Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Dette er vel ingen "hundehatertråd" vel. Trådstarter ønsker debattert løse hunder.

 

Katter og hester en ikke det samme. Sjeldent at katter eller hester oppsøker/angriper mennesker

 

Det er vel hundeeierene som er problemet her og de som påstår de har 100% kontroll over bikkja er vel ikke helt ærlige. :nonod:

Kan de virkelig vite hva hunden tenker til enhver tid og når evt instinktene tar overhånd? Har de alltid 100% kontroll når noe/noen flyr/løper bortover engene? Neppe...

 

Det er båndtvang her i landet så det får bare aksepteres og respekteres

 

Skal vi akseptere fyllekjøring så lenge eieren har 100% kontroll? Eller at et kjøretøy ikke er i teknisk stand så lenge eieren har 100% kontroll?

Link to post
Share on other sites

Jeg bandt en gang ei bikkje som gikk løs på familiens eiendom fast til et epletre. Mange plakater varslet om båndtvang.

Eieren fikk så ørene flagret når han kom å leita etter bikkja. Kan greit brukes på holmer også. Det kan jo gå noen timer før eieren finner ut av det.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok lett for hundefolk å føle seg truffet av kritikk i denne tråden, for det er vel neppe mulig å ha kontroll på hunden 100 % av tiden. Men her er det vel mer snakk om de tilfellene hvor eierne ikke har kontroll på hunden og som samtidig gir blaffen?

 

Til de som har barn som er redde for hunder kan jeg anbefale litt omgang med hunder som er sosialisert på mennesker. Det er en viss logikk i at hunder som oppsøker mennesker er greie dyr, og at de som er mannevonde stikker av. Det er med andre ord svært liten grunn til å frykte hunder som er løse og som kommer bortom for å hilse.

 

Jeg håper du sørger for at hundene du måtte binde fast i epletrær etc. har drikkevann Allan, for det er ikke hundens feil at den er løs.

Link to post
Share on other sites

Til de som har barn som er redde for hunder kan jeg anbefale litt omgang med hunder som er sosialisert på mennesker. Det er en viss logikk i at hunder som oppsøker mennesker er greie dyr, og at de som er mannevonde stikker av. Det er med andre ord svært liten grunn til å frykte hunder som er løse og som kommer bortom for å hilse.

 

Joda dette har vi forsøkt allerede og forsøker fremdeles men det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig. Håper han vokser det av seg med tiden.

En av problemene er jo at han ikke vet at hunden er snill og bare vil hilse på. Som sagt så har han ikke vært utsatt for noe ubehag noensinne fra noen hund... det bare er slik (i dag ihvertfall)

Link to post
Share on other sites

jeg er selv ofte med noen som "altid" har hunden løs.. har prøvd å være kritisk til løssluppenheten ang bikkja ,men kritikk blir motatt med dumme blikk.

og skjønner godt de som er imot løse hunder, for man skal\kan ikke stole på en hund man ikke kjenner fra før.

spesielt viktig vil jeg si det er når det er barn i nærheten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har alltid levd med at familiens bikkjer alltid skal være i bånd. Når de er løse er det på egen tomt, sef. sikret slik at bikkja ikke slipper ut.

Jeg kan ikke fatte og begripe hva som er feil med å alltid holde ei bikkje i bånd? Bikkjene våre har virket såre fornøyd med et slikt liv.

 

-----------

I mitt hode er løse hunder det samme som arbeidshunder som er på jobb, dvs jaktuhunder, gjeterhunder, lavinehunder osv. De må være løse for at jobben skal kunne utføres, ellers holdes de i bånd, naturlig nok.

 

Og det er jo flere som sier "hvis", "at dersomatte" osv, hva hjelper det? En løs hund er en løs hund og ingen har kontroll på den. På med båndet og man kan ihvertfall med en viss pondus påberope seg å ha rimelig god kontroll på bikkja.

 

En annen ting som er verdt å tenke på. Ei nabojente her er livredd for hunder (ble bitt som unge), når hun ser en løs hund får hun total panikk og er vettskremt. En hund i bånd takler hun mye bedre da hun vet, alle vet, at den er under rimelig kontroll.

 

En ting er hundeeire som hardnakket påstår at de har kontroll på en løs bikkje, kan de samme folka også skjønne om folk er redd for (løse) hunder?

