Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Du får si ifra når du vil tillate en diskusjon rundt syrevekt Lotus, så får vi som har interesse av dette vente til tiden er inne.

Du er velkommen til å fortelle og diskutere syrevekt. Dette er et fritt forum.

 

Fortelle hvorfor måling av syrevekt er så viktig og hvorfor man likevel lager lukkede batterier og mister muligheten.

 

Kom med noen påstander, så skal jeg se hva jeg kan bidra med :wink:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortelle hvorfor måling av syrevekt er så viktig og hvorfor man likevel lager lukkede batterier og mister muligheten.

 

At det spørsmålet stilles forteller egentlig alt.

 

Lukkede batterier er en akseptabel løsning for folk som ikke bryr seg så mye om vedlikehold av batterier.

Det er ikke en optimal løsning.

 

Syrevekt, korrigert for temperatur forteller det meste om batteriet - der og da.

Ladespenning og hvilespenning er viktig informasjon.

Ladespenning bekrefter at laderen virker.

Hvilespenning forteller sitt, men først etter en tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville veldig gjerne sett at Ole Petter brukte denne siteringsfunksjonen. Jeg tror ikke jeg har brukt den selv heller, men så har jeg heller ikke hatt bruk for å sitere, i motsetning til Ole Petter. Nå prøver jeg et sitat her:

 

Har fått noen spørsmål om dette fra nye medlemmer.

 

Man merker innlegget man ønsker å sitere ved å klikke på p_mq_add.gif knappen i innlegget, den vil da skifte til orange: p_mq_remove.gif

Man kan merke flere innlegg samtidig.

Så klikker man på t_reply.gif knappen øverst eller nederst på siden. (Er det langt å scrolle kommer man til topp/bunn av siden med p_up.gif og p_down.gif knappen.)

 

Etter å ha klikket på "Legg til Svar" knappen vil redigerings-siden vises. Man vil da se at sitatet er satt inn.

Foran sitatet står det en kode: sitat_start.gif

Etter sitatet: sitat_slutt.gif

Disse kodene, inkl. brakettene rundt, må ikke slettes, det vil føre til at sitatet ikke vises korrekt. Selve sitat-teksten står imellom disse kodene og her kan man slette alt som ikke er relevant å ta med.

 

Og så det viktigste, etikette for sitering...:

Sitering er både nyttig og nødvendig i mange sammenhenger.

Men man bør ikke sitere i utrengsmål. Det fyller opp vår database, gjør sidene tregere å laste, og ikke minst, det gjør emnene tyngre å lese.

Vi håper derfor at alle kan vie dette oppmerksomhet og kun sitere det som er nødvendig for å få frem sin mening.

Les reglene.

 

 

Og jeg har noen tilleggskommentarer:

 

- Siden jeg fikk det til nå, så er det så enkelt at det ikke fins unnskyldninger for å bruke Ole Petters metode. Og nå ser han oppskriften jeg fulgte her.

 

- Jeg har her brakt med meg sitatet fra en annen tråd ved å kopiere det som kom i editeringsboksen når jeg fulgte oppskriften, gå tilbake til den tråden her, klikke "Legg til svar" og lime det inn.

 

- Jeg vet jeg har brutt en regel om å sitere hele innlegget og en om å ta med bilder i sitatet, men jeg føler at det er på sin plass i akkurat dette tilfellet.

 

- Siden det er mer nyttig informasjon i den tråden jeg siterer fra, er det jo praktisk at siteringsfunksjonen kommer med link, som nevnt tidligere.

 

Jeg syns denne tråden (og tidligere varianter) er særdeles lærerike, og har full respekt alle bidragsyterne. Men jeg kunne kanskje fått enda mer utbytte hvis Ole Petters sitater ledet meg til andre tråder med relevant informasjon.

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Jeg synes oppriktig talt at dette grenser til vanvidd Lotus og at måten du diskuterer ladning på er meget snevert. Dette er et åpent forum, noe som betyr at flere søker svar på alternative løsninger for egen båt og kanskje litt faktaopplysninger om teknikk som kan benyttes.

 

Det er jo svært beklagelig at de som kanskje skal planlegge en jordomseiling eller har båter med spesielle behov kun skal få høre om hvordan en underdimensjonert batteribank kan lades med høy spenning, som tross alt anses for å være en nød løsning av alle fagfolk.

