Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Jeg forsøkte bare i si at mine batterier klarer over 500 utladinger..
Det var et særdeles dårlig forsøk, må jeg si...
Så din hentydning at livet er slutt etter 250 utladinger og 4 år stemmer ikke i min båt.
Jeg hevdet overhodet ikke at livet er slutt etter 250 utladninger. Det er tragisk å bli feiltolket så til de grader. Hva mener du forresten med utladninger? Nei, nei. Uffamei jeg er visst fremdeles på Lotus-nivå. Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var et særdeles dårlig forsøk, må jeg si...

Jeg hevdet overhodet ikke at livet er slutt etter 250 utladninger. Det er tragisk å bli feiltolket så til de grader. Hva mener du forresten med utladninger? Nei, nei. Uffamei jeg er visst fremdeles på Lotus-nivå.

 

Se hva jeg svarte deg i inlegg 19. der sier vel du at en ikke kan forvente mye etter 250 50% utladinger.

 

I følge tabellen i inlegg 4 er mine utladninger mellom 30 til 50 % før jeg rusler vidre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fra et av dine tidligere innlegg: Regel nr. 5: Kjøp ikke for stor batteribank.
Batterier som klarer mange dype utladinger er dyre, men med en båteiers bruksmønster, så er det ofte det man trenger. Fordelen er imidlertid at du kan ha færre av slike batterier. I tillegg er de litt mer tolerante overfor ekstra dype utladinger. For deg som har et plassproblem og/eller et vektproblem, betyr det at kan velge et batteri som har bedre slike egenskaper og bevisst velge en mindre batteribank, ha en dypere gjennomsnittlig utladingsgrad og likevel komme gunstig ut i totaløkonomien.

Det var dette jeg siktet til, og et mer dustete råd har jeg enda til gode å finne på dette forum. At noen båteiere må ta plass- og vekthensyn behøver vel ikke disse minnes på.

Det som imidlertid irriterer meg mest, er at du med din bevisst kranglete argumentasjonsform har greid å provosere meg såpass at jeg nå er nede på ditt nivå. Jeg håper det aldri vil gjenta seg.

Så du synes at dette er et dustete råd? Det må du gjerne synes, men kanskje det da er på sin plass å opplyse deg om at rådet er hentet direkte fra batteriprodusentene?

Produsentene har nemlig noe som heter sikkerhetsfaktor når de kalkulerer nødvendig batteribankstørrelse ut fra et gitt forbruksmønster. Denne sikkerhetsfaktoren er forskjellig for forskjellige typer batterier. Ved å velge et batteri som krever en mindre sikkerhetsfaktor, kan man bevisst også velge en mindre batteribank.

 

Jeg sakser direkte fra Exide Sønnaks sider fra et tilfeldig valgt gel-batteri.

Batteriet tåler gjentatte svært dype utladinger helt ned til 20% av nominell totalkapasitet. Dermed kan man bruke batterier med færre amperetimer enn tilsvarende "åpne" Freeline batterier, og fortsatt ha samme mengde energi tilgjengelig for bruk.

 

Dette er hele cluet. La oss sette det på spissen: Hvis din forbruksbank består av 500Ah åpne bly syre startbatterier, skal det ikke veldig mye utlading til før batteriene slites uforholdsmessig mye. Bytter jeg til en 250Ah gel batteribank som har svært gode sykliske egenskaper, har jeg en batteribank som i praksis har mange flere tilgjengelige amperetimer og samtidig vil leve veldig mye lenger selv om den gjennomsnittlige utladingen er mye større. Batteriprodusenten vet hvordan dette funker og oppgir en mye lavere sikkerhetsfaktor på noen typer batterier av denne grunn. Så det "dustete rådet" er egentlig batteriprodusentenes råd. Du kan uansett kalle det dustete, men tror du ikke det er en sjanse for at du har feil og batteriprodusentene rett?

Link to post
Share on other sites

Hei Jernia.

Jeg har lest gjennom hva Victron skriver, og det er jo mye klokt der som er sammenfallende med hva andre profesjonelle skriver nyansert om emnet.

