Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Hvor stor er forskjellen i ladestrøm for disse to batteribankene frem til 14,7 volt oppnås på den batteribanken som har regulatoren satt til 14,7 volt, og hvor stor blir den praktiske forskjellen lenger ut i ladeforløpet?

Jeg vet ikke eksakt svar på spørsmålet ditt, men jeg tipper at batteribanken med 14,7 Volt ikke absorberer all den tilførte energien i form av elektrisk energi. Det meste går kanskje inn (og tildels ut) i form av varme? Resultatet etter en tid er da kanskje at begge bankene har omtrent samme ladetilstand, men at banken som får 14,7 Volt har fått litt juling og dermed redusert levetid. Vet ikke om 0,3 Volt gjør så mye ugagn før det har gått relativt lang tid. En eventuell skade av betydning skjer vel først når forhøyet temperatur i batteriene har oppstått som resultat av overladingen. (Nei, det ble ikke helt riktig. Det jeg mener er at det er en nøye sammenheng mellom disse tiendelsvoltene og batt.tempen.)

Link to post
Share on other sites

Endelig en som forstår meg. :smiley:

Det er uvant at det er så rolig på båtplassen når det diskuteres ladning. Kommer dette av at enkelte ikke vet nok om denne fasen av ladningen fordi vi ikke har vært så opptatt av forskjellene, og derfor heller ikke har noen sammenligningsgrunnlag?

 

La oss si at batteriene som benyttes har en gassespenning på 14,3 volt (Friske batterier), et punkt som nå er passert for begge eksemplene, og så går vi gradvis inn i den fasen av ladningen som er minst effektiv av det totale ladeforløpet. (Normalt oppnås jo en CEF på mellom 85 og 94 % avhengig av batteritype for hele ladningen).

 

Den regulatoren som leverer høyest spenning sørger da for at dynamoen også levrer mer strøm. Spørsmålet er da hvor mye mer strøm klarer vi å lagre i de forskjellige systemene som sitter i de tusener av båter rundt omkring.

 

Hvis vi tenker oss et steg videre ut i ladeforløpet og måler temperaturen i disse to batteriene, hvor stor kan temperaturforskjellen være i disse to batteribankene som følge av forskjellene i ladespenning og strøm utover?

Er det tenkelig at temperaturforskjellen kan være 2 grader C målt på platene i batteriet eller mer, og eventuelt hvor mye energi trenger man for å varme opp 50 kg. Bly med to grader i løpet av en time, seks grader i løpet av to timer osv.

 

Ikke stol på meg for det er så lenge siden jeg holdt på med dette, men jeg mener BTU brukes for å finne ut hvor mye energi det går med til å varme opp en liter av en masse med en grad C, og jeg brukte bare disse tallene for å verifisere at de andre testresultatene jeg gjorde stemte i praksis.

 

Det er ikke meningen å dra denne diskusjonen ut i det uendelige. Jeg ønsker bare at forståelsen rund batteriladning til slutt skal bli bedre slik at man ikke automatisk tror blindt på det enkelte produsenter av utstyr velger å fortelle dere.

 

Jeg gjør regning med at vi alle ønsker å få svar på blant annet følgende:

 

Er det mulig å korte ned ladetiden til en femtedel ved å lade batteriene med 14,7 volt slik at strømmen levert av dynamoen også kommer til praktisk anvendelse slik som båtene normalt blir brukt, eller er det bare noen som ønsker at vi tror dette er praktisk mulig?

 

Ligger det et mulig motiv bak påstanden om at ladetiden kan kortes ned til en femtedel ved å øke ladespenningen til 14,7 volt og at åpne syre bly batterier er Konge mens AGM og Gel er et dårligere valg?

 

Er det logisk at de hyppigste brukerrelaterte batteriproblemene best kan løses ved å fokusere på den delen av ladeforløpet som av to åpenbare grunner er vanskeligst å få gjort noe med ut over det normale og på usannsynlig kort tid?

 

Etter mine begreper er det grunnleggende feil å stole på at man klarer å lagre den ekstra energien man sårt kommer til å trenge om en eller to dager ved å skvise inn noen få amperetimer ekstra i en batteribank når batteriene klart sier ifra at nok er nok.

 

Nei takk, gi meg heller litt landstrømsladning inn i mellom og et riktig dimensjonert energisystem slik som seriøse totalleverandører også foreslår. Et overvåkningssystem som forteller meg når jeg bruker systemet feil er heller ikke å forakte.