 

Nei takk, jeg tar ikke diskusjonen rundt syrevekt nå Lotus, nettopp på grunn av at det eneste du bidrar med i enhver diskusjon er å fortelle hvor feil min informasjon er.

 

Du finner alltid en unnskyldning for dine mangelfulle kunnskaper om emner, og siste innlegg er ingen unntak. Poenget er ikke om batteriet ditt er defekt eller ikke. Du har gjentatt dette med høy ladestrøm flere ganger enn jeg har tall på, og som siste sitering også bekrefter så anser du tallene dine for å være normalverdier og flotte greier.

 

Det er her du tar feil for dette er slettes ikke normalverdier, det er et sykdomstegn som alle fagfolk hadde oppdaget lenge før det gikk så langt.

 

Hvis du ikke selv skjønner av de problemene du opplever med dine egne batterier så er det kanskje andre som har en viss peiling, for de fleste oppskriftene dine er bortimot motsatt av hva som regnes for å være ideelt.

 

En må være temmelig blåøyd for å tro at det eneste rette er å lade batteriene med høyeste verdi oppgitt av produsent, for da hadde alle gjort det fra dag en. Hva tror du? Er alle produsenter så ondskapsfulle at de med viten og vilje leverer et produkt med lav ladespenning bare for å plage båteierne?

 

Nei du Lotus, det finnes en god begrunnelse for at disse dataene gir noe spillerom, man må bare være klar over de positive og negative sidene med dem og samtidig få tillatelse av deg til å forklare dem….. (Vil sannsynligvis aldri skje).

 

NB!

Nei jeg bruker ikke siteringsknappen når det gjelder Lotus sine innlegg i ren protest.

For de som ikke har oppdaget det, så kan ikke jeg skrive et eneste innlegg uten å bli negativt sitert av Lotus, og det selv om innlegget mitt er et konkret svar på noe jeg blir spurt om.

 

Jeg har aldri opplevd maken til sensur noen gang.

 

Lotus har i en tidligere streng fortalt at han tidligere så på Båtplassen som koseklubben, og at dette er litt feil for et diskusjonsforum som skal ha litt temperatur i diskusjonene. Alt bør være tillatt så lenge det ikke er et direkte personangrep i følge ham selv.

 

Denne filosofien deler ikke jeg hvis tekniske ting skal diskuteres, for da trenger man et nyansert innhold og en mer riktig dannelse.

Link to post
Share on other sites

En må være temmelig blåøyd for å tro at det eneste rette er å lade batteriene med høyeste verdi oppgitt av produsent, for da hadde alle gjort det fra dag en. Hva tror du? Er alle produsenter så ondskapsfulle at de med viten og vilje leverer et produkt med lav ladespenning bare for å plage båteierne?

 

Dette er egentlig veldig enkelt selv om noen skal ha oss til å tro at det er veldig vanskelig og at alle burde betale en ekspert for å titte på anlegget og fortelle selvfølgeligheter for en dyr penge.

Lav ladespenning gir sulfatering og treg lading. Høy ladespenning gir raskere lading. Hvor mye raskere varierer med omstendighetene. Det eneste som er garantert er at det går raskere. Høyere ladespenning hindrer sulfatering i større grad en lavere ladespenning.

 

Poenget er at i fritidsbåt trenger jeg den høyere ladespenning, men på datahallens UPS-anlegg med nøyaktig de samme batteriene har jeg en lavere ladespenning.

Forklaringen er enkel: I fritidsbåtverden forbruket syklisk og tiden begrenset. I datahallen spiller tiden ingen rolle og forbruksmønsteret er ikke syklisk men stasjonært.

 

Det betyr at i datahallen får de samme batteriene ladespenning i nedre område av produsentens anbefaling, mens i båten får de en ladespenning i øvre område av produsentens anbefalte ladespenningsområde.

Tror ikke du engang giddr å lese hva jeg skriver, Ole Petter. Du er bare ute etter å fortelle hvor teit og hvor lite peiling jeg har. Du har ennå ikke fått med deg at jeg siterer batteriprodusentens anbefalinger.

 

Hadde du hatt fritidsbåt selv, ville du skjønne problemstillingen med at folk ikke velgerubegrenset stor batteribank, men gjør sine avveininger mellom vekt, tid og penger og gjerne ønsker å få utnyttet dynamoen sin til fulle på den sparsommelige tiden de har til rådighet. Da er det bare en ting som gjelder: En skikkelig regulator og ladespenning tilpasset produsentens anbefaling for syklisk drift. Dvs HØY ladespenning. Skal vi trekke det enda lenger? Optima angir opp til 15,6V. Det er mye mer enn Leoch sine 15,15V.

