro noe annet - det vet alle som kan litt om elektronikk og software. Begge kan feile. Ikke alle feil er "en eller null".

 

Det var et lite bidrag i debatten som jeg ser har frisknet til en del. :yesnod:

 

Ship ohoi!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konfidensielle forklaringer kan ikke kreves ensidig på en faktura, Ole Petter, slik kan bare avtales ved å undertegne en kontrakt.

 

Det som står på fakturaene mine er en vennlig oppfordering fra meg til kundene.

Jeg ber vennlig om å komme med problemer av en hver slags både med det samme og direkte til meg så snart noe blir oppdaget.

 

Dette innebærer også mitt offisiell og kostnådsfritt servicetilbud at man både kan og skal ta kontakt med meg ved minste problemet og til enhver dag, tid/klokkeslett.

Bakgrunnen er at kundene mine skal føle seg trygg og jeg tror ikke at noen kan klage på det.

 

Heller ikke du, Olpi.

Hvorfor at du fremstiller det på den måten skjønner jeg ærlig talt ikke i det hele tatt.

Men hvis du skriver slik, som jeg oppfatter som bevisst forsiktig forsøk av diskreditering pga. bare en av veldig få tilfelle, da forteller vi også hele historien.

 

Først og fremst:

Dette her har ikke noe å gjøre med problemstillingen din.

 

Antydningen av Ole Petter er at regulatoren "hengte seg opp" ha ikke vært tilfelle hos deg.

Uttrykket får først noe mening hvis det finnes en feil på f.eks. software som ikke tilatter noe videre fremgang, her gjennom flere ladetrinns.

Altså at den f.eks. henger fast i bulkfasen, eller andre trinns.

Men dette vet du egentlig, fordi du er jo serviceteknikker.

 

Det som Ole Petter ha spurt om dreide seg om kompensasjonsfasen med 14,8V, jeg håper at Ole Petter også mente det.

I hvert fall ville det undre meg hvis han skriver feil.

 

Hos deg, Olpi, steg spenningen uten stopp på over 15,5V for så å slå av regulatoren komplett.

Egentlig noe klassisk feil ved feiltakelse mens installasjonen, men ikke så hos deg fordi PDAR gikk jo fint et år.

 

Du sa at du bare ha fra- og tilkoblet batteriene dine, ikke mer, og at PDAR jo gikk tilfredsstillende i hele året før.

Akkurat pga. troen som jeg hadde pga dine uttalelser har jeg sendt regulatoren for sjekk til Sterling, utgående i fra mulig softwarefeil.

 

Senere huskete og fant jeg frem noe du skrev til meg, dette har jeg forresten fremdeles.

Du spurte nemlig en gang om det er mulig for deg som serviceteknikere å forandre på kompensasjonstiden ved å justere på potensiometrene VR1 og VR2,

fordi du syntes at det er bra med full ladeeffekt men ikke nødvendig med komplett utjevningstiden siden du pleier å starte motoren relativ ofte.

 

Du husker det sikkert fordi du lurte om mørkt belegg som du fant på undersiden av batterilokkene.

Så svarte jeg at det ikke er mulig fordi programvaren tillatter det ikke og potensiometere må stå uforandret.

Men at PDAR kan bli innstillt på lokkete batterier, som i alle fall ville holde bra for etterlading ved bruksmønsteret ditt,

slik at batteriene dine ikke får 14,8V hver gang du starter siden du ligger med bra landlading ellers.

 

Så komm da svaret fra Sterling, her begynner vi å diskutere om troverdighet.

Du husker sikkert det jeg sa at jeg verken stoler med 100% på produsenter, eller mellomselgere, eller på andre uttalelser.

Sterling konstaterte skriftlig til meg at det ha blitt skruet på potensiometerne og at det ikke fantes noe videre feil.

Jeg har bedt om å justere feilen og så å sende regulatoren tilbake.

 

------------------------

Så skjedde dette mellomtidig.

Ved en samtale med deg reagerte jeg på at du heller ville selge PDARen din så snart du får den tilbake,

men at du ikke ønsker å bruke den lengre.