Link to post
Share on other sites

Det er vel Jørg som skulle vært her og diskutert med deg angående dette med å pushe opp ladespenning for mer effektiv lading. Da til mer enn 14.7V også.

Størrelse på batteribank i forhold til dynamostørresle er også viktig å ta med i denne sammenheng. Type batterier og levetid også, ikke minst.

Slitasje på dynamo og kileremmer kan også være en faktor. At fancy elektronisk styring av ladingen også er "innpakket" for å tåle miljøet i båt etc. etc etc......

Mye man kan diskutere :crazy:

 

Det som er sikkert er at alt ikke er like bra!

Link to post
Share on other sites

Lukky you, Jørg er her og passer på deg. :cool:

 

Men jeg gidder virkelig ikke å diskutere dette "per gramm" eller i det endløse igjen.

Dette ikke minst siden jeg ser fantastisk tilfredsstillende resultater siden mange år,

men også fordi jeg har andre ting å gjøre akkurat nå.

Det er nemlig sesong, bare for å nevne det hvis noen ikke fikk dette med seg. :lipseal:

 

At man helst bare skulle lade med saktegående lading via landstrøm er ikke feil, men upraktisk om ikke å si ulogisk vanligvis.

 

Jeg sa dette allerede før:

De som bare ha båt for å drikke kaffe ved brygga trenger ikke noe batteri i det hele tatt.

Alle andre som bruker båter, og som er avhengig av både strøm og lading på tur, har andre problemer som bare kan løses med enten mer kapasitet eller fort-fort-lading.

 

Jeg er sikkert enig i at alt for dårlig eller ustyrt "høyspenning" skapes problem,

men problemene blir sikkert mye verre hvis man ikke gjør noe med ladespenningene i det hele tatt.

Da er vi vel antakeligvis alle enig i, fordi ellers ser vi mange ellers nye batterier på søppelhaugen igjen.

 

Forresten har også du Olpi, som jo allerede syntes at YA-regulatorer ha vært/er så bra, vist enighet i dette for bare en liten stund siden.

En PDAR kan bare mye mer og forresten også skiftes ned på så lite som 14,1V og saaaakte lading med det,

som da heller ikke tærer på remdrev hvis man allerede eier noe drivkraft som ikke takler belastning.

Så, hva er problemet med å lese bruksanvisninger eller å spørre folk som kan det?

 

Uansett hva en ønsker å diskutere med meg for å overbevise meg at høyeffektladningen er "dårlig" :

Før en begynner med det må personen først forklare meg hvorfor at -alle- mine kunder (absolut uten unntak)

opplever batterilevetider av mer enn 6, men de fleste gjerne opp til 8 og 10 år.

mens dette "stakkars" folk måtte bytte batteriene sine i alle 2 til 4 år før.

 

Alle mine resulter viser altså meget positive inntrykk, i alle land der jo holder på med det jeg gjør, og hos alle mine kunder.

Så, hvorfor skal jeg bruke kostbart tid for å la meg fortelle noe som jeg ikke kan se,

for å forholde meg som en i serien "Trygdekontoret: Vi fikser problem som du ikke en gang visste at du har ! " ?!?

 

I tillegg er det bare sånt at regulatorene jeg selger -er- så effektive som produsenten lover.

Hvem som ønsker å mene noe annet kan gjerne gjøre det, men skal forklare dette mathematisk.

Jeg og kundene mine trenger ikke å regne, men å bruke en Ah-teller allerede f.o.m. type billigogkannix og en klokke.

Dette holder vanligvis for å skjønne hva som skjer.

 

Er det dårlig?

Skal vi nå diskutere om forskjellige systemer?

De Nederlandske er bra, flere Australske er bra, det finnes 2 fra USA som er bra, sikkert andre som er det også , og Sterling er både bra OG tilgjengelig.

Hvorfor at jeg velger den ene men ikke den andre produsent er en annen sake.

Kanskje pga. gunstige priser som kundene mine må betale for å få det samme gode -sluttresultat- som andre får ved å kjøpe noe som er dobbelt til tre ganger så dyrt?

Jeg kan stå til saken, og det gjør jeg så lenge det virker.

Ser jeg en gang at det ikke virker -da- er det på tida for å gjøre noe.