 

Inn med teskje: Skikkelig regulator, skikkelig ladespenning og følg produsentens anbefalinger. Punktum!

 

Jeg bruker de samme batteriene i båten som jeg bruker i datahallen. Driftsmønsteret er totalt forskjellig det samme er ladespenningene. Felles for dem begge er at de lades ihht produsentens anbefaling. Det blir ikke bedre av å finne på å bryte med hva produsenten anbefaler uansett hva du sier, Ole Petter.

Link to post
Share on other sites

At det spørsmålet stilles forteller egentlig alt.

 

Lukkede batterier er en akseptabel løsning for folk som ikke bryr seg så mye om vedlikehold av batterier.

Det er ikke en optimal løsning.

Sier du det? Da er jeg grunnleggende uenig med deg.

La meg spørre aller først: Hvor ofte måler du syrevekt på batteriene?

 

Og når du gjør det, hvorfor gjør du det? Var det en spesiell foranledning eller bare måler du syrevekt med jevne mellomrom?

Link to post
Share on other sites

Om det er noen trøst: For min del har jeg lært mye i denne tråden.

 

Lotus: Hvor er det Leoch spesifiserer at AGM batteriene deres kan ta 15.15 V ladespenning? (spør fordi jeg har slike batterier selv, er såre fornøyd, men kan godt tenke meg å optimalisere ladingen fra dynamo mot dem)

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I databladet for batteriene som ble linket til tidligere. Tror det var av Servicemannen.

 

Produsenten anbefalte inntil 15V ved 25 grader og 0,03V korreksjon pr. grad. Det gir 15,0 + 5 x 0,03= 15,15V ved 20 grader og 15,30V ved 15 grader. Dette var spenninger som var anbefalt for alle AGM av denne type.

 

Siden vi i våre båter har syklisk drift, gjelder den høye enden av skalaen oss.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, nå har jeg lært hvordan jeg skal lese deler av dette databladet. :rolleyes:

Har sakset ut det under fra databladet til Leoch DMJ1290, antar det er dette du viser til.

 

Det står og "Initial Charging current less than 27A", betyr dette at hvert batteri tar maks 27 Amp ved ca 15,15 V ladespenning ved 20 C?

(noe som vel er ganske bra.....)

 

leochdatablad_elspec.jpg

 

Hva betyr dataene øverst til venstre i tabellen? ("20 hour rate (4,90 A) 98 AH" osv..)

 

Her er forøvrig hele produktbladet. http://www.electromarine.no/IAF_developmen...df/DJM12-90.pdf

Link to post
Share on other sites

La meg spørre aller først: Hvor ofte måler du syrevekt på batteriene?

Og når du gjør det, hvorfor gjør du det? Var det en spesiell foranledning eller bare måler du syrevekt med jevne mellomrom?

 

Jeg hører til:

"Lukkede batterier er en akseptabel løsning for folk som ikke bryr seg så mye om vedlikehold av batterier."

 

Men da jeg seilte, og hadde ansvaret for gaffeltruckene ombord, var det anderledes.

 

Da fulgte jeg reglene. Tro meg. Feil på laste/losse apparater er ikke noe du ønsker deg som trikker. (untatt på tankbåt med steampumper)

 

Jeg husker ikke eksakt hva rutinen var, men under land stort sett sjekket jeg cellene (trucker har separate celler) så ofte jeg kunne.

Link to post
Share on other sites

Til Servicemannen.

Regulatoren blir ikke dårligere pga. det fordi man kan jo velge om den skal jobbe alene eller tilsammen med originalregulatoren.

Og ang. batterimonitoren (du mener vel PMP1) er det spørs for meg om du en gang har sett og sammenliknet nøyaktigheten av PMP1 med noe annet.

Det, kjære deg, tror jeg ikke noe på og synes at det er bare destruktiv snakk av deg.

Ellers ville du ikke prate på slik måte.

 

Men hvis du mener at det finnes noe som er både gunstigere og bedre,

da skulle du komme straks med noe anbefaling og helst stå til saken.

Dette allerede mht. mer enn 20.000 andre forumdeltakere som jo nesten må være interessert i dette.

 

Men i tillegg hadde også jeg vært meget takknemelig, fordi jeg er ikke gift med Sterling.

