Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Laveste spenning på batteriet er ingen konstant. Det avhenger av type batteri, av hvor dyp utlading brukeren er villig til å godta, hvor stort strømtrekk batteribanken utsettes for og hvor stor batteribanken er. I praksis er det derfor umulig å gi noen laveste spenning for batteriet hvis man ikke da har null strømtrekk i nærmere et døgn og så måler spenningen.

 

 

 

Tilbake til dynamoen og omgivelsestemperaturers innvirkning på levetid og effekt:

De er laget for å klare seg utmerket i mye høyere omgivelsestemperatur enn du noensinne vil få i båten din.

 

Les hva som skrives og registrer at du ikke trenger å bekymre deg et sekund for skarve 40 grader i motorrommet hverken når det gjelder levetid eller reduksjon i effekt.

Link to post
Share on other sites

Ja det trodde jeg også, derfor ble jeg forhandler av Ample Power en gang.

Ring til Peter Odelfors (Odelco) og spør hvordan det gikk når han leverte Ample Power til Halberg Rassy.

Spør så hvordan det gikk når han forsøkte å levere Amptech.

Jeg tror ca 50 % av dem brant opp innen et år, og Hallberg Rassy har tross alt et ganske stort motorrom.

Large frame modellen til Amptech på 160 ampere er vel den eneste modellen som ser ut til å holde forutsatt at den får turtall nok.

 

Hvis du ser på bildene på linken under, så har jeg brukt slike dynamoer, men legg merke til reimhjulet på motoren. Dette måtte jeg få laget da Volvo penta reimhjulet var for lite og derfor brant også dynamoene opp.

 

http://www.reginasailing.com/General/Boat/Equipment/HOA.html

Link to post
Share on other sites

Synd at dynamoene er så dårlige at de brenner opp og at den eneste som er brukbar er den 160A dynamoen du monterte.

Poenget er at det ikke er noen særlig forskjell i dynamoens uteffekt om den står i et 20 graders motorrom eller et 40 graders.

Dynamoer generelt er bygget for å stå i varme omgivelser og noen er bygget for å stå i ekstra varme omgivelser.

Kan ikke skjønne at denne produsenten overlever når Hallberg-Rassy erfarer at halvparten av dynamoene levert via Odelco brenner opp innet et år er omme.

Link to post
Share on other sites

Kun liten del av produserte dynamoer blir montert i båter og disse effektive dynamo montert i varmt motorrom har ikke noen avgjørelse om hvort produsent overlever eller ikke. Siste gang jeg byttet brent dynamo hadde den tatt fyr i en 9 million krone seilbåt. De luktet brent i hele båten og isoleringen mellem plus/minus uttak og kapsling var brent i tillegg til halv meter av 35mm2 ladekabel. Heldigvis var sikring på ladekretsen sem gikk, ellers hadde båten brent ned.

Man skal ikke undervurdere varmgang på dynamo og i mange båtbranner blir aldrig funnet orsak...!

Link to post
Share on other sites

Man skal ikke undervurdere varmgang på dynamo og i mange båtbranner blir aldrig funnet orsak...!

Og man skal heller ikke skremme vettet av det store flertallet av vanlige båtbrukere som har null greie på strøm i båt og hvor alt bare virker og virker og virker . . . . år etter år!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heller ikke min 70A Valeo generator med Ladac ekstern regulator som gir 68A ganske lenge før strømmen går ned, ser ut til å bry seg om temperaturen. Kanskje jeg skulle stikke hodet ned i motorrommet under fart og ta tempen på generatoren en gang? Tror ikke det, det som funker, det funker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener Lars at så lenge han har tilfredsstillende ladning at de med Bavaria 44 Vision ikke bør få høre om at deres 115 ampere dynamo lader bedre med kjøling?

Det blir ganske lenge for noen å vente hvis man skal forholde seg til garantibestemmelser og kjøpslov i påvente av å installere en ekstern regulator. (Som man fort lærer er det eneste saliggjørende her på Båtplassen).

Det må jo være litt greit å høre om noen alternative løsninger eller potensielle problemer uten å hver gang trekke konklusjoner om virkningsgrad bare til egen båt.

