Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Javel, og det kan du forhåpentligvis begrunne.

Ja, det er vel pålagt total båndtvang hele året flere steder etter hva jeg har hørt, ellers er det hundeloven som gjelder og hvor strenge kriterier ligger tilgrunn for å ha hunden løs. Hva er å kontrollere hunden på en aktsom måte? Ikke at man lggger på en solmadrass med en kald pils og gløtter litt opp i ny og ne.

 

 

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Link to post
Share on other sites

Javel, og det kan du forhåpentligvis begrunne.

 

Usikker på om du mener begrunne eller dokumentere (var jo ikke meg du spurte heller da :wink: ), men uansett så kan jeg fortelle at i Asker er det båndtvang hele året i tettbebygd strøk og i grønne lommer i tettbebygd strøk. Dette er vedtatt av kommunestyret og politiet er jo de som skal påse at lover og regler blir fulgt. Jeg har hatt samtale med den politiansatte som visstnok har ansvaret for dette og vedkommende flirte litt av det hele og sa at hvis jeg ønsket en definisjon av "tettbebygd strøk" så fikke jeg ta kontakt med politikerne, ikke politiet, for det var politikerne som hadde vedtatt dette. Sier vel også litt om hvor høyt prioritert denne oppgaven er i politiet?

Forøvrig er det en selvfølge at en hund ikke skal være til sjenanse for andre, men hva skal jeg da mene om naboens katter som holder meg våken om natta og driter ned bedene utenfor huset? :puke:

 

Og for de som er så opptatt av at hunden må holdes i bånd av hensyn til sauer; I beitesesongen i Norge så omkommer det en sau hvert eneste minutt hver time døgnet rundt (ca 1500 dyr i døgnet!)i hele sesongen og det uten at sauebonden engang bryr seg med å passe på dyrene sine! Om det er hunder som er årsaken til dette enorme tapet av dyr hvert år? GJETT!

 

Hvert år dør om lag 130 000 sauer på beite. Av disse dør om lag 100 000 hvert år av årsaker som sykdom, parasitter som fluemark, ulykker, giftige planter og andre årsaker. Disse dødsårsakene kan føre til lidelser for hvert dyr over lengre tid før døden inntreffer. Lammetapet i områder med den giftige planta rome kan være oppe i 30 prosent.

 

Kilde; Norges Naturvernforbund

Redigert av Mouche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den hunde eier som hevder 100% kontroll over hunden - enten juger eller er en dust.

 

Bikkjer har så stor glede av å springe løse at min får gjøre det også i båndtvang perioden(e).

Jeg tar risken, og "legger meg heller flat" dersom noen skulle bli forstyrret av henne. Blir det bot, aksepteres det som en av utgiftene ved å ha hund.

 

Hittil har jeg ikke behøvet gjøre noen av delene. Og det er en av grunnene til at jeg tar risken.

Jeg har tidligere hatt hund, og jeg føler jeg hadde en rimelig god kontroll over denne hunden som jeg kunne kalle inn når som helst, også stoppe den og kalle inn når den var på fullt sprang etter en katt. Jeg og hunden trente i lydighetsklasse 3, og man kommer ikke dit uten å ha kontroll.

 

Dette du sier at hunden har så stor glede av å løpe løs osv, er med respekt å melde bare tull og har mer å gjøre med hva du har lært akurat din hund. At du heller ikke respekterer lover og regler, og andre mennesker som for eks er redd hunder, og lar hunden løpe løs alikevel synes jeg vitner om uansvarlighet.

 

Ut ifra hva du skriver bør nok dette kanskje skjerpes inn av myndighetne, og en bøtlegging er på sin plass og vil trolig hjele på iallefall ditt problem.

Link to post
Share on other sites

Dette du sier at hunden har så stor glede av å løpe løs osv, er med respekt å melde bare tull og har mer å gjøre med hva du har lært akurat din hund.