Siden jeg ønsker fornøyde kunder fikk du tilbud at du kan får utbetalt hele kjøpesummen uten videre diskusjon,

også etter et år med tilfreds bruk av regulatoren.

 

Du må da bare vite at det er helt ubetydelig for meg om jeg utbetaler en kunde eller ikke,

siden det kanskje skjer en / to ganger per år at noen gir noe tilbake i det hele tatt.

Forresten inkl. feil ved bestilling som ikke ble mer pga de gode kontakter som jeg pleier å ha med kundene mine.

 

How ever, så fikk du pengene tilbake, og så skulle vi være ferdig med det.

 

--------------------------

 

Selve regulatoren fikk jeg altså tilbake fra Sterling.

Det som Sterling ikke visste er at jeg hadde markert deler av regulatoren for å gi Olpi en klar sjanse siden jeg vær litt usikker selv.

Jeg hadde jo litt tvil om hvem som sa sannheten.

 

Men derfor markerte jeg alle "vitale" deler, inkludert prosessorene som i tillegg ble fiksert med segellakk på platinen, og har tatt bilde av loddingene, osv.

Så hadde det altså blitt helt umulig for Sterling å jukse med meg,

men de har ikke en gang prøvd.

 

Etter sammenlikning av bildene og merketegn ble det klar at Sterling ikke ha forandret noe, unntatt å skru på potensiometrene.

Dumt og pinlig nok for meg som på den tida ikke kunne sjekke det, men så ha det bare vært.

 

Og nå?

Så blir det altså varmet opp igjen:

Kan Sterling trille, eller har kanskje du noe mus med skrutrekker på båten, eller har akkurat dine potensiometere forstillt seg fra seg selv?

 

Jeg vet det ikke og for meg er det egentlig det samme, men siden jeg blir tvunget å svare på det gjør jeg det også.

 

Bare en ting til denne saken til slutt:

Regulatoren din ble gitt bort etter reparatur/justering til noen.

Han vet om hele historien og sjekker regelmessig alle funksjoner.

=> Selve regulatoren løper siden det uten noe problem, som før hos deg og som alle andre PDAR.

 

Det er ubetydelig, men man kan jo spørre:

Jeg er klar over hva du synes, skulle du virkelig ikke ha forandret noe.

Men hva ville du synes (bare teoretisk) hadde du vært i min situasjon?

 

Ha en fin sommer uansett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

.........................

Senere huskete og fant jeg frem noe du skrev til meg, dette har jeg forresten fremdeles.

Du spurte nemlig en gang om det er mulig for deg som serviceteknikere å forandre på kompensasjonstiden ved å justere på potensiometrene VR1 og VR2,

fordi du syntes at det er bra med full ladeeffekt men ikke nødvendig med komplett utjevningstiden siden du pleier å starte motoren relativ ofte.

 

 

:seeya:

Jørg

 

At jeg ikke skulle spørre om eller diskutere eventuelle feil ble sagt muntlig til meg fra deg. Jeg refererer ikke til hva du skriver på fakturaene dine.

............

 

Dette er pisspreik Jørg. Jeg har aldri nevnt at jeg vil justere pot meter VR1 og VR2. Jeg har ingen peiling på hva de er til. Ingen god ingeniør/servicetekinker skrur uten å vite hva han skrur på. Jeg har utdannet noen serviceelektronikere så det er noe jeg håper de fikk med seg. Hvis du vet hva de er til så kunne du vel enkelt ha justert dem slik at PDAR fungerte riktig. Du ville vel også da sett at lakken var vekk som du skriver, men du sa jo at det pleide du også sjekke.

At jeg har sagt at det er rart at PDAR ladet fullt med 14.8V hver gang jeg startet selv om batteriene er helt fulladet er imidlertid korrekt. Spurte siden du skrøt av at PDAR ved start fint sjekket ladetilstand på batteriene og valgte rett modus. I praksis ladet PDAR med 14.8V i det meste av tiden hvis man ikke kjørte motor en god stund hver gang.

