Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Når Ole Petter iherdig påstår at det er feil å lade med den ladespenningen fabrikanten av batteriet anbefaler, må det være noe galt et sted. Men hvor er det galt?

 

Det er vel meningen at leserne skal lære hva produsenten anbefaler for det enkelte batteri? Noe annet vil vel være vranglære?

Link to post
Share on other sites

For Exide forbrukasbatterier skal ladestrømmen være under 0,02 CA når batteriet er fulladet, og ladningen skal da også umiddelbart avbrytes hvis man benytter seg av høyeste tillatte ladespenning. (Dette står det om blant annet i de tekniske håndbøkene, og det stemmer alltid i praksis).

 

Det virker ikke som om Lotus har fått med seg dette, kanskje fordi slik informasjon ikke så lett kan googles frem.

 

Når Lotus forteller at ladestrømmen er 82 ampere i sitt eget anlegg selv når batterimonitoren forteller at batteriene er ca 90 % fulladet (0,245 CA), så er dette et sykdomstegn, for normalverdien burde kanskje ligge på rundt 0,06-0,1 CA (20-30 ampere) med denne batteritypen (med en kapasitet på 345 Ah).

Mulig det er du som ikke helt har fått med deg dette. Kanskje tallet skulle ha vært bare halvparten? 0,02C er faktisk 6,9A på en 345 Ah batteribank. Banken er neppe full når den sluker 7A. Det halve passer mye bedre. Er det mulig at du tar feil? For det halve passer utmerket med det som jeg faktisk måler. Under det halve faktisk.

 

Så jeg lader med 82A ved 90% fulle batterier? Jeg imponert over hukommelsen din. Imponerende å kunne sitere ordrett noe jeg ikke har sagt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel såpass mange år i dette gemet at jeg kjenner igjen når tallene ikke kan anses å være normalverdier i et ladeanlegg.

Fant ikke akkurat den setningen jeg tenkte på i farten, men kanskje du kjenner igjen disse uttalelsene?

 

sit:

Får bare ta til etteretning at spenningen synker som en stein ved forbruk. Tilsvarende øker den merkelig nok langsomt ved lading og når ikke 14,7V før ved ca 85% fylling i følge battmeteret. Først da synker ladestrømmen. Med andre ord går opplading rasende kjapt. Batteriene er sultne og spiser 80A i store deler av ladeforløpet, mest sannsynlig grunnet den høye ladespenningen på 14,7V.

 

Dessverre. Keep it simple. Om jeg har dårlige batterier, gode batterier, mange batterier, lav lademottagelighet, høyt strømforbruk, 2 kjøleskap og en fryse eller intet kjøleskap i det hele tatt, spiller ingen rolle. Ikke bland inn 1000 ting som ikke har noe med saken å gjøre.

Med den kjempebra PDAR regulatoren jeg har, yter dynamoen 80A nesten uansett hva som er i andre enden og hvor lite eller mye oppledet de er. Den siden kan vi glemme. Jeg krever 80A effekt av dynamoen og får det.

Link to post
Share on other sites

Vi har en siteringsfunksjon her på forumet. Hvis du bruker den, kan de som ønsker klikke på sitatet og lese innlegget sitatet er hentet fra. På den måten unngår du å klippe enkeltsetninger ut fra flere forskjellige innlegg og få det til å virke som om det er fra samme innlegg. Det krever riktignok et minimum av teknisk innsikt, men det burde vel ikke være noe problem?

 

Til de som leser: Legg merke til hvor kjekt det er å kunne få dynamoen til å yte absolutt maks i store deler av ladeforløpet. Er det ikke det vi ønsker oss alle sammen? Dere kan også få det til. Det eneste som kreves er en skikkelig regulator og en reguleringsspenning som er i det øvre ladespenningsområdet som produsenten anbefaler. Med mindre man har all verdens god tid på vei fra A til B, da. Da kan dynamoen godt være på hvilehjem.

