Jump to content

Prosjekt: Magnum sin With 12 med 25(32)hk Tohatsu =)


Magnum Racing

Recommended Posts

DSC01439.jpg

 

 

Noen som vet hvordan denne universal-dødmansknappen skal kobles?

Eller hvordan man kobler det sånn den stopper med nøkkelen?

 

Har nå koblet starteren til S på tenningslåsen og strøm(?) til B på tenningslåsen. Men der er en I som kan kobles til og, hva ledning kan jeg ta den på?

 

 

Trenger svar fort!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

fikk du ikke med skjema når du kjøpte den ?

 

Jeg kjøpte akkurat maken i går, og der fulgte det med skjema.

 

Den er koblet litt annerledes enn din, iflg bildet. Jeg brukte den stiften som er ledig, nærmest i bildet, og stiften på motsatt side, men den er beregnet også som stopper også.

Men hvis du kobler den imellom tenningen vil den jo fungere greit. Du bryter bare kretsen til tenning på, altså før startposisjonen til nøkkelen.

Har skjemaet liggende i båten, hvis du får behov for det.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Hadde prøvd alle andre måter enn den før rett etter jeg skreiv her, då prøvde jeg den måten, og da verket det skikkelig=)

 

Gidder ikke å bale med å koble opp så den stopper med nøkkelen... er likesågreit å ha den bare på snora =)

 

 

Fikk sikkert med skjema, men er veldig lenge siden jeg kjøpte den=) skjemaet ligger sikkert i garasjen til morfar, da det var der vi skrudde på motoren.

 

 

Får ikke tid til oppdatering i dag, men kommer sikkert i morgen=) God Natt!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

Har for håpentlighvis fått fikset kjøle-problemet også.. Laget en "custom-skive" (husker ikke hva delen heter). Det er den skiva som ligger mellom impelleren og akslingen, som gjør at impelleren går rundt når akslingen gjør det. Håper delen verker til jeg får tak i en skikkelig!

 

Om noen har en sånn må de si ifra!! ;)

 

 

Har festet alle sitteplatene med et slags strikk-system=) kan ta bilder av det etterpå.

 

 

Skal ut nå for å se om jeg får start på motoren og se om den kjøler nå =)

 

 

Nokken bilder:

 

DSC01443.jpg

 

 

 

DSC01442.jpg

 

 

 

DSC01441.jpg

 

 

DSC01437.jpg

 

 

 

DSC01434.jpg

 

 

 

DSC01430.jpg

 

 

 

DSC01429.jpg

 

 

DSC01433.jpg

 

 

 

DSC01432.jpg

 

 

 

DSC01428.jpg

 

 

 

Ble syykt fornøgd med sitteplatene!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

Nokken så e god å skru tohatsu?

Den startet en gang, men såg ikkje kjølestråle så stoppet den med en gang.

 

Når vi opnet undervanshuset, gikk impelleren rundt samtidig med akslingen og alt såg ut til å ver bra.

Skrudde det på igjenn, men da startet den ikke! Den slår bare tilbake, så starteren nesten stopper å gå rundt (FEILTENNING???).

 

Fikk start igjenn nå etter en del forsøk, men såg ikke strålen nå heller, så lurer på om den må gå en stund før kjølestrålen kjem?

 

Nokken som vet hvordan man stiller tenningen?

Redigert av Magnum Racing (see edit history)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

No bynne ej å bli drittlei!!

 

Nokken so har en tohatsu 25 eller 30hk delemotor??

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

Kan det ver falskluft under blokka så e en ta feilane? Pakninga mellom motor og stamme e nemlig litt rivna og stikke ut en plass.

Av og til slår ikkje den tilbake men berre går rundt uten å tenne... å dette tyder vel på feil tenning?

 

Hadde vør rått med skikkelig svar!!

Om nokken veit nokke som kan ver feilen kan dei hjerne kontakte meg på 98611416!! =) Om jeg ikkje tar telefonen ringer jeg opp igjen!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

Ville ha fiksa det. Kan være noe av feilen ja.

 

Mener vi slet med samme problem på en Tohatsu 40 for ca. 10 år siden.

Lagde ny pakning mellom powerhead og stamme og då ble det mye bedre.

Nå er eg ingen ekspert på utenbordsmotorer, men siden det er en to-takt så vil det vel være over og undertrykk der.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

jaja.. ser ikke lyst ut dette!

 

har byttet pakningen men motoren starter ikke. Nå starter den ikke i det hele tatt heller! pluggene er også splitter nye! Den tenner litt av og til men svært sjelden.

 

Skal få bestilt toppakning over helga, for det såg nemlig ut som denne lak. Motoren slår fortsatt tilbake!

Noen som vet hva det kan vere? Burde vere noen som kan en del på dette forumet..?!

 

 

Men resten av båten er ferdig nå! alt er skrudd på plass.

 

Kan legge ut noen bilder i morgen.

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

Nå er det vel en uke siden delene ble bestilt!

 

Mamma ringte for å høre korsen det gikk og da sa han at han skulle gå å sjekke og da sto hun der i 16minutter uten noen ting skjedde!!

 

 

Det er forresten en tohatsu forhandler i bergen, skal sjekke ut hva den heter.

 

 

Blir så forbanna irritert over sånne useriøse drittbedrifter!!!!!!! :headbang:

 

 

 

Edit: Bergen Båtutstyr

Ytrebygdsvegen37

5251 SØREIDGREND

Redigert av Magnum Racing (see edit history)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvordan tror dere det hadde gått med 40hk på denne båten?

 

Vurderer å kjøpe en 40hk tohatsu 08mod om den ikkje er solgt når jeg får vite om den andre motoren fungerer med de nye delene.

 

Skal vekk en uke nå(reiser i morgen) så håper delene kommer mens jeg er vekke. Kanskje pappa og morfar er så snille at de monterer også=)

 

 

Forferdelig kjipt å ikke ha båt på sjøn nå! Har vert mellom 20 og 30 grader konstant i over 2uker på sunnmøre nå!

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

Takk=)

 

Ja, skal få til den motoren, men om den ikke går når nyedelane kjem setter jeg på en annen motor til denne er i orden.

 

Har en suzuki 15hk 4t som kanskje kjem på om tohatsuen ikke går til neste helg når jeg kommer hjem.

 

 

Onkelen til en kompis driver med påhengsmotorer på fritiden. Han sjekket akkurat en kompis sin motor, så han kan sikkert se på den han også, men han er ganske opptatt for tiden pga. han driver å bygger naust.

 

 

Jeg bor i langevågen på sula rett utafor ålesund.

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

kom hjem for noen timer siden...

 

Har skrudd etter det.. og det viste seg at kilen i svinghjulet er knukket rett av, så ny kile er montert og skal prøve å starte opp uten undervanshus nå.

Med vann rett på kjøleslangen..

 

Hva skal kobles til den svarte ledningen som kommer fra/til magnetene under svinghjulet?

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...