Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Skulle hengt med her tidligere....for mye å lese hele tråden nå.

Har en svær blanding av schæfer og rotwailler på 45 kg vi. Herlig familiehund.

Tar litt plass i båten.

 

Står alltid i bånd når det er andre tilstede på land/brygger. Slippes aldri utav syne når vi er alene heller.

 

Og til alle spyko-foreldre som mener hunder er farlig: så fint å lære barna det :puke: Veldig smart.

Lær barna å holde seg vekk fra forlatte hunder, OG å spørre hundeeier om å få lov å kose.

 

Dere ville sikkert ikkje tru kor mange barn som ønsker å hilse på vår store hund....ALLE...

Kanskje ungene sitter og koser med han i ti minutter menst mamma og pappa fortøyer ferdig båten, og så kommer de voksne.....idiotene....og bruker en skummel stemme og formaner barna om fare.

Ungene blir redd.....hunden blir redd.....og usikker...... Og fare kan oppstå.

 

Og til alle som TROR de har hund....men har en liten jævel som står på bryggekanten og bjeffer heile j**la helga.

Det bevitner manglende sosial intelligens. Kjøp ei sæter på fjellet langt fra folk :smash:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dette usagnet av Spinnaker er helt hårreisende. Hunder som er bundet utenfor butikker etc kan ha et forsvarsbehov og bite,

 

mener bestemt at mot alle odds, så er sitatet ditt fra spinnaker ren ironi..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

mener bestemt at mot alle odds, så er sitatet ditt fra spinnaker ren ironi..

 

Ingen ironi der. Mener du også at mennesker som blir bitt av hunder er skyld i det selv??

Link to post
Share on other sites

Burde vel også innføre samme regler for å få barn ? Så slipper vi skrik og skrål på holmer & skjær & parker & hager & .....

Nå var det vel ikke støyen fra bikkjene som ble diskuterte her da...

Link to post
Share on other sites

Ingen ironi der. Mener du også at mennesker som blir bitt av hunder er skyld i det selv??

nei , selvsagt ikke.. det jeg prøvde å skrive var at spinnaker sitt innlegg var ironi.. det mååå det jo har vært.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

nei , selvsagt ikke.. det jeg prøvde å skrive var at spinnaker sitt innlegg var ironi.. det mååå det jo har vært.

 

Tja, kan det ha vært det?? Man bør kanskje være litt forsiktig med å ironisere over slikt i så fall. Tenningen er høy i slike diskusjoner, og slikt kan være lett å misforstå.

Link to post
Share on other sites

Dere ville sikkert ikkje tru kor mange barn som ønsker å hilse på vår store hund....ALLE...

 

Si det til treåringen som må kjøres på legevakta fordi han ikke får puste etter kontakt med din hund.

Denne tråden bekrefter teorien min om hundeeiere.

De er alle ute av stand til å forstå at vi er mange som ikke vil ha løse bikkjer i skjærgården.

Eller gneldrebikkjer som vokter det svaberget hvor jeg har tenkt å legge til.

Eller det olme beistet som forsvarer den del av brygga hvor eierens båt er fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Mener du også at mennesker som blir bitt av hunder er skyld i det selv??

 

 

Tipper 80 til 90 % er sjølvforskyldte ja

 

Hunder har ikkje armer å ta med. Hunder bruker munnen til å bære,løfte,spise,drikke,klatre,åpne,lukke,holde....holde.....holde.....holde

Ingen skole som lærer barn og deres foreldre å lese hunden heller. Blir det for mykje ståk på hunden så stopper han kanskje bråket. Og gjett kva hunden kan gjer då? ....holder

 

Dette lærer barna av sine foreldre, at er å bli bitt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og til alle spyko-foreldre som mener hunder er farlig: så fint å lære barna det :puke: Veldig smart.

Lær barna å holde seg vekk fra forlatte hunder, OG å spørre hundeeier om å få lov å kose.

 

Dere ville sikkert ikkje tru kor mange barn som ønsker å hilse på vår store hund....ALLE...

Jeg kan garantere at det ikke er alle som vil hilse på...

Som nevnt før har vi en sønn som har en skrekk for hunder (og katter for den saks skyld) selv om det ikke har vært noen "episoder" noensinne. Vi forsøker å lære dem opp til å ikke løpe bort til hunder osv for å kose med dem selv om eieren står der med hunden i bånd, nettop fordi hunder er forskjellige og kan reagere forskjellig selv om hunden i utgangspunktet er en koselig familiehund. Verre er det når bikkja kommer løpende... da får gutten med hundeskrekk panikk og løper... og bikkja?... jo bikkja løper etter. Gutten som løper ser kun på bikkja når han løper og kan likegodt løpe utfor brygga eller annet. Eieren av bikkja kommer luntende og sier at gutten ikke må løpe :crazy:

Hold bikkja i bånd for f...!

Link to post
Share on other sites

Tipper 80 til 90 % er sjølvforskyldte ja.....

 

... og de siste 10-20% gir du blaffen i, ikke sant?

