Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

vi får vel se ,når du skal stå skolerett foran saint peter.

 

Sjansene for at jeg vil få møte ham anser jeg som mindre enn å vinne i Lotto!

 

Når det gjelder sjenanse for andre er det vel andre som må mene noe om det :smash:

 

Helt enig og derfor har jeg min hund i bånd når det er andre i nærheten. Tror jeg har prøvd å påpeke dette i en fjorten/femten innlegg i denne tråden så langt, men det går visst "hus forbi", særlig blant de lovlydige som går tur med store kniver, hagle og andre skytevåpen "just in case"! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser det trues og viftes med kniver her osv , regner med at det er en spøk, om dere mener at dere ville bruke noe slikt på en hund som kommer bort og hilser på ved en feil (en hund som ikke gjør noe farlig) , vær obs på at det finnes endel mennesker som ville anse mord av deres hund som mord av deres barn og kan miste besinnelsen og drepe dere på stedet om dere gjør noe slikt mot en hund som ikke gjør dere noe vondt.

 

Dette er vel nærme sakens kjerne. Hvordan skal en person som ikke vet noe om hunder, og står med små barn rundt seg (eller alene) når denne hunden kommer, vite om hunden skal hilse på, angripe barna, om den er "snill", om den er vant til barn(de har gjerne et annet bevegelsesmønster og reaksjonsmønster enn voksne). Synes ikke det er for mye forlangt å ta hunden i bånd når man ikke blir alene lenger, og heller spørre om det er greit før man slipper de/den igjenn. Er man helt sikker på å være alene og ikke til fare fugle og dyreliv, ja så må dere gjerne ha hunden løs for meg, bare dere plukker opp etter den. Da ser jeg for meg holmer som er såpass små og oversiktelige at men ser om det kommer noen i land rundt hele, ellers mener jeg at man ikke kan være sikker på å ikke gå på andre mennesker, og bør ha bånd. Mye hyggeligere å hilse på en hund og hundeeier som har hunden sin i bånd og kontroll på den, enn en situasjon hvor hunden kommer fykende og må holdes til eieren kommer.

Link to post
Share on other sites

...... og ikke til fare fugle og dyreliv, .....

 

Det finnes 683.000 katter(2004-tall) i dette landet, tror du disse er til fare for fuglelivet eller holdes de under kontroll av eierne? :rolleyes: Personlig tror jeg ikke fuglene bryr seg særlig med om de blir drept av en hund eller av en katt, men vil tro at kattene dreper flere fugler enn hundene gjør, men jeg vet det ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Der kom kattene i skjærgården igjen.

 

Virker som en del bikkje eiere er misunlig på kattene som ikke har båndtvang.

 

Hvorfor ikke kvitte seg med bikkja og skaffe seg en katt i stedet. Hvis det er så vanskelig å holde bikkja i band.

Katta har i alle fall loven på sin side når den springer løs.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror det er båndtvang for katter i Danmark :smiley: Kansje ikke dumt det når dem ser hvor mye de driter i blomsterbedda runt husene.Ellers så går det bra :cheers:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg mest på fugler som har egg eller unger, men håpet på å slippe å gi med teskje. Voksne fugler får ikke hunder tak i. Videre er ikke hverken hunder eller katter særlig utbredt på naturlig vis i det som jeg legger i "holmer og skjær", men beitedyr og et og annet rådyr forekommer.De har jeg tilgode å se katter jage,bite og skade. Personlig tror jeg ikke barn, voksne, fugleunger og egg, på holmer og skjær bryr seg om det er hund eller katt de blir skremt eller bitt av, men vil tro løse hunder står for mesteparten av tilfellene.

Link to post
Share on other sites

da er det deg som sitter lengst inne av dere. selv om jeg ville skjønt din frustrasjon.

 

Ikke nødvendigvis.

En forbrytelse straffes kun dersom den oppdages og det kan bevises hva som har skjedd og hvem som gjorde det.

