Jump to content

Laveste nivå for volt på batteri?


Ulv I

Recommended Posts

Dette blir bare for dumt. Alt for dumt. Hvordan er det mulig å til de grader å gjøre alt så usannsynlig komplekst og vanskelig?

Ole Petter? Er du desperat? Hvorfor påstår du enda en gang at jeg lader min 90% fulle batteribank med 80A? Du vet jo at det ikke stemmer og at jeg ikke har sagt det? Hvor mange ganger må jeg gjenta det? Sørg for skikkelig sitering og ikke fri diktning, så går det bedre.

 

 

Kanskje vi kan starte med det grunnleggende igjen? Dette har tatt så av og selv den minste lille ting blir jo så vanskelig at det knapt er mulig å få et konkret svar.

 

Første spørsmål:

Er det feil å lade et batteri med en ladespenning som er innenfor det spenningsområdet produsenten av batteriet anbefaler?

Anbefaler produsenten at vi skal gjøre noe som er feil, eller er det faktisk riktig det de sier?

 

Kan vi få banket på plass denne? Er det noen som har et svar? En eller annen? Er det noen som i alle fall kan tro eller anta noe?

Kan man få avklart dette spørsmålet, er mye gjort. Kan det være feil å gjøre noe som produsenten av batteriet anbefaler at man skal? Ja eller nei?

 

Legg merke til hva jeg sier. Jeg sier nemlig ikke en hel masse. Det koker ned til følgende enkle formulering:

 

Skaff deg en regulator som klarer å presse dynamoen din til å yte maks.

Sørg for at ladespenningen er i øvre del av det spenningsområdet produsenten av batteriet anbefaler.

 

Ferdig. Det var hele greia. Hele batteriverdenen koker etter mitt syn ned til dette med ladespenning. Høy ladespenning er tingen i fritidsbåtverdenen.

 

Det gir raskere lading, mindre sulfatering, utnytter dynamokapasiteten til fulle, og gir deg maksimalt ut av den begrensede tiden du har til rådighet. Det blir faktisk ikke bedre enn dette. Ikke enklere heller.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Høy ladespenning er tingen i fritidsbåtverdenen.

 

Hei Lotus - jeg har respekt for både dine og Ole Petters synspunkter og er interessert i å lære mer. Det som var litt nytt for meg var dette med potensiale for gitterkorrosjon. Jeg har forstått at du har PDAR også, eller erfaring med denne. Hvis du ser mitt spm et par poster opp, synes jeg det hadde vært interessant å høre hva du mener jeg bør tenke på? Jeg er også tilhenger av "keep it simple" og trodde jeg var langt på vei ved å sette inn en PDAR?

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg blander meg inn her, men det er sikkert også meg som det angår noe.

Jeg vet jeg kan lade hardere (14,6 til 14,7) men er bekymret for plasseringen av batteriene - hva anbefaler du - er det mye å tjene mht tid?

Du skulle egentlig heller spørre meg, fordi det er meg som kan fortelle deg mer om det med PDAR.

 

Hovedspørsmål er først og fremst: Hvor mye tid finnes for å lade i fra dynamo?

Hvis det er o.k. pga. regnestykket (tid & Ampere) at du klarer å lade batteriene dine med 100% innenfor gitt tid,

da er svaret vel tydelig.

I så fall: Hvorfor skal du bruke noe økonomi for ekstra landstrøm hvis du kan bruke energien som du likevel har til øvrig?

 

Hovedfordelen som du har med PDAR er -konstant- strøm opp til ca 80% av hele ladningen.

Ladningen blir altså ikke særlig saktere mens spenningen økes.

Og med det får du største gevinnsten = gjennomsnittlig ca. 3x til 4x så rask hovedladning.

 

Behov for ytterligere økning av spenningen er først avhengig dynamoets maksimalt effekt som også er avhengig spenningen

fordi økt spenning økes transportering og innlagring av mengden energi.

 

Er det nyttig å øke spenningen ytteligere?

Ja, hvis batteriene skal lades rask og grundig, f.eks. når man er seiler med bare få motortimer.