 

Ellers deler jeg dine betraktninger i det du skriver om spenning og absorberingstid med dynamo, for det er noe av det jeg også taler for. En riktig dimensjonert batteribank gir etter min mening bedre resultat enn ”saved by the bell løsningen” overdreven høy ladespenning og kanskje på toppen av alt feil type batteri for denne høye spenningen.

(Det man ikke har fått gjort unna av ladestrøm i tidsrommet etter at ladespenningen har nådd 14,4 volt hvor batteriet er mest effektivt utgjør ikke all verdens, og ofte er en god landstrømslader det som skal til for å blidgjøre batteriene uansett).

 

Når det gjelder viktigheten av en god lader så kan man ikke skyve dette viktige punktet under teppet i en del sammenhenger. Men som en god regel nummer to har jeg lært meg at informasjon om hvordan bruke ladere som ikke er fult så gode også gir positive resultater.

 

Det som da er viktig er å lære brukeren opp i hvordan batterier virker, hvordan batterier og ladesystem enkelt kan kontrolleres og hvordan man kan gjøre enkle korrigerende eller kompenserende tiltak. Med det mener jeg at båteieren gjennom opplæring gjøres i stand til å administrere anlegget selv på en fornuftig måte med det utstyret han eller hun har.

 

Om noen vil velge hurtigladning av batterier for å få energibalansen til å gå i hop, så er de i alle fall klar over alternativene de har og hvilke mulige konsekvenser hurtigladning kan få for både forbruksbanken og eventuelt andre batterier som lades fra samme ladekilde.

 

Det er vel her jeg og Lotus er uenige, for Lotus saliggjør de løsningene jeg med stort hell lærer båteiere bort fra.

 

Man kan vel si at jeg begynner nedenfra og opp mens Lotus begynner ovenfra og ned til forlystelse for mange lesere av båtplassen.

 

Du nevner kostbare batterier som påståes å være produsert i USA. Jeg synes det er merkelig at så mange i USA bruker ”testaminies” for sine produkter i markedsføring. Videre synes jeg reklamen mange ganger er forvrengt, for man benytter seg gjerne av enkelte elementer i en spesifikk test til fordel for andre egenskaper uten å dokumentere dem.

Et eksempel er at en produsent sier batteriet bare hadde et massetap under en gassetest på 1 prosent mens kravet kanskje var maks 3,5 %.

 

Er dette så enestående som produsenten gir inntrykk av og hvilken relasjon har dette til hvor gode sykingsegenskaper dette batteriet har i fritidsbåt.

Slike tester gjøres jo med å operere batteriet med en temperatur på 50 grader C i et gitt tidsrom, noe som er helt uaktuelt i fritidsbåtsammenheng selv med en brann om bord.

 

Til slutt en konklusjon fra en produsent / leverandør.

Noen som vet hva denne produsenten heter og kanskje motivet for å mene det han mener?

 

Conclusion

The best battery to use for fast charging using advanced charging systems

• For general leisure use: use low cost Lead Acid which can be topped up with water. So called leisure batteries

• For long term cruising then use 6 volt traction

 

Avoid Gel / AGM for 3 reasons

1. very expensive

2. their fast charger rate causes them to gas

3. poor cycling numbers.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke en dæm fåkken sjitt av hva du sier.

Synes denne diskusjonen er svært så interesant. Ikke ødelegg den med nedrige uttalelser, er du snill. :wflag:

(Vi har alle våre måter å uttrykke oss på....) :wink:

 

(Byttet sjøl ut batterien i løpet av de siste 2 år (>400 Ah) og valgte rimelige åpne blybatterier + et startbatteri av "flasketypen" (AGM?). Faktum er at "de åpne" gir et merkbart bedre tilskudd til startbatteriet, selv om dette har høy CGA...) :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

wow.. det må jeg si..

Hehe.. trodde jeg hadde et enkelt spørsmål jeg, men her har jeg litt å sette meg inn i :-)

Men grovt sett bør jeg ikke bruke mer av batteriene om de er på 12,2. Men da heller starte opp litt for å lade litt. :-)

 

Vurderer å sette inn ett ekstra batteri, da kan jeg bruke batteri 1 som start, også får jeg 2 stk batterier på når venderen står til "2".