 

Jeg mener man går inn i ett hundehold med feil holdning hvis man faktisk mener at ei bikkje bør kunne gå løs. (Med unntak for stengte områder hvor ikke andre har tilgang, feks inngjerdet hage osv).

Link to post
Share on other sites

Vi har hund, jakthund.. en dachs.. den er alltid i bånd når vi er på land. For jakthunder har et instinkt, det instinktet er sterkere enn lydigheten.

Får den ferten av noe den vil gi los eller jakte på, så stikker den, og da hjelper det ikke om man roper lungene ut.. den hører ikke, den er på instinkt.

Er hunden godt nok trenet stopper den når du kaller, uansett instinkt og ferten av et eller annet. Hadde det vært slik som du sier, hadde det ikke vært mulig å brukt hunder til arbeid, eller konkuranse i lydighet, dette handler kun om trening. Den eneste hunden jeg vet om som nærmest er umulig å få noe greie på, er en afrikansk løvehund (Rodesian ridgeback), jeg har aldri til dags dato sett en slik som har vært lydig.

Når det gjelder Dachs så ser den både snill og koselig ut, men sannheten er dessverre en helt annen. Dachs er helt i toppsjiktet når det gjelder å bite folk, og jeg kan kvittere for dette med også selv å ha blitt bitt av en Dachs. Jeg har også blitt bitt av en puddel, og nesten bitt av en Collie (kjente tennene skled over neglene når jeg nappet til meg hånden), så det er ikke nødvenigvis de hundene man frykter mest som kanskje setter tennene i en.

 

Folk må bli flinkere til å luke ut hunder som viser aggressivitet, og det burde vært pålagt å gå dressurkurs når man anskaffer seg hund. Det er kanskje ikke en dårlig ide å at man må bestå en prøve før man kan anskaffe seg hund.

Ser at endel her ilegger hunden sin menneskelige egenskaper, og tror at den må ha ditt, og liker datt, uten egentlig å ha skikkelig kjenneskap til hva og hvordan en hund fungerer hverken psykisk eller fysisk. Om det er mange som tenker og tror slikt om sin egen hund er det ikke rart at dette er et stort problem, og at folk møter på dette problemet ofte på øyene med hunder som tilhører båtfolk.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

og jeg kan kvittere for dette med også selv å ha blitt bitt av en Dachs. Jeg har også blitt bitt av en puddel, og nesten bitt av en Collie (kjente tennene skled over neglene når jeg nappet til meg hånden), så det er ikke nødvenigvis de hundene man frykter mest som kanskje setter tennene i en.

 

Huff har du klart å erta på deg små nusselige hvite nøster også nå da . :giggle:

Link to post
Share on other sites

Men her er det vel mer snakk om de tilfellene hvor eierne ikke har kontroll på hunden og som samtidig gir blaffen?

 

Det trodde jeg også, og disse har jeg ingen sympati for, tvert derimot. Kan ikke se at noen her er uenig i akkurat det! Det jeg er uenig i er at alle hunder til enhver tid og på ethvert sted skal være i bånd og det følger jeg heller ikke selv som hundeeier. Men jeg tar selvfølgelig min hun i bånd i nærheten av andre mennesker. Jeg plukker alltid opp etter henne, skulle bare mangle. Så må gjerne noen luringer som lar seg trekke opp av dette komme med noen skarpe innlegg om mine holdninger og meninger i så måte, "be my guest"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Huff har du klart å erta på deg små nusselige hvite nøster også nå da . :giggle:

Litt usikker på hva du mener med dette? Men puddelen ble jeg bitt av som barn, og den bet når jeg klappet den, og helt plutselig. Collien glefset også helt plutselig, dette var et sted jeg var på besøk, og forøvrig var Collien og dens eiere også på besøk der dette hendte. Dachs`n kom ut av døra et sted jeg ringte på for noen år siden, og satt i låret på meg når døren ble lukket opp av eieren. Dachsen fikk seg et luftig svev, og jeg håper inderlig at eier tok knekken på den når den var så uberegnelig. Neste gang kan det være et lite barn en slik hund går løs på, og de vil ikke kunne forsvare seg slik som oss voksne.