Jeg bare selger og monterer det jeg synes er bra, forutsatt jeg har veldig gode erfaringer med det.

 

Hvis altså du kunne fortelle meg gode grunn hvorfor at jeg skal anbefale noe annet, mens det også er sikkert pga. lang erfaring og norskprodusert,

da er jeg klar for å skifte merken jeg tilbyr uten forsinkelse.

For meg er nemlig ikke noe mer kjedelig enn å importere noe, men hva gjør man ikke alt for å kundene sine. :smiley:

 

Hva er det egentlig som du ville si, Servicemannen?

Det samme spørsmålene hadde du også stillt på tre andre tråder allerede.

 

Men så, da kan du komme med foreslag til andre produkter og forklare utførende hvorfor at du foretrekker det men ikke det.

Gir alt, kanskje helst på en egen tråd, jeg venter og er veldig spennt på argumentene dine. :smiley:

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Også noe til deg, Ole Petter.

Det du synes er minst like interessant som andre meninger.

Det du skriver er din rett å skrive og enda bedre siden det har bakgrunn.

Hvis du altså synes at det er riktig med å beskrive det du mener da må du bare gjøre det.

Dette her er et forum, her kan man gjøre det.

 

Skriver man noe da blir det forresten skjelden noe sensur, men det følger ofte noe mening av en som har en annen mening.

Er man da på mening at den meningen er feil, eller skulle justeres, da kan man forklare hvorfor.

Igjen uten sensur, men man må regne med kritikk.

 

Og da kommer jeg til det jeg synes.

Du reagerer helt feil og det bare fordi Lotus har en annen mening: Som han står for.

Du står jo også for din mening, så hvorfor skriver du ikke bare i steden for å trampe på gulvet mens du klager om sensur?

 

Jeg persønlig aner jo allerede hva du vil si, men må da jeg være på din mening?

Og jeg sier forut: Ja, det som kommer stemmer sikkert i store deler.

Men jeg sier også: Om du snakker om blåøyete eller ikke, det du mener er ikke praktisk per i dag fordi 99% av alle som bruker det ønsker å ha det enkelt.

 

Og jeg spør også: Hva er kategorisk ulempen med å lade rask?

Batterier på båt værer ikke "mye" lengre når man lader saktere.

Husk alltid: Vi snakker om båt og -bruk- på båt.

Men du kommer jo å fortelle hvorfor at du synes at det ikke er så,

mens du helst skulle huske at den størreste delen der ute bare har plass for noe mellom 150 og 300Ah totalt.

 

Neste saken jeg så, du sa jordomseilere.

Lille Becker står siden 15 år i kontakt med "ekte" jordomseilere (ikke bare med fingren på kartet) og jeg hadde både planlagt og bygget båten min også for det.

Mer enn 200 båter fikk utstyr av meg i hele den tiden, ca 40 er fortsatt der ute og jeg har ofte kontakt eller følger med hva de gjør.

 

Bortsett av to (en er norsk) trives alle og har moro uten særlige problemer.

Men alle har bare ett ekte problem og dette til felles:

For saktegående lading nemlig, selv om det går forholdsvis lynrask allerede.

 

Du som fagmann vet det jo selv, batterier får man både overallt og billigere enn i Europa også.

Hvilke type batterier er da først ikke interessant, hvis den bare er billig nok da kan man bytte hver år hvis nødtvendig.

Men det er ikke nødtvendig, fordi de gutter der ute har veldig bra lading som holder mange år liv i batteriene dems ...og du kan gjette hvorfor.

 

Du synes dette her blir bare reklame for Sterling og er ikke objektiv?

Du få huske:

Det er -jeg- som monterer systemer som i absolut størreste delen av alle tilfelle virker som det skal.

Så forteller jeg, som du, om både hvordan -jeg- løser problemer og hva -jeg- anbefaler, som jeg gjør fordi det er -jeg- som kan se alle resultater.

 

Derfor forstår sikkert også du at ikke jeg ønsker å tillatte verken deg eller "Servicemannen" å si noe i mot det,

så sant dere ikke har bevis eller minst gode grunn for at det jeg sier ikke kan stemme.

Og det klarer dere vel aldri.

 

At det er nå Sterling som klarte å overbevise meg år etter år, med produkter som gjør det de skal og priser som forholdsvis er forferdelig gunstig, er da ren tillfeldig.

Det som er viktig er at det funker som jeg forventer.

