Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Så langt jeg har forstått det så er det båndtvang etter norsk lov, mens det i lovverket ikke finnes noe om hekkbølger...da blir sammenligningen søkt.

I tillegg er vel Dobermann'en (sammen med Rottweiler) en av de hunderasene som folk flest er redd/har ekstra respekt for på et generelt grunnlag.

Jeg er ikke hysterisk når det gjelder hunder og båndtvang, men selv de som tror/mener at de har full kontroll bommer litt og da skjer utrivelige ting. Du kan (med rette for alt jeg vet) si at hunden din er snill som et lam, men de som tilfeldigvis treffer på den den ene gangen du ikke har full oversikt kan ikke vite noe om lynnet til hunden. Da blir møtet i beste fall ubehagelig...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke løse hunder gennerellt så sant det er ukjente folk i nærheten eller ute i offentligheten. I går når jeg holdt på og rygge ned på båtslippen med hengeren var der en fjott som hadde sluppet løs ei lita vaskefille av en bikkje(ligner mer på en katt), og i.o.m jeg ikke ser hengeren ved og snu meg men må se i speila på den bilen, noe jeg ikke er vandt med da det ikke var min bil så var jeg allerede litt stressa, og med den dritt bikkja løpende rundt bilen mens jeg holdt på hjalp ikke. Til slutt røyk sikringen hos meg og den hunde eieren tror jeg ikke slipper løs bikkja(katten) sin med det første.

 

Stort sett syns jeg det er mindre hunder som er værst løse, hvertfall etter min erfaring, de er stort sett ville og eiere tenker ofte de ikke kan gjøre noe skade likevel, så om de henger i bukse beinet på en så bare ler de av det. Hunder med normal str er stort sett roligere syns jeg og løper ikke rundt og er helt bajas. Det er klart, at og møte på en løs dobbermann/rotweiler/staff o.l. er ikke noen drømme situasjon, og jeg mener at har man slike hunder skal de alltid holdes i band! Så sant det ikke er på ett lukket område eller noe sånt.

 

Selv har jeg ikke hund, men drømmer om en eng staff, og om jeg skaffer meg det kommer jeg til og passe på bånd og prøve og tenke litt lenger enn det nesa rekker.

Link to post
Share on other sites

Som et apropos til hundeeiere som alltid har full kontroll på sine hunder, enten de er i bånd eller ikke, kan jeg fortelle følgende lille historie fra et par dager tilbake.

 

Jeg kom kjørende med bil, i en 50-sone, og farten var definitivt under fartsgrensen. Plutselig kom en katt - omtrent som et prosjektil - ut fra en sidevei. Den enset absolutt ingenting og forsvant innunder bilen; det dundret og smalt og det gikk som det måtte gå . . . .

Årsaken til det dødelige hastverket lå et par meter bak katten: nemlig en stor hvit hund, selvfølgelig uten både bånd og eier :headbang::headbang:

 

Ellers må jeg innrømme at jeg har forståelse for sammenligningen mellom hundeeiere og røkere: begge påstår at de er så hensynsfulle - bare så merkelig at vi som kan styre vår begeistring for både tobakksrøk og hunder ser så lite til denne hensynsfullheten . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er overhodet ikke greit a slippe hunden løs på holmer og skjær.

Jeg synes hunder er noe herk, desverre er hundeeierne i mange tilfeller også det.

Jeg driter fullstendig i hvor snille og barnevennlige folk synes hundene sine er!

For meg er en hund bare en kilde til støy og forurensning(drit,mye drit).

Blir veldig irritert hver gang jeg ser folk slippe hundene sine der hvor småbarn bader f.eks.

Slutter ikke å bli overasket over hvor lite vett enkelte klarer å framvise...... :puke:

Mye svovel, men det kommer fra hjertet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er Båtplassen blitt et forum for hundehatere og sure oppstøt ? :headbang: /Øystein

 

 

Jeg tror ikke folk er hundehatere fordi om de ikke har lyst til å ha en hund oppi grillmaten sin. Jeg tror bare folk er lei av ansvarsløse hundeeiere som lar hunden sin løpe fritt og plage andre uten å ta noe som helst hensyn. Så lenge hundeeier har hunden i bånd så er det jo ingen problemer.

 

Min søster og min bror har hund, de er to forskjellige type hundeiere. Min søster har en hund som de har ganske god kontroll på, den kan ligge fint og slappe av når vi sitter å spiser uten å tigge, den hopper ikke opp når vi kommer på besøk osv. Min bror derimot har en hund som han har lite kontroll på, han har aldri brydd seg med å få noen skikkelig kontroll på den, han har nok prøvd, men gitt opp, for ham var det bare å skaffe seg en hund for selskapsskyld, men jeg ser at han ikke er noen særlig flink hundeeier, og det irriterer meg faktisk, for det er hunden det er synd på.