 

Så, ferdig med det fordi det jeg tilbyr er så enkelt og virker som det skal:

Meget bra nemlig, selv om at det finnes noen som ikke ønsker å innrømme det.

Slike finnes jo alltid.

 

Men si gjerne i fra hvis det finnes noe nytt eller større forandringer på markedet som blir lønnsomt å diskutere,

da henger jeg gjerne med igjen.

 

Ønsker en toppladet sommer så lenge ! :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Synes du gidder å skrive/diskutere dette ganske mye jeg. :lol:

 

Nå var det til Ole Petters innlegg som jeg mente burde passe og ha deg som diskusjonpartner. Mye som jeg ikke vet om dette. Bedre og overlate det til ekspertisen så kanskje man kan lære bittelitt selv også. Vet ikke helt hvorfor du "angriper" meg nå? Forsto jo hvordan PDAR virket og hvilke innstillingsmulighter det var på den. Sto jo ganske så greit forklart i bruksanvisningen det. Det jeg har erfart med PDAR har altså ingenting med at jeg foreslår at Ole Petter bør ta diskusjonen "høyspenningslading" med deg som kan dette.

Selv har jeg som du skriver bare litt erfaring med bruk av eksterne regulatorer. Har hatt både YA-12. LADAC og PDAR.

 

Fasinerende og lære av dere som har utdannelse på dette og som har det som yrke (lading av blybatterier), og problemstillinger rundt dette.

 

Jeg har kun litt erfaring og kunnskaper om elektronikk brukt på fartøyer, mest mil spec, men også vanlig forbrukerelektronikk. Lading av blybatterier og faktorer som gjør ladingen bedre/dårligere for batteriene kan jeg lite om, men vil gjerne lære. Påtrykt spenning og laderforløp, pulsing eller ikke etc, etc - mye å lære.

 

Diskuter i vei dere så skal jeg forsøke å følge med. Spør hvis jeg ikke henger med.

Link to post
Share on other sites

...bbrrrrrrr Olpi, unnskyld !

 

Da skrev jeg vel for fort og for hart i tonen mens jeg måtte smile her alikevel.

Jeg treffer vel fortsatt ikke den melodien som jeg vill mens jeg skriver..

 

Men jeg lover at jeg ville treffe verken deg, Ole Petter eller noen andre og ber om unnskyld

 

Det jeg ville få frem er egentlig at det må være en forskjell mellom ladning og ladning

fordi det finnes så forskjellige krav.

 

Man kan dårlig sammenlikne f.eks. rolig "hytteladning" med stressladning på en båt.

Verden skiller seg allerede mens man diskuterer krav og beste ladning på samme type båten med bare forskjellig kapasitet.

 

Men jeg synes heller ikke at det er så megaviktig, vi koker alle bare med vann.

Viktig er bare at batteriene blir ladet og at den holder lenge, lenge mener jeg mht. normal gjennomsnitt.

 

Normalt gjennomsnitt får man til hvis man sparer på dype utladinger mens man sørger for 103%-oppladning etter hvert.

Om det går langsomt, eller fort, spiller for min skyld ingen rolle.

I hvert fall kan ikke jeg si noe annet på grunnlag som jeg har via kundene mine.

 

Alle er fornøyd, da kan det ikke være noe galt.

Eller?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fasinerende og lære av dere som har utdannelse på dette og som har det som yrke (lading av blybatterier)

Som pensjonert elektronikkingeniør med god tid, hadde det vært interessant å ta litt etterutdannelse innen faget "lading av blybatterier". Dere som kan dette, hvilken skole skal jeg henvende meg til som har dette på pensumplanen? Var jeg slem nå Joerg, Ole Petter . . . ?

 

Lars H. :saint:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei på ingen måte Lars.

Det er svært sunt å stille kritiske spørsmål til reklamen som blir kamuflert på Båtplassen, og det er vel det jeg også gjør til de grader?

Med hensyn til utdanning kan du kjøpe et 400 sider batterikompendium fra Trainor til å begynne med.

Jeg har selv ikke lest dette stoffet, men jeg kjenner godt han som har skrevet det.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilken utdannelsesinstitusjon er det som utgir dette batterikompendiumet? Trainor, hvem står bak det navnet? Hvilket språk er det på, norsk, engelsk eller tysk?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var jeg slem nå Joerg,

 

Ja. :sad:

 

I hvert fall er nå jeg så frustrert at jeg bare må forsvare meg ved å ta meg en øl.