Nei, når man derimot har altid god tid for lading da behøves det ikke nødvendigvis rask lading og man kan bruke lavere spenninger.

 

Er det skadelig med opphøyt spenning?

Både ja og nei.

Ja, fordi hver eneste gang lading og utlading er skadelig for batterier.

Nei, fordi verken rasker eller sakter lading utgjør så mye forskjell på batteriets levetid at noen skjønner det fordi batterier sliter uansett mens den blir brukt.

Nei, så lenge spenningen holdes innenfor grensen batteriet er beregnet for. (Punkt.)

 

I tillegg mht. økonomien igjen:

Er det særlig bedre eller billigere at man la motoren gå i mange flere timer mer enn den må?

Jeg ville da heller anbefale og foretrekke raskest mulig lading, hvis man som sagt ikke ha for god tid ellers.

 

Men også helt enkelt sett:

Hvis man bruker både Ah-Meter og klokke da ser man allerede at det går raskere med 14,8V.

Gjør det, Dante, og spør deg det samme en gang til etter hvert.

 

Det eneste som kunne være interessant for deg er å forandre noe med luftingen.

Ingen kan si noe om det fra her, men hvis du synes at det er en problem da bør du gjøre noe med det uansett

fordi du må jo også regne med at det kan gå noe galt med batteriene pga. materiellt feil.

Varme, syredamp og knallgas kan også dannes ved andre tilfelle utenfor høyeffektlading,

derfor er det anbefalt minst å bruke batterikasser.

 

Ordentlig lufting av en batterikasse kan fikses enkelt og er helt sikkert ikke noe grunn for å forkaste alle andre fordeler man får med effektiv batteriladning.

 

Nestsiste spørsmålet ditt:

Mengden forbrukt vann varierer forresten og skulle bli sjekkt og utjevnet regelmessig.

"Regelmessig" betyr egentlig (gjelder forresten alle åpne bly-syre m/u høyeffektladning) hver gang før man starter -noe- ladning.

"Normalt" er hver måned, vanlig er to - fire ganger per år.

Det er vel ikke noe som noen skulle ha et problem med?

 

Finalt spørsmål:

Ja, du har gjort det riktig, uansett hva noen prøver å fortelle deg.

Det finnes nemlig normalt ikke et tilfelle at man ikke trenger både bra eksternt og høyeffektregulering hvis man eier mer enn et startbatteri.

Hvorfor? Man kjøper jo ikke massevis med batterier og stor båt hvis man ikke tenker seg å bruke den.

Normalt sett.

 

Du Dante spør om hvordan å "keep it simpel"?

Det du har gjort er både best og enklest og mer "simpel" går det ikke hvis man krever effekt i tillegg.

- Regulatoren sørger for maks ytelse av dynamoen din

- Regulatoren sørger for 100%-batteriladning, uansett om den er justert på lokkete eller åpne bly-syre batterier.

- Regulatoren sørger også for veldig mye sikkerhet.

- Jobben din er redusert på det som er minimalt, nemlig

=> på å gjøre ikke mer enn du har gjort før hvis regulatoren fortsatt står på lokkete batterier => fordi batteriene dine gasser ikke mer enn med for lite spenning fra før.

=> på å kontrollere av og til vannivået på batteriene hvis du kjører med spenninger som batteriene dine er laget for.

Altså er også det som Lotus sier helt riktig, hvis ikke du planlegger å tenke som en laborant....

 

Det er nemlig både best og mest enkelt med både høyeffektladning og PDAR fordi mange mange tusen andre gjør det samme, akkurat kontrollert og absolut som deg,

mens minst like mange gjør det ukontrollert med dårlige standardregulatorer som leverer ikke noe effekt men bare alt for høyt og fastinnstilt spenning.

Hva er bedre, drit som millioner er forn?

 

For deg gjelder altså at din PDAR skifter på vedlikehold når den er ferdig med å lade batteriene dine.

Hvis -originalregulatoren- i tillegg holder spennigen på 13,8 til 14,2 da er det kanskje litt for høyt for å være optimalt,

men det er bedre med fulle batterier og nedsatt spenning enn omvent.

