Jump to content

Prosjekt: Magnum sin With 12 med 25(32)hk Tohatsu =)


Magnum Racing

Recommended Posts

Tror det er rammelagera som er gåen..

 

Skal ringe å avtale med MC DELER AS på vartdal, de tar jobben med å bytte lagera. Men tror jeg skrur selve motoren fra stamma før jeg leverer den inn=) Får snakke med de å høre hva de vil..

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

huff, har helt glemt av denne her!

 

har ikke gjort stort mere med båten/motoren heller =/ båten er satt inn under tak for vinteren og motoren står delvis demontert i garasjen.

 

planen er å koble en drill til akselen i undervannshuset for å høre om det er der ulydene kommer fra. For håpentlighvis er det bare den hjemmelagde delen i undervannshuset som har blitt utslitt :) men det er slettes ikke sikkert.

 

Uansett: God Jul og Godt nyttår folkens!! =)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisann folkens! Lenge siden sist! Nå har båtpussen startet igjenn!

Har fått slipt ned kantene nede i båten, støpt glassfiber og begynt med sparkling/pussing. Det begynte å regne så da måtte jeg slutte av.

 

Bilder:

Støpt:

DSC02065.jpg

 

DSC02063.jpg

 

Grovsparklet:

DSC02066.jpg

 

DSC02062.jpg

 

 

DSC02064.jpg

 

Angående motoren har vi snurret den rundt med drill, og det var ingen ulyder å høre! både på og av stammen/drivakselen. Veeldig merkeligt!

Bestilte også ny pakning mellom blokk og stamme, fikk telefon i dag om at den kom til å koste 964,- noe jeg synest er helt sykt da jeg mener å huske at jeg kjøpte samme pakning gjennom en båtbutikk i bergen/osloområdet til rundt 400kr. Dessuten visste han ikke om leverandøren hadde den på lager. Desverre husker jeg ikke hva den butikken heter.

 

ER DET NOEN SOM VET OM EN BUTIKK SOM HAR/ KAN SKAFFE DENNE PAKNINGEN TIL EN LITT RIMELIGERE PRIS? eller en privatperson som har? Tohatsu 25/30 2006 modell.

Kontakt meg på 98611416, haster litt! blir VELDIG takknemlig!

 

Mvh Magnus

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens!

Fikk tak i en annen butikk i nærheten her, han bestilte inn pakning, og der ble prisen 294,- noe jeg fint kunne leve med sammenlignet med 964,- :) Han kunne ikke si noe om når den kom pga transportstreika =/

 

Har forresten lakkert over det vi støpte i dag :) blir bunnsmurning i morgen om ikke regnet kommer. kanskje wax også :)

 

Forresten, noen som har propell til tohatsu 25/30 liggende? større enn den som står på, helst stålvisp

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Ja, burde gjort det, men det som holder igjenn er penger. Har tenkt å få tak i en rimelig propell siden det kun er for å få mere fart når det er få personer i båten.

 

Hvordan tror dere det vil bli med 14 1/4 propell? for stort eller paslig? har 9,9 x 11 nå.

 

Snakket med en annen som hadde en 9,6 x 13, med en liten skade på. Får bilder av skaden så da får jeg se om den svekker ytelsen.

9,6 x 13 passer vell selv om den som står på nå er 9,9 (x11)? :)

 

forresten, bilder kommer! Er eksamenstid, så stort sett all tid går til det. Har også en 1955modell Massey Ferguson TEA 20( gråtass) som krever en del tid! (oppussing)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

hehe, spør heller hva som ikke er(var) galt med den

 

Fikk den da naboen døde, da hadde den stått i noen å tjue år uten å ha blitt startet eller flyttet på. giirkassa fungerte ikke(var som å røre i ei gryte med grøt), motoren stod blegg fast, alt var rustet osvosv. Har kjøpt nye deler til den, opnet motoren, skiftet stempelringer, rådelager, pakninger+++. Lakkerte motoren sølv-grå, med røde detaljer. Venter bare på eksos, tennkabelsett og litt sånt fra økonomideler nå, så skal jeg se om den starter. Når jeg har fått den til å gå blir resten av traktoren lakkert i orginal gråtassfarge. Var forresten frontlaster på den også :)

 

litt off topic dette.. noen som har innspill angående propell?

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

elsker de gamle Ferguson og massey ferguson'ene . Har en kamerat som kjøpte en massey ferguson gullfisk. Der en del av lagrene var ødelagt. ( veiv og rådelagene) sikkert endel pakinger også

 

Bestefaren min har ei strøken massey ferguson med lesseapperat og frontlaster. Sviver som bare det.. Utrolig fin lyd på de.

 

Beklager off topic..

Link to post
Share on other sites

hehe, ja, har sansen for de jeg også.

Har ikke hørt gråtassen min gå enda.. men det blir nok så snart delene kommer.

Det går bra :wink:

 

 

Om motoren fortsatt har denne ulyden, vil det være dumt (farlig for motoren) å kjøre med den i to uker? til jeg skal på ferie? setter pris på om noen kan svare på dette!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Blir i tilfelle kun for å leke meg litt før jeg stikker til tyrkia 14. :smiley:

Vekke på santhans! :nonod::headbang:

 

Men mest sannsynlig er det vell råde- eventuelt veivlager som begynner å bli defekte- det er vell nesten bare det som kan være løsningen?