Så, da fikk du den.

 

Og bare at du vet:

Hvis du ikke sjærper deg nå, da tar jeg en til. :yesnod:

 

Men også jeg ser ikke noe problem å ta det som det er.

Kall meg gjerne "blypladator", eller annet a la Schwarzenegger.

For meg er det det samme.

Men utdannet blypladator er jeg ikke, bare at du vet., jeg både oppfølger og fordyper det som er både interessant og virker.

Jeg la heller gi meg nødvendig innput av folk som blir betalt for å studere dette,

så får jeg mer tid for å teste disse greier så lenge at det går i stykker.

Og jeg får alt i stykker, lover jeg, fordi jeg selger ikke noe som jeg ikke ha prøvd.

Man må jo vite "hva som skjer hvis".

 

Men reklame?

Det er vel ikke helt mitt feil at jeg er den eneste som forhandler en del av det vi snakker om i Norge.

Jeg får vel alltid litt reklame hvis jeg ikke holder kjeft i det hele tatt.

 

Men ellers prøver man jo bare å få det inn i folket at det ikke er så ille.

Hvis man følger litt på reglene da holder det hele mye lengre og alt er enklere.

 

Det meste er ikke noe hemmelighet siden 60år, det blir bare kokt som det fordi ingen leser det som står på batteriene eller andre bruksanvisninger.

Ville nå alle bare følge opp det som står fast, men ikke lure seg selv og andre,

da hadde ikke vi den diskusjonen hver andre uke og jeg hadde vært "arbeidsledig" på dette området siden 20 år.

Så lenge forteller nemlig jeg nesten det samme allerede.

 

Men, så fint at det ikke er så og at jeg antakeligvis kan fortelle det samme 20 år fremover igjen. :yesnod:

...hvis det ikke kommer en helt annen generasjon batterier, men jeg ser ikke mye betalbart lys på akkurat den horisont.

Vi får se.

 

Ellers som sagt, allt er jo fint å beregne så lenge vi gjør det på labor eller veldig ordentlige forhold.

Men i 99% av alle tilfelle er det bare ikke så, og da er vi ferdig med teorien og går over i det praktiske.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja. :sad:

I hvert fall er nå jeg så frustrert at jeg bare må forsvare meg ved å ta meg en øl.

Så, da fikk du den.

Og bare at du vet:

Hvis du ikke sjærper deg nå, da tar jeg en til. :yesnod:

 

Nå ble jeg plutselig tørst selv, men tror du det fantes en eneste liten pils i kjøleskapet? Nei! Så ta en ekstra for meg også. Når du nevner reklame, så synes jeg du er svært forsiktig. Og du må da få lov å fortelle om hva dine produkter står for når folk spør? Det synes jeg er helt greit. Men du kan ikke ha det lett når dine store kunnskaper innen emnet er så nært koblet opp mot firma og jobb. Nå var jeg vel så snill at du ikke trenger pils nr.2?

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

? Nei! Så ta en ekstra for meg også. Nå var jeg vel så snill at du ikke trenger pils nr.2?

Mange takk, Lars.

......

 

 

Har du ikke tatt en øl for meget nå?

....og Servicemannen:

 

Men jeg beklager.

Jeg klarte ikke å begynne enda fordi enten går telefonen eller jeg må svare på mail og BP.

 

Men nå, høyoffisell tysk "Feierabend" med Franziskaner.

 

:cheers:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

... fire ganger mer vis jeg skal vedlikeholde mage jeg har fått :cheers:

... på en måte må man jo vise rikdomen man fremstiller.

 

Det er jo enda en stund til badesesongen begynner,

Det sier du som antakeligvis nesten sitter på Nordpol akkurat nå, men for andre er det allerede slutt med ullgensere. :sweat:

 

- Laveste nivå for volt på batteri er..............12 øl

- Og batteriet prumper hvis dem går for fort ned

..takk, den manglete jeg.

Nå vet jeg hvordan jeg kan forklare dette krevende tema til kunder på en vennlig og for begge sider interessant måte.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Endelig en som forstår meg. :smiley:

 

 

Tror de fleste med litt kunnskaper om batterier er enige i dette!

 

Det tror absolutt jeg også. Det rare er at det er et par strøm-debattanter, som tilsynelatende har mye kunnskap om emnet, mener noe annet. Den ene er i bransjen og henviser (udokumentert, selvfølgelig) til fornøyde kunder. Den andre leser reklame, datablader og informasjon fra inkompetente importører/leverandører like ukritisk som Bin Laden leser Koranen.