Mulig jeg også har spurt om det er noe man kan endre på, men det er lang vei fra det til å hevde at jeg har skrudd på noe på et kretskort slik du nå gjør.

Siden jeg av og til stoppet og startet litt ofte så forslo du at instilling for lukkede batterier burde velges når virkeligheten var slik. Det ble gjort. Det er de eneste innstilinnger jeg har rørt og som uansett ikke skal skape noen trøbbel/feil. Bare et valg av hvilken ladespenning som skal velges.

 

Du husker kanskje ikke hele historien?

 

Kan ta den for å minne deg på den.

 

* Jeg ble enig med deg om pris på en ny PDAR og at jeg skulle sende min dynamo til deg for sjekk og påloddingen av ledining til PDAR. Ville få en sjekk og montering av "proffen" slik at jeg slapp og sitte på kjøkkenbenken selv.

 

* Etter å mottatt PDAR og dynamo ferdig sjekket og ledning påmontert gikk jeg igang med å koble det hele. Alle ledere mellom PDAR og dynamo ble sikret slik bruksanvisningen anbefalte. Dobbelrtsjekket at alt var riktig koblet.

 

* Startet opp og PDAR fungerte ikke.

 

* Trippelsjekket koblinger om de var riktig montert og at det var god kontakt.

 

* Ny test - ingen endring.

 

* Ringte deg og fikk besjed om at det var feilkoblet fra min side, næmest garantert.

 

* Mye frem og tilbake, men du var skåsikker på at jeg hadde gjort feil.

 

* Du skulle til mitt område og sa du skulle stikke innom og sjekke. Du var ivrig og nevnte først etter en stund at det kunne være en feil som ikke skyldtes meg.

 

* Da du kom innom gikk det ganske raskt å finne ut at du hadde loddet ledning til feil punkt i dynamo. Lenger tid gikk det imidlertid å få en ny PDAR til å fungere. Da åpnet du bl.a. lokket og gjorde noen endringer i PDAR, men jeg var ikke så nær at jeg så hva du gjorde. PDAR fungeret uansett ikke. Jeg kan jo spørre deg nå - hva skrudde du på? Du satt deg dretter i bilen til å lese for å finne ut hva som kunne være galt. Etter en stund bestemte du deg for å sjekke sikringer som var montert på hver leder. En var defekt (mener å huske det var en jordforbindelse), men det skal jeg ikke vedde på.

Jeg observerte deg jobbe, og noe syntes å være rutine - ikke alt. Du nevnte da også at det ikke var første gang du hadde loddet feil. Fort gjort å montere speilvendt, mener jeg du sa.

 

* Ny sikring ble satt i og PDAR fungerte nå tilsynelatende bra.

 

* Jeg tok opp med deg det med at PDAR alltid startet med å lade med 14.8V i en lenger periode enn jeg hadde forventet når batteriene var fulladet. Jeg har imidlertid aldri gjort annet enn å sette til 14.4V innstilling etter råd fra deg når jeg fisket en del.

 

* PDAR fungerte ok, og båten ble tatt opp på høsten. Batteripolklemmer ble da frakoblet. Batteriene var fulladet.

 

* I løpet av vinteren ble batteriene sjekket og ladet litt.

 

* På våren ble polklemmer påmontert. Alle ledninger ble sjekket at de satt på plass.

 

* Oppstart og ladingen tok helt av. Alle kontakter og ledere ble sjekket.

 

* Tok kontakt med deg og fikk beskjed om å forsøke forskjellige instillinger (Åpne, lukkede ....). Det var ingen endring og PDAR ladet med alt for høy spenning. Jeg ville ikke se hvor høyt den kom, og stoppet den før det. Den gikk høyere enn 15.5V hos meg i hvetfall.

 

* Feilen med PDAR ble nok en gang sagt skyldtes meg fra din side. Sikkert en transistor som var røket grunnet feil gjort av meg.

 

* Sendte etter hvert PDAR til deg, og fikk beksjed om transistor var defekt. Så senere var den ikke det. Den virket da pluttselig og da var det noe rart med den, sa du. Du ville sende den til Sterling.

