Jump to content

Prosjekt: Magnum sin With 12 med 25(32)hk Tohatsu =)

Magnum Racing

Recommended Posts

Takker alle sammen=)

Jepp, no går motoren, men starta som sakt opp uten undervanshus pga jeg mangler den orginale kilen til impelleren. Gidder ikke skru det på med den kilen vi lagde for så å skru det av å montere den nye.

Husker ikke hva beisen heter, men skal sjekke=) om du vil gjøre det samme anbefaler jeg deg å lakke etterpå for å få en mer slitesterk overflate. Jeg skal gjøre dette etterkvart men først skal den brukes litt!

Anders, du husker siikkert gamlebåten min..? hehe, den såkalte "gokarten" i langevågen ;)

http://s295.photobucket.com/albums/mm122/M...nt=MOV01508.flv hehe, måtte bare=)

Den går ikke på tomgang, men dette kan vere fordi det ikkje blir motstand i eksosen uten undervanshus. eller så må jeg finstille litt når huset er på=)

Håper kilen kommer på mandag så jeg kan sjøsette! =)

Ingenting er umulig.. det tek berre litt lengre tid =)

Pirket ut den gamle ødelakte kilen:

DSC01499.jpg

DSC01500.jpg

Gamle-kilen:

DSC01505.jpg

Gamle og Nye:

DSC01506.jpg

Båten:

DSC01509.jpg

DSC01510.jpg

DSC01511.jpg

DSC01513.jpg

Pappa er rundt på båtbutikker i området atm for å høre om noen har kiler som kan passe på lager..

Den andre kilen hadde ikke kommet til bergen enda en gang.. =(

Redigert av Magnum Racing (see edit history)

du som hadde den ja :P

husker den. kanskje du husker min og. en gh 11 ls med tohatsu 25hk? husker jeg var i langevågen en dag og kjørte med noen du sikkert kjenner, en med en annen gh11 ihvertfall.

Hehe, var nok det ja=)

Tror jeg kommer til å savne den litt.. Den båten har gått igjennom det meste! Hoppet på nordic Sky sine bølger og landet 90grader med bakenden ned i sjøen så det ble myye vatn nede i båten osvosv uten den har tatt skader av det! =)

Ja, husker da du var der, var ikke det på langevågsdagene eller tar jeg feil nå?

Hvor fort gikk gh'en din?

Sto å såg på motoren min litt i sta, og jeg ser en metallplate mellom forgasseren og innsuget så det er mulig denne er bare 25hk enda.

Men om jeg synes den drar litt dårlig eller går litt dårlig skrur jeg bare opp å sjekker=) fort gjort det=)

Da var båten på sjøen! Etter en dag med bare skruing!

Skulle bare ta en siste sjekk at alt var som det skulle med motoren. Startet og alt såg ut til å funke inntil vi skulle til å stoppe.

da såg pappa at propellen gikk rundt hele tiden, og den gikk samme vei uansett hvordan vi satt giret.

Vi åpnet opp hele girhuset og stod å gnei oss i hodet. Vi prøvde å bruke deler fra det andre undervanshuset også å bytte til det undervanshuset som egentlig følgte med motoren. Ingen forskjell

For de som har opnet opp å sett inn i undervanshuset på en tohatsu(eller en annen motor(?) ) så vet dere hvordan giret fungerer.

I akslingen til propellen er det i enden en liten bit (vet ikke hva jeg skal kalle det.) en aksling-ende som er avrundet på enden som står inn i selve akslingen. Denne er fjørbelastet og styrer giret. når den blir trykt helt inn står den i reverse, midten fri og helt ute er fram. Denne var på en eller annen måte for kort, så den stod helt ute hele tiden, uansett om jeg "giret".

Vi tok en custom; kuttet av en skru(uten gjenger) og la den bak den andre biten.

Så no funker giret helt vanlig=) Hvordan del biten er for liten har jeg ikke aning på, men gamle-eigerne hadde opnet opp der, så det kan vere de har tatt feil del inni. Jeg har ingen forklaring.