Batteriene dine lever dermed heller ikke et kortere liv enn omvent, fordi de kan ikke sulfatere så fort.

Og det, Dante, er killer nr. 1: Batteriets sulfatering er det som dreper de fleste batterier, men ikke gitterkorrosjon selv om også det er skadelig.

 

Så, hvor enda mer "simple" skal du har det? :smiley:

 

Liten tipps av meg:

Ikke la deg forvirre av slike innlegg og negativdiskusjoner, dette fører til ingenting fordi det verken ble eller blir noe løsning ut av det.

Hvis du derimot ser på alle tilfelle som bruker absolut det samme som du gjør, og der det også funker som det skal, da har du fått løsningen din.

 

Eller kan du ikke bekrefte å ha fulladete batterier hvis regulatoren din fikk mulighet for å jobbe?

 

Yes, keep it simple & think positiv.

... because it is.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ifølge manualen at jeg kan stille PDAR til max spenning på 14,8V ved bruk av åpne bly/syre - men er i tvil om hvor lurt det er mht miljøet batteriene står i - samt hvor ofte jeg må kontrollere batteriene mht tap av syre?

Du taper ingen syre. Du mister litt vann. Det kan du etterfylle. Bruker du båten de gjennomsnittlige 100-150 motortimene, snakker vi om etterfylling av vann maks en gang i sesongen. Batterier skal ha lufting. De gasser jo uansett. Litt fra eller til spiller vel ingen stor rolle?

 

Dette er egentlig veldig enkelt selv om noen skal ha oss til å tro at det er veldig vanskelig og at alle burde betale en ekspert for å titte på anlegget og fortelle selvfølgeligheter for en dyr penge.

 

Man stiller inn en ladespenning som er høy, men akseptabel ihht produsentens retningslinjer. Dynamoen lader det den lader, batteriene spiser det de spiser. Tiden man har til lading er begrenset og det som skjer, det skjer. Det er ikke mer å si.

 

Poenget er at det eneste hver og en av oss har kontroll på er ladespenningen. Batteriene og dynamoen tar ladespenningen til etterretning og gir og tar det beste de kan under de gjeldende forutsetninger.

 

Lav ladespenning gir sulfatering og treg lading. Høy ladespenning gir raskere lading. Hvor mye raskere varierer med omstendighetene. Det eneste som er garantert er at det går raskere. Høyere ladespenning hindrer sulfatering i større grad en lavere ladespenning.

 

Poenget er at i fritidsbåt trenger jeg den høyere ladespenning, men på datahallens UPS-anlegg med nøyaktig de samme batteriene har jeg en lavere ladespenning.

Forklaringen er enkel: I fritidsbåtverden forbruket syklisk og tiden begrenset. I datahallen spiller tiden ingen rolle og forbruksmønsteret er ikke syklisk men stasjonært.

 

Det betyr at i datahallen får de samme batteriene ladespenning i nedre område av produsentens anbefaling, mens i båten får de en ladespenning i øvre område av produsentens anbefalte ladespenningsområde.

 

Still deg følgende spørsmål: Hvorfor sier produsenten det de sier om ladespenning?

Hvorfor sier f.eks Leoch at deres tette AGM-batterier skal lades med mellom 14,60 og 15,15 volt ved 20 grader?

Når velger man 14,6 og når velger man 15,15V. Les forrige avsnitt om du allerede har glemt begrunnelsen.

 

Ole Petters forhold til produsentens anbefalte ladespenning minner meg om det sørlandske bedehusmiljøets forhold til det faktum at Jesus gjorde om vann til vin: Me vett det, men mi liker det ikkje.

 

Jeg skal vedde på at enkelte nå har lest så mye at de tror at de gjør noe galt om de følger batteriprodusentens anbefalinger. Garantert tror noen dette!

 

Det er lav ladespenning og høy omgivelsestemperatur som dreper batterier. De aller fleste batterier faktisk. Kunne bare folk forstå at det motsatte forlenger levetiden, så hadde de fått et mye bedre strømliv ombord i båten sin.

