Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Og jeg er heller ikke begeistret for å tråkke i hundebæsj.

Det er rart, men bikkjer har nesten en egen utviklet sans der.

De vet nøyaktig hvor/hvem møkka skal plasseres hos. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

.

Udyra står der å glefser og knurrer en stund før det dukker opp en jogger som forteller at "å de er så snille så"

 

Gikk tur på gangstien for en tid tilbake,hvor en illsint "tvistdott" terrier et eller annet,den tok tak i buksebeinet mitt,jeg fikk ristet den løs,sparket til den så den gikk kant i kant bortover.Da kom ei kjerring,sint som sjø,og forklarte "hvor snill den var."Jeg ga henne grei besjed om båndtvang,og at gikk den til angrep igjen, var hun uten hund.(i live) :cool:

Denne tråden nermer seg vel OT.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol:

Det er faktisk noe i dette.

Som guttunge hadde vi en labrador, snill klok bikkje, men det var en av naboene den absolutt ikke likte, og det

var nok gjensidig, denne naboen var nok en hundehater av en eller annen grunn.

Hagen til vedkommende nabo var favoritt bæsjeplassen for bikkja, og ikke nok med det, men flere av bikkjene i

nabolaget praktiserte faktisk det samme. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg,ha "beista" i band,ikke la de springe rungt å legge fra seg møkk over alt.

 

En liten saksopplsyning; en frisk hund har avføring en til to ganger om dagen og etter det jeg kan se så har de fleste hundeeiere, dog ikke alle, med seg sorte poser som de bruker til å plukke opp dritten med, gudskjelov og selvfølgelig! Til sammenligning så driter en sunn fugl fugl mellom femti og hundre ganger i døgnet. På de øyene jeg frekventerer så er det mye fugl og det er vel en kjent sak at de også er aktive smittebærerere av både "det ene og det andre"? Heller ikke uvanlig å komme over menneskeavføring på øyene, men disse ser man ofte pga alt papiret som ligger rundt - bærre lekkert! :puke:

 

Hunder som løper løs har jeg absolutt ikke sansen for. Uansett hvor. Og jeg er heller ikke begeistret for å tråkke i hundebæsj. Særlig ikke barbeint.......

 

Ingen er det!

 

Og så dagens lille quiz;

 

Nevn tre andre dyr/dyrearter hvor eier ved lov er pålagt (og gjør det) å plukke opp dritten etter sitt/sine dyr. Premie til de første tre riktige svarene! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange har vel opplevd å prøve å legge til et sted hvor det står et sånt olmt beist og forsvarer området sitt.

Bikkjer i skjærgården er en uting.

De løper etter sau, de løper etter rådyr og de plyndrer reir.

For ikke å snakke om disse svarte posene som ligger under hver eneste busk snart.

 

Jeg forbeholder meg retten til å kverke enhver bikkje som viser truende fremferd.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forbeholder meg retten til å kverke enhver bikkje som viser truende fremferd.

 

Den retten har du så sant det ikke er en "arbeidshund" på jobb.

 

Ja, det kommer et vogntog fra venstre, lykke til.

 

Jeg tror noen missforstår meg og Napolitanerene. Hvis det er kryssende trafikk, så er det grunn nok til å stoppe på rødt lys.

 

Er der sansynlig at jeg møter andre mennesker der jeg ferdes, under båndtvangen, så går hunden i bånd og er sur på meg. Sånn er det bare. F. eks - i helgen og på helligdager, går hun i bånd.

Link to post
Share on other sites

Jeg forbeholder meg retten til å kverke enhver bikkje som viser truende fremferd.

 

 

Den retten har du så sant det ikke er en "arbeidshund" på jobb.

 

Tror nok jeg ville moderert meg litt for så "enkelt" er det ikke! :nonod: Det må foreligge nødrett eller nødverge for at menigmann skal kunne gå til det skrittet og en annen ting er at de færreste av oss går rundt med et våpen og ammunisjon, men tviler ikke på at det finnes noen unntak til denne "regelen" også?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er så heldig at det bare er båndtvang om sommeren, og når det er mye snø - som i år.

Hun kommer stort sett når jeg roper, også når vi møter mennesker i skogen.

Hun kommer ikke, med en gang, når hun finner et kadaver etter rådyrjakta - da må jeg sette meg på en stubbe og ta en røyk og vente litt.

Jeg vet hva som er riktig og hva loven sier - og jeg ignorerer ikke loven, men jeg tar meg den frihet å tolke loven som en Napolitansk bilist tolker "Rødt lys" - Er det egentlig noen grunn til at det skal være rødt akkurat nå?

 

Ser at du tolker loven på egen måte, en særdeles egoistisk måte. Hva med allergi? ser at endel eiere her inne har kontroll på sine firbeinte og kan tilbakekalle disse greit? kan dere også tilbakekalle et alergiutbrudd hos den dere har utsatt dette for ved å la hunden løpe bort til?

Regner med at dere hundeiere med slik innstilling som deg (heldigvis ikke alle) syntes det er greit at jeg gir bikkja di et hardt slag med en staur hvis den kommer i retning mine barn med allergi for å ungå pustebesvær og det som værre er.

 

 

Nevn tre andre dyr/dyrearter hvor eier ved lov er pålagt (og gjør det) å plukke opp dritten etter sitt/sine dyr. Premie til de første tre riktige svarene! :yesnod:

 

Hvis det hadde vært vanligt å leie rundt i bygatene med en gnu eller en giraff så hadde nok det kommet et påbud om dette også der.

Link to post
Share on other sites

Alergi og pustebesvær.

 

Dere som uten hemninger lar hunden løpe fritt bort til alle og enhver.