 

Jeg er forøvrig en som er glad i hunder jeg gaaaaapet, så å erte på seg hunder kunde ikke falle meg inn. Ingen andre heller forøvrig, der er du nok flinkere enn meg, spør bare på BM-forum eller Arthur på gap-forumet. :lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel at noen hundeeiere ikke har peiling på hva det vil si å ha hund og hvordan oppdra denne hunden og for mange er det vel en erstatning for et eller annet.

Men det værste er allikevel at de ikke tar ansvaret om de ikke gidder/klarer å oppdra hunden ved å holde bikkja i bånd... "må jo la det lille gullet være fri og få fly omkring som han/hun vil"

Link to post
Share on other sites

Husk bare på dere som ikke liker løse hunder , ikke kjeft på hunden eller gjør den noe vondt , det er ikke hundens feil at den går løs , det er den i andre enden av båndet som har ansvaret.

Vi har hundene løse på øyene innimellom men det passes da på at de holder seg der vi selv er , det er utrolig flaut å gå og hente en hund som sitter å stirrer på grillen til nabobåten.

Link to post
Share on other sites

Løse hunder på holmer og skjær hører ingen steds hjemme. Andre mennesker i skjærgården bør selv få velge hvorvidt de vil pleie omgang med hunder, det er ikke hundens eier sitt valg. Videre er det masse fugl, fuglunger og reir som skal beskyttes fra hunder, og kanskje annet vilt eller beitedyr. Synes selv hunder er trivelige, men man skal ikke glemme at de har kjeft som rovdyr, og ødelegger feks et barn for livet på sekunder. Hvis du som hundeeier slipper løs hunden din, gambler du i mange tilfeller med andres, egen og hundens helse. Har selv hatt hund og sett hvor forskjellig de reagerer på forskjellige personer, både store og små. Den hundeeieren som har 100% kontroll på hunden sin når den er løs, våger jeg å påstå at ikke finnes.

Forøvrig kan jeg ikke unngå å se daglig, spesielt vinter og vår, at det finnes en stor del mindre intelligente hundeeiere som tror hundemøkk smelter sammen med snøen. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Løse hunder på holmer og skjær hører ingen steds hjemme. Andre mennesker i skjærgården bør selv få velge hvorvidt de vil pleie omgang med hunder, det er ikke hundens eier sitt valg. Videre er det masse fugl, fuglunger og reir som skal beskyttes fra hunder, og kanskje annet vilt eller beitedyr. Hvis du som hundeeier slipper løs hunden din, gambler du i mange tilfeller med andres, egen og hundens helse.

Burde muligens være sertifikatplikt? Da hadde man blitt kvitt alle de som ikke burde hatt hund i det hele tatt :yesnod:

 

Forøvrig kan jeg ikke unngå å se daglig, spesielt vinter og vår, at det finnes en stor del mindre intelligente hundeeiere som tror hundemøkk smelter sammen med snøen. :nonod:

Eller som tror at smeltinga går raskere når den ligger i en pose :lol:

Link to post
Share on other sites

Burde muligens være sertifikatplikt? Da hadde man blitt kvitt alle de som ikke burde hatt hund i det hele tatt :yesnod:

 

Sånn som for motoriserte kjøretøy da, for det fins jo ikke idioter i trafikken?

Link to post
Share on other sites

Burde muligens være sertifikatplikt? Da hadde man blitt kvitt alle de som ikke burde hatt hund i det hele tatt :yesnod:

 

Jepp, og det samme burde det være for å få barn! Alle de snørrete drittungene som bare skriker og lager bråk. Og for ikke glemme å få kjøpe seg hus eller leilighet med tanke på hvor mange dumme naboer det finnes. Og hva med gressklippere som brukes i tide og utide og helst når jeg griller og skal kose med meg litt svidd kjøtt. Og hekkesaks, ja bare tanken på den lyden får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Sykkel? Ja selvfølgelig for det finnes så mange idioter på sykkel! Og hva med tannleger? Har gjennomgått en rotfylling i dag, mannen skulle ha vært skutt! Nei, livet er for jævlig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

He he. Tenkte det ble fart der ja... :giggle:

 

Idioter i trafikken? Joda... for ikke å glemme alle tullingene som synes det er så mange idioter i trafikken... :rolleyes:

 

Mouche: De barn eller naboer som løper rundt og slikker andre i ansiktet, driter på plenen evt skambiter andre blir som oftest plukket opp og ivaretatt av det offentlige :lol:

 

I dag er det jo ingen begrensninger. Hvilke idiot som helst kan skaffe seg et "kjæledyr". Synes det er mange i tråden som mener det er eieren som er problemet så hvorfor skal det ikke være et minimum av kunnskap for å få retten til å ha kjæledyr? Trenger ikke være noe svære greier men en minimums alder, kunnskap om hundehold, lover og regler (båndtvang) og en registrering av eier og hund.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være noe svære greier men en minimums alder, kunnskap om hundehold, lover og regler (båndtvang) og en registrering av eier og hund.