 

 

Vel, synd men sant. Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Du skulle egentlig heller spørre meg, fordi det er meg som kan fortelle deg mer om det med PDAR.

 

Klart det Joerg, jeg vet du kan alt om PDAR :wink: - og jeg kjøpte den jo av deg. Det jeg ble litt nyskjerrig på er hva Lotus og Ole Petter mener da de er objektive på hver sin måte og har hver sin vinkling på problematikken samt at det har dukket opp et par momenter som ikke nødvendighvis berører PDAR. Personlig mener jeg at opplegget mitt er bra. Men hvis det kan bli bedre og ikke batterikassa blir en knallgassbombe ved å skru opp til 14,8V så vil jeg gjøre det :wink: Er det vesentlig forskjell på utvikling av knallgass fra 14,4 til 14,8V?

 

Men Joerg - vil PDAR pga temp sette ned ladespenningen og føle på batteriet på en slik måte at knallgass ikke blir et stort problem (noe må det jo bli)? Jeg har minimalt med lufting og har ikke sjanse for å få plass til nippel til lufteslanger (har vel ca 1/10 mm klaring) - kanskje det holder med en liten luft glippe i toppen av siden i kassa? Klart skal jeg gjøre en risikovurdering selv - har jeg sikringer i kassa som kan fyre gassen hvis de ryker (orginalt fra Scand), lokket på kassa kan blåse opp og bli til pinneved - thats it! Når vi sover om natta med landstrøm har jeg vedlikeholdslading - og tror ikke selv det er noen stor fare for knallgass (correct me if I`m wrong) - så jeg sover godt.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du taper ingen syre. Du mister litt vann. Det kan du etterfylle. Bruker du båten de gjennomsnittlige 100-150 motortimene, snakker vi om etterfylling av vann maks en gang i sesongen. Batterier skal ha lufting. De gasser jo uansett. Litt fra eller til spiller vel ingen stor rolle?

 

Jeg har en følelse av å måtte modifisere batterikassa noe ja :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da ser du.

Ellers skal man ikke leke med ting som kan skaffe problem, ikke sant.

 

Hvorfor løser du ikke problemet slik at du nå justerer PDAR på lokkete bly-syre (ingen gassing),

så modifiserer du batterikassen at den får lufting/utsuging og så kan du justere PDAR på åpne bly-syre.

 

...og, zakk, ferdig er problemløsningen hos deg, pluss at du har fort-fort-lading & desulfatering.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor løser du ikke problemet slik at du nå justerer PDAR på lokkete bly-syre (ingen gassing),

 

Har forsåvidt gjort det - kjørte på 14,4V i fjor - merket ikke mye til gassing da - men vil gassing bli et stort problem ved 14,8V - tar det liksom helt av? Jeg kan jo lade vesentlig raskere opp til 80% da, noe som muligens passer mitt bruksmønster bedre (ifølge erfaringen sett på shunten).

Link to post
Share on other sites

Ja, gassingen forsvinner nesten helt på lavere spenning enn 14,44V ved 20 grader.

Med tilkoblet batteritemperatursensor tilatter ikke PDAR et høyere spenning enn direkte på underkanten av tilsvarende gassingstemperatur.

Derfor blir det levert med PDAR.

 

Blir sensoren ikke tilkoblet PDAR går PDAR ut i fra 20 grader, som kan bli et problem hvis batteriene f.eks. ble varmet opp i fra motoren.

Noen monterer jo så "uheldig".

 

Ellers kan du stole på at det ikke blir gassing ellers.

Du kan jo sjekke dette selv ved å måle spennigen eller å åpne batteriene mens den får ladning.

 

Obs:

Man bør ha vernebriller på seg mens arbeidet og ikke glemme å vaske hendene -før- man tar neste gang på øyene etter hvert.

Batterisyre er svøvelsyre og ikke noe å leke med.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...mange gjør det ukontrollert med dårlige standardregulatorer som leverer ikke noe effekt men bare alt for høyt og fastinnstilt spenning.