 

 

Det ville ikke være enklere å holde hunden i bånd da? Du har vel ingen garanti for å komme ut av et slikt møte med helsa i behold, uansett hvem du angriper?

 

For all del, jeg har ingen garanti for det, men jeg har relativt gode odds.

 

Du kan ikke mene at du synes det er greit å slippe løs hunden din fordi hvis den angriper noen og blir drept, så bare dreper/skader du dette menneske, tar fengselstraffen, og så er alt ok?

 

Hvorfor i all verden skulle så min hund angripe noe/noen? Han går jo ikke mer enn 2 meter unna meg, og har null interesse av andre mennesker med mindre de bøyer seg ned for å hilse..

Andre dyr har han heller ikke særlig interesse for, selv kattene til søstern får være i fred.

 

Velger å tro at du er mere avbalansert i virkeligheten. Hadde skjønt tanken din om du skulle forsvare deg/dine, men blir hunden din utsatt for slikt, så har DU sluppet den og HUNDEN angrepet, og da får du egentlig skylde deg selv.

 

Jeg spør igjen..

Hvorfor i all verden skulle så min hund angripe noe/noen?

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis.

En forbrytelse straffes kun dersom den oppdages og det kan bevises hva som har skjedd og hvem som gjorde det.

 

Hvorfor i all verden skulle så min hund angripe noe/noen?

Trodde vi var kvitt denne tråden nå etterhvert... men neida!! her må det terpes videre på noe som er dødfødt... :discuss:

 

Litt betenkelig at man går rundt og tenker på hvordan man kan utføre en slik handling uten å bli oppdaget. Ikke akkurat sinnsyk i gjerningsøyeblikket da nei :nonod:

 

Tror det siste spørsmålet må du evt stille din hund

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestilt flere lass med hunder fra Polen som skal på sommer beite,noen som har noe tips om vakre skjær/holmer?

 

Det finnes ei øy i Kragerø som egner seg godt for hunder på beite. Pass bare godt på så hundene ikke trår på private brygger eller over tomtegrenser hehe

Link to post
Share on other sites

Kragerø er kjempe bra for hundene og muligens Vestfold,hørt det er noe kjempe koslige folk der att de elsker hunder. Nei da de går ikke på private brygger osv dem er så lydige så.:lol::wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Bikkjer på beite :eek: :eek: :eek: :eek: . Er det Sauebikkje? hørt at det er en drøvtyggende rase.

 

Hvis de bikkjene er flinke til å spise grass og ungvegetasjon, så bare kom med dem. Er noen øyer som holder på å gro igjen. Med oppblomstring av skaumann som resultat.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke så helt uvanlig at hunder spiser gress. Tror ikke det er for å ta til seg næring, men har heller med fordøyelsen å gjøre. Viste bikkja mi denne tråden og da fikk hun i allefall et stort gressbehov! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For all del, jeg har ingen garanti for det, men jeg har relativt gode odds.

 

Det har vært endel "uovervinnelige" mennesker i verden opp gjennom tidene, men meg bekjent har ingen av de beholdt"tittelen" livet ut.

 

 

Hvorfor i all verden skulle så min hund angripe noe/noen? Han går jo ikke mer enn 2 meter unna meg, og har null interesse av andre mennesker med mindre de bøyer seg ned for å hilse..

Andre dyr har han heller ikke særlig interesse for, selv kattene til søstern får være i fred.

 

Det er vel et spørsmål de fleste hundeeiere stiller seg fortsatt etter et angrep. Forøvrig skrev jeg vel HVIS den angriper. Du får heller spørre hunden din hva som skal til for at den skal angripe. Hold den i bånd hvis den ikke vil svare. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg spør igjen..

Hvorfor i all verden skulle så min hund angripe noe/noen?

 

Fordi en hund kan angripe noe/noen. Det er et faktum som en hundeeier må forholde seg til.