Link to post
Share on other sites

 

post='735839']

 

 

Og ladespenningen? Den høyere ladespenningen? Ja den gjør at platene slites mer. Ooops. Det er jo ikke bra. Nei, det er ikke bra,

 

men det er en avveining mellom to onder. For når blyplatene slites ekstra, detter en ekstra ørliten del av platenes overflate ned

 

i bunnen av batteriet. I utgangspunktet ikke bra, men gevinsten er at nå har man blyplater med renere og friskere overflate som mye bedre klarer

 

jobben sin med å produsere energi. Ikke bare det.

 

 

 

Kjempe bra innlegg, men hva skjer når bunnafallet kommer opp til platene, er ikke det en av de grunnene til at alt for batterier mange tar kvelden i ung alder.

 

Før i tiden kunne en sende et slikt batteri til doktoten også fikk en det tilbake to dager senere og da kunne en terosiere det en stund til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

, er ikke det en av de grunnene til at alt for batterier mange tar kvelden i ung alder

Skjeldenere enn av sulfatering pga. for lav spenning, altså det som satt på platene for så å forhindre at batteriet kan virke i det hele tatt.

Sulfatering klarer rett og slett å kvele batteriene i løpet av to år, det klarer man ikke med desulfatering.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Før i tiden kunne en sende et slikt batteri til doktoten også fikk en det tilbake to dager senere og da kunne en terosiere det en stund til.

Og hva gjorde doktoren da? Jo han ladet det gjerne med en ladespenning på over 16 volt slik at han forhåpentligvis fikk fjernet en del av sulfateringen. Korrodere platene skikkelig med andre ord. I stedet for et skikkelig krafttak når det nesten er for sent, er det bedre med ørlite grann på hver eneste syklus. Noen av oss synes nå i alle fall det.

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret. Jørg.

 

 

Har lest denne og andre spalten opp og ned for å finne ut om jeg gjør noe rett angående strømopplegg og stell av batterier tips som kan forlenge ligge tiden i uthavn.

 

Men etter det en har lest her burde jeg ha skiftet batterier hvert ANDRE ÅR.

 

 

Jeg kommer til å ha en tidsregning før og etter 2008.

 

Høsten 2007 tok 60A dynamoen kvelden etter 16 års tjeneste, inn kom en 100A og 2008 gikk jeg vekk fra skjøtelednings prinsippet permitterte en 8A og en 10 A lader og installerte Ladix sin strømpakke med stikkontakter og den nye 2 x 15 A laderen.

 

 

Min batteribank A 140+140Ah er til start og forbruk.

 

B-banken 140+140Ah til forbruk.

 

Og så må A og B banken lage 24 V til baugpropellen.

 

 

I følge denne spalten er jeg en batteriterrorist av 1 klasse, .mine batterier har lever et liv mellom 30 og 80 % med 2 til 4 timers kjøring med ladning med 60A dynamo som leverte 14,2V.

 

Når landstrøm var å finne, fikk batteriene litt små gått fra en 8A og 10 A lader ca. 24 timer, noen gange 48 timer.

 

 

Det rare at batteriene tilsynelatende ikke kan ha hatt det veldig vont, siden bankene de i skrivende stund har tjent meg i vell 7 og 12 år, de har sågar hvert totalt døde etter en overledning i ankervinsjen.

 

Med bedte stell hvor lenge kan de leve da tro??.

 

 

Er spent., for nå er jeg ikke like STOR terrorist skal en tro denne lenken ( eller er jeg en STØRRE) starter opp på 40% på barreriene og med 2 til 4 timers kjøring med en 100A dynamo som leverer 14,68 V og med landstrøm er det ikke snakk om små godt legere fra batteriladeren 15A og 14,88V., men den skal jo være veldig intelligent så da så.

 

 

Temperaturen i maskinrommet er ikke målt, den er vel ikke så ille når en kjører, skjønt 300 l 90 graders vann i varmtvannsbereder er jo en varmekilde det å.

 

 

Har batteriene mine det bedre nå ??

 

 

Den viktigste med de batteriene som skal ha vann, er at de får det beste.

 

Destillert vann er ikke rent nok etter min mening.