Hvordan kan PDAR kontrollere lading når anbefalt er å samkjøre den med intregrerte regulatoren. Klarer den å overstige/understige høy spenn på felt fra intergrerte regulatoren :confused:

Link to post
Share on other sites

ikke blir jeg no klokere av dette

 

jeg har 2 stykk agm batt på 95 amp som er koblet paralelet+ ettt på 50 amp i reserve i båten har jeg noen lamper ett ekkolodd og en kartplotter samt en kjøleboks som er oppgitt til og dra ca 0,8 amp og en engbo midi vinsj som hovedsakelig brukes med motor i gang, (borsett fra og dra båten ut ved oppaankring).

Har jeg strøm nok, og hvor lenge kan jeg forvente og kunne ligge med kun bruk av kjøleskap+ kanskje litt bruk av en lampe.

Link to post
Share on other sites

Klarer den å overstige/understige høy spenn på felt fra intergrerte regulatoren :confused:

 

Såvidt jeg vet klarer den kun å overstige den interne. Noe av poenget til Ole Petter var å fjerne den interne helt for ikke å få for høy spenning når egentlig vedlikeholdslading skal tre i kraft.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet klarer den kun å overstige den interne. Noe av poenget til Ole Petter var å fjerne den interne helt for ikke å få for høy spenning når egentlig vedlikeholdslading skal tre i kraft.

Jeg reagerte på den anbefalingen i diskusjon her for ett år til bake men ble fortalt den funkerer bra på den måten! De er en av grunnene til jeg ikke bruker den daglig.

Link to post
Share on other sites

Riktig Dante og Servicemannen.

PDAR jobber bare paralelt, men kan godt brukes som enestående regulator og.

I tillegg kan originalregulatoren modifiseres slik at PDAR slå av og på den, omvent til egen innsats.

 

Det ville bety at standard-W jobber mens PDAR f.eks. gikk på pause hvis den har oppdaget noe feil som ikke tillatter høyeffektlading,

eller at W-regulatoren ikke virker så lenge PDAR er i gang.

Det er også en mulighet når en ikke ønsker å ha PDAR på gang i hele tida.

 

Anbefalt Co-jobbing gjelder bare for ha noe backup i tilfelle PDAR slår seg til ro pga. oppdagte feil.

Her må man vite at PDAR reagerer straks på allt for å unngå problemer som kunne hende med høy strøm.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det ville bety at standard-W jobber mens PDAR f.eks. gikk på pause hvis den har oppdaget noe feil som ikke tillatter høyeffektlading...

Du mener man skal ikke stole på dem feilene PDAR oppdager eller reagerer den på feil måte når den oppdager feil?

Er den kun høyeffektsregulator og klarer ikke riktig lading til den type batterier båteier bruker?

Link to post
Share on other sites

..... - dele dette på 12 ca så har du ca forbruket ditt =>

=> momentant i Ampere som du ville bruke i løpet av en time =Ah.

 

Hvis du har 2x95Ah ren som forbruk da kan du bruke ca. 50% = 95Ah

Nå deler du 95Ah med antall Ah som du har beregnet ovenfor,

så får du antall timer du kan bruke batteriet ditt ved gitt forbruk.

 

Klokere nå?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du mener man skal ikke stole på dem feilene PDAR oppdager eller reagerer den på feil måte når den oppdager feil?

PDAR reagerer på feil som

- overspenning i fra dynamo

- overspenning på batteri

- overtemperatur på batteri

- (viktig) spenningsfall mellom dynamo og batteri.

Feilen ovenfor er klar at man ikke kan bruke lading i det hele tatt.

Ved feil pga. spenningsfall snakker vi om spenningsfall med mer enn 2,5V.

Dette ville betyr f.eks. løste kontakter, kabelbrudd eller feil på/tørr batteri som alle samt utgjør akkut brannfare hvis man sender kraftig strøm likevel.

 

- overtemperatur på dynamo

Betyr at PDAR skifter på pause når dynamoet ha nådd temperatur av 90°C og slår inn igjen så snart dynamoet kunne kjøle ned på 65°C igjen.