Det er aldri dyrets feil fordi hunden blir lært opp av eieren hvordan den skal være og hva den har lov til, og det finnes altfor mangen slappe hundeiere der ute. Mangen skaffer seg hund fordi det ser gøy ut å ha et sånt kjæledyr, menneskets beste venn, men så gir de f i å trene den eller gå tur med den.

 

Jeg er ingen dyrehater, tvert imot så er jeg veldig glad i dyr, og det er faktisk ikke selve hunden jeg blir irritert på, men hundeeieren som ikke tar ansvar for dyret sitt. Jeg ser så mangen hundeeiere som ikke gidder å gå tur med hunden sin, de tar den lettvinte løsningen og slipper bikkja løs i nabolaget for at den skal kunne gå tur selv og drite ifra seg i nabohager. Dette er ikke noe jeg bare sier for å være slem mot hundeiere, men jeg har opplevd det så mangen ganger at jeg nesten føler at det er overvekt av dårlige hundeeiere. Mine to tidligere naboer hadde hund. Den ene eieren lot hunden stå i hagen i bur hele tiden, den stod og jamret seg og klaget fordi den var lei seg, jeg syns så forferdelig synd på hunden der den stod, den fikk aldri gå på tur, den ble bare sluppet ut en gang for dagen og da fritt til å løpe hvor den ville en liten stund og drite ifra seg for så å bli satt i bur igjen, hvem den heldige vinneren av hundebæsj i hagen var, jo det var meg. :yesnod:

Den andre naboen hadde hunden inni huset hele tiden, han gikk heller aldri tur med hunden, eller det vil si han gikk ut døra, slapp hunden ut og lot den løpe fritt rundt den også og drite ifra seg hvor den ville og ropte den inn ikke lenge etterpå. To eksempler på folk som ALDRI skulle fått hatt hund.

Så flytter vi til et nytt nabolag, vi får nok en gang en dårlig hundeier som nabo, igjen er det ikke hunden sin feil, men hundeieren. Hunden får løpe fritt hvor den vil i nabolaget, fordi eier ikke gidder gå tur med hunden. Og nok en gang er vi så heldige å få ei jevla bikkje løpende rundt i hagen vår, hundebæsj i plenen hvor ungene leker, og hvis vi prøver å si på en pen måte at vi ikke ønsker å ha hunden deres løpende i våres hage så får vi bare høre at hunden har stikket av... Ja, særlig!!!! Spesielt når vi har sett gang på gang at eier slipper hunden løs ut terrasse døren og lukker den igjen like etterpå og går inn å slapper av mens hunden er på tur alene.

Jeg er absolutt ingen hundehater, men kanskje misliker jeg sterkt dårlige hundeeiere... siden jeg mener at hunden har null skyld i noe av det den gjør da det er eier som har ansvar for hunden. Jeg kan godt gå bort til en som er ute å lufter hunden sin å spørre om jeg kan få lov til å klappe den, jeg syns hunder er flotte dyr, men har ikke lyst på hund selv fordi det følger veldig mye ansvar med å ha en hund, og det er ikke alle som passer til å være hundeiere. Hvis hundeeiere tar ansvar og har god kontroll på hunden, derblandt også setter den i bånd når de er ute å går tur blandt folk som kanskje er redd for hund så blir alt så mye bedre. :smiley:

 

Jeg skjønner faktisk ikke at det skal være noe problem å ha hunden i bånd når man er steder hvor det er andre folk?

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig så engasjert folk kan bli for noe som egentlig er en fillesak.

Tror de fleste hundeeiere i likhet med de som ikke har hund egentlig er oppegående mennesker.

Det finnes blant båteiere også folk som ikke nødvendigvis er helt god.

 

Håper at alle kan kose seg blandt holmer og skjær uten munnhuggeri. Det skal ikke mer til enn litt gjensidig respekt.

If it ain`t broken don`t fix it.

Link to post
Share on other sites

Å slippe bikkja ut løs for så å gå inn og sette seg i godstolen er helt uakseptabelt.

I min lille verden er det ikke det samme som å ha hunden løs på tur hvor man har en viss kontroll på dyret.