 

Og om du mener at det trengs en annen form ladingsforløp og dermed andre produkter, eller en fyr som"Servicemannen" mener at andre produkter er bare bedre,

kan vel ikke være riktig og kan bare blir uttalt av noen som ikke har brukt produktene som jeg bruker.

 

Dere begge to glemmer antakelig alltid enten automatisk eller bevisst hvor lenge at jeg holder på med denne greien.

Tror dere at jeg ville stille meg her til "show" hvis jeg ikke vet hva jeg gjør?

 

Så er det vel ikke -bare- reklame og heller ikke ensidig, selv om du synes det.

Ville andre fortelle om sine elskete løsninger, også du, da ville vår spektret av løsninger være mye større.

Som ikke samtidig betyr at det blir enklere og bedre.

 

How ever, Ole Petter.

Skriv det du mener og bevis noe hvis du synes at du må.

Jeg for min del gjør midlertidig det videre som jeg gjør nå, fordi dette funker utmerket bra siden så mange år.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Runes

 

Du har nok misforstått begrepet initional charging current, og her er produsentens beskrivelse av ladestrøm og ladespenning. (Oversatt fra produsentens tekniske bok).

 

Normalt kreves ikke noen strømbegrensning for dette batteriet når det benyttes i stand by drift, men i syklisk drift vil den indre motstanden i batteriet kunne bli så lav at ladestrømmen kan bli for stor.

 

Derfor skal batteriet ditt helst ikke lades med en strømkilde som er større enn 30 % av batterikapasiteten. (27 ampere for ditt batteri hvis du da ikke har flere i parallell).

 

Når det gjelder høyeste oppgitte ladespenning betinger det forutsetninger som da i praksis betyr at ladningen skal opphøre med en gang batteriet er oppladet, og det finnes en prosedyre for periodisk kontroll av installasjonen når høyeste spenning benyttes.

 

Det oppgis i tillegg noen anbefalninger fra Leoch hvor maks levetid forventes å oppnås med 2,37 Volt pr. celle @ 25 gr. C som blir omtrent 14,4 volt for et 12 volt batteri v. 20 gr. C.

 

Med en ladespenning på 14,16 volt går dette batteriet i utjevningsladning mellom 48 og 72 timer etter at det oppnår 100 % ladning når batteriet er nytt, og denne terskelverdien synker gradvis med batteriets alder.

 

Float ladning uten tidsbegrensning er oppgitt til 13,5 volt @25 grader C. og temperaturkompenseringen skal da være 0,2 volt pr. 10 gr. C. (Ikke 0,3 volt som ellers er normalt).

 

Lykke til. Dette er et utmerket batteri som også kom best ut i en test for en tid tilbake med en kapasitet 26 % høyere enn hva batteriet er oppgitt til. Til sammenligning manglet Lifeline batteriet som mange skryter opp i skyene 8 % kapasitet i forhold til oppgitt kapasitet. Begge batterier ble kontrollert i samme test.

 

Mellom oss mener jeg Leoch batteriet kommer godt ut på testen på grunn av en uskyldig feil hvor feil sluttspenning har blitt brukt. Synd for fabrikanten som taper i markedsføring og bra for deg som fikk mer kapasitet enn du betalte for.

Link to post
Share on other sites

Det står og "Initial Charging current less than 27A", betyr dette at hvert batteri tar maks 27 Amp ved ca 15,15 V ladespenning ved 20 C?

(noe som vel er ganske bra.....)

 

leochdatablad_elspec.jpg

 

Løfter spørsmålet til runes igjenn da jeg lurer litt selv.

 

Der var Ole Petter på plass i mellomtiden.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg oppsummerer/spør litt rundt det du sier om dette batteriet, Ole Petter(vi snakker da fritidsbåt):

 

-Hvis man har en 80A dynamo, bør man minst ha 3 slike batterier(mindre en 27A pr batteri)?

-Hvis høyeste ladespenning brukes, skal lading opphøre når det er 100% ladet. Hvilken spenning snakker vi om når lading opphører da?

-Bør disse lades ved 14,4V/20 C for lengst mulig levetid.

-Utjevningslading. Hva skjer under denne tilstanden, og bør denne unngåes?

-Bør ladespenningen reduseres fra 14,4V til float (13,5V/25 C) nivå etter fullt batteri, før denne tilstanden trer inn(innen 48t ved 14,16V)?

