Jump to content

Prosjekt: Magnum sin With 12 med 25(32)hk Tohatsu =)


Magnum Racing

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte å legge ut prosjektet mitt som har foregått no i ca et halvt år(jepp! men har hatt en del anna å gjer, så den har ikkje blitt jobba så mykje med anna enn i seinere tid). Båten er da en With 12 jeg kjøpte av en kar for 3tusinga.

Motoren var jeg veldig heldig med!! Kjøpte den av ei dame for 2500(trur det var det), da var drivakselen og undervanshuset i ganske dårlig stand grunnet sønnen hennes hadde kjørt på en holme(!!!!) i stor fart. Dette skjedde innen motorens 2gangtimer. Undervannshuset var knukket og drivakslingen kuttet helt oppe ved blokka.

Jeg fikk tak i en kjekk kar i bergen som hadde undervanshus og kontrollboks til meg, dette fekk jeg mot at jeg tipset han om noen defekte motorer.

 

 

Det jeg har gjort til no er:

 

Tohatsu 25(32) 2006mod med elstrart: fått tak i nytt undervanshus og propell, montert ny drivaksling i undervanshus.

Mangler bare å skru dette på motoren.

 

 

Båten: Støypt glassfiber over stort sett hele bunnen og litt ekstra i noen "groper". Inni båten har jeg pusset ned og sparklet så det er ganske jevnt og fint=)

Begynt(nesten ferdig) med å sparkle og pusse ned bunnen der jeg har støypt.

 

 

Bilder og mer info kommer!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Går ikkje det ann å redigere emnet/innlegget?

 

Har i dag pusset så å si ferdig bunnen, så båten er no klar for lakk =)

Den blir nok ikke malt før neste vike fordi jeg skal konfirmeres på søndag og dog er det ganske travle dager..

 

Noen som har erfaring med Biltema Primer og Top-coat? Har noen bokser av dette jeg er tenkt å male den med.

 

 

 

Noen bilder:

Med kjøper:

 

dsc00750.jpg

 

 

dsc00753.jpg

 

 

dsc00752.jpg

 

 

dsc00751.jpg

 

 

 

Fått den inn i løa og begynt å arbeide:

 

dsc00814.jpg

 

 

 

Skal leite etter de andre bildene jeg har og legge de inn :)

 

Mvh Magnus.

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Tatt ut av løa og før grunning:

 

 

 

DSC01340.jpg

 

 

DSC01341.jpg

 

 

 

DSC01342.jpg

 

 

 

DSC01343.jpg

 

 

 

Tørr i garasja, klar for lakk:) :

 

DSC01347.jpg

 

 

Grunna :cheers::flag: :

 

 

 

DSC01349.jpg

 

 

DSC01355.jpg

 

 

 

DSC01351.jpg

 

 

 

 

Sorry for dårlige mobilbilder med dårlig lys, men det er svakt lys i garasja og der er halvmørkt ute.

 

Bedre bilder kommer asap!=)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

På grunningen brukte jeg bare rulle.. Men på top-coaten brukte jeg rulle og en "stryker" bak, for å få det fint.

 

Merker litt forskjell, skulla brukt utstryker på grunningen også, for den ble litt ruglete noen plasser, og det viser nå på top-coaten..

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Har ikkje fått tatt skikkelige bilder i dagslys enda, men her er noen dårlige. Ble ikke 2. strøk idag fordi pappa kjøpte grøn isteden for hvit.

 

 

DSC01369.jpg

 

 

 

DSC01367.jpg

 

 

 

DSC01366.jpg

 

 

 

 

DSC01365.jpg

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

nokken som har erfaring med støyping med form?

 

Smurte vox i konsollen no... men veit ikkje kor tjukt lag der skal ver eller kor lenge det skal tørke før jeg bynner å støype. Hjelp!=)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

va forferdelig lite interesse i dinne tråden!

Nesten slik ej ikkje orka å oppdatere!

 

Men kan no sei at konsollen e ferdigstøypt og båten he fått 2strøk med top-coat og får sansynlivhvis bunnsmørning imorra. Og når vi har fått heve i ei bunnpropp e den klar for lakk på innsida.

 

E det viktig å prime(grunne) inni båten også?

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Synd du ikke får noe svar, generelt synes prosjekt tråder å ha stor interesse her på forumet. Kan dessverre ikke hjelpe deg med noen erfaringer, men synes det er gøy å se jobben du gjør.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Da har vi søtte i ei propp bake nederst på akterspeilet. Dette er ikkje så altfor mykje vits i fordi det er skum bak den.

 

 

Jeg har også bunnsmurt den =) Nokken dårlige bilder:

 

 

Maskering, satser på vannlinjen stemmer:) :

 

DSC01371.jpg

 

 

 

Bunnsmurt, måtte maskere med aviser da det sprutet fra rullen når jeg malte=) :

 

DSC01373.jpg

 

 

Legg merke til bunnproppa :) Jeg blei veldig fornøgd! ser ut som den er støpt med i båten! :

 

DSC01376.jpg

 

 

 

 

Tatt av maskering, fornøgd med resultatet! :

 

DSC01378.jpg

 

DSC01381.jpg

 

DSC01385.jpg

 

DSC01380.jpg

 

 

Om det blir for stykt vær for gokart imorgen, blir båten sansynlighvis grunnet innvendig. Konsollen blir nok også malt da.

 

 

Ris og Ros ønskes! også tips

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Treng ikke grunne innvendig hvis du ikkje har slipt ned til glassfiberen, hvis du har slipt ned til glassfiberen er de nok en stor fordel og grunne først :wink:

Hva står de på bunnstoff boksen din??? må sjøsettes etter 12 timer??? bare lurte :cool:

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

grunner den for sikkerhets-skyld. Er noen plasser det har blitt støypt litt osv, så gjør det skikkelig når det først skal gjøres!

 

Skal ut å sparkle siste rest inni nå + skjære vekk litt glassfiber på speilet som sikkert skulle vere en "forsterkning". Skriver mer senere =)

 

Bilder kommer sikkert også senere idag =)

 

 

 

 

EDIT: der står sjøsetting innen 1mnd ;) sjekket dette før jeg bunnsmurte

Redigert av baat94 (see edit history)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Va ute no, og det viser seg at vi sansynlighvis må støype på akterspeilet!

Var et lag med glassfiber som berre hang laust utapå båtskroget! Blir så irritert over folk som gjer slikt!! Va fælt skittent under! så dei har nok berre lakt glassfiber utapå en skitten båt.

 

Bilder:

Biten så står forran der skjerte vi ut bak.

DSC01386.jpg

 

 

 

Der e en lys flekk helt nede med hjørnet, der tok jeg fingeren å strøk vekk litt skit! så mye skit var der!!

DSC01387.jpg

Redigert av baat94 (see edit history)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Ja, stå på! Vi gleder oss til fortsettelsen.

 

Og ikke fortvil om det er tidvis litt lite respons her. Nå er mange av oss midt i båtpussen, og har ikke alltid så mye tid til å følge med her inne. Men stol på at det er mange som er interessert - prosjekter er alltid spennende!

 

I fortvilelsen over andres dårskap og permasoriske løsninger, se på det som utfordringer til egen læring og muligheter til å finne bedre løsninger.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

I fortvilelsen over andres dårskap og permasoriske løsninger, se på det som utfordringer til egen læring og muligheter til å finne bedre løsninger.

 

Helt riktig :yesnod: Jeg koste meg med å røske ut gamle elektriske koblinger som var koblet i lego-matbokser, som lå under vann fordi lensesystemet ikke virket.. Det er sånn man lærer, og prosjekt er morro!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...