 

Gjør følgende eksperiment;

 

Ta et sugerør og pust KUN gjennom det, gå opp en etasje og ned igjen to ganger, du trenger IKKE å løpe gå helt vanligt og pust kun gjennom sugerøret.

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville moderert meg litt for så "enkelt" er det ikke! :nonod:

 

Dersom en person, i skogen, møter en løs hund og føler seg truet, tilfredsstiller det nødretten.

 

Ser at du tolker loven på egen måte, en særdeles egoistisk måte.

 

Jeg synes ikke min holdning er egoistisk. Jeg prøver virkelig å ta hensyn til begge parter slik jeg praktiserer mitt hundehold. Er det noen som er egoistiske, så er det hundehaterene.

 

Regner med at dere hundeiere med slik innstilling som deg (heldigvis ikke alle) syntes det er greit at jeg gir bikkja di et hardt slag med en staur hvis den kommer i retning mine barn med allergi for å ungå pustebesvær og det som værre er.

 

Desverre er det en del av risikoen jeg tar. Du vil være i din fulle rett.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke hvem som er hundehater her - da du syntes det er greit at bikkja di får et slag med en staur....helt greit å utsette andre for redsel for hunder, alvorlige astmaanfall.

Link to post
Share on other sites

`Nå er det vel igrunnen greit hvis alle passer på sitt, og tar hensyn.

Er det en litt oppvakt hundeeier som passer på hunden, og har god kontroll, er det ingen problem.

Det som er verre, er de som bare spørr etter en tid om det er greit at bikja flyr løs, slik at andre føler seg uvelkomne.

Det er ikke altid den kategorien her tar opp "dritten" etter bikja en gang...

 

Lurer på om jeg skal kaste min 2 år gammle datters bleier i en slik hunde eiers båt...

lurer på hva som vil skje da :giggle::giggle

 

Men som alltid, det er viktig og ta hensyn til hverandre :flag::smiley::drink:

Link to post
Share on other sites

Jøye meg, her var det mye eder og galle som kom.

Skulle tro det var illsinte menneskeetende kjøtere som ble omtalt her, og ikke " menneskets beste venn ".

Og jeg skulle (med all respekt for allergikere) likt å se den allergikeren som får alvorlig pustebesvær, utslett, og det som værre er, ved at en hund ute i friluft kommer bort og stikker nesa opp i ansiktet på vedkommende et lite øyeblikk.

 

Jeg for min del syns det er mye værre å tråkke på glasskår,som det og er mye av, enn i en hundebæsj! Men for all del, jeg liker det ikke!!

 

Men tilslutt, det er viktig å ta hensyn til hverandre, både med tanke på ekskrementer, og det faktum at mange er redd for hunder.

 

Ha en flott båtsommer, både med og uten skipshundene :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hunder er allrighte dyr det ,bare man slipper å ha dem oppi grillmaten eller snusende i skrittet .

 

Etter å ha sett på morsomme videoklipp på Animal Planet så er det ikke helt uvanlig at hundeeiere lar hunden og barna spise av samme matskål. Veldig festlig hehe . Jeg har aldri smakt hundemat , men det frister ikke ?

Link to post
Share on other sites

Nei jeg synes ikke det er greit at bikkja di får et slag med en staur.... og ikke helt greit å utsette andre for redsel for hunder, alvorlige astmaanfall heller.

 

Sorry, oppdaga fadesen først etter at redigerings muligheten gikk ut på tid.

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha etter å ha lest denne tråden her får

jeg mest lyst til å selge hele båten min og være hjemme med bikkja i hagen..

nå gjør dere det kjempe utrivelig for oss hundeeiere som koser oss med hunder på holmer og skjær!

 

 

for sånn som dere snakker om hunder her så er man vist dømt bare man har en hund!

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Er Båtplassen blitt et forum for hundehatere og sure oppstøt ? :headbang: Har ikke lest så mange emosjonelle innlegg siden debatten om landstrøm og skilletrafo :smiley:

Kanskje er det anderledes på Østlandet, men på vestlandet (Rogaland) hvor jeg bor har jeg aldri opplevd dette som et problem. Og ja, vi har hund selv.

 

Når vi kommer til en holme eller øy er hunden løs hvis vi er alene. Kommer det folk, så settes den i langline. Enkelt og greit. Og hvis vi kommer til en øy hvor det er folk, er hunden i line. Går vi tur, og vi er alene (uten folk og dyr) så slipper vi den. Båndtvang eller ei, den sjangsen tar vi. Treffer vi på noen folk eller dyr, kalles hunden inn og den går videre i bånn. Dette er normal folkeskikk og gjøres av de store flertall hunde-eiere (i alle fall der jeg ferdes).

 

Ser at mange snakker om allergi her. Hva har det med saken å gjøre ? Er det noen som merker på 50m avstand om det er en hund i nærheten ? Neppe. Jeg har allergi selv og er mye mer plaget av bjørk og gress enn hund. Tåler faktisk ikke katter, men om de går 1 meter fra meg merker jeg ingen ting. Sitter de på fanget derimot.... :cryin:

 

Hvis du kommer til en holme eller øy hvor det er løse hunder, og du ikke liker det, har du prøvd å gi beskjed til eier ? Jeg tror at 95% ville satt hunden i line. Og de siste 5% kan du ikke gjøre noe med uansett (kan anses som lost case)

 

Og til dere som vil "slå livlorten ut av løshunder": Think again. De eneste som kan skyte hunder eller andre dyr med loven i hånd er en bonde hvis dyr (sau/kau, etc) blir jaget av hund. Det har vært rettsaker på dette før i landet. Faktisk er sau bedre beskyttet mot "ville løshunder" enn barn og voksne.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...