 

Og hvor mange bruker springvann, det er også en årsak til en tidlig død?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og hva gjorde doktoren da? Jo han ladet det gjerne med en ladespenning på over 16 volt slik at han forhåpentligvis fikk fjernet en del av sulfateringen. Korrodere platene skikkelig med andre ord. I stedet for et skikkelig krafttak når det nesten er for sent, er det bedre med ørlite grann på hver eneste syklus. Noen av oss synes nå i alle fall det.

 

Svaret er feil, ifølge doktoren fjernet han alt bunnslammet som kortsluttet noen av selene.

 

PS. det er 30 år siden jeg sluttet med å lade batteriene for kraftig.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

...hehe..

Jeg finner ikke noe spørsmål som du ikke svarer på selv, litt spydig sagt. :wink:

Og jeg ser ikke hva slags batterier du bruker/ha brukt.

 

Men hos deg og bruk av batteriene dine er det vel mer spørs om

a) hvor ofte at du driver med slik, b) hvor mange gjentatte ganger du gjør det etter hverandre og c) hvor mye tid laderne får for å rydde på "kaossen" du har gjort.

Jeg gjør jo nesten det samme av og til, bare at jeg følger med på bilansen.

Hvis du har tømt batteriene dine for 30 til 80%, som gjør gjennomsnittlig 50% på forbruk pluss reserve av start/forbruk som du sikkert ikke har tømt med 0,5

da er det jo stortsett o.k. når man har bra materiell og etterlader med gjenomsnittlig 120 til 200Ah før landladerne kan stryke platene igjen.

 

Men jeg kan berolige deg, selv om jeg bare gjetter:

Neste benken din klarer ikke 7 og 12 år slik du behandler dem,

fordi nå har du ikke lengre så gode HD-batterier som du antakeligvis hadde fra før.

 

Sett gamle batteriene dine på vekten, da ser du sikkert forskjellen. :tongue:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

fordi nå har du ikke lengre så gode HD-batterier som du antakeligvis hadde fra før.

Sønnak gjorde et artig stunt for en del år siden. De lanserte en serie "Heavy Duty" batterier. Det viste seg at de var nærmest identiske med forrige generasjonen, men med den lille forskjellen at de var litt høyere slik at det var plass til mer bunnfall før de kortsluttet platene.

 

 

Men hvis cellene allerede er kortsluttet trengs vel et mirakel for å vekke de til live igjen?

Kunne denne doktoren også gå på vannet?

Neida. Du kan trygt dempe sarkasmen din. Det er mange som har helt av syren på gamle, kortsluttede batterier, snudd dem på hodet og spylt ut alt bunnfallet med vann, for så å helle syren tilbake igjen. Batteriene ble selvfølgelig ikke som nye igjen, men fikk kanskje en sesong eller to til. Forståelig nok, kanskje, er det ikke mange som gidder dette idag.

Link to post
Share on other sites

Men hvis cellene allerede er kortsluttet trengs vel et mirakel for å vekke de til live igjen?

Kunne denne doktoren også gå på vannet?

 

Kunne ikke svøme en gang.

Men han hadde laget batterier hos Sønnak i 40 år før han ble doktor.

 

PS. muli jeg sier feil jeg snakker om BUNNAVFALLET.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikke tvil om at denne strengen vil vrenge ut/inn på all batteribehandling de siste 70 år. :smash:

Følger spent med!

F.eks.:

•Lading med 13 til 18 volt.

•Syresirkulasjon.

•Temperatursjokk.

•Kortsluttede celler i bånn.

 

Og atpåtil levetid på 12 år pluss??

Og det 25 år etter at det var "vanlig" å bytte ødelagte celler.

Detta begynner å bli morsomt!

Som Lotus antyder: Noen KAN jo ha forbindelser med en som gikk på vannet? Eller var det på syre? :rolleyes:

 

Nå mangler vi bare høyfrekvenslading (á la Salige Smith), så er det komplett.

 

Ja-ja, NOE sarkasme må det være lov å utgyte en sen nattetime, etter et hektisk dassbesøk :giggle:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at en kortsluttet celle selvutlader seg allikevel Lotus, for sist jeg nevnte dette sa du at syren bare lå der i sitt eget univers og at cellen derfor ikke selvutladet.