 

Jøss, er det mulig? Mener du for ramme alvor at en hund ikke har glede av å løpe løs? :eek:

Link to post
Share on other sites

Bikkjer har så stor glede av å springe løse at min får gjøre det også i båndtvang perioden(e).

 

Jeg tar risken, og "legger meg heller flat" dersom noen skulle bli forstyrret av henne.

 

 

Hunder har sikkert kjempestor glede av å få springe løse, men må de absolutt gjøre det overalt? Det går ann å ta hensyn til andre som er ute å går og som kanskje faktisk er livredd for hunder. Det hjelper ikke at du tenker at du er villig til å legge deg flat om hunden hadde plaget noen, da er jo skaden allerede skjedd. For dem som er livredd for hunder tviler jeg stort på at det er noen trøst om du beklager at hunden din hoppet opp på dem. Og hva om det er et barn som blir vettskremt og i verste fall bitt, det finnes ingen garantier for at din hund ikke ville gjøre noe sånn, det finnes flere eksempler på såkalte "snille" hunder som plutselig har gått bananas og bitt noen.

 

Jeg mener at man skal ha hunden i bånd uansett så lenge det er andre mennesker rundt. Er man helt alene på en holme så kan man fint slippe hunden løst så lenge den ikke er til plage for fugler eller sauer.

Link to post
Share on other sites

Jøss, er det mulig? Mener du for ramme alvor at en hund ikke har glede av å løpe løs? :eek:

Det kommer an på hva du har lært hunden til i oppveksten. Du har sikkert sett enkelte som har løs hund som ikke går avgårde, den holder seg ved hus og eier og stortrives med akurat det, og det er den lært opp til.

Er man med i en hundeklubb og trener med sin hund der vil man ikke behøve å slippe hunden løs her og der, hunden er et flokkdyr og har ingen spesiell glede av å tusle rundt løs og alene om den da ikke kjenner ferten av for eks en hund med løpetid. En hund kan også ha stor glede av å være løs når du leker med den, men det er leken som er mest morsom og ikke at hunden er løs.

Link to post
Share on other sites

Du og bikkja i lydighetsklasse 3 ???

Bikkja, ja.

Du ? Neppe..

Godt mulig at du har sett en hund som har gjort det den skal i lydighetsdressur uten å ha en hundefører med seg, men siden du trolig ikke har det minste greie på dette skall jeg ikke komentere dette noe mer.

Link to post
Share on other sites

Og hva om det er et barn som blir vettskremt og i verste fall bitt, det finnes ingen garantier for at din hund ikke ville gjøre noe sånn, det finnes flere eksempler på såkalte "snille" hunder som plutselig har gått bananas og bitt noen.

Du har helt rett i det du skriver, folk ønsker ikke å ta hensyn til andre som eventuelt har hundeskrekk osv.

Forøvrig viser det du sier seg svært godt når for eks en hund har bitt en person, da kommer det en rams med unnskyldninger fra hundeeieren om hvorfor den har bitt, og at den vanligvis aldri gjør slikt osv osv osv..... Og hunden skal selvfølgelig ikke avlives pga at den har bitt en person, det er jo den som ble bitt det er noe galt med som har gått bort til hunden eller hva det måtte være.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hva du har lært hunden til i oppveksten. Du har sikkert sett enkelte som har løs hund som ikke går avgårde, den holder seg ved hus og eier og stortrives med akurat det, og det er den lært opp til.

 

Min hund forsvinner aldri selv når hun går løs, hvilket hun ofte gjør siden jeg er en ordentlig kjeltring og lovbryter (!), holder seg stort sett rett ved siden av meg når vi gå på tur, men klart hun har stor glede av å kunne løpe litt fritt i lek med en pinne, en ball og/eller med annen/andre hunder. Tar seg en del "spurter" i ren livsglede, noe hun ikke hadde kunnet gjøre hvis hun var i bånd. For meg er det faktisk en selvfølge å kunne gi henne denne friheten til tider, men kun når og der det ikke er til sjenanse for andre. Forøvrig går jeg mye på ski, men har henne aldri i bånd da!