 

I sin streben etter å utdanne oss andre, og hindre at elevene absorberer vranglære, ser det ut til at Ole Petter har byttet strategi. Jeg tror det er en god pedagogikk å stille praktiske spørsmål. Noen gjorde hjemmeleksene og besvarte spørsmålene.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen Jernia.

Fremgangsmåten med spørsmål har jeg forsøkt før, men erfaringsvis så dør tråden fordi svært få trives med å gjøre hjemmelekser.

 

Jeg tror det er vanskelig å få gehør for nyanserte og mer korrekte fakta om batteriladning så lenge motstandsfaktoren ofte har nære relasjon til pris på produkter. Personlig forsøker jeg å holde disse to tingene adskilt, og tar heller stilling til pris etter at kompetansen er tilstrekkelig opparbeidet.

 

Jeg kan gjerne gi et eksempel på hva jeg mener ved å trekke inn en sak jeg husker fra en stund tilbake. (Jeg tror ikke jeg deltok i denne diskusjonen særlig aktivt, men tenkte heller mitt).

 

Det kom i alle fall noen spørsmål vedrørende gassing av batterier etter installasjon av Sterling regulator. Mitt inntrykk var at noen opplevde gassingen som over normalt når motoren ble kjørt, men som vanlig bruker har man jo begrenset mulighet for å vurdere hva som er normalt og sunt kontra uheldig og usunt.

 

Svaret den gang var i korte trekk at dette ikke betydde så mye, men at hvis man ønsket så kunne man justere om regulatoren slik at ladespenningen ble 14,4 volt og ikke 14,7 volt.

 

Både før og etter denne diskusjonen har jeg justert om en rekke regulatorer for å begrense det jeg med selvsyn og kontrollmåling vurderer som ”overgassing”, og min erfaring er at dette ikke får noen negative konsekvenser for ladningen i det hele tatt. (Det var vel også dette jeg håpet at vi skulle få avklart med spørsmålene tidligere i tråden).

 

Så kan man jo lure på hvorfor det ikke ble gjort noe rederlig forsøk på å forklare fenomenet med gassing den gangen, hva og hvorfor det skjer, de positive og negative sidene med overgassing og hvilke batterier som med fordel kan gasses mer enn andre batterier etter et visst antall dyputladninger etc.

 

Så kan jo jeg nå fortelle hvordan jeg tenker og hvordan jeg i praksis løser slike oppgaver.

 

Et batteri som overgasses vil på sikt bli skadet, overgassing medfører en økt eksplosjonsfare i de fleste båter med dårlig ventilerte batterikasser, det øker faren for ukontrollert thermal runaway i et eller flere batterier og det tilfører i grunnen ikke batteriet noe positivt for øvrig. (Ja vi skal jo røre litt om i syren av og til for at den ikke skal skille seg, men vi trenge ingen 14,7 volt miksmaster til denne jobben).

 

(Vi har her med en overdrivelsesfaktor å gjøre, og vi må for all del ikke snappe opp noen få fordeler med kontrollert gassing i enkelte installasjoner og overføre dette til alle andre sammenhenger).

 

For å ha full frihet til å justere bort slike og andre problemer benytter jeg oftest en regulator som virker på de samme prinsippene som Sterling regulatoren, det vil si en adaptiv regulator.

 

Forskjellen er at Balmar regulatoren takler en større feltbelastning, er 100 % vanntett, har flere forhåndsprogramerte batteriprogram, kan strømbegrense dynamoen, har et, to eller tre flere parametre å jobbe med enn Sterling, har et ekstra triggepunk, og så er alle parametrene i denne regulatoren laget slik at de er justerbare og tilgjengelig for en service tekniker eller en avansert bruker.

 

Jeg kan med andre ord fjerne et gasseproblem og om så er korte ned ladetiden ytterligere hvis jeg føler dette er nødvendig.

En viktig grunn til å ta signaler om overgassing alvorlig er jo at aggressive ladesystemer har sine svakheter også, for det kan være at et batteri har utviklet en feil som ikke fanges opp av den ene temperatursensoren som alltid er montert på et av de andre batteriene.