Andre forslag? skal ta meg en prat med forhandleren i morgen.. får håpe at pakninga har kommet! veldig treige er de!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

Bilder:

 

DSC02113.jpg

 

DSC02115.jpg

 

DSC02114.jpg

 

Pappa lurte på om jeg ville ha folie i gulvet, klart jeg vil det :flag:

 

DSC02117.jpg

 

DSC02118.jpg

 

DSC02119.jpg

 

DSC02120.jpg

 

DSC02121.jpg

 

DSC02123.jpg

 

DSC02122.jpg

 

Var litt styr med å få det til å sitte, men ved hjelp av varmluftpistol og en flink far tror jeg det skal sitte greit. :smiley: men siden det er en del rugler ++ i gulvet er der fortsatt litt luft, men vi får bare håpe vatnet ikke kommer seg inn!

 

Angående motoren, ringte forhandler i dag, og han leitet på datasystemet deres etter bestillinga og fant ingen ting!! Kanskje den rett og slett ikke er bestilt pga slurv av han!! :puke::headbang: og på toppen av dette får ikke han gjort noe med dette før tirsdag :headbang: pokker at dette skal skje KVAR GANG!!!!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

heihei.. kult å se at en sula bonde kan båt og motor så godt ;)

bor selv rett over fjorden, på moa. og holder på å mekke på en selco 13, har kjøpt en helt ny tohatsu 25 hk til 20 lapper ;) som jeg skal hente på mandagen..

hvilke forhandlere osv er det du bruker? ser du har hatt en del problemer med de.. ser på andre tråder her på forumet at folk bestiller mye deler på Internet ifra usa.

Link to post
Share on other sites

Heihei. ja, har skjedd en del her i det siste.

 

Om sider fikk jeg pakninga og fikk skrudd motoren sammen igjenn. Motoren startet lett som bare det med snora! (sikring gåen på el.)

Bestemte oss for å hive den på sjøen noen dager, uten bunnsmørning(reiser til tyrkia på mandag). Vi lånte naboen sin henger og sjøsatte. Etter jeg festet gasswiren som hoppet av i kontrollboksa for jeg ut på fjorden å testet. Joda, dette var kjekt! gikk som bare det, inntil jeg slakket av for å slå av en prat med noen kompiser. Da kom en ulyd tilbake, jeg ga på mot båthavna, der mamma og pappa fortsatt stod med båthengeren. Når vi planet og fikk litt fart forsvant lyden, men når jeg kom til havna og slakket av, så var lyden der verre enn noen gang! Stoppet motoren ASAP.

 

Vi fryktet så klart det værste, at lager var gåen. Når den kom på land, begynte vi å skru opp. Når svinghjulet stod for tur, merket vi at mutteren var løs. Vi skrudde den av med fingrene. Etter at vi løftet det av såg vi også at kilen var slitt ca 1mm, pga løst svinghjul. Dagen etter var morfar på leting etter ny kile, gjennomskuet alle mulige butikker i moa-breivik-området, men ingenting var å opphente, så da for vi til solbert båt & motor å bestilte ny.

 

I mellomtiden sveiste og slipte morfar den gamle kilen så vi kunne teste om det var den. Når vi da startet, var det kjølinga som stoppet, jeg skrudde opp undervannshuset og der såg alt greit ut. Det viste seg etterpå at det mest sannsynlig bare er "undervannshusøreklokkene" våre som stod bak. Derfor har vi ikke fått kjørt den varm enda, men den nye kilen har komt nå, så om regnet letter og jeg blir ferdig å skru scooter før avreise på mandag, så blir nok kilen byttet, så båten er klar til sjøsetting når jeg kommer hjem.

 

 

 

Hehe, sulabonde, du, moamann :wink: hehe.

Må inn å kike på prosjekttråden din og, når jeg får tid :)

Har hatt en del problemer med forhandlere, ja.

 

Har brukt hatløy i ulsteinvik (konk nå)

En eller annen i bergen som bare svindlet, har aldri fått tilbake verken penger eller deler.

Og nå har jeg brukt litt solberg båt & motor (solberg motorsport, mc før).

Det har også komt en på sula, men han skulle ha 3-4 ganger så mye for pakninga enn solberg.

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
Share on other sites

ok,, veldig hvor du styrer på med den motoren da.. imponerende alt du klarer å gjøre selv med den :)

 

jeg bestilte motoren ifra west system a/s http://www.tohatsunorge.no/ veldig kjekke priser og folk å snakke med :) skal hente motoren på mandagen. snakka med både han i mausedvågen.. han verka veldig useriøs!! ble sint når han fikk høre hvor mye e hadde betalt for min.. også mente han at om e skifta olje selv på blokka og ikke betalte han 1200 kr + deler så ville e miste alt som heter garanti!! han måtte ringe til en annen for å høre hvilken type olje e skulle bruke når jeg kjørte inn motoren!! han hos solberg var kjempe dyr!! alt der nede var veldig dyrt.. han ville heller ikke gi noe pris overslag på servicer osv.. og ikke hadde han verktøy heller.. ringte tilbake til west system og de sa at det var bare å skifte olje osv selv.. så da vil jeg spare meg over 6 tusen bare første året.. skal være full olje skifte ved 20 timer, 50 timer og 100 timer..

 

har fått tak i noe trekk til benkene mine og fått reparert kalesjen hos sula bedrift tjeneste, så tror det blir sjøsetting i løpet av uka ;) ser deg sikkert da :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...