Link to post
Share on other sites

Folk som har hund må tenke på at ikke alle liker hunder og mange er redd hunder, selv om den er liten eller stor. Og akurat det virker det som det er mange hunde eiere som ikke tenker på. Selvfølgelig ikke alle, det er mange hunde eiere som er veldig flinke til og tenke på slikt åsså :)

Link to post
Share on other sites

Regner med at de som har allergier her er klar over at katter er mye værre enn hunder?

 

Å ta med katta på båttur er relativt uvanlig.

 

Det er ikke hunder, men først og fremst minken som er problemet hva angår fuglefaunaen i skjærgården, etter mitt syn!

 

Og enda mer uvanlig er det å ta med minken sin på tur i skjærgården for så å slippe den løs.

Link to post
Share on other sites

Å ta med katta på båttur er relativt uvanlig.

 

Det finnes en del tråder på forumet om det faktisk, men det kan du få gleden av å slå opp selv!

 

Og enda mer uvanlig er det å ta med minken sin på tur i skjærgården for så å slippe den løs.

 

Sier du virkelig det, og nå har du selvfølgelig kommentert i en sammenheng? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Opplevde Torsdag at båteiere på Gjetungholmen i Tønsbergfjorden hadde bikjene løs hele dagen mens de selv satt i båtene. Bikjene gjødde og fløy fram og tilbake og ertet svaner. Det ble fra vår side ikke tatt affere dagen etter da bikjene stod i matfatet vårt. Det ble gjort oppmerksom på båndtvangen og bikjene ble satt i bånd, selv om de ikke hadde noen forståelse for problemet.

 

Som nevnt over så finnes det mennesker som til og med låser seg inne pga. usikkerheten og redselen når hunder går løs. Store eller små betyr ingen ting for disse personene dette gjelder. De fleste hundeeiere er som nevnt over meget hensynsfulle og fornuftige, så her må IKKE alle dras over en kam.

 

Hvilken rett mener likegyldige og uansvarlige hundeeiere de har til å redusere livskvaliteten til andre medmennesker, ved å bryte loven og krenke allmennhetens rett til en trygg tilværelse??

 

Så til slutt har vi etterlatenskaper som ligger overalt hvor barn ferdes og mat lages på fjell og svaberg, som ikke hundeeieren finner pga. liten eller ingen kontroll på hvor bikja ferdes.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Grei liste som viser en del av sannheten om snille Rotweilere og Schæfere :nonod: En stor god kulehammer er greit å ha til mer enn å slå inn fortøyningsbolter i fjellet med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det hører med et ansvar å ha hund. Klarer man ikke å ivareta dette ansvaret så bør de heller skaffe seg en undulat el :lol:

Hunden skal være i bånd om eieren ikke har 100% kontroll. Jeg har selv en sønn som er livredd hunder. Jeg vet ikke hvorfor og det har aldri vært noen "episoder" med hunder men uansett går han ikke i land/ut av bilen/ut av huset der hvor det er løse hunder.

 

Jeg har ingen problemer med å sette en løs hund i band og taue den inn til nermeste politistasjon som løshund om ikke eieren er i umiddelbar nærhet... selv om jeg har en mistanke om hvem som er eier. Da får de heller gå til politiet og hente hunden selv. Det er ikke hunden sin feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en sønn som er livredd hunder. Jeg vet ikke hvorfor

 

Bikkjeskrekk.

En høyst reell ting. Har ikke noe med å ha blitt skremt tidligere eller generell fryksomhet å gjøre. Du bare har det lik dysleksi.

En med bikkjeskrekk vil bli helt stiv av frykt hvis han møter ei løs bikkje alene. Det vil prikke i hele kroppen gjerne med kvalme og han vil være helt rådvill. Jeg vet det finnes tung faglig kompetanse på dette på forumet som kanskje kan forklare bedre.

 

Det er også forstemmende at man harselerer over allergikere. Jeg har sett barn som har fått akutt allergisk reaksjon ved å leke i et rom hvor det har vært en hund. Og det er ikke noe pent skue. Da er det legevakta så fort som råd er.

 

"Snille" bikkjer finnes ikke. De er dresserte rovdyr, og de vil alle angripe under gitte forutsetninger.

Link to post
Share on other sites

De er dresserte rovdyr, og de vil alle angripe under gitte forutsetninger.

 

Det har du nok helt rett i, men i så måte kan det se ut som de har mye til felles med oss mennesker etter hva jeg kan dømme av en del innlegg her!

 

Allergi er jeg også helt enig med deg i at man ikke skal harselere med på noen måte, men kan være greit i denne hundehatertråden å notere seg at de søte små kattene og de store flotte hestene i så måte er værre, til dels lang værre, for en allergiker. Ingen av disse er heller underlagt noe regime hva angår eiers plikt til å plukke opp dritten etter dem! :puke:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

søte små kattene og de store flotte hestene i så måte er værre

 

Nå er det faktisk bikkjer i skjærgården som blir debattert.