Og til nød kan jeg sette den på 1+2 og da få til sammen 3 batterier.

Da burde jeg kunne ligge litt mer i uthavn ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er vel om det gjentatte ganger gjennom sesongen er ubeleilig å lade med motor slik du normalt bruker båten, og om man med fordel kan gjøre noe slik at båtgleden blir større til en fornuftig pris.

 

Det er jo ikke akkurat lønnsomt å starte motoren hvis du ikke skal noe sted, så man kan jo ta dette med i det totale regnestykket.

 

Å lade når man er under veis er å foretrekke, for da slår man jo nesten to fruer i en smekk til samme pris.

Link to post
Share on other sites

Synes denne diskusjonen er svært så interesant. Ikke ødelegg den med nedrige uttalelser, er du snill. :wflag:

(Vi har alle våre måter å uttrykke oss på....) :wink:

Legger meg flat her. Det var et mislykket forsøk på å være morsom. (Skulle ønske det var alkolås på PC'er.)

 

(Byttet sjøl ut batterien i løpet av de siste 2 år (>400 Ah) og valgte rimelige åpne blybatterier + et startbatteri av "flasketypen" (AGM?). Faktum er at "de åpne" gir et merkbart bedre tilskudd til startbatteriet, selv om dette har høy CGA...) :rolleyes:

Det er ikke alltid like lett å finne en forklaring på hvorfor batterier "oppfører" seg som de gjør. En bekjent kjøpte for mange år siden 4 x 200Ah åpne batterier fra en anerkjent leverandør i Bergen. De varte i 7-8 år. Dette var han temmelig fornøyd med, så han kontaktet den samme leverandøren. Til hans tilfredshet var samme typen batterier fremdeles tilgjengelig. De nye varte i 4 sesonger. Samme båten, samme eier/bruker, samme lader og dynamo, kort sagt samme bruksmønster. Dette er kun et av mange tilfeller som styrker min mistanke om at dårlig kvalitetsikring/-kontroll er et utbredt fenomen i bransjen.

Link to post
Share on other sites

Conclusion

The best battery to use for fast charging using advanced charging systems

• For general leisure use: use low cost Lead Acid which can be topped up with water. So called leisure batteries

Innkjøpsprisen pr Ah (installert kapasitet) blir jo lavest om dette rådet følges. Men prisen pr Ah forbrukt i løpet av batteriets levetid blir ikke nødvendigvis lavere om dette rådet følges, dette kommer an på hvor mange utladninger dette batteriet tåler. Og dersom man lader med korrekt spenning burde det jo ikke være behov for å "top off water".

• For long term cruising then use 6 volt traction

Jeg har hørt dette før, at "golf cart" batterier er de aller beste når det gjelder å tåle mange utladninger. Er det noen av ekspertene på forumet som kan bekrefte/avkrefte dette ?

 

Avoid Gel / AGM for 3 reasons

1. very expensive

2. their fast charger rate causes them to gas

3. poor cycling numbers.

 

Dette er jo bare tull med mindre jeg er helt på jordet. Punkt 1. stemmer forsåvidt, men det kan jo hende man får det man betaler for. Punkt 2. er jo rent sprøyt, hvor fort man lader avhenger jo av ladesystemet man har. Slik det står skreet her, får man jo intrykk av at laderaten avhenger av bateritypen. Lader man med for høy spenning vil vel batteriene ødelegges uansett hvilken batteritype man har. Jeg er dog klar over at Gel tåler mindre overspenning, men dette gjelder vel ikke AGM ?

Punkt 3. er jo helt på jordet.

 

Hvilken batteriprodusent kommer dette fra ? Det virker jo som det kommer fra en produsent som ikke har Gel eller AGM i produktutvalget sitt.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men salige Per Smith sa alltid at det beste redskap å ta med seg ved batterikjøp, var ei badevekt.... :wink:

Kjøp de batteriene som veier mest (mest bly...)