 

Jeg beklager å måtte si det: men du er nok en langt mer typisk hundeier enn du selv er oppmerksom på!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hold bikkja i bånd for f...!

 

Enig.

Men det er bare å løpe om man vil ha en løs fremmed hund etter seg. Sånn er det. Lær barna det.

Hunder elsker å jage.

Stå i ro og hold hender i ro. Og ikkje smil. Smil =flekke tenner.

Er det en spykohund skal man gjøre som med bjørn, spill død.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har vel tatt litt vel av her nå..

 

Poenget med tråden var å få en mening om hunder i skjærgården som løper rundt uten bånd og ikke om unger som løper rundt og har det gøy. (for dem som tar seg nær av det)

 

Man kan finne mangen ting som man kan irritere seg over i skjærgården, alt i fra høy fest faktor til hylende unger, men det var ikke det denne tråden gjaldt. Om en hund løper rundt på en holme fritt blandt unger som leker så er sjangsen der for at den kan bite fra seg og det er dette som kan være unngått hvis eieren har full kontroll på hunden sin ved å ha den i bånd.

 

Det er ikke vanskelig å ha hunden i bånd om det er andre tilstede på en holme, da viser man respekt og har i tillegg full kontroll på hunden så det ikke skjer et uhell. Selv ville jeg aldri latt en hund løpe rundt blandt andre folk, jeg hadde rett og slett syns det var flaut om ei bikkje jeg passet på hadde irritert andre som satt og koste seg med maten sin eller hvis bikkja løp etter unger for å leke og kanskje skremte noen såpass at de begynte å hylgrine, da hadde jeg villet forsvunnet under jorden ganske kjapt. Derfor ville jeg heller unngått slike situasjoner ved å ha helt kontroll på hunden ved å ha den i bånd.

 

Jeg har passet mangen hunder opp igjennom årene, har aldri hatt hund selv, men som barn likte vi veldig godt å være hundepassere, vi hadde mye glede av det. Men vi gikk alltid med hunden i bånd og plukket alltid opp dritten etter den. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til hundehatere her da? Selv har jeg alltid bikkja i bånd om det er andre folk i næreheten, eller sauer eller annet som kan kan vekke til live skjulte instinkter hos dyret. Og det har jeg inntrykk av at de aller fleste andre hundeeiere også gjør. Å påstå at man har full kontroll over hunden når den går løs er bare for dumt. Ingen har så god kontroll på et annet levende individ! Når instinkter og egeninteresser tar overhånd, er eierens kommandoer av mindre interesse. Sånn er det bare...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Selv har jeg alltid bikkja i bånd om det er andre folk i næreheten, eller sauer eller annet som kan kan vekke til live skjulte instinkter hos dyret. Og det har jeg inntrykk av at de aller fleste andre hundeeiere også gjør.

 

Men når du kommer i land på en holme - hvordan vet du om det er "sauer eller annet som kan vekke til live skjulte instinkter hos dyret" der? Du ser ingen mennesker eller sauer eller annet der - og kan dermed slippe bikkja løs? På den andre siden av holmen kan det jo være både det ene og det andre. Eller det kan komme en båt inntil, som allikevel velger og seile videre fordi de observerer løshund(er) på holmen.

 

Det er båndtvang om sommeren. Hvorfor ikke bare respektere det og ha dyret i bånd hele tiden? Båndtvangen legger ikke opp til eget skjønn.

 

Dette er ikke spesielt bare til deg index - jeg har observert at kanskje flertallet av hundeeiere som har uttalt seg her praktiserer dette.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til hundehatere her da?

 

Det er ingen hundehatere her.

Det har vært gjort forsøk på å redegjøre for hvorfor lausbikkjer i skjærgården ikke er ønskelig.

 

Folk kan ha så mange bikkjer de vil for meg.

Men bare ikke i nærheten av meg og mine.

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til hundehatere her da?

 

Jeg skjønner ikke hvor alle hundehateren er i denne tråden jeg.... kan noen finne dem for meg?

Det eneste jeg ser er at folk irriterer seg over hundeeierne som ikke tar hensyn og setter hunden sin i bånd. Tror ikke det har vært nevnt noen steder at det er selve hunden som er skylda i dette her og at folk generelt hater hunder.Hunden kan ikke noe for om den løper rundt av glede og koser seg, den er jo bare happy for at den får gjøre som den vil. Selv er jeg ivertfall ingen hundehater, jeg syns hunder er veldig flotte dyr og jeg syns det er ok med hunder på holmer og skjær så lenge de har et bånd rundt halsen som gjør at de ikke løper fritt rundt.