 

Det første man spør eieren av båten om i en slik situasjon er jo om han har sjekket temperaturen på batteriene og eventuelt rettleder litt i hva som er normal eller unormal temperatur, hvordan temperaturen skal måles osv. Dette er jo tross alt viktig informasjon som båteieren kan bruke senere også under periodiske kontroller osv. (Mitt motto er at hvis man ikke lærer seg hva som er normalverdier så klarer man heller ikke å finne feil senere, derfor er slik opplæring viktig).

 

Så har jeg et spørsmål til Jørg. Adaptiv regulering betyr jo at regulatoren har en egenskap av å tilpasse ladningen etter batteriets behov. Når et batteri gasser, burde ikke regulatoren vite om dette og gjøre noe med det hvis vi snakker om en god regulator og ikke bare en billig regulator som du ofte faller tilbake på?

 

Jeg er jo fullt klar over at adaptiv regulering virker innenfor visse grenser også i billige regulatorer, og her er det jo ofte snakk om hvordan regulatoren via feltbelastningen klarer å definere om batteriet er fulladet eller ikke for at den skal finne et korrekt setpunkt.

 

Hvis jeg da som servicetekniker kommer i en båt med Sterling regulator, og regulatoren stadig forlenger absorberingen fordi denne båten har over snitt belastning i anlegget mens den kjører, er det ikke noe man kan gjøre for å få regulatoren til å bli adaptiv også under slike forhold og tilpasse seg batteriets ideelle gassespenning?

 

Jeg har jo oppfattet at ”far Sterling” mener at batterivann er billig og at Gel og AGM er et dårlig valg, men så er vi da noen få igjen etter den gamle skolen som mener at batteriene har best av en mer korrekt gassespenning, og at man godt kan lære seg hvordan Gel og AGM batterier kan lades effektivt og tas i bruk i fritidsbåt for de som ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Fant denne i arkivet til Båtmagasinet:

 

Dette forteller voltmeteret:

 

Under lading (via 220 volt lader eller dynamo):

 

13,5 volt: Batteriet tar mye strøm (vanlig ved start av lading)

14,0 volt: Batteriet begynner å fylles opp

14,4 volt: Batteriet er fulladet

 

Ved hvilespenning (uten lading og forbruk):

 

12,7 volt: Batteriet er fulladet.

12,3 volt: Batteriet har halv kapasitet.

12,0 volt: Ca en tredjedel igjen – kritisk, må lades umiddelbart.

11,7 volt: Ved denne spenning eller lavere er batteriet flatt eller ødelagt.

 

*Ved forbruk uten lading:

 

Ca 12 volt: Alt i orden, friske batterier.

11,5 volt: Lavt kapasitet, eller stort forbruk.

11,0 volt: Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade.

10,5 volt: Meget stort forbruk. Farlig lav spenning

 

* Ved forbruk vil alltid spenningen synke. Spenningen vil normalt stige igjen når forbruk slås av. Ved bruk av ankerspill eller baugpropell vil spenningen synke til cirka 10,5 volt, men normalt stige etter bruk. Baugpropell har gjerne eget batteri, eller tar strøm fra startbatteri. Noen voltmetre har en vender for forbruk/start.

 

NB: Under kalde forhold vil verdiene være noe annerledes.

Link to post
Share on other sites

Det som mangler her er den grunnleggende forståelsen for hvordan batterier fungerer.

 

Jeg kan med andre ord fjerne et gasseproblem og om så er korte ned ladetiden ytterligere hvis jeg føler dette er nødvendig.

Tygg litt på den. Hvordan skal det være mulig å både senke ladespenningen så mye at gassingen forsvinner og samtidig korte ned ladetiden og så mene at batteriet kan lades effektivt?

 

Et batteri som overgasses vil på sikt bli skadet, overgassing medfører en økt eksplosjonsfare i de fleste båter med dårlig ventilerte batterikasser, det øker faren for ukontrollert thermal runaway i et eller flere batterier og det tilfører i grunnen ikke batteriet noe positivt for øvrig. (Ja vi skal jo røre litt om i syren av og til for at den ikke skal skille seg, men vi trenge ingen 14,7 volt miksmaster til denne jobben).

 

Kan vi tro at batteriprodusenter har en grunnleggende forståelse av hvordan batteriene de har konstruert fungerer?

Hvis du som leser kan svare ja på dette spørsmålet, blir så neste spørsmål: Kan vi stole på at konstruktøren av batteriet har kunnskap nok til å komme med et anbefalt ladespenningsområde for batteriet? Noen her som med en viss sikkerhet kan svare ja på det spørsmålet også? Fint.