 

Om noen går litt på vannet når de uttaler om noe de har hørt er vel ikke så forskjellig fra å alltid være best uten ball fordi de har lest noe? :confused:

Link to post
Share on other sites

Det var sikkert mange som glemte toalettbesøket før de gikk til sengs i går Marwin, så måtte du bidra med å få gjennomsnittet på plass med ditt bidrag i natt.

Takk skal du ha.

 

Slik er det jo, for når noen får sulfaterte batterier fordi de glemmer å lade dem, så blir snittet bedre når andre overlader dem. :crazy:

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til innlegg 153.

Les innlegg 147 en gang til Lotus. Jeg skjønner ikke hva som står der og som du kan misforstå.

 

Du lader batteriene dine med C0,24 når batteriene dine er ca 90 % i følge dine tidligere uttalelser. Hvordan finner du ut når batteriene dine er fulladet og hva gjør du for å sjekke at systemet virker?

 

I tråden ombygning av dynamo med ekstern regulator sier du til Roald at han gjør feil når han velger 14,4 volt settingen på regulatoren og at oppgraderingen er bortkastet. Hva vet du om hvorvidt Roald sine batterier blir oppladet?

 

Er det ikke snart på tide at noen lærer bort hvordan leserne selv kan kontrollere om batteriene blir ladet slik at fornuftige justeringer kan gjøres i de tilfellene det er nødvendig.

 

Det jeg finner merkelig, er at mens proffene lader batteriene for å få syrevekten riktig, så snakker du hele tiden om verktøyet (spenning) som kan brukes er en fastlåst tallverdi.

 

Kan du forklare hva riktig ladning er med kontroll av syrevekt som verktøy og riktig utjevningsladning med bruk av syrevekt som verktøy.

 

Hvordan gjøres dette i praksis når man skal finne ut om systemet virker optimalt?

Link to post
Share on other sites

I tråden ombygning av dynamo med ekstern regulator sier du til Roald at han gjør feil når han velger 14,4 volt settingen på regulatoren og at oppgraderingen er bortkastet.

 

Hei Ole Petter - et lite spørsmål siden jeg lader med 14,4 selv (PDAR innstilt på dette nå). Jeg har to forbruk 115A (åpne bly/syre) og ett startbatteri som er tilsvarende. Jeg har batteriene i lukket kasse (baltic, under trappa) med minimalt lufting. Jeg vet jeg kan lade hardere (14,6 til 14,7) men er bekymret for plasseringen av batteriene - hva anbefaler du - er det mye å tjene mht tid?

 

Redigert - satte feil navn

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal komme tilbake til saken Dante og kan da forklare litt om hvordan man enkelt kan finne ut om ladningen er riktig for den batteribruken / ladesystemet og bruken du har. Nå har du en regulator som ikke gir så mye rom for tilpassninger ut over det som finnes av grovjusteringer på spenning, og da blir det ofte batterikapasitet og ladekapasitet og alternative ladekilder (fornybar energi) man kan gjøre noe med hvis behovet ligger midt i mellom et sted.

 

Har du koblet opp den eksterne regulatoren slik som Lotus, med den interne regulatoren fremdeles aktiv?

 

Nå har jeg på et sett kastet ballen litt over til Lotus, så da kan jo han forklare hvordan han kontrollerer sitt system og ladetilstand først. Det blir jo spennende å se denne oppskriften som egentlig ikke er avslutningen for en debatt som dette, for det er jo i grunnen dette man begynner med når man velger en spenning for en applikasjon.

 

 

Jeg snakket nettopp med en i marinen som har opplæringsansvar som inkluderer opplæring av batterihold i ubåter.

 

Han lo godt av diskusjonen på Båtplassen og sa at det er utrolig hvor mye man kan lære om batterivedlikehold og ladning gjennom å vedlikeholde batterier når man i tillegg vet at livet kan avhenge av at dette gjøres riktig.

 

Han la til at det ikke er noen vesentlig forskjell på batterier i en ubåt og en fritidsbåt annet enn kompetansenivået til brukeren.