Som jernia sier:

"De varte i 7-8 år. Dette var han temmelig fornøyd med, så han kontaktet den samme leverandøren. Til hans tilfredshet var samme typen batterier fremdeles tilgjengelig. De nye varte i 4 sesonger. Samme båten, samme eier/bruker, samme lader og dynamo, kort sagt samme bruksmønster."

 

Kanskje de siste batteriene var fra en ganske annen underleverandør?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

På min egen forbruksbank som er 6 stk 226ah Leoch AGM, til sammen 1356ah på 20grader og 20timer utlading, lå polspenn på 12.22 volt ved 18amp forbruk og -688ah ut av banken. Banken er litt over fire år og har vært tappet mest -1314ah og flere ganger ned til 80%. Jeg synes den banken vært prisen sin :cheers:

Link to post
Share on other sites

Når jeg siterte teksten som diskuteres var det ikke meningen å henge ut noen, men heller å tilføre noen utenforstående påstander for å se reaksjonen etter de siste månedenes batteridiskusjoner.

 

Spørsmålet er vel om alt er tillatt i reklamesammenheng og om det er noe i disse påstandene?

 

Så et spørsmål vedrørende eksterne regulatorer.

 

Hvis vi tar to identiske justerbare regulatorer og setter spenningen til 14,4 volt på den ene og 14,7 volt på den andre.

Så lader vi to identiske batterier med disse to regulatorene til spenningen har kommet til 14,4 volt. (Avbryter ladningen ved 14,4 volt i begge eksemplene).

 

Hvilken av batteribankene har mottatt mest ladestrøm?

Link to post
Share on other sites

Regner med at du mener 14.4V målt på batteriene...

 

Tipper: Samme dynamo - like mye strøm inn til batteriene i ditt eksempel. 14.7V oppsettet når 14.4V tidligere, men når det måles 14.4V på batteriene har de mottatt like mye strøm (AH) vil jeg tro.

Du har vel sikkert foretatt en praktisk test av dette formoder jeg :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det korrekte svaret er at begge batteriene mottar eksakt like mye strøm frem til ladespenningen er 14,4 volt.

 

Hvis vi nå fortsetter å lade batteriene med disse to regulatorene, så kommer vi inn i en periode hvor forutsetningen til batteriene å ta ladning blir forskjellig.

Den batteribanken som lades med den regulatoren som er justert til 14,7 volt er teoretisk fremdeles i bulkfasen og derfor opprettholdes en høyere ladestrøm noe lenger enn for den batteribanken som nå teoretisk lades i absorberingsfasen med regulator setpunkt 14,4 volt.

 

Hvor stor er forskjellen i ladestrøm for disse to batteribankene frem til 14,7 volt oppnås på den batteribanken som har regulatoren satt til 14,7 volt, og hvor stor blir den praktiske forskjellen lenger ut i ladeforløpet?

Link to post
Share on other sites

Hva er det du sier? Jeg tror du mener 12,7 - 12,8 Volt. 13, 2 Volt kan man aldri oppnå uten at lading er til stede.

 

Ikke helt sant.

Jeg har et 88 Ah startbatteri stående ved siden av meg hvor ladingen ble avsluttet for ca. 1 time siden. Spenningen ligger fortsatt på 13,3V, for ordens skyld målt med 2 uavhengige måleinstrumenter. Forventer at den vil synke til 12,8V etter noen timer men den er altså i øyeblikket 13,3V.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt sant.

Jeg har et 88 Ah startbatteri stående ved siden av meg hvor ladingen ble avsluttet for ca. 1 time siden. Spenningen ligger fortsatt på 13,3V, for ordens skyld målt med 2 uavhengige måleinstrumenter. Forventer at den vil synke til 12,8V etter noen timer men den er altså i øyeblikket 13,3V.

Javel, jeg mener å huske at det var snakk om hvilespenning. Jeg tror vi er enige. Jeg får vel rette det til: 13,2 Volt kan man aldri oppnå hvis ikke lading er - eller nettopp har vært - tilstede.

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...