 

Burde vel også innføre samme regler for å få barn ? Så slipper vi skrik og skrål på holmer & skjær & parker & hager & .....

 

Link to post
Share on other sites

Er hunden godt nok trenet stopper den når du kaller, uansett instinkt og ferten av et eller annet.

 

Jeg er rimlig fornøyd med tispa mi, men for å få henne på det nivå må det et elektrisk halsbånd til. Det ønsker jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

høre om noen som har fått allergiske reaksjoner

 

Ja for all del. Pollenallergikere har ingen problemer bare de holder seg ute.

 

 

anbefale litt omgang med hunder som er sosialisert på mennesker.

 

Det blir som å hevde at dyslektikere blir kvitt plagene sine ved å få en jobb på biblioteket.

Du kan risikere at barnet får fullstendig panikk, og får noen særdeles traurige dager.

Og like ille, du kan risikere å miste barnets tillit.

En god terapeut og mye tid kan kanskje hjelpe på hundeskrekk, men absolutt ikke å slippe barnet inn i et rom med en hund.

 

Men det er interessant å observere at hundeeiere har en fellesnevner.

De mangler, eller undertrykker, denne lille biten med empati som gjør dem istand til å forstå at ei løs bikkje kan fullstendig ødelegge skjærgårdsopplevelsen for andre.

Link to post
Share on other sites

Men det er interessant å observere at hundeeiere har en fellesnevner.

De mangler, eller undertrykker, denne lille biten med empati som gjør dem istand til å forstå at ei løs bikkje kan fullstendig ødelegge skjærgårdsopplevelsen for andre.

Særdeles velskrevet...... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Dachs så ser den både snill og koselig ut, men sannheten er dessverre en helt annen. Dachs er helt i toppsjiktet når det gjelder å bite folk, og jeg kan kvittere for dette med også selv å ha blitt bitt av en Dachs. Jeg har også blitt bitt av en puddel, og nesten bitt av en Collie (kjente tennene skled over neglene når jeg nappet til meg hånden), så det er ikke nødvenigvis de hundene man frykter mest som kanskje setter tennene i en.

 

Regner med at alle disse eierne hadde hunden i bånd da de var klar over at de ikke hadde kontroll på hundene sine?

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimlig fornøyd med tispa mi, men for å få henne på det nivå må det et elektrisk halsbånd til. Det ønsker jeg ikke.

 

 

Rimelig fornøyd, hva betyr det at du ikkke har 100% kontroll, men ca 80, 60 eller 50% ??

Link to post
Share on other sites

Jeg lar meg vanligvis ikke opphisse av slike diskusjoner, men klarer bare ikke la vær nå.

Har selv hatt hund, og stort sett brukt band. Når bikkja har vært på rømmen har jeg gjort alt jeg kan for å få den i band igjen.

 

Og hunden skal selvfølgelig ikke avlives pga at den har bitt en person, det er jo den som ble bitt det er noe galt med som har gått bort til hunden eller hva det måtte være.

 

Dette usagnet av Spinnaker er helt hårreisende. Hunder som er bundet utenfor butikker etc kan ha et forsvarsbehov og bite, men de mest alvorlige tilfellene er såvidt meg bekjent der løshunder er involvert.

Å si at det er den som blir bitt som har skylden er etter min mening det samme som å si at det er fotgjengern sin feil at han ble meid ned av en bil i et fotgjengerfelt.

 

 

Pga en hundeeier med "en bare snill schaefer" som han "hadde full kontroll på" er vår eldste sønn nå livredd alt av hunder. Hunden vippet han overende, med feit kul i hodet og noe som ser ut som permanent hundeskrekk. Mange hundeiere er bortreiste mhp "kontroll" av hunden.

 

mvh

Bavaria32sport

 

Dette har jeg også sett flere tilfeller av. Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...