De som ikke gjør det er de blåøyde dustene som stoler 100% på bikkja.

Link to post
Share on other sites

Fordi en hund kan angripe noe/noen. Det er et faktum som en hundeeier må forholde seg til.

De som ikke gjør det er de blåøyde dustene som stoler 100% på bikkja.

 

Kall meg gjerne blåøyd dust, å komme med slike karakteristikker er jo ganske vanlig her inne uansett..

 

Men, jeg har en hund jeg har kontroll på, og jeg vet hvordan jeg skal håndtere hans instinkter både hva gjelder jakt (ikke så veldig sterke), og hva gjelder å forsvare sitt..

Ellers er det en rase og hund som setter mennesker veldig høyt, og regnes for å ha en meget stabil mentalitet.

Link to post
Share on other sites

For all del, jeg har ingen garanti for det, men jeg har relativt gode odds.

 

?? Hva slags uttalelse er dette? :crazy: Er det en form for "jeg er sterkere enn deg"mentalitet?? :confused: Hjeelpe meg :cool:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
!

 

Helt enig og derfor har jeg min hund i bånd når det er andre i nærheten. Tror jeg har prøvd å påpeke dette i en fjorten/femten innlegg i denne tråden så langt, men det går visst "hus forbi", særlig blant de lovlydige som går tur med store kniver, hagle og andre skytevåpen "just in case"! :rolleyes:

 

Hadde bare alle gjort som Mouche. Etter fjorten dager på svenskekysten har det ikke vært mange løse hunder å se. Det har vært forbausende lite foilk og båter på sjøen .

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6680462

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

artig tråd dette her....så mange hissige båtmennesker det er her...herremin...går det ikke an å kose seg i skjærgården uten å krangle om alt...men for all del, jeg kan binde min rolige hund, så kan jeg slippe katten til en bekjent, så kanskje tråden her snur, for den angriper, stort og smått:-) men for all del,,,la katten løpe og drite og spise og slikke og jage fugler og hunder,,den har jo lov til det. Og har den lyst til å hoppe inn i båten min, så gjør den det også...sikkert koselig det:-) Men alle disse menneskene som krangler om plassen østover, burde kanskje heller ta seg turen sørover, så treffer dere litt roligere sørlandsk atmosfære. Vi er vel kanskje mer vant til dyr i hus og fjøs, så vi tåler en støyt:-) dyrene er en del av tilværelsen, om det er hund eller katt:-)

Link to post
Share on other sites

1 april vedtok Stavanger kommune at det ikke skulle være båndtvang i et område av Sørmarka, og ordningen gjelder hele året. Men det står klart og tydelig på skiltet at hundeeieren skal ha kontroll på hunden sin.

 

Jeg ser klart at løsningen med båndfangfrie soner strider med filosofien om at ville dyr skal få fred i hekketid osv. men på en annen side er jo også hunden et dyr. Kanskje vi skulle hatt flere slike steder hvor folk og hund kunne være bestevenner uten å ”plage” andre.

Link to post
Share on other sites

Ja her er det mange meninger, men for meg som bringer med meg en reder som regel rett er skikkelig redd for hunder, uansett størrelse og rase, hjelper det lite at en har kontroll på hunden. Har enkelte ganger sett at en hund som kommer løpende bort i all vennskapelighet kan gjøre en koselig luftetur til et mareritt for reder. Skulle ønske at flere hundeeiere ikke bare tenkte på sin egen holdning til disse koselige dyrene. Det er faktisk noen som reagerer sterkt, og legger vi oss til på en koselig holme hvor det løper en løs hund rundt og koser seg har vi to valg. Enten å finne en annen holme eller at rederen sitter i båten og at dør og kalesje er lukket. Synes ikke det skal være andre sin oppgave å fortelle hundeeieren at en må ta hensyn til andre. Anbefaler derfor at når en ikke er helt alene på et sted får en holde hunden i band og ikke overlate ansvaret til andre å gjøre det greit