Båten er også forsikret=) Det gikk greit å forsikre den før vi registrerte den, han bare skrev: under registrering.

fylte ut registreringsskjemaet og printet ut noen bilder av prosessen som vedlegg, så får håpe dette holder. Har sendt inn på internett også, men har ikke fått noen tilbakemelding og det er vel 2-3uker siden jeg sendte det inn. problemet er vel at jeg bare vet hva eigeren før meg heiter, men satser på det går bra =)

Du har nok satt på undervannshuset og girvelgeren har stått feil. dvs, i forbindelse med firvelgere oppe ved motoren går den en stang ned til undervannshuset, enten inni eller utenpå stammen. Den vrir seg når du girer oppe og da skyver den på akslingen nede. Står denne feil får du problemet du har.

antagelig må jeg legge til :)

Føkk deg...

Hehe, var nok det ja=)

Tror jeg kommer til å savne den litt.. Den båten har gått igjennom det meste! Hoppet på nordic Sky sine bølger og landet 90grader med bakenden ned i sjøen så det ble myye vatn nede i båten osvosv uten den har tatt skader av det! =)

Ja, husker da du var der, var ikke det på langevågsdagene eller tar jeg feil nå?

Hvor fort gikk gh'en din?

Sto å såg på motoren min litt i sta, og jeg ser en metallplate mellom forgasseren og innsuget så det er mulig denne er bare 25hk enda.

Men om jeg synes den drar litt dårlig eller går litt dårlig skrur jeg bare opp å sjekker=) fort gjort det=)

hehe, stemmer godt det at det var under langevågsdagene. hvis du trenger en slik pakning til å gjøre motoren om til 32 hk, så har jeg en. bare å si fra om du vil ha.

gh'en gikk 31 knop på gps. :)

Brodern

Du har nok satt på undervannshuset og girvelgeren har stått feil. dvs, i forbindelse med firvelgere oppe ved motoren går den en stang ned til undervannshuset, enten inni eller utenpå stammen. Den vrir seg når du girer oppe og da skyver den på akslingen nede. Står denne feil får du problemet du har.

antagelig må jeg legge til :)

Den stod rett vei.. i enden på akslingen er det som ei "trapp" og akslingen tok ikke borti denne uansett hvordan jeg "giret"..

Larss: Takk=) gleder meg jeg også! men tror ikke den går så altfor fort... tror jeg burde hatt en bittelitt større propell, men det finner jeg ut=)

Noen som har en de vil selge billig?=)

dal-z: Trodde det var bare å ta vekk en pakning som stengte for bensinen jeg... men det er sikkert feil.

Hvor mye skal du ha for en slik pakning da? :)

Tror ikkje jeg får mere enn 25-26knop nå!

TRENGER STØRRE PROPELL!

Jeg har nå 9,9x11.. noen som har en større til salgs??

-98611416

Har tatt oppigjen båten no pga skal sette inn en ny bolt bake. Under sitteplaten på babord side, der har vært en bolt men vi bare tettet igjenn hullet.

Så vi kom til at vi setter i en ny bolt for å holde skroga sammen=)

Også skal jeg på båttur ilag med en kompis til molde, så det hadde ikke blitt båtkjøring uansett. Kommer sikkert tilbake på fredag og da blir det nok sjøsetting igjenn :)

Som sakt.. ta kontakt om du har en større propell som kan passe!:)

TaKK=)

Jeg har litt lyst å begynne på eit nytt prosjekt, en Mørebas 140GT som ligger utenfor et hus her i nærheten, men tror ikke mamma og pappa vil ha flere leketøy her =O

Har 2gokarter stående(en av de eiger jeg med en kompis), denne båten pluss en annen hjemmelaget som står i naustet, to andre påhengsmotorer utenom den som står på båten ++ Hehe =)

Må ha noe å gjøre på :)

Den ene gokarten kan jeg forresten vurdere å selge om noen er interessert!

Denne karten har vunnet NC og fått MYE andre gode pallplasser! En av norges beste kart-rammer? Ta kontakt om du er interessert ;)

Fikk tilbud om stålpropell til en grei pris..

E det merkbar forskjell mellom stål og alu?

Trenger svar fort! =)

Tatt ut glassfibersparkelet og skrudd i en bolt med skikkelige pakninge:

DSC01524.jpg

utvendig:

DSC01525.jpg

Bilder:

DSC01526.jpg

På sjøen igjenn! :)

DSC01526.jpg

DSC01522.jpg

DSC01523.jpg

DSC01534.jpg

Propellen som vil ha pensjon!

DSC01535-1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...