 

Problemet i en del seilbåter er at luftfilteret sitter bak på motoren ved turboen og dynamoen sitter montert foran trangt og j***ig. Man får ingen "kross flow" sirkulasjon av kald luft i hele motorrommet fordi den kalde luften som kommer bakfra suges rett inn i motoren. Omgivelsetemperaturen til dynamoen kan da bli veldig høy i trange motorrom slik at ladningen av den grunn blir dårlig.

 

De fleste båtene jeg har bygget om på grunn av disse utfordrende garantibestemmelsene får faktisk veldig bra ladning med 14,3 volt og trenger ingen ekstern regulator. Det man med fordel i tillegg kan gjøre i Bavaria båtene er å kjøpe temperatursensoren til Quick laderen som sitter der orginalt og påse at laderen er riktig programmert til batteritypen.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke han mente det. Jeg har selv laget et ekstra hull i "motorkassen" min ved siden av dynamo for bedre luft sirkulasjon. Har også dimensjonert opp ladekabler.

Kan ikke si at det har gjort den kjempestore forskjellen, gjort er gjort. At man bør ha stor nok kvadrat på kablene er vel alle enig i, men har inntrykk av at noen anbefalinger er overkill, i hvertfall hvis man har ekstern sense til batteriene. Litt sann teori skader som regel ikke.... :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener Lars at så lenge han har tilfredsstillende ladning at de med Bavaria 44 Vision ikke bør få høre om at deres 115 ampere dynamo lader bedre med kjøling? . . . . . . Det må jo være litt greit å høre om noen alternative løsninger eller potensielle problemer uten å hver gang trekke konklusjoner om virkningsgrad bare til egen båt.

Hei.

 

For all del: Å opplyse om mulige problemer og forbedringer for de som måtte ha en slik båt med en slik 115Ah generator, er helt OK og prisverdig. Men da må jeg vel få lov til å vise til en annen båttype (slik jeg har) hvor generatoren jobber og jobber . . . uten problemer? Selvfølgelig er det mange som ikke har optimalt ladeopplegg, både temperaturmessig og med hensyn til hvor godt batteriene blir ladet. Men det fungerer da for det store gross.

Man skal ikke undervurdere varmgang på dynamo og i mange båtbranner blir aldrig funnet orsak...!

Det jeg er redd for når Servicemannen nevner uoppklarte branner antydet med forbindelse til overopphetet generator, er at, man risikerer å skremme vettet av det store flertallet av vanlige båtbrukere som har null greie på strøm i båt og hvor alt bare virker og virker og virker . . . . år etter år! (og er fornøyd med det og sover godt om natten).

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som prøver å lure folk? Det virker på sin plass å spørre fordi man kan få inntrykket av at å sette himmel og jord i bevegelse for å rigge til no greier som kanskje senker omgivelsestemperaturen til dynamoen 10 eller 20 grader skulle gjøre underverker.

 

 

Forskjellen i ut-effekten på en dynamo som er "cold rated" og en som er "hot rated" angir Ole Petter til 10%. La oss smøre på litt på det Ole Petter sier og si at forskjellen blir hele 15%.

 

Cold rated er ved 77 °F= 25 grader omgivelsestemperatur.

Hot Rated er ved 200 °F= 93 grader omgivelsestemperatur.

 

Rask hoderegning finner ut at det blir en forkjell på 68 grader for å få 15% reduksjon i ytelsen. Noe som gir 0,22% dårligere ytelse pr grad omgivelsestemperaturen stiger.

 

For å få så mye som 15 grader reduksjon, må man gjerne slite litt. Med 0,22% ytelsesreduksjon pr grad omgivelsestemperaturen stiger betyr det til sammenligning en veldig liten gevinst for at stresser du vettet av deg og lager spenstige løsninger og klarer faktisk en temperaturreduksjon på 15 grader. 15 x 0,22 = 3,3%.

 

KNAPT MERKBART!!

 

Hvordan disse 3,3% skulle gi noen merkbar forskjell, er for meg en gåte.

 

Nei, forskjellen får man med en skikkelig spenningsregulator. Punktum finale!