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er dessverre mange ting å holde i hode samtidig, men det er ikke så komplisert hvis man skjønner utfordringene som man møter på når systemene skal vedlikeholdes, kontrolleres og justeres. (Tilpasses bruk).

 

Hvis man har en 80A dynamo, bør man minst ha 3 slike batterier(mindre en 27A pr batteri)?

 

Nei, ikke nødvendigvis. Det kommer an på om man beveger seg ned mot den dyputladningsgrensen for batteriet som skaper en situasjon hvor ladestrømmen da kan bli for stor. Roald har en båt med høyt strømforbruk når han ligger rolig og når han kjører for å bruke et eksempel. I slike båter kan man fort overlade batterier hvis man ikke lenger bruker strøm mens man går for motor med et litt feil oppsatt system. (Små batterier og kraftige ladekilder).

Det har dukket opp noen flere tilfeller av slike feil etter at navigasjonsbatterier har blitt tatt i bruk. Det er da ofte systemet bak som skaper problemene, for mens en motor lader forbruksbanken lader den andre motoren startbatteriene og navigasjonsbatteriet. Så tappes dette batteriet ned under landstille i naturhavn og lades opp igjen gjentatte ganger av en dynamo med masse ledig kapasitet.

 

 

-Hvis høyeste ladespenning brukes, skal lading opphøre når det er 100% ladet. Hvilken spenning snakker vi om når lading opphører da?

 

Det er ikke spenningen alene som bestemmer dette, men ladestrømmen ved en gitt spenning og fulle batterier. Det er derfor man i enkelte installasjoner som bruker maks spenning rutinemessig skal kontrolleres og justeres. For når batteriene blir slitt så gasser batteriene tidligere. Når brukermønster og forutsetninger endres stemmer det tidligere oppsette heller ikke lenger.

 

-Bør disse lades ved 14,4V/20 C for lengst mulig levetid.

 

Man kan godt gå opp i spenning, men da bruker man en tabell som forteller når batteriet går over i utjevningsladning med en gitt spenning. Jo høyere spenningen er jo mindre er marginen for feil. Her kommer litt generell erfaring også inn i bildet for å få summen riktig.

 

-Utjevningslading. Hva skjer under denne tilstanden, og bør denne unngåes?

 

Utjevningsladning er en strømbegrenset ladning med høy spenning for å få dra syrevekten opp i celler som blir hengende litt etter i dårlige ladesystem.

Mange produsenter av tette batteriet tillater ikke utjevningsladning for sine batterier fordi det fort kan gå galt for batteriet, andre oppgir at utjevningsladning skal gjøres for hver 30 dyputladninger. Leoch kan i henhold til den tekniske håndboken både gjenvinningslades og utjevningslades. I de fleste lystbåtinstallasjoner monteres utstyr som gjør noen kompromisser slik at totalen stemmer omtrentlig, og det virker bra for de fleste. (Med unntak av de som ikke klarer å styre utladningen omtrent riktig.

Jeg har aldri benyttet utjevningsladning i mine systemer, for i et godt ladesystem og en dresert bruker oppstår verken sulfatproblemer eller skjevladningssystemer. Unntaket for skjevladningsproblemer er batteribanker med mange celler i serie for da forsvinner noen marginer man automatisk får anvendt fordelen av i 12 volt systemer.

 

-Bør ladespenningen reduseres fra 14,4V til float (13,5V/25 C) nivå etter fullt batteri, før denne tilstanden trer inn(innen 48t ved 14,16V)?

 

Man skiller mellom float lang tid og normal float som gjelder for de periodene båten er i bruk. Jeg har ikke merket noen negativ endring i Leoch batteriene når de vedlikeholdes med 13,8 volt som for mange åpne syre bly batterier som da har lett for å få korroderte plater.

 

Ladere som gir 13,8 volt bør ikke benyttes ubegrenset på åpne syre bly batterier er min personlige mening. Batteriene vil ofte gasse rekombinere selv uten hydracaps kopper slik at man ikke merker vannforbruk før det har gått en stund. Det første tegnet er ofte at batteriet blir litt fuktig rundt koppene uten at det mangler vann. Da korroderer batteriet under vedlikeholdsladning, og dette har garantert foregått fra dag en.

 

Man må se på hyppigheten av denne feilen sammen med flere forhold som temperatur etc. Kontinuerlig ladning med 13,8 volt uten tempsensor om vinteren er ikke fullt så skadelig for batteriet som kontinuerlig ladning om sommeren eller med varme på i båten.

