Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Det høres utrolig leit ut Jory.

Hadde det vært min hund som gjorde det der så hadde jeg lagd et fantastisk måltid til den uheldige og lagt med en 1000lapp på tallerkenen som ekstra unnskyldning , det der er utilgivelig. Skal man ha en hund løs så får man ha 100% kontroll på den slik at dette ikke skal skje. En hund skal ikke bevege seg inntil andre mennesker og deres ting om de ikke ber om det selv.

Link to post
Share on other sites

Nabogutten på 11 stivner fullstendig i skrekk når han ser en kjøter, dette fordi han ble bitt i baken av løs kjøter for 4 år siden.... Regner med at de som ivrer for at kjøtere ikke trenger være band synes slikt er helt ok.... Det er jo bare å lære gutten å bli venn med hundene skrives det jo her kjøtereiere... Hold kjøterne i band.. kommer noe slikt i nærheten av meg og mine og jeg har kulehammeren tilgjengelig så er den dau..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja her er det mange meninger, men for meg som bringer med meg en reder som regel rett er skikkelig redd for hunder, uansett størrelse og rase, hjelper det lite at en har kontroll på hunden. Har enkelte ganger sett at en hund som kommer løpende bort i all vennskapelighet kan gjøre en koselig luftetur til et mareritt for reder. Skulle ønske at flere hundeeiere ikke bare tenkte på sin egen holdning til disse koselige dyrene. Det er faktisk noen som reagerer sterkt, og legger vi oss til på en koselig holme hvor det løper en løs hund rundt og koser seg har vi to valg. Enten å finne en annen holme eller at rederen sitter i båten og at dør og kalesje er lukket. Synes ikke det skal være andre sin oppgave å fortelle hundeeieren at en må ta hensyn til andre. Anbefaler derfor at når en ikke er helt alene på et sted får en holde hunden i band og ikke overlate ansvaret til andre å gjøre det greit for alle. Kommer det så andre til samme sted er det bare å ta hunden i band uten noen videre diskusjon. Skal hunden trimmes får hundeeier ta trimmen sammen med den, og da i band. Eller mener dere kanskje at båten skal ha flagg/lanterneføring som forteller at ombord befinner det seg en person som er redd for hunder? :smiley:

 

Hvordan har egentlig denne personen det i det daglige?

Bor dere så skjermet at vedkommende slipper å se hunder?

Jeg pleier faktisk ikke ha med meg bånd på tur heller jeg, annet enn i båndtvangstiden (1. april til 20. august), utenom dette forholder jeg meg slavisk til reglene om at man skal ha aktsom kontroll på hunden.

Dersom man har så store problemer med å se hunder bør man søke profesjonell hjelp, det må jo være håpløst å være så redd i dagens samfunn, det er ca 800000 hunder i Norge..

 

 

Nabogutten på 11 stivner fullstendig i skrekk når han ser en kjøter, dette fordi han ble bitt i baken av løs kjøter for 4 år siden.... Regner med at de som ivrer for at kjøtere ikke trenger være band synes slikt er helt ok.... Det er jo bare å lære gutten å bli venn med hundene skrives det jo her kjøtereiere... Hold kjøterne i band.. kommer noe slikt i nærheten av meg og mine og jeg har kulehammeren tilgjengelig så er den dau..

 

Så fint at det ikke gjelder renrasede hunder da, da klarer jeg meg fint :)

 

Jeg tror nok forresten at et slikt angrep kan være veldig uheldig, bommer du og heller skader hunden sliter du gjerne seriøst med en sinna hund, og i alle fall vil du gjerne få en meget hissig hundeeier etter deg.

Personlig hadde jeg nok gjerne forsøkt å avlive en som tar min hund på den måten.