 

....i påvente av å installere en ekstern regulator. (Som man fort lærer er det eneste saliggjørende her på Båtplassen).

Så hvorfor rakke ned på det saliggjørende, Ole Petter, når fakta viser at det stemmer?

 

Får selvfølgelig intet svar, men nå kan jo folk lese og gjøre seg opp sin egen mening.

 

 

PS: Hvor mange båtbranner har vi i 820.000 fritidsbåter i sesongen? 4? Hva skyldes elektrisk og ikke drivstoff eller gass? 1?

 

Vel, nå er skremselsfaktoren nede på det mikroskopiske nivået den hører hjemme.

Link to post
Share on other sites

Har lest endel av innleggene i denne strengen, men ikke giddet å engasjere meg.

Dette er flisespikkeri i mangel av no´ annet å drive med (båt-liv f.eks.).

Det hele koker ned til en farse hvor 3-4 "debattanter" gjør sitt beste for å nedverdige hverandres referanserammer.

OG emnet har da vitterelig vært ofret timesvis med lesning bare på Bp de siste 3-4 årene.

DENNE Linken oppsummerer det viktigste tror jeg.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hør her !

Skal eg forklare kors skikkelige mannfolk passer på batteria! :smash:

Batteri er forbruk, så eg har 2 forbruksbatterier :smiley: hehe

De står i en kasse under beina. Det er en rød dings med vifte på i "naborommet", og på den står det 18A.

Den har eg intrykk av att lader batteria når eg plugger i landstrøm. Eg har observert att de lades når vi kjører med båten også. Heilt topp!

Forbruk og lading velger eg på venderen om eg vil la gå på det gamle røde og sort gelebatteriet på"1" eller de to 115A på "2".

Og det var det.

Går vi tom for strøm når vi ligger ei langhelg, så kan vi kjøre dasskverna på "1". og fortsatt starte :smiley:

Koken går på propan, så då klare vi oss.

 

Kva koster diesel pr mnd? eller propan?øl? ?

Om batteria varer 5 år så er dat oki, det er 50 kr mnd.

Varer de 4 år så er det 62,50kr mnd.....

SoSo what?

Pant boksene og smil :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvordan disse 3,3% skulle gi noen merkbar forskjell, er for meg en gåte. Nei, forskjellen får man med en skikkelig spenningsregulator. Punktum finale! . . . Vel, nå er skremselsfaktoren nede på det mikroskopiske nivået den hører hjemme.

Hei.

Håper inderlig at folk får sove om natten nå. Det er vel ikke alltid jeg er enig med deg Lotus, men på akkurat det du her sier, er jeg det.

 

Invester i en god ekstern regulator (om den nå måtte hete Ladac eller Sterling, er det samme), men den klarer uansett å tyne litt ekstra ut av en slapp generator. Senseledning er flott, men har man ordentlig overdimensjonert kvadrat på ladekablene, trenger en faktisk ikke det en gang dersom en har skilølerelé og ikke skilledioder.

 

"Fancy" regulatorer som Sterling leverer og som går over på vedlikeholdslading etter et halvt døgn eller så er også greit, men de fleste har ikke mer enn 1 til 3 timer tilbake til hjemmehavn etter en helg og trenger kun en regulator som peiser på maksimalt den tiden. Skulle man en sjelden gang gå et døgn i trekk mens regulatoren gjør at en lader med 14,4volt og litt gassing, er det bare å fylle på litt mer destillert vann.

 

Sagt på en annen måte, for å bevare nattesøvnen, så dersom du har strøm nok for en vanlig helg i uthavn og de vanlige Biltema, Torshov Bilrekvisita, Batterispesialisten . . . batteriene varer 5 år, - ja da kan du slappe helt av. Har jeg klart å drept demagorutsagnene nå?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det fine med disse lade- batteri og dynamotrådene er at det synes å komme frem helt nye ting i minst hvert 10. innlegg, uansett hvor lange de blir.

Dermed er disse blant de beste trådene som går på BP.

Og så kan vel de fleste velge selv, om de vil lese de eller ikke.