Det er fullt mulig å ha sterk allergi mot hund, og ikke reagere på katt og hest.

En allergitest er en omfattende og langdryg affære. Et puslespill man noen ganger finner ut av, og noen ganger ikke finner ut av.

Link to post
Share on other sites

...i denne hundehatertråden...

Dette er vel ikke noen "hundehatertråd"?

Spørsmålet er jo om det er greit eller ikke for hundeeiere å ikke ta hensyn til andre i det hele tatt.

 

Det kan vel også sies at holdningene til noen hundeeiere er absolutt med på å skape hundehatere...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Vi har 2 hunder, små "veggtilveggteppepåfemminutter". Disse gjør absolutt ingenting galt, har til nå ikke opplevd at de er i stand til å gjøre noe ubehag.

 

Men selv om de er barnekjære og alt det som er, er disse i bånd når disse er på land. Dette av hensyn til omgivelser.

 

Hundene lider slettes ikke av det.

 

Det som er flott er at da kan vi som eiere slappe litt mer av også, istedet for å passe på hele tiden om hvor hundene er, om de gjør noe galt, eller for den saks skyld om de legger fra seg bommelom som må plukkes......

 

Men til de som føler dette blir "hundehatertråd", jeg oppfatter det ikke slik. Men man skal huske på at "skrevet ord er alltid hardere i uttrykk, enn ved samtale".......

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns det er helt greit at folk går med lause bikkjer, så lenge tomta deres er forsvarlig sikret med gjerde og bikkjene ikke lager for mye støy.

Link to post
Share on other sites

Det er også forstemmende at man harselerer over allergikere. Jeg har sett barn som har fått akutt allergisk reaksjon ved å leke i et rom hvor det har vært en hund.

Det er ingen som harselerer over allergikere. Er fullstendig klar over at folk kan få akutte reaksjoner. Men det er ikke tema her. Har enda tilgode av å høre om noen som har fått allergiske reaksjoner av å være i samme hage (eller øy) hvor det har vært hund eller katt tidligere.

 

"Snille" bikkjer finnes ikke. De er dresserte rovdyr, og de vil alle angripe under gitte forutsetninger.

Det må være, med all respekt å melde, noe av det dummeste jeg har hørt. Hunder i flokk kan oppføre seg som rovdyr ja, men hunder alene. Ytterst sjelden. Det store flertall av hunder er ikke slik.

 

 

Hele denne tråden har vel gått litt OT ? Det er vel hundeeierne, og ikke hundene i seg selv, som er problemet og som bør diskuteres ? Hunden får sin oppdragelse av eier og blir preget av denne. Og til forskjell for hundene så bør det være mulig å snakke til eieren ? Og hvis dere ikke tør å ta kontakt med hundeeier så har dere i grunnen dere selv å takke :headbang: . Hundene går ikke i bånd av seg selv. Jeg har faktisk enda ikke opplevd noen som ikke har satt hunden sin i bånd dersom de er blitt kontaktet på en høflig måte. Men så går jeg ikke bort til noen og skriker "sett den jæ... bikkja i bånd" heller....

 

Handler ikke båtlivet om frihet og gleden over sjøen og naturen ? Det inkluderer også å vise hensyn til andre, og i noen tilfeller gi beskjed til dem du synes er et forstyrrende element. Hva med dem som inntar holmer og skjær og sitter og skråler og drikker til klokken er både 2 og 3 om nettene (når du ligger 200 meter unna og helst ville vært i drømmeland) ? Sitter dere stille og venter til de har roet seg, eller går dere bort og ber dem roe seg ned ? Er det noen forskjell på disse og dem som lar hunden springe løs ?

 

Link to post
Share on other sites

Vi har hund, jakthund.. en dachs.. den er alltid i bånd når vi er på land. For jakthunder har et instinkt, det instinktet er sterkere enn lydigheten.

Får den ferten av noe den vil gi los eller jakte på, så stikker den, og da hjelper det ikke om man roper lungene ut.. den hører ikke, den er på instinkt.

 

Samme er det med andre hunder også, hvis verdens lydigste hund leker sammen med andre hunder, og en av de andre hundene får et jakt instinkt på en sau eller unge eller hva som helst som løper, så blir det en konkuranse dem i mellom, og da spørs det om den hører.

 

Respekter båndtvang regelen!!!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...