 

At hunder går i nærheten av seg må man faktisk regne med, som sagt tidligere i dette innlegget er det ca 800000 hunder i dette landet, å unngå de helt må være forferdelig vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med det over her :rolleyes: bra skrevet,har hunden alltid i bånd og er det ett problem så har dere store problemer.Kansje dere har en streng kone som dere kryper for eller er noen mamma dalter :lol::fishing: Ellers da hvor mye er det for 1 kg for torsk nå?

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

har hunden alltid i bånd og er det ett problem så har dere store problemer.Kansje dere har en streng kone som dere kryper for eller er noen mamma dalter

Jeg er ikke riktig sikker på hva du mener. Hvem er "dere", hundeeiere eller hundemotstandere?

Link to post
Share on other sites

Hunden skal holdes i bånd. Punktum. Om man ikke har den respekten for andre, så ha det iallefall for egen hund.

Det er nettopp fordi jeg har respekt for hunden at jeg lar den gå løs sammen med meg, på steder hvor det er usannsynlig at vi støter på andre mennesker. Båndtvang eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er Dyrenes Konge mener jeg hunder skal gå løse så lenge de ikke er til plage eller ugang for folk, fe og fugler. Men som hovedregel skal selvfølgelig båndtvang respekteres. Det er også noen som er redde for hunder og det bør en tenke på dersom en slipper de løs bland folk.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så hunden din tar skade av å gå i bånd, er det, det du mener?

 

For en seriøs hundeeier så er spørsmålet hva som er til hundens beste og da er det, etter mitt syn, helt klart bra for en hund å få kunne løpe fritt og løs så mye som mulig, sier seg vel egentlig selv gjør det ikke?

Selvfølgelig skal ikke hunden være til sjenanse for andre, skape frykt osv, og der syndes det sikkert en del blant hundeeiere på samme måte som at mange kjører for fort og er lite hensynsfulle, opptrer ubehagelig og truende overfor andre i diverse sammenhenger osv Vi mennesker har i det hele tatt et betydelig forbedringspotensiale, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vår deltids ”sofahund” reiste i morges på et en ukes kurs på fjellet. Får håpe matmor lærer noe på dette kurset, for sofahunden synes det er svært tungvint å dra med seg hundeføreren når hun er ute på et søk i marka, og så er heller ikke hundeføreren like lett å få med ut i myra spesielt på vinteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hund selv. Hunden skal holdes i bånd. Punktum. Om man ikke har den respekten for andre, så ha det iallefall for egen hund. :smiley:

 

Og hvorfor skal hunden holdes i bånd?

 

Min hund har det garantert bedre ved å faktisk få være løs, utforske litt på egenhånd osv.. (Selvsagt alltid under kontroll)

 

Det tror jeg faktisk gjelder de fleste hunder, de har nemlig et annet behov for fysisk aktivitet enn vi mennesker har, mange hunderaser trenger minst det dobbelte av hva et normalt friskt menneske er i stand til å gi..

 

På tur er min hund stort sett løs, så kaller jeg han inn når vi møter noen, og lar han gå pent ved siden av meg da.

 

Men forklar gjerne hva du mener, jeg sliter bare litt med å forstå det.

 

PS: Fra 21. august er båndtvangen historie for noen måneder igjen, da blir båndet liggende igjen hjemme.

Link to post
Share on other sites

Først lufte hunden (den hvite dotten) i gjestehavna der hvor folk og barn ferdes, så se seg omkring mens hunden legger ruka, for deretter å komme seg raskt bort før noen ser at man ikke gidder å plukke opp etter seg. Så kose med hunden i båten før man forlater stedet. Jeg blir kvalm av slike hundeiere :puke:

dsc00152cal.th.jpg

Hunden var også svært aggressiv mot folk som gikk forbi, altså var det noe feil med både hund og eier :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

helt utrolig at noen kaller alle hunder for kjøtere og de drepes hvis de nærmer seg....sånne mennesker skulle vi hatt båndtvang på:-)

..at noen mennesker er redd for hund er en ting, men å skulle nekte andre personer å ha glede av hunden fordi noen er redd for det, ja da er det mye som kan nektes de fleste her i landet. Jeg f.eks. er livredd daycruisere som kommer i lynets hastighet rett foran meg og svinger unna i siste liten. Jeg er også redd for arrogante, sinte, hissige båteiere som tror de eier holmene rundt forbi...men jeg kan da ikke nekte andres valg å leve på...