 

* Etter en god stund kom den tilbake med beskjed om at den var skrudd på. Du var jo først enig med Sterling om at jeg måtte ha gjort det. Du hadde jo ikke gjort det??

Jeg vet 100% sikkert at jeg ikke har skrudd på noe potmeter - vet du 100% sikkert at du ikke skrudde på noe da du besøkte meg eller da du lette etter feilen da PDAR nr 2 ble sendt deg?

 

Nei du Jørg. Du virket på meg som en grei kar jeg kunne stole på ved første møte. Nå er jeg ikke sikker lenger. De som kjenner meg vet at jeg gjerne kan innrømme feil. Det gjør vi nemlig alle av og til. For min del er det faktisk det første jeg tenker når noe ikke fungerer - kan jeg ha gjort noe feil? Av og til har man jo det.

Det er når man gjentatte ganger blir beskyldt for å ha gjort ting man vet 100% at man ikke har gjort at man blir forbannet. Insinuasjoner om at man lyver og ikke forteller sannheten likedan.

 

 

Det var min versjon. End of story fra min side.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, da har vi kommet langt hvis du allerede snakker om "pisspreik".

Det stemmer at jeg glemte det første, men det ene har ikke noe å gjøre med andre delen siden du fikk alt ny og dette ha virket som det skal etterpå.

Forresten har jeg ikke det minste problem med å fortelle om og å stå til mine egne feil,

hvorfor skulle jeg ellers tilstår at også jeg hadde montert og loddet feil en gang før allerede?

Og man kan alltid stole på meg, det verken finnes eller fantes noe grunn for deg å si slik og det finnes vel ingen ellers som ville komme på et sånt idee.

 

Du føler deg kanskje krenket, men det du ikke forstår er at jeg ikke hevder noe.

Jeg skrev heller ikke -at- du har gjort noe på¨den tiden.

Jeg hadde bare en problem og det er at ingen kunne ha forandret noe uten at jeg ser det

mens produsenten likevel klarte å fikse problemet.

 

Siden det eneste som de kunne fikse er justering av potensiometrene ble det vel bare igjen å sette spørsmålet, om hvordan dette kan skje, rett i lufta.

Men at selve regulatoren fremdeles virker siden og etter hvert, det er også fakt.

 

Så er det en "pattsituasjon" som vi kaller det og jeg står/har stått mitt i mellom.

 

Beklager at jeg svarte på det i det hele tatt, egentlig er dette dumt nok siden det måtte være klar at den diskusjonen kommer opp igjen.

Men jeg har dessverre ikke noe annet å si om det og derfor spurte jeg hva du ville synes ville du ha vært i min situasjon.

Men da svarer man jo ikke på.

 

Det siste her og bare for å stille det klart:

"Beklageligvis" er PDAR en 4-trinns-regulator.

Så lader noe slik alltid etter programm og opp til innstillt ladeslutspenning, fordi så må det være.

Det som en slik intelligent regulator gjør er å justere ladningens forløp ved å justere på strømstyrken etter batteriets mottakelighet og tidsmessig på nødvendig lengden av kompensasjonsladingen.

Det er faktorene som regulatoren tilpasser og forandrer hver gang den starter.

At den ikke plutselig regulerer med "2,5" trinns skulle være klart, fordi en regulator kan ikke se hva som har skjedd med batteriene mellom to ladninger.

Men man forventer heller ikke noe annet av en bra 230V-lader.

 

Da er også jeg ferdig fra min side

Og en gang til: Ha en fin sommer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei, - alle som liker seg på sjøen! :sailing:

 

Jeg har "skumlest" noen av innleggene i tråden her og tidligere også mange av de trådene som omhandler noenlunde det samme tema.

 

Det som går igjen er som oftest at en enkel problemstilling altfor fort blir til et svært innviklet afære og etterhvert nesten fremstår som et uløselig problem for den "stakkars" jevne fritidsbåtbruker.