 

Har selv opplevd å fått en jævel av ei bikkje (newfoundlandshund) etter meg, jeg var vel 15 år den gangen og jeg og en venninne gikk tur i et boligfelt når det plutselig kommer et svært stort beist mot oss. Siden jeg aldri har vært redd for hunder så tenker jeg ikke noe over det, for jeg regnet med at den bare gikk og vandret med eieren som kom like bak, men det skulle vise seg å ikke være eieren likevel og hunden var på en aldri så liten luftetur alene og var en veldig kåt hannhund. :sweat: Jeg og venninna mi fikk jo dette beistet nærmest over oss, da dette ikke akkurat er en liten hund heller, den var helt vill så vi måtte jo legge på sprang for det var helt pokkers umulig å få den til å gi oss fred. Vi prøvde alt vi orket å dytte den vekk og få den til å gi seg, men hadde ikke sjangs i havet. Det endte med at vi måtte løpe sikksakk gjennom andre sine hager for å bli kvitt den. Heldigvis klarte vi det til slutt, men jeg aner ikke hvor bikkja tok veien etterpå, ikke ville vi finne det ut heller. Vi fikk jo latterkick etter denne episoden, men vi var tross alt 15 år og hadde en mulighet til å komme oss unna, jeg tenker med grøss og gru på hva som hadde skjedd med et lite barn som bare hadde vært uti veien og sykla, tviler sterkt på at de ville klart seg like bra som oss. En slik hund med den tyngden kan fort gjøre skade.

Link to post
Share on other sites

Men det er bare å løpe om man vil ha en løs fremmed hund etter seg. Sånn er det. Lær barna det.

Joda dette har jeg gjentatt og gjentatt men jeg må allikevel gaule det jeg kan om at han må stå i ro og det er jeg som må fange bikkja for eieren har ikke kontroll.

Tror ikke guttungen tenker mye på hva jeg har sagt når panikken tar han.. da vil han bare lengst mulig vekk fra hunden. Lær hundeeieren det

Link to post
Share on other sites

Enig.

Men det er bare å løpe om man vil ha en løs fremmed hund etter seg. Sånn er det. Lær barna det.

Hunder elsker å jage.

 

Akkurat det der har jeg opplevd selv hvis du leser det siste innlegget mitt. Hunder elsker å jage. Men når situasjonen var sånn den var i mitt tilfelle så kunne jeg velge å stå i ro med ei bikkje på to bein som rakte meg opp til skulderen og ikke ga meg fred eller løpe som bare f og bli kvitt den. Jeg valgte det siste da det ikke var mulig å bli kvitt hunden på annen måte, for den var faktisk helt psyko.

 

Uansett hva man lærer barn hva de bør gjøre eller ikke gjøre så kan du ikke forvente at et lite barn som leker i strandkanten skal forholde seg rolig når det kommer et beist hoppende opp på seg, selvfølgelig vil de fleste barn da bli så redde at de setter på sprang mot mammaen og pappaen sin for å få trøst og gjerne hyler høyt samtidig. Barn kan ikke alltid tenke like klart i alle situasjoner. Selv fikk vi alltid høre at vi aldri skulle klappe hunder som stod i bånd utenfor butikker, og som regel overholdt vi denne regelen fordi vi visste jo at det kunne være farligt, men noen ganger klarte vi ikke å dy oss for det satt gjerne en søt liten hundevalp der som hadde så lyst til å bli klappet. Barn er barn og tenker ikke alltid like klart som voksne, sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd å fått en jævel av ei bikkje (newfoundlandshund) etter meg,

 

Jeg opplevde noe liknende en gang jeg skulle ut og lufte bikkja (i bånd selvfølgelig). En annen hundeeier gikk tur med et beist av en hund uten bånd noen hundre meter lengre oppe, og denne kom etter oss som ei kule når vi gikk nedover fortauet. Eier så ikke ut til å bry seg nevneverdig. Jeg fortsatte å gå nedover, med ryggen til beistet. Da jeg hørte beistet var rett bak meg, hoppet jeg rundt og satte i et brøl! Bikkja forsvant i det fjerne med halen mellom beina, og ble siden aldri mer sett uten bånd i nærheten av oss i alle fall! Sikkert ikke pent gjort, men effektivt var det helt klart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde noe liknende en gang jeg skulle ut og lufte bikkja (i bånd selvfølgelig).

 

Endelig - to fornuftige parter i en sak.

Hundeeieren, fordi han ikke prøvde å kalle på en hund som han visste ikke ville komme. Og som tok lærdom og holdt hunden i bånd etterpå.

Index, fordi han gjorde det helt riktig, og skapte frykt - engstelse - usikkerhet hos hunden slik at den fjernet seg.

Link to post
Share on other sites

Men det er interessant å observere at hundeeiere har en fellesnevner.

De mangler, eller undertrykker, denne lille biten med empati som gjør dem istand til å forstå at ei løs bikkje kan fullstendig ødelegge skjærgårdsopplevelsen for andre.

 

En aldri så liten generalisering som du vel, strengt tatt, ikke har noen som helst dekning for å hevde? At det finnes en del som driter i andre er åpenbart og sånn sett dokumentert bare i denne tråden i bøtter og spann, men at alle hundeeiere er "ditt eller datt" har hverken du eller noen andre her grunnlag for å hevde og det av den enkle grunn at det ikke er tilfelle. Sånn er det med den saken!

 

Personlig er jeg langt mere for sertifikat for å få barn slik at man slipper barn som vokser opp og blir til ugang for andre, ja se det er det mange innlegg om her på forumet som viser at dette er et problem! :tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...