 

ps

jeg snyter også på skatten når/hvis jeg kan, kjører ofte for fort og tar meg selv i å banne av og til - ingen mønstergutt denne karen nei!

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg de fleste vet om hva som er lov ang hund, men de gir blanke F i hva loven sier, det gjelder jo ikke de selv siden akurat deres hund er så snill.

 

Dette er min erfaring også.

Link to post
Share on other sites

Jada, hunden er så snill så. Stikker trynet sitt enten oppi fjeset ditt eller stikker av med det som er på grillen. Mener selvfølgelig ikke noe vondt, men er vanvittig irriterende for folk som vil ha fred.

Vet hundeeieren om vedkommende fremmede hunden stå og snuser på er allergisk? Neida; "Beklager at jeg og bikkja ødela hele dagen for deg."

Link to post
Share on other sites

Hø... hundeeiere er som røykere. De påstår (og mener det sikkert oppriktig) at de tar hensyn, men det gjør de stort sett ikke.

 

Helt korrekt, de to gruppene, hundeeiere og røykere, er blitt samfunnets pariakaster. Selv ikke politikere og skatteinnkrevere rekker disse til knærne!

Link to post
Share on other sites

Bikkja vår går i bånd når det er båndtvang. Enkelt og greit. Når det ikke er båndtvang går han løs der vi føler oss rimelig sikre på at han ikke er til sjenanse for folk og dyr. I tettbebygde strøk er det båndtvang hele året.

 

Når det er båndtvang går han i kobbel eller langline. Kan ikke se at han er mindre glad av den grunn.

 

Eneste unntaket er når vi er på båttur og vi er i land for "nødvendig ærend" og det skjer på en liten holme der det hverken er fugl, dyr eller mennesker. Da kan det være at han får løpe rundt løs.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er så heldig at det bare er båndtvang om sommeren, og når det er mye snø - som i år.

Hun kommer stort sett når jeg roper, også når vi møter mennesker i skogen.

Hun kommer ikke, med en gang, når hun finner et kadaver etter rådyrjakta - da må jeg sette meg på en stubbe og ta en røyk og vente litt.

Jeg vet hva som er riktig og hva loven sier - og jeg ignorerer ikke loven, men jeg tar meg den frihet å tolke loven som en Napolitansk bilist tolker "Rødt lys" - Er det egentlig noen grunn til at det skal være rødt akkurat nå?

Link to post
Share on other sites

Pga en hundeeier med "en bare snill schaefer" som han "hadde full kontroll på" er vår eldste sønn nå livredd alt av hunder. Hunden vippet han overende, med feit kul i hodet og noe som ser ut som permanent hundeskrekk. Mange hundeiere er bortreiste mhp "kontroll" av hunden.

 

mvh

Bavaria32sport

Link to post
Share on other sites

- Er det egentlig noen grunn til at det skal være rødt akkurat nå?

Ja, omtanke for alle de som er redde for hunder. Jeg påstår at jeg er vant til hunder, men jeg liker ikke fremmede hunder som kommer mot meg.

Link to post
Share on other sites

Jada, hunden er så snill så. Stikker trynet sitt enten oppi fjeset ditt eller stikker av med det som er på grillen. Mener selvfølgelig ikke noe vondt, men er vanvittig irriterende for folk som vil ha fred.

."

Helt enig med deg,ha "beista" i band,ikke la de springe rungt å legge fra seg møkk over alt.Ikke er det så appetittlig å se på når du griller/spiser,og hundene står å slever rundt, der folk skal kose seg.Ha en fin hundefri sommer.(Får vel pepper nå) :cool:

Link to post
Share on other sites

hmm... En glad hund eller to på ei holme er da bare hyggelig? Synes det er værre med dem som lar hundene løpe fritt på skogsstier/skogsveier i stummende høstmørke.

 

Har flere ganger følt meg en smule uvel når flere aggresive hunder plutselig dukker opp i mørket.

Udyra står der å glefser og knurrer en stund før det dukker opp en jogger som forteller at "å de er så snille så"

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...