Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Trafo ladere a la Ladac 30A er følsom for lav inngangsspenning. Switch mode ladere er derimot mye mindre følsomme og mange ladere har null problem med stabil utspenning selv om inngangsspenningen er godt under 200V.

 

 

For Leoch batteriene er det jo greit, for der sier jo produsenten klart i fra hva som gjelder for syklisk drift.

 

For egen del vil jeg lade mine AGM-batterier med 14,7/13,7V. Jeg holder meg til produsentens anbefalinger og jeg slipper å justere ladespenningen på min Sleipner/Mascot 20A lader. Eneste jeg har gjort er å forlenge ledningen til temperatursensoren og festet den på batteriet. Ikke for det. Batteriene står i bunnen av båten og de har til enhver tid omtrent samme temperatur som sjøtemperaturen + et par grader.

Link to post
Share on other sites

Det er noen misforståelser her. Ladespenningen lager ikke sulfatering. Den fjerner den sulfateringen som alltid oppstår når batteriet lades ut. Jo mer utlading, jo mer sulfatering. Sulfatering er den prosessen som skal skje og som gjør at den kjemiske energien omdannes til strøm.

 

problemet oppstår når man lader opp igjen batteriet. Da omdannes blysulfatet igjen. Den virkelige sulfateringen er den sulfateringen som ladeprosessen ikke klarer å omdanne. Så baller det på seg litt etter litt i hver syklus og til slutt så har man så mye hard sulfatering at batteriet er nærmest ubrukelig. Løsningen er å bruike høyere ladespenning. Jo høyere ladespenning, jo mindre av blysulfatet unngår å bli omdannet. Problemet er at hver eneste ladesyklus sliter på blyplatene. Det er ikke til å unngå - uansett ladespenning.

 

Så ved syklisk drift - slik som i båt - som genererer mye blysulfat, sier produsenten at ladespenningen skal være høyere. Nettopp for å være sikker på at man får omdannet alt blysulfatet i ladeprosessen. At dette også sliter på platene, er en bieffekt man må ta med seg på veien. Det problemet er imidlertid et lite problem sammenlignet med sulfateringen som effektivt kan drepe et batteri på rimelig kort tid. Fabrikanten tar hensyn til dette og dimensjonerer blyplatetykkesen slik at det ikke blir et problem, for å lade med lav ladespenning og ha syklisk drift vet batteriprodusenten at er drepen for batteriet. Derfor anbefaler også produsentene de ladespenningene de anbefaler. Det er en grunn til det meste med andre ord.

Link to post
Share on other sites

Er det da høyeste tillatte ladespenning fra produsent som du lader dine AGM med, Lotus?

Nei. 14,8V er det PDAR spenningsregulator er stilt inn på.

 

 

mener lotus og joerg at jeg burde skru opp ladac`n min ? hvis jeg vil ha hurtigere lading eller bør den stå på 14,4 v som den er innstilt på? ( åpne syrebatterier..(..

Ikke skru på Ladac'en din. Potmeteret på baksiden er veldig følsomt for justeringer. I tillegg har den ikke en skikkelig separat temperatursensor.

Link to post
Share on other sites

Først det som batteriprodusenten krever ang. både minst/maks spenning, Hifo.

Og så er det bruksmåten på båt.

Ligger du mye med landstrøm da kan du lade med spenning på nederste nivå.

Trenger du derimot rask topplading mellom to havnebesøk da kan du gå opp med spenningen,

selvfølgelig igjen bare innenfor batteriprodusentens maksimalt anbefaling.

 

Så må du vel først svare på dette her,

pluss hvilken type Ladac og hvilken type batterier du har.

Og, ikke for å glemme det, hvordan batteriene dine er ladet vanligvis når du kommer fra hav.

Hvis du f.eks. har bra lading underveis da trenger du jo nesten bare vedlikeholdsspenning for batteriene og forsyning for forbrukere som står slått på etter hvert.

 

Du ser, det er alltid det samme type svar som man må gi før man kan får anbefalinger.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

aner ikke hva produsenten anbefaler . det er 2 stk 115ah biltema i paralell.

ligger alt for sjelden med landstrøm . problemet oppstår når jeg har brukt båten i nordfjorden og ut til risør en uke eller to.. turen tar en time ca , og da mangler jeg noe strøm ettermiddag på lørdagen hvis jeg har lagt meg til fredag ettermiddag. dette gjelder kun de gangene jeg ikke har vært på langtur . men bare feset ut og inn fjorden ett par helger på rad. i ferien og etter lengre strekninger har jeg strøm minst fra fredag til søndag ettermiddag.

tror dette er nogenlunde normalt , men er ikke sikker.. det som tapper forbruksbanken er ankerwinsj, kjøleskap , trykkvann og cd spiller som ofte står på. + noe lys og dieselvarmer om kveldene..

mye surr nå , men spørsmålet er vel egentlig om 2-3 timers kjøring hver helg burde holde til helgeforbuk av strøm????

Link to post
Share on other sites

det som tapper forbruksbanken er ankerwinsj, kjøleskap , trykkvann og cd spiller som ofte står på. + noe lys og dieselvarmer om kveldene..

mye surr nå , men spørsmålet er vel egentlig om 2-3 timers kjøring hver helg burde holde til helgeforbuk av strøm????

Ankervinsjen har du vel i bruk mens motoren går, skulle da dynamoen din klare å støtte vinsjen da kan du glemme det.

 

"Småforbrukere" derimot, som "litt lys", kjøleskap, cd, pumpe her og varmer der, er velegnet for å trekke mye strøm i summen.

Et døgnforbruk av 40 til 80Ah er da absolut ikke skjelden.