Link to post
Share on other sites

Agendaen er at jeg er litt lei av at det ofte er markedsføring som bestemmer hvilken informasjon båtfolket får tilgang på her på Båtplassen og andre steder. I mitt daglige arbeid så møter jeg de samme mytene hele tiden når folk skal kjøpe noe fordi de har hørt noe osv.

 

Det er nok vanskelig å få til, men aller helst skulle jeg like å se at produktene kunne puttes i en skuff når grunnleggende fellesnevnere i systemene diskuteres.

 

For å ta et eksempel så mener jeg at det å diskutere forskjellige skillereleer og nevne masse merkenavn i håp om å få til et lite salg her på Båtplassen har liten relevans for båtfolket generelt, for det man egentlig burde diskutere er forskjellige løsninger opp mot hverandre.

 

Men det er kanskje for mye forlangt å tenke slik?

Link to post
Share on other sites

Takk for detaljert svar Ole Petter og nyttige oppfølginsspørsmål fra Gullfisk. Skjønner mer og mer, men litt fritt sitert fra Einstein så skjønner jeg fremdeles at det er mye jeg ikke skjønner.

 

Jeg har 4 stk Leoch AGM 92 ah i forbruksbanken så da er det vel ganske passelig med Volvos 115 Amp lader for sommerferiebruk med mye uthavn, er i prosessen med å montere en ekstern regulator for dynamoen, men mer om det i et annet innlegg...Innleggene over fikk meg til å lure litt ift hva som er riktig instilling for Landstrømsladeren.

 

Landstrømsladeren jeg har i båten nå er en "45 Amp QuickSBC ADV Plus Fr". Dette er en relativt enkel 3 stegs sak (Bulk, Absortion & Float) som bare har to batteriinstillinger:

-G: Gel: Absortion 14,4 V, Float 13,8 V

-E: liquid Electrolyte: Absortion 14,1 V, Float 13,5 V

 

Hvilken av batteriinstillingene mener "dere" vil være best for mine AGM batterier? G eller E

 

ps1: Slik det er nå er jeg stort sett koblet til landsrøm i hjemmehavna.

ps2: "dere" er selvfølgelig hele gjengen, men er spent på om f.eks. Ole Petter, Lotus & Servicemannen gir samme svar

Link to post
Share on other sites

Agendaen er at jeg er litt lei av at det ofte er markedsføring som bestemmer hvilken informasjon båtfolket får tilgang på her på Båtplassen og andre steder.

 

Jeg må nesten spørre; anser du en batteriprodusents anbefalinger angående ladespenning som reklame?

Link to post
Share on other sites

Dette skrev du fint, Ole Petter.

 

Men ærlig talt ser jeg fortsatt ikke noe vi ikke har snakket om allerede.

Og ang. marketsføring, fordi det gjelder jo også meg, kan jeg bare si at PDAR kan dette alt.

Også uten manuellt justering fordi programmet gjør alt det du sier helautomatisk allerede.

 

Det er jo det vi snakker om:

Tilpasset lading innenfor det som produsenten foreskriver, og det med både konstant strøm, senere konstant spenning med bare lite strøm og variabel tid slik at det forebygges sulfatering,

og så vedlikeholdspenninger som ligger lav nok at det ikke blir noe gitterkorrosjon.

Det samme gjelder også alle ladere fra Sterling.

 

Siden du spør om det er for mye forlangt:

Må jeg nå tenke enda mer på slik, selv om andre ha både gjort det for meg og planlagt og konstruert siden så mange år allerede,

eller får jeg nå rettferdig lov for å propagandere dette videre som jeg ha gjort det før?

 

Hvis man altså oppsumerer da blir det bare å anbefale noe forbudd av standard-W-regulatorer.

De leverer ikke masse strøm, men etter din teori alltid for høy spenning likevel siden det ikke finnes regulatorer med noe lavere enn 13,8V.

Da er vi altså i hvert fall enig i. :smiley:

 

Mange takk

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ole Petter. Fyrer et spørsmål til med det samme. Har fått med meg at batterier sulfaterer ved dårlig ladespenning. Hvis vi holder oss til Leoch batteriet, hvor lav må ladespenningen være før dette er et problem,og spiller graden av utlading en rolle her også?