 

Det virker for meg også som at det bare øker på med "personangrep og ellers utrivelige uttalelser" fra en del av debattantene, - som fremstår etterhvert som om de bare ønsker å slå hverandre ihjel med sine spesielle teoretiske/praktiske oppfatninger, som i beste fall bare vil gi marginale forskjeller, når det kommer til den praktiske nytten de fleste vil få i sine fritidsbåter.

 

 

Jeg forsto etter mye prøving og feiling for flere år siden, at jeg måtte ha en ekstern regulator for å få bedre og tilfredsstillende lading fra min Volvo 165 HK motor med std. dynamo med innebygd std. fast regulator.

 

Valget falt da på Jørg og en Sterling PDAR.

 

Uten å tenke meg om i det hele tatt så finner jeg det også helt naturlig at det i tilfelle måtte bli til Jørg min henvendelse ville gå om jeg fikk problemer av noe slag, - det skulle bare mangle og jeg er sikker på at vi ville fått til en løsning slik at ting ville fungert i det praktiske igjen......! :seeya::smiley:

 

 

Men for meg så bare fungerer det fortsatt med nok strøm ombord etter at jeg installerte PDAR'n....., slik at jeg som fritidsbåtbruker kan nyte mest mulig tiden ute på "bøljan blå" og ihvertfall slippe å tenke på denne problemstillingen hele tiden slik som jeg gjorde tidligere.

 

 

Det er et nydelig vår-vær her hos oss ikveld og jeg er på vei ned i havna, .........og vil derfor komme med en oppfordring som ihvertfall gjør meg godt, - kom dere ut og nyt båtlivet i praksis dere også!

 

ship'o hoi :wink::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg må bare si meg enig med "Seastar". Etter at jeg monterte Sterling PDAR sommeren 2007, har vi fått et helt nytt "batteriliv" ombord, sammenlignet med tiden med original, internregulert lading fra Hitachi-dynamoen. Dynamoen får nå gjøre det den er "ansatt" for, nemlig å fylle opp batteribanken raskest og mest mulig. Så langt har jeg heldigvis hatt bare positive inntrykk av såvel PDAR'en som "Jörg". Det er bare å banke i bordet og håpe at dette vedvarer!

:smash:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Likte det siste innlegget ditt Jørg.

Rett på sak. Har en Volvo TAMD 41 med Valeo 60 Ampers dynamo med gul senseledning. Har det noe for seg å montere Pdar på denne? Og om det er det kan du antyde hvor mye mer strøm jeg eventuelt klarer å få inn pr driftstime på en 500 At batteribank?

 

Hilsen JRK

Link to post
Share on other sites

Har en Volvo TAMD 41 med Valeo 60 Ampers dynamo med gul senseledning. ........

 

Hei JRK.

Vel, forutsatt gjennomsnittlig tilstands av systemet og gode kabler er det i hvert fall av stor fordel med PDAR eller en annen bra regulator hvis du ikke har landlading.

 

Men med bare en time motorgang får du også med PDAR ikke mer enn 60Ah inn selv når batteriene dine er utladet med 50% og sultne,

fordi dynamoen din klarer jo ikke mer.

 

Ellers blir det vel gjennomsnittlig kun halv så mye (vel ikke mer enn 30Ah =>maksimalt) til batteriene ha nådd 60 - 70% hvis du ikke har noe som presser dynamoen din på jobb.

 

En time er da altså ikke noe stor faktor, nå må du regne om det er virkelig bare en time gangtid.

 

Hvis du derimot benytter motoren din lengre, da økes det dynamoets effektivitet proportionalt og ganske drastisk.

Med mer enn 70% ladning på batteriene blir nemlig originalregulatoren veldig treg pga. spenningsøkningen på batteriet/senseledningen.

Antakeligvis leverer da dynamoen din maksimalt kun 12 - 18A mens den ville fortsatt levere ca. 45 til 60A med PDAR.

 

Og hvis batterispenningen er økt på 14,1Volt, da er det likevel slutt med effektiviteten med originalregulatoren din = ca. 8 til 12A maks.

Standard ville da lade videre, men da kan man kjøre veldig lenge før at batteriene er full.

 

Alt er altså avhengig av faktor tid, og dette kan man regne.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...