 

Hvordan har det seg da at jeg får huden full av kjeft fordi jeg anbefaler å lade batterier i henhold til produsentenes anbefalinger?

Tygg litt på den også. Mens du tygger kan jeg minne om at Leoch batteriene Servicemannen ivrig reklamerer for her på forumet har et ladespenningsområde fra 14,6-15,15 volt ved 20 grader.

 

Og når vi er inne på temperatur. Hvordan kan det ha seg at temperaturen i batteriet stiger når vil lader det? Hvordan kan det videre ha seg at temperaturen i batteriet stiger når vi utlader det? Hva er det som får batteritemperaturen til å stige?

Et batteri som overgasses vil på sikt bli skadet, overgassing medfører en økt eksplosjonsfare i de fleste båter med dårlig ventilerte batterikasser, det øker faren for ukontrollert thermal runaway i et eller flere batterier og det tilfører i grunnen ikke batteriet noe positivt for øvrig. (Ja vi skal jo røre litt om i syren av og til for at den ikke skal skille seg, men vi trenge ingen 14,7 volt miksmaster til denne jobben).

Er det virkelig gassingen som får temperaturen til å stige? Har spenningen noe med saken å gjøre? Er det ladestrømmen?

Jeg bare spør, fordi det ser ut til å være en vesentlig mangel på grunnleggende forståelse rundt et blybatteris virkemåte.

 

Energi kan ikke bli borte, den kan bare gå over til andre former. Det danner igjen grunnlag for nye spørsmål.

Hvor mye energi pøser egentlig laderen inn i batteriet? Når pøser den inn mest? Når pøser den inn minst? Når blir batteriet varmt? Er det noen deler av ladeforløpet som varmer batteriet mer enn andre deler? Hva er normal temperaturstigning for din nye fritidsbatteribank når du lader dine halvtomme batterier opp til topps?

Snakker vi om et par grader? Titalls grader? Flere titalls grader? Og generelt, hva er egentlig produsentenes høyeste anbefalte ladetemperatur?

 

Og det stygge trollet som det skremmes med her? Thermal runaway. Tygg litt på det også. Finnes det noen av dere leserer som har vært borti en slik sak? Noen i fritidsbåtverdenen har kanskje opplevd det og da her situasjonen garantert vært så spektakulær at det har blitt sagt og skrevet mye. Ikke hørt noe? Pussig.

 

Hva med gassingen? Den stygge gassingen? Kan det være at den ikke bidrar til noen såkalt thermal runaway likevel?

Først en liten avsporing: Tenk deg tanken at du har funnet ut en kjekk måte å spalte hydrogen fra vann uten at det koster noe energi. Gratulerer, du har reddet verdens energiforsyning for all fremtid og skapt det mest miljøvennlige som finnes. Gratulasjoner er absolutt på sin plass, for du vet jo hvordan det funker i dag? Man spalter vann til hydrogen og oksygen ved å kjøre strøm gjennom en batterikrets med anode og katode og elektrolytt. Problemet er bare at denne måten bruker mer energi på å spalte sammenlignet med energien i hydrogenet man får.

 

Så hva med spalting av det samme batterivannet? Du ser tegninga? Å spalte vann er ikke gratis. Det krever energi. Hadde det ikke blitt spaltet vann, hva da? Da hadde ikke batteriet ditt gasset? Og hadde det ikke gasset, hva da? Ja da hadde den samme overskuddsenergien blitt brukt til å varme opp batteriet. Hmmm. Er gassing en god ting? Vel, det kan du som leser selv få avgjøre.

 

Nå har Ole Petter fått rakket skikkelig ned på Mr. "Sterling"s filosofi og Sterlings produkter. Neste kapittel i føljetongen er å dokumentere hvorfor Sterlings filosofi er det beste alternativet for de fleste av oss båteiere og hvor det skorter voldsomt på elementære kunnskaper.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før jeg går i dybden på Mr. "Sterling"s batterifilosofi og latterliggjøringen av denne og Sterlings produkter, la meg spørre deg som nå leser om et par ting.....