Link to post
Share on other sites

Dette er en relativt enkel 3 stegs sak (Bulk, Absortion & Float) som bare har to batteriinstillinger:

-G: Gel: Absortion 14,4 V, Float 13,8 V

-E: liquid Electrolyte: Absortion 14,1 V, Float 13,5 V

 

Hvilken av batteriinstillingene mener "dere" vil være best for mine AGM batterier? G eller E

 

ps1: Slik det er nå er jeg stort sett koblet til landsrøm i hjemmehavna.

ps2: "dere" er selvfølgelig hele gjengen, men er spent på om f.eks. Ole Petter, Lotus & Servicemannen gir samme svar

 

Jeg henter fram igjen dette spørsmålet, siden jeg også er interessert i svaret her. Jeg har foreløbig en 25A Quick lader med samme alternativer.

(vil ikke spore av fra spørsmålet, men 14,1 V høres jo litt lavt ut da, også for åpne batterier. Og så er det vel også noe med at AGM batterier trenger lenger tid for å "feste" strømmen i batteriet når det har fått "nok strøm" før spenningen kan senkes, så det er ikke bare spenningene som blir feil for Quick, eller...?)

 

Pga. 4+1 nyinnkjøpte AGM batterier, og diverse forbruk av 12V når vi har landstrøm og er i båten har jeg bestilt en større lader av annet merke med flere instillinger. Men jeg innrømmer at problemstillingen runes nevner var en medvirkende årsak til dette byttet.

 

Så hvilken av de to innstillingene vil være "best" for AGM? (runes har Leoch, jeg har Lifeline)

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Jeg har i lengre tid hatt lav volt på landstrømmen på brygga. (194 volt) Min gamle Ladac 30 a hadde det tungt og dermed satte jeg inn en 16 a intl. lader for å hjelpe til. På det meste har den vist 2 a etter en tid. Er det helt på jorde med ti ladere når spenningen ute på brygga har vært så lav. Jeg målte nå nylig og den viste nå 216 volt. Flere på land har satt ut og dermed er vi færre om samme kabelen.

Eieren av havna har lovet ny tykkere kabel ut til brygga vår i løpet av sesongen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Runes

Du skal bruke innstillingen 14,4 / 13,8 volt, men jeg vil også anbefale deg å montere en temperatursensor til Laderen din. Dette innebefatter en sensor og en elektronisk boks.

 

Dette er muligens litt knotete å montere temperatursensoren hvis du opplever det samme som meg. Kontakten (RS232) som du finner under dekselet på laderen kan være montert slik at du ikke får montert på plass kontakten til sensoren.

 

Hei Nautilusen

Nei nødvendigvis ikke. Men anbefalte ladespenninger fra en produsent betyr ikke at man automatisk kan gå for høyeste eller laveste verdi og få i pose og sekk uten at det kommer noe negativt med på lasset i en eller annen form.

 

Den skjulte agendaen finner man vel når noen skal selge noe til batteriene, for da trekkes fort noen fordeler frem og blåses opp.

 

 

 

Hei Gullfisk

Når det gjelder krystallisering av sulfat i forbruksbatterier i båt, så er det praktisk umulig for de fleste å unngå dette bare ved å lade med dynamo uansett regulator.

Slik krystallisering kan komme som et resultat av underladning / for lav spenning i forhold til ladetid, men primærårsaken er jo at batteriet ikke blir toppladet ofte nok.

 

Som en tommelfingerregel bør vanlige batterier toppes opp en gang i uken, og de fleste AGM batterier takler to til tre uker mellom hver toppladning bra vil jeg tro. Personlig er jeg litt forsiktig med å si at tre uker mellom hver toppladning er ofte nok for AGM batterier, for det er vesentlig mer arbeid å sjekke vedlikeholdsfrie batterier for feil enn de vanlige åpne batteriene.

 

Men grad av utladning og eventuelt skjevladning spiller jo selvfølgelig også en rolle i dette bildet, og den grensen alle snakker om som sulfateringsgrenen er ca 12,5 volt.

 

Hei Astor.

Lav spenning på brygga er plagsomt men jeg ville ikke hengt meg så mye opp i dette i første omgang. Neste gang du skal ut med båten kan du jo sjekke ladespenning og ladestrøm fra dynamoen til forbruksbanken. Er ladestrømmen da ca 2 % eller mindre av forbruksbatterienes samlede kapasitet når spenningen er 14,2-14,4 volt, så er dette et tegn på fulle batterier.

 

Sjekk ev. om syrevekten er jevn og fin i alle cellene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...