Jump to content

Kryssfiner til å bygge innredning i båt..


MartinN

Recommended Posts

Hei,

 

Utallige tråder om dette med kryssfiner..

Meranti/ Bjerkefiner osv..

 

Jeg går nok for bjerkefiner med wbp lim, men hva betyr klassifisering: B/BB og BB/BB osv.?

 

Noe som absolutt ikke egner seg til båt? Platene skal bli sittegrupper og skal plastes inn..

 

Noe annet med bjerkefiner som jeg må huske på? Kan de slipes? Avrundes i kantene? Fliser de opp?

 

Takk!

Link to post

Før var det veldig utbredt å bruke meranti kryssfiner. Meranti er i mahognyfamilien, og er derfor i stor grad erstattet av poppel eller lingende kjernefiner, med meranti utenpå. Disse platene er ikke samme kvalitet som vi kjenner fra "gamle" meranti plater, poppel er relativt lett og tar til seg fukt, platene har lett for å vri/ slå seg under påvirking av fukt og temperatur.

 

Bjørk er ett godt valg til bruk ombord, dette er plater av jevn og god kvalitet med wbp lim (vannfast fenolbasert lim). Bjørk blir også relativt mye påvirket av fukt og kan vri seg en del.

Det er gran som har høyest formstabilitet. De inneholder også lite olje, polyester fester derfor godt på dem. De kan kjøpes som konstruksjonskryssfiner, i 9-22mm tykkelse. Vær imidlertid obs på at det er ofte furu som blir tilbudt, og de har ikke disse fordelene, verken vridnigsstabilitet eller oljeinnhold. Forhandleren vet ikke alltid hva de selger, så her må du følge godt med selv, plater fra brasil og chile er oftest en form for furu, mens Finsk, Svensk og Russisk konstrukjsons kryssfiner produseres i gran.

 

Vanlige kvalitetsbetegnelsene på bjerk kryssfiner er B/BB - S/WG og BB/C. bokstavene før skråstreken beskriver kvalitet på framsiden, mens bak skråstreken er baksiden. Beste kvalitet som tilbys er B. B er meget fin kvalitet med kun ytterst få lyse friske kvister og liten eller ingen fargevariasjon. Denne kvalitetsbetegnelsen blir ofte brukt av russiske produsenter. Finske produsenter har vanskelig for å kalle platene sine for b, da de mener det nesten er umulig å finne nok overflatefiner til denne og har derfor lagen en egen betegnelse som de kaller S. dette blir på en måte B- hvis vi kan si det. Tror ikke du vil se særlig forskjell på russisk B og Finsk S kvalitet. BB derimot blir litt lavere kvalitet. Her er det tillatt med moderat farge forksjell og noe kvister. WG eller BBB er rett og slett bakside, denne kan ha en del kvister, fargeforskjell og reparasjoner/plugger.

 

Om du har en plate som heter B/BB er det to fine sider på den. S/WG er finsk plate med en fin side og BB/BBB er en billigere plate uten veldig høye krav til overflaten.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post

Det finnes ikke noe treslag som egner seg til innlaminering.

Det være seg bjerk, meranti, mahogny eller balsa. Med et lite forbehold for sypress.

Råten starter i det øyeblikk laminatet lukkes.

Kjøp ei plate 20 mm. Divinycell H60. Kapp til og lim sammen med limsparkel. Trekk og puss radier på hjørner. Laminer inn. Evigvarende.

Lim på treverk på utsiden som dekor om nødvendig.

Link to post

For noen år tilbake leste jeg i et båtblad om en selvbygger som bygde overbygg og innredning på et glassfiberskrog.Han brukte plater som var 100% motstandsdyktige for vann.Mener de het polywood(svært usikker her) eller noe lignende.Sikkert noe av det samme som Mulligan nevner.De kunne sages,bores,skrues,limes og bearbeides på samme måte som kryssfiner og var minst like sterke.Kunne også leveres med glatt,farget overflate.Han sparte mye arbeid,polyester,søl og penger når det kun var skjøter som trengte lamineres. :yesnod:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Jeg ser poenget med Divinycell, men har den styrken som kryssfiner har? High Performance anbefalte f.eks. ikke bruk av Divinycell til akterspeil (selvfølgelig en annen konstruksjon og belastning enn interiør), men de sa at Divinycell aldri kan måle seg styrkemessig med kryssfiner..

 

En annen ting er jo at de fleste båter opp gjennom tidene er bygget i tre. Søk på båter frem til 1990 på Finn og svært mange har kryssfiner som kjerne i støp. Sikkert mange som også er råtne, men poenget mitt er at flere båtkonstruktører benytter treverk og da kryssfiner med WBP lim..

 

Det må da finnes et treslag eller en kryssfinertype som er bedre egnet til innstøpning enn noe annet hvis fokuset skal være finèr og ikke plast eller andre materialer?