De ladet også batteriene hurtig og brukte høy spenning ved behov, men ikke ukontrollert. Det ville i henhold til ham være å sette menneskeliv unødvendig i fare for det er en stor forskjell på batterier med en forutsigbarhet blir utslitt og batterier som over tid utvikler defekter og som plutselig havarerer.

 

Jeg reiser til østlandet på jobb og kommer ikke tilbake før midten på neste uke, så svaret kan drøye hvis jeg ikke får tid før jeg reiser på torsdag.

Link to post
Share on other sites

Har du koblet opp den eksterne regulatoren slik som Lotus, med den interne regulatoren fremdeles aktiv?

 

Ja, jeg har det. Tenkte det var greit hvis PDAR skulle gå dukken? :) - PDAR ser ut til å regulere fint så langt jeg forstår - selve innstillingen jeg har satt på 14,4V gjelder max spenning for å ta hensyn til type batteri - ellers regulerer jo PDAR automatisk ladeforløp. Jeg ser ifølge manualen at jeg kan stille PDAR til max spenning på 14,8V ved bruk av åpne bly/syre - men er i tvil om hvor lurt det er mht miljøet batteriene står i - samt hvor ofte jeg må kontrollere batteriene mht tap av syre?

 

Redigert, lagt til - hvis det betyr noe så har jeg temperatursensor på dynamo og batteri - som input til PDAR

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... så måtte du bidra med å få gjennomsnittet på plass med ditt bidrag i natt.

Takk skal du ha.

 

Slik er det jo, for når noen får sulfaterte batterier fordi de glemmer å lade dem, så blir snittet bedre når andre overlader dem. :crazy:

Hoi sann. Burde ikke ha postet det innlegget. :wflag: Glemte at du er ustoppelig når du først er i gang. :giggle:

Skal fortsette å forlyste meg i bakgrunnen, som sikkert MANGE gjør, sett på oppslagstallet :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Før jeg må stikke kan jeg jo gi deg et ”enkelt svar”.

 

Vi skiller mellom ladning til batteriene har oppnådd normal syrevekt og ladning til man ikke klarer å heve syrevekten mer. Dette er noe man kan kontrollere i åpne batterier. Men det går an å teste tette batterier også med litt andre metoder.

 

Hvis du oppnår normal syrevekt med 14,4 volt og bruker en landstrømslader i tillegg, så må man vurdere om man har nok batterikapasitet slik det er i dag, eller om man bør gjøre noen forbedringer.

Endrer du settingen på regulatoren slik at syrevekten stiger til over normalt nivå så nærmer du deg kanskje utjevningsladning under bruk, og da bør man i så fall vurdere andre tiltak. Oppnår du ikke unormal syrevekt med økt spenning, så må du bare følge med batteritemperaturen og forsøke å holde deg til et stabilt brukermønster.

 

Alle bruker jo båtene litt forskjellig, og til tider er varierer jo også båtbruken individuelt. Hvis du da endrer spenningen til 14,8 volt vil ladningen gå litt fortere fra ca 80 % fulladet batteri, og man må jo vurdere om dette er lurt eller om det er den metoden som vil virke for din båtbruk. (eller skade batteriene)

 

Endrer du da bruk og kjører motoren i lengre tid slik at syrevekten nærmer seg utjevningsladning på grunn av den høye spenningen, så vil jeg si det er uklokt å ha den originale regulatoren tilkoblet. Dette kommer av at syrevekten bare fortsetter å stige til maks nivå så lenge du kjører motoren, og du kan risikere å utjevningslade batteriene dine flere ganger i løpet av ferien.

 

Utjevningsladning er jo noe man bare gjør etter at batteriene har vært dyputladet ca 30 ganger eller to til fire ganger i året da det skader batteriene.

 

Kommer du i tillegg til land med utjevningsladede batterier og benytter en lader som vedlikeholdslader batteriene med 13,8 volt, så svever kanskje syrevekten for høyt i lange perioder slik at batteriene dine får gitterkorrosjon.

 

Det er summen av hvor mange ting man klarer å gjøre riktig som er avgjørende for både levetid og vedvarende komfortnivå, og svarene på hvor riktig du gjør tingene finner du ut ved å måle syrevekten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...