 

Nei, vi får alle tåle hverandres forskjelligheter. Det er ikke bare hunden som "bryr" andre her i landet....De som hater hunder, har sikkert noe som jeg hater også....nei gudameg for en evighetsdiskusjon. Heldigvis så er hundeeiere og røykere regnet som de mest sosiale, og jeg er med i begge kategoriene :-)

Link to post
Share on other sites

Helt enig mange av disse som hater hunder har en dårlig holdning,for håpe dem ikke tror dem eier havet.Klart vi skal respektere hvis noen er redde eller alergi,men da må dem respektere oss også.Dette begynner og bli en farse,håper dere som leser her og har hund og dem er det mange av her.Da ser vi hvem vi skal holde oss langt unna for det om dem gliser oss opp i annsikte med maska på. :puke: .

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer helt klart for båndtvang på steder hvor det ferdes mye folk.

 

Når jeg var 15 år ble jeg bitt kraftig i armen av en Schäfer (skrives vel ikke sånn)

 

Jeg hadde nettopp tryna på ski etter et ambisiøst hopp da dyret hogg tak i armen min, hardt. Det knaste under lagene med vintertøy. Svineret slapp heller ikke, bare holdt. Eieren kom løpende og måtte sparke bikkja for å få den til å slippe.

 

Nå er jeg 41 og sliter fremdeles med mye smerter i hele overarmen og skulderen. De er der hver eneste dag, hele året, hver time, hvert minutt, hvert sekund.

 

Jeg er ikke redd hunder. Fatter og brutter har hatt denne rasen, og har fremdeles. de har også Rottweilere. Og har ingen problemer med dyr generelt. Hadde jo hund en stund selv også men kunne ikke gi den hva som kreves så jeg droppet det.

 

Men løse hunder er en uting der det ferdes andre folk og dyr.

 

skjer det igjen krever jeg avlivning tvert. Uten å tenke meg om en gang. Helst skulle jeg skutt svineriet selv hvis det var lov (hvis det bet meg selvsagt)

 

EDIT: Tillegg. Neste gang er det kanskje ditt barn som tygges i filler :eek:

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det er alltid leit nå hunder skader folk/unger ,i mange tilfeller er det eieren som ikke har oppdratt/sosialisert hundene sine.Det er mange som har hund som ikke går tur med disse osv står i bånd hele dagen.Det finnes også desverre dem som erter hundene og kaster stein på dem osv,hunden har ett liv den også må få lov og forsvare seg når den ikke har noe annet valg desverre.Men som sagt jeg har ikke noe problem med og respektere andre men de må også repektere meg,for meg så er hunden ett fullverdig familiemedlem.Kall meg gjerne crasy men syntes det er mindre bra att folk kommer med spydige ting om dyrene til dem fleste av oss her.Eier ikke folkeskikk.

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde engang at et lite barn kom bort og kastet stein på meg , dette barnet gikk løst , det skulle vært ulovlig og jeg vet ihvertfall hva jeg gjør neste gang dette skjer. Har begynt å bevæpne meg med balltre og kniv når jeg er ute og går i parker der disse kan være løse.......................................

 

Det hørtes flott ut ?

 

Husk på at det barnet i eksemplet ikke ville kastet noen sten om foreldrene hadde kontroll på det og hadde gitt det en oppdragelse som sa at å kaste sten det gjør man ikke. Det er foreldrene til barnet som har skylden for dårlig oppførsel , når det kommer til hunder så gjelder akkurat det samme , det er eieren som har det hele og fulle ansvaret og oppfører ikke hunden seg så er det eieren man skal gå etter ikke hunden.

Mange hundeeiere ser på hundene sine som barna sine , snakker du nedsettende om barna til folk ?