Link to post

Synes fokuset på at tre kan råtne blir litt oppblåst her. Selvfølgelig vil det råtne til slutt, sånn er det bare. Innredning med kjerne av kryssfiner eller annet organisk materiale kan likevel vare i 20-30 år, hvis vi sammenligner med båter fra 70 og 80 tallet. Kanskje det duger likevel :wink:

 

Kan påstanden om at treet begynner forråtnelses prosessen i det øyeblikket det blir innstøpt utdypes litt, hvis tørt treverk blir korrekt innlaminert, vil jeg tro dette kan danne god beskyttelse for treet, men hva vet vel jeg.

Når plata er støpt inn, vi den ikke kunne tørke igjen om den blir våt, derfor er det svært viktig ved innfesting av utstyr og borring i dette at alle hull blir nøye forseglet og at ikke fukt slipper til kjernen.

Link to post

Du har et godt poeng her, h2o. Man kan jo selvfølgelig gjøre alt perfekt, og bruke så mye tid og penger at man aldri bilr ferdig, eller kjøre i vei med en enklere løsning som allikevel holder i mange, mange år. Men jeg ville nå allikevel holdt meg unna bjørk, siden dette treslaget har fantastisk lav motsdandsdyktighet mot råte. Da er det bedre å bruke konstruksjonskryssfiner av gran eller furu etter mitt ringe skjønn, så lenge du har tenkt å plaste det inn uansett. Den største faren med å bruke vanlig kryssfiner kontra marine kvalitet er vel at førstnevnte kan delaminere hvis/når det kommer fuktighet inn i laminatet.

 

Spørsmålet blir om det ikke er like greit å bruke skikkelig marin kryssfiner, og la være å plaste det inn? Det er dyrt i innkjøp, men på en båt så er uansett materialmengden relativt liten i forhold til arbeidsinnsatsen med å forme og tilpasse treverket, og epoxy og glassfiber koster også penger. Hvis sittegruppen er beskyttet av en kalesje når båten ikke er i bruk så vil en konstruksjon i oljet eller lakket kryssfiner vare ut båtens levetid, og kontrasten mellom plast og lakket treverk er slettes ikke å forakte.

 

Er det dette som er båten din, forresten?

Hpim0343.jpg

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Takk for svar h2o og Nor_Smurf..

Jeg har en tilsvarende båt ja, men den på bildet er ikke min! Min kan sees her:

 

Norcem

 

Jeg også begynner å lure litt på om jeg faktisk ikke skal plaste inn sittegruppene, men faktisk bare pusse den marine kryssfineren, male med skumgummirulle og påføre Jotun Antipest og så Jotun Hardtop (Jotun mente selvfølgelig at dette holdt lenge for å forhindre råte)...

 

Hva ville dere gjort? Plastet inn eller rett og slett bare malt platene?

 

Et annet alternativ er å kun kjøpe epoxy og mette platene samt endeved med et tynt lag epoxy som påføres med skumgummirulle, for deretter å male med Antipest og Hardtop etter at epoxyen er pusset med fint papir og vasket med Aceton..

Link to post
High Performance anbefalte f.eks. ikke bruk av Divinycell til akterspeil (selvfølgelig en annen konstruksjon og belastning enn interiør), men de sa at Divinycell aldri kan måle seg styrkemessig med kryssfiner..

 

Vås.

Et akterspeil bygget med f.eks Divinycell HD 380 som kjernemateriale vil alltid gi et bedre resultat og vare ca 100 ganger lenger. Forutsetter riktignok at man besitter kunnskap om hvordan det skal bygges.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Men de er vel som du sier kunnskapsløse om hvordan man skal få ting til å holde....

 

De har iallefall denne kunnskapen de som bygger Vendee Globe, VOR osv.

Der finner du ikke en kvadratmillimeter kryssfiner.

 

Norske båtbyggere bruker finer fordi den er billig.

Min båt inneholder overhode ikke treverk av noe slag i bærende konstruksjoner.

Derfor blir den gammel. Svært gammel.

Link to post

Jeg går for vannfast meranti med wbp lim. Epoxy forsegler platene med skumgummirulle. Pusser ned og fjerner vokslaget med aceton. Påfører deretter Jotun Antipest grunning og Jotun Hardtop som poleres opp til slutt..

 

Dette er langt enklere å få pent enn å innplaste platene..

 

Jeg venter dog fortsatt på svar fra flere båtbyggerier og hvilke finerplater som anbefales til innplasting/ eller generelt er best egnet i båt..

 

Levetiden er jo lengst mulig, uten å si om det er 5, 15 eller 25 år..

Link to post

Ingen finerplater er egnet til innlaminering i båt.

En komposittbåt bygget av glassfiber og polyester har en levetid på mange hundre år. Med innlaminert finer reduseres dette til 15-30 år.

 

Når du laminerer inn finer, laminerer du også inn fuktigheten som er i fineren. Den vil før eller senere samles på det laveste punktet, og forråtnelsen er igang.

Det vil også tilføres fuktighet ved osmose hver gang det står vann på utsiden av laminatet.

 

Brukes Divinycell eller andre kjernematerialer med lukkede celler, kan ikkeno vann samles eller trenge inn.

Dessuten er det langt enklere å bygge med enn finer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...