De siste 2-3 årene har vert særdeles lærerike innenfor dette emnet synes jeg, og er takknemlig for alle de som bruker mange timer på å skrive sine innlegg som så mange evner å lære noe av.

Link to post
Share on other sites

Om noen lærer noe av disse innleggene vet jeg ikke Jonas, jeg har i vertfall mine sterke tvil.

 

Hadde man lagt mer vekt på å lære hvordan batterier og ladesystemer kontrolleres opp mot hverandre og bruk for å avdekke feil tidlig, så tror jeg også alle leserne hadde fått et mer korrekt bilde av hvilke individuelle behov de har.

 

Innen all design som involverer batterier så bestemmer man hvilken spenning man skal går for ut fra flere kriterier og justerer seg inn etter behov. Høyere spenning krever blant annet hyppigere ettersyn og hyppige korrigerende tiltak, og derfor benytter man ikke utelukkende høyeste tillatte spenning for en batteritype uten at man må og at den som drifter anlegget har nok kunnskap til å foreta nødvendige og korrekte observasjoner.

 

Har man et ustabilt brukermønster slik som er tilfelle i veldig mange fritidsbåter er det en fordel å velge en lavere ladespenning og dekke strømbehovet ved å dimensjonere batteribanken for denne bruken.

 

Når batteriene er fulladet skal man passe på at ladestrømmen er under et visst nivå, og jo høyere spenningen er jo mindre er toleransen for ladestid med denne spenningen.

Benyttes høyeste tillatte ladespenning skal ladestrømmen stort sett slås av umiddelbart når batteriet er fulladet. Når batterier lades med automatiske ladere er dette noe man kontrollerer om stemmer i praksis.

 

For Exide forbrukasbatterier skal ladestrømmen være under 0,02 CA når batteriet er fulladet, og ladningen skal da også umiddelbart avbrytes hvis man benytter seg av høyeste tillatte ladespenning. (Dette står det om blant annet i de tekniske håndbøkene, og det stemmer alltid i praksis).

 

Det virker ikke som om Lotus har fått med seg dette, kanskje fordi slik informasjon ikke så lett kan googles frem.

 

Når Lotus forteller at ladestrømmen er 82 ampere i sitt eget anlegg selv når batterimonitoren forteller at batteriene er ca 90 % fulladet (0,245 CA), så er dette et sykdomstegn, for normalverdien burde kanskje ligge på rundt 0,06-0,1 CA (20-30 ampere) med denne batteritypen (med en kapasitet på 345 Ah).

 

Det er når normalverdiene ikke lenger oppnås i anlegget man justerer spenningen, og det er da greit å kunne nok om batterier og ladesystemer slik at man finner feil i anlegget på et tidlig tidspunkt.

 

Hvis Lotus hadde tillatt meg å fortelle dette til dere i stedet for å kverulere på alt jeg skriver, så hadde dere kanskje fått et mer korrekt forhold til hvorfor og hvordan man ”normalt” kommer frem til hva som er riktig ladespenning for et anlegg.

Link to post
Share on other sites

Bør ikke være dårlig, men...

 

Sikkert bare ikke toppladet... .

 

Imidlertid ikke så smart av forhandler og lagre battereiene så lenge at spenningen blir 12.0V. Burde vel ladet dem litt. Kan være at de ikke er er helt "ferske" og har stått lagret varmt en god stund.

 

Tillagt: Så ikke først at du skrev at det skulle være toppladet. Da er det å såfall ikke noe å spare på hvis spenningen er 12.0V. Når du kjøper batteri bør det være godt ladet, og er du i tvil om batteriet er bra så be forhandler ta en belastningstest. Det gir en pekepinn på tilstand. Jeg kjøpte ett nytt batteri for 2 år siden og 3 nye i fjor. ba om en slik test og de så bra ut. Fikk testet flere batterier hos Biltema på samme måte, men de var ikke i så bra. Det var eksepditøren som skulle vise meg hvor bra de var. Spenningen var bra, men testen gikk mye dårligere enn det spec`n tilsa. Som nevt tidligere er jeg ingen batteriguru, og det kan jo hende at testen ville vist litt annet etter en tids bruk (ut-/opplading)? Det må de som kan batterier svare på.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...