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle selfølgelig sitert og besvart flere av innleggene som kom etter min post om at hunder skal holdes i bånd - hele tiden.

 

Istedet for å lage 20km med svar, så skal jeg skrive ett felles svar.

 

Agrument 1, for å holde hunden løs;

Den har godt av det. Og i dens natur er det selfølgelig vanlig at de er frie og ville. Og det hadde de helt sikkert vært om eieren (i dette eksempelet ett menneske) ikke hadde tatt med seg hunden til steder hvor det kan befinne seg andre som ikke liker, eller er redd for hunder.

Vi, som hundeeiere må under alle omstendigheter respektere dette. Om hunden skal være fri, så må du som eier finne ett passende sted for hunden din og slippe den løs, ikke dra den med inn i områder hvor hunden kan skape frykt eller på noen som helst måte være til sjenanse for andre.

 

Argument 2, kontroll på hunden;

Dette er fjas. Det finnes ikke en eneste hundeeier som til enhver tid (og dette gjelder meg selv også) har 100% kontroll på hunden.

Det er faktisk ikke mulig. Du kan trene hunden så mye du vil, du kan gjøre deg forstått, du kan bestemme, men hunden har likevel sin eget innstinkt - det kan du ikke trene bort. Personlig har jeg verdens snilleste hund. Men han har også en grense. Og det har han vist meg en gang - og det må jeg som eieren hans respektere.

 

Jeg kan ikke få meg til å ta med meg hunden til steder den ikke vil trives fordi folk er redde eller agressive. Så om jeg absolutt må inn i ett område der det er usikkert hvordan omgivelsene takler hund, så er båndet mitt signal - ikke bare for andre, men også for hunden - at jeg respekterer andres mening og sørger for at jeg til enhver tid har kontroll på hunden. Båndet gir meg fremdeles ikke 100%, men nært nok til at risikoen er liten for at noe skal skje.

 

Min hund er verdens beste. Han er den snilleste i verden. Han er lydig og finnes på ingen måte agressiv. Men det er ovenfor meg.

Jeg må innse at andre kan oppleve andre sider eller andre kvaliteter. Sånn er det bare, og da er det mitt ansvar å påse at det ikke skjer.

 

Så, hunden skal være i bånd. :smiley:

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra oppsummert!

Enig i det du skriver. Vi har av og til hunden løs på holmer og skjær, men det er når vi er alene eller det kun er andre han kjenner godt fra før. Ellers har vi alltid bånd på.

Jeg har også verdens snilleste hund :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Bra oppsummert!

 

Jeg har også verdens snilleste hund :wink:

Hehe nå får vel moderator fnatt ,hundeeierene blir rasende , tråden stengt og jeg skriveforbud. Her må man trå varsomt for hundeeierene er sårbeinte

 

Hunder er nesten alltid snille og lojale mot eieren sin. Derfor oppfattes alltid hunder som snille.

Er du derimot 8 år og sykler hjem fra skolen og elghunden til naboen alltid er løs, den løper etter deg en halv kilometer , bjeffer iltert og biter deg i buksebeina mens du sykler for livet, oppfatter du ikke hunder som snille. Skal du besøke en kamerat og så snart du åpner porten kommer en stor sint hund løpene og knurrer og bjeffer og skremmer vettet av deg . Det er her hundeeierene ikke helt forstår hva hundehold medfører av ansvar.

Link to post
Share on other sites

I barndommen ble jeg bitt av ca 5-6 hunder.. var jo selfølgelig fordi jeg sprang.. en gang jeg holdt på å jogge hoppt en hund opp på meg og rev i stykker jakkeermet.  I senere tid har jeg lært litt mer om hunder..  Men kommer det en uønsket agresiv hund som er løs i mot meg tar jeg meg ikke 5 øre for å finne meg en jernstang!!  Hundeeiere som ikke har kontroll på hundene sine får lite kred fra meg.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...