 

Hvis du nå regner batteriene dine med samlet 230Ah, og man går ut i fra 30% utlading,

da er det 69Ah som du kan bruke uten å skade batteriene men du skulle helst holde deg mot 25% (57Ah) likevel.

 

Går du mot "rød" område = 50% , da havner du på maks 115Ah .

Det går an, men dette skulle du ikke gjøre ofte med batteriene du har.

 

Etterlading er da avhengig dynamoen din, altså hvor kraftig den er og (...hjelp) hvordan den blir styrt.

Selv med stor dynamo, snakker vi da nå om 80A, klarer du bare å lade ca. 90%, fordi du kan ikke kjøre absorptionen lenge nok.

Dette alene (på bly-syre) trengs med -høy- spenning ca. 2 - 3 timer, mens det sikkert blir ca. 4 - 6 timer med 14,4V.

 

Allt avhengig tekniske data av batteriene, ellers gjelder den gamle tommelfingeregel nesten uforandret:

Det hele kan svelge ca. 20Ah per time og per stykke batteri, fra utladet til 100%.

Dette kan variere litt, men uansett ser du at det trengs mer enn 2 til 3 timer for å lade til 100%.

Og det betyr at du a) trenger landstrøm mellom turene dine, men b) at du kan lade videre med 14,4V,

forutsatt at c) laderen din skifter til vedlikeholdslading etter hvert.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

takk for svar.. da vet jeg at systemet egentlig funker bra , men må sørge for å etterfylle batteriene ved landligge oftere ..

en annen ting. hvordan fikser jeg en halvsmeltet batteripol? den hadde dårlig kontakt en gang , og ved bruk av winsjen så smeltet halvparten av blyet bort .. kan jeg skru på batteriklemmen og fylle med smeltet bly oppi ? eller er det liten vits så lenge jeg får tilstrekklig kontakt på det gjenværende?? polen er også utrolig irret etter den stunden med kontaktproblemer..

Redigert av hifo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig.

Men beklager, Hifo, jeg kan ikke gir noe tipps om skadet batteripolen.

Jeg selv ville ikke tar sjansen og ville heller hive batteriet, fordi det er i hvert fall mulig at den ikke er tett lengre.

Slik er ikke dyrt nok for å risikere så mye.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Nei nødvendigvis ikke.

Hm. Ugreit hva ordstillingen din hentyder der.

 

Men anbefalte ladespenninger fra en produsent betyr ikke at man automatisk kan gå for høyeste eller laveste verdi og få i pose og sekk uten at det kommer noe negativt med på lasset i en eller annen form.

Nei, det har jo Lotus heller aldri hevdet.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvordan fikser jeg en halvsmeltet batteripol? den hadde dårlig kontakt en gang , og ved bruk av winsjen så smeltet halvparten av blyet bort .. kan jeg skru på batteriklemmen og fylle med smeltet bly oppi ?

En halvsmeltet batteripol er grei å støpe ny pol på, men du må gjøre det rent og støpe på en ny pol med en "forskaling".

Og selvfølgelig forsikre deg om at det ikke finnes knallgass i cellene.

I en polsko blir det vanligvis en åpning i siden som flytende bly kan renne ut av, og hvis du skruer den fast, tror jeg den delen du da har skrudd fast i, vil bli flytende og kabelskoen vil miste sitt feste.

Link to post
Share on other sites

herregud.. :crazy: var akkurat uti båten og sjekket.. det er varta 81310 110ah jeg har. de er veldig like biltema sine , men jeg husket jaggu igjen feil..

er det noe jeg kan legge imellom polen og skoen slik at jeg får trykk og kontakt til skoen da? hvis jeg feks flistrer opp en tykk ledning med kobber . og surrer det noen runder rundt polen slik at skoen må trykkes på i vidåpen stilling.?? vil ikke det funke greit?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Fant denne i arkivet til Båtmagasinet:

 

Dette forteller voltmeteret:

 

Under lading (via 220 volt lader eller dynamo):

 

13,5 volt: Batteriet tar mye strøm (vanlig ved start av lading)

14,0 volt: Batteriet begynner å fylles opp

14,4 volt: Batteriet er fulladet

 

Ved hvilespenning (uten lading og forbruk):

 

12,7 volt: Batteriet er fulladet.

12,3 volt: Batteriet har halv kapasitet.

12,0 volt: Ca en tredjedel igjen – kritisk, må lades umiddelbart.

11,7 volt: Ved denne spenning eller lavere er batteriet flatt eller ødelagt.

 

*Ved forbruk uten lading:

 

Ca 12 volt: Alt i orden, friske batterier.

11,5 volt: Lavt kapasitet, eller stort forbruk.

11,0 volt: Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade.

10,5 volt: Meget stort forbruk. Farlig lav spenning

 

* Ved forbruk vil alltid spenningen synke. Spenningen vil normalt stige igjen når forbruk slås av. Ved bruk av ankerspill eller baugpropell vil spenningen synke til cirka 10,5 volt, men normalt stige etter bruk. Baugpropell har gjerne eget batteri, eller tar strøm fra startbatteri. Noen voltmetre har en vender for forbruk/start.

 

NB: Under kalde forhold vil verdiene være noe annerledes.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/157/auto_parts_volt_meter.jpg

 

Tar opp denne tråden på nytt...

 

Ser at det er forskjellige meninger om laveste spenning på batteriet når du er på sjøen. Vedlagt bilde, nytt instrument viser grønt helt ned til 11,8v, laveste spenning burde ikke gått under 12,5v. Hva er egentlig tabellen på hvilespenning og igjenværende kapasitet?

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...