 

Hvorfor har du den batteribanken du nå har? Du kunne jo valgt en annen type? En bedre type? Det er alltid noe som er bedre, vet du. Du kunne valgt en større batteribank også, men du gjorde det ikke. Hvorfor ikke? Da hadde du jo ikke behøvd å lade batteribanken særlig mye ut. Kan det være at det er flere faktorer som påvirker dine valg? Selvfølgelig er det det. Mange faktorer påvirker hva man ender opp med. Hvorfor har Lars H. valg 3 x 115Ah åpne bly Syre batterier i sin saga 27? Hvorfor har Astor valgt akkurat det samme i sin mye større Grand Banks der plass og vekt ikke er noen stor sak? Hvorfor har jeg selv gått vekk fra de samme 3 x 115Ah åpne bly syre batterier?

 

Igjen, det er mange årsaker og de varierer, men noe er de fleste av oss enige om. For det første vil vi gjerne ha ladet våre batterier så fort det lar seg gjøre. For de fleste av oss er ladetid en meget begrenset ressurs.Og hva mer? Jo vi vil ha batteribanken billigst mulig. Og videre? Vi vil ha lang levetid på vår rimelige batteribank. Minst 5 år. Gjerne 7 år og vi håper selvfølgelig på både 8, 9 og 10 år.

 

Vel, det er "Mr. Sterling"s filosofi i et nøtteskall. Og vet du hva? Tipper det stemmer temmelig bra med din egen filosofi. Det stemmer i alle fall med min filosofi. Selvfølgelig kan jeg kjøpe 115Ah batterier som koster 5000 kroner stykk, men det bryter med filosofien. Av samme grunn har vel heller ikke du slike 5000 kroners 115Ah batterier? Tenkte vel det. Da er vi på bølgelengde.

 

 

Sterling-filosofien koker egentlig ned til mest mulig batterier for minst mulig penger med lengst mulig levetid. Mmmmm.... den er tøff, ikke bare tøff, men vanskelig å klare. Eller er det vanskelig? Egenltlig ikke. Det handler bare om grunnleggende forståelse for hvordan batterier funker, hvordan lading funker og samtidig å klare å fatte pointet med kost kontra nytteverdi.

 

Åpne bly-syre batterier er det aller billigste man kan kjøpe på batterifronten. De er svært mye billigere enn tilsvarende AGM og de er i særklasse mye billigere enn tilsvarende Gel. I tillegg kan de lades med en høy ladespenning til prisen av en flaske vann. Vel, det er ikke helt sant, men nesten i alle fall.

 

Disse billige batteriene varer selvfølgelig ikke på langt nær så lenge som de mye dyrere alternativene, men likevel er det slike batterier det fleste har, deg inkludert? Hvorfor det, egentlig? Vel, du vet svaret, du har selv valg disse batteriene, og jeg antar at valget ditt ikke var tatt rett ut av luften.

 

Hvor mye brukte du båten sa du? 4 strake uker i sommerferien. Så og si hver helg fra mai til september? Visste du at 27 overnattinger og 143 motortimer er standarden? Ikke jeg heller, men det passer nok svært bra hvis man sjekker litt nøyere. Vet du hva dette betyr? Det betyr hvis du lader batteriene dine halveis ut i løpet av en helg, ja så holder de antagelig dine 5-7 år. Slett ikke verst for den billigste driten som finnes i markedet.

 

Og alternativene? Alternativene er også på vei til kirkegården. De startet også marsjen fra dag en. Uansett hva som skjer, har du ingen garanti for noe som helst. Det vet du jo utmerket godt selv også. Og om det var din landstrømslader som kortsluttet, ladet ut batteriene og lot de stå der klin tomme halve vinteren, så er de akkurat like j**la ødelagt uansett hvor dyre de var i utgangspunktet.

 

Så Sterlings filosofi er ikke noe å latterliggjøre. Det er sunn fornuft kombinert med irsk økonomisk teft.

Runden som nå gjenstår er å forklare den store gevinsten det er for fritidsbåtfolket å ha en høy ladespenning. Like høy ladespenning som produsenten tillater som anbefalt maksimum. Og her er det ikke bare en god grunn. Fordelene kommer som perler på en snor og jeg har fortsatt mange perler å kaste.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skjønner deg riktig så handler det om å kunne velge, og da er vi helt enige Lotus.

La oss bidra til at båtfolket får litt informasjon om hva det finnes å velge mellom, for de forskjellige produsentene er heller ikke enige seg i mellom om hva som er best.

Hvis du føler deg provosert av at jeg forteller hva balmar regulatoren inneholder av funksjoner, så beklager jeg dette. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...