Siden dynamoer flest takler 125°C blir det ikke noe problem med for mye temperatur,

selvfølgelig forutsatt at temperatursensoren ble montert på riktig stedt på dynamoen.

 

Jeg synes ikke at PDAR reagerer feil, men synes at den er ganske klok i hvert fall i forhold til de fleste andre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...mange gjør det ukontrollert med dårlige standardregulatorer som leverer ikke noe effekt men bare alt for høyt og fastinnstilt spenning.

 

 

PDAR reagerer på feil som

- overspenning i fra dynamo

- overspenning på batteri

- overtemperatur på batteri

- (viktig) spenningsfall mellom dynamo og batteri.

Feilen ovenfor er klar at man ikke kan bruke lading i det hele tatt.

 

Jeg synes ikke at PDAR reagerer feil, men synes at den er ganske klok i hvert fall i forhold til de fleste andre.

 

Derfor lar man ukontrollert dårlig standard regulator ta over arbeid når PDAR tar seg pausa :confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør man.

Men jeg beklager at jeg ikke har gjentatt også det.

Normalt pleier jeg det, men har vel for tiden for mange andre ting i hodet.

 

Med alt for høy spenning mente jeg egentlig standardregulatorer som allerede har fastinnstilling på 14,4V eller mer.

ISKRA er en sånt tilfelle som gjerne leverer dynamoer med regulator som er innstilllt på 14,7V.

Eier nå noen f.eks. Gelbatterier eller vanlige lokkete bly-syre og har i tillegg gode kabler da er "problemet" programert.

 

Ellers er det jo sånt at standard-W ikke leverer mer enn noe bruddel effekt når spenningen gikk opp på B+/D+.

Uten ekstern sense blir det i så fall ikke noe problem, men det vet du jo.

 

Så, slutt for i dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er det samme prosessor som sitter inni PDAR som sitter i CED.

Betyr at det er stortsett det samme program.

 

Forresten en gang til om å la standard-w lade videre på tross at PDAR ha slått seg til ro pga. oppdaget feil.

 

Normalt bekymrer seg ingen om feil som kan oppstår ved bruk av standardregulatorer.

Ting som f.eks. spenningsfall blir rett og slett ignorert (se ISKRA, som sier "alle har jo spenningsfall likevel") og små feil gjør jo virkelig ikke mye,

eller sier vi skjelden fordi ellers ville det være bråk på minst hver andre båt.

 

PDAR derimot reagerer lynaktig allerede ved minste "ulyden".

Så er designen tenkt slik at det i så fall er bedre med forholdsvis lite lading enn ingenting.

Og vanligvis oppdager man jo at det er noe galt hvis man bare har Volt- eller Amperemeter som de fleste kikker ofte på.

Skjønner man først at noe er galt, da holder en blikk på PDAR for å få info om hva feilkilden er.

Dette blir vist så lenge at tenningen ikke ble slått av.

 

Og ha man investert litt til, for å kjøpe PDARRC i tillegg, da får man akkustisk og optisk varsel i tillegg til linietekst som forteller om feilen.

 

Så, meeeen nå må jeg ligge litt vannrett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har altid vært i den meningen man bruker avansert teknologi til å kontrollere ladingen, hvertfall i dem varene jeg leverer. Vis regulator jeg bruker bestemmer at nå skal ladingen ned setter den ladingen til den grense systemet klarer men går ikke i pausa til at den " gamle" regulatoren skal brukes på ny. Men jeg er ikke importør, selger kun de jeg synes funkere optimal og har ingen inntekter å passe på i bestemte produkter. Foreløpig selger jeg fra 2 produsenter men reklamerer innen grense her på plassen. Batterimonitorer kan man få fra flere produsenter og mer avanserte en den du annonserer her, noen av dem også til lignende pris og dine importsaker.

Link to post
Share on other sites

Noen har i alle fall skrevet at dynamoen lader 80 ampere med 90 % fulle batterier Lotus, så jeg husket riktig allikevel. (Du har skrevet lignende setninger så mange ganger at det neppe kan overses).

 

Sitat:

Bruker jeg 50-70Ah, spiser de 80A fra dynamoen til de er 90% fulle. Når batteriene er fulle, lader landstrmsladeren med 13,6V/0,5A, så alt ser ut til å være bare helt utmerket

 

 

Når det gjelder diskusjonen videre så ble det ikke tillatt å forklare hvordan ladningen kan settes opp og kontrolleres med hjelp av utviklingen i syrevekten denne gangen heller.

 

Jeg og mange andre regner dette med kontroll av syrevekt for å være en praktisk og nøyaktig metode for å finne feil i anlegget på et tidlig tidspunkt.

 

Du får si ifra når du vil tillate en diskusjon rundt syrevekt Lotus, så får vi som har interesse av dette vente til tiden er inne.

 

Sitat.

Å måle syrevekten gjør ikke batteriene bedre!!

Det høres ut som å måle syrevekt er en viktig greie som er redningen for batteriet. Vel, det er det ikke. Måling av syrevekten forteller egentlig bare det man allerede har merket: En bekreftelse på at batteriene er elendige - eller at de er bra! Er de bra, har man gjerne ikke problemer og man har ikke giddet å måle syrevekt.

 

Beklager avbrytelsen. Og så over til Sterling reklamen igjen da dette tross alt er hovedtemaet.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter. Du går bevisst inn for å villede.

Hadde du hatt et snev av teknisk kompetanse i bruk av dette forumet, hadde du klart å sitere de linjene du har klippet ut.

 

Vet du hva som ville skjedd da? Da ville man kunne lese hele innlegget:

Batteriene var ikke 90% fulle. Det er jo hele poenget.

 

Bevisst villeding og latterliggjøring er siste skritt på veien mot stupet, vet du. Kan du ikke bare ta til etteretning at det batterifabrikantene sier om ladespenning ikke er tull, men veldig fornuftig?

 

 

 

Når jeg brukte 50-70Ah fra batterbanken, var det jo fra en batteribank som var defekt. Det er jo det som tråden "Slappe Sønnak batterier" handler om. Er jo ikke noe problem å lade med 80A en allerede slapp batteribank som er utladet 20% og der det ene av de 3 batteriene er i mye dårligere form enn antatt og slett ikke veldig fullt. Du husker vel at leverandøren gav meg et nytt batteri selv om du mente at det ikke var noe galt med det?

 

Etter 2. sesong med Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier, er jeg litt skuffet. Problemet er at spenningen detter som en stein når jeg belaster batteriene med et par ampere i et par dager.

 

Med 3 x 115 Ah batterier skulle verden ha sett rosenrød ut, men det gjør den altså ikke. I sommer opplevde jeg for første gang at kjøleskapet mitt koblet seg ut pga for lav batterispenning. Mye fint kjøtt måtte kastes og gode venner kom med et par lystige uttalelser om at battmeteret mitt ikke kunne være verdens kjekkeste ting å ha likevel.

 

Joda, battmeteret er kjekt. Problemet er batteriene. Riktignok har jeg et litt for langt ledningsstrekk til kjøleskapet og 3-5 tiendels volt unødig spenningsfall. Det skal bli rettet på. Problemet er imidlertid at spenningen på forbruksbatteriene detter som en stein. 50 Ah brukt og spenningen er 12,3V. 100Ah brukt og spenningen er 11,6V 150 Ah brukt og spenningen er 11,3V. Med spenningsfallet i kjøleskapledningene fant dermed kjøleskapet det for godt å koble seg ut. Skapet trekker snaue 3A, (over 1,5A i snitt selv om produsenten sier 0,9 i snitt) og om natten er det kun skapet som bruker strøm. Det blir ikke mye på hvert batteri. Syrevekt ok. Opplading ok. Topping ok. Landstrøm ok. Bruker jeg 50-70Ah, spiser de 80A fra dynamoen til de er 90% fulle. Når batteriene er fulle, lader landstrmsladeren med 13,6V/0,5A, så alt ser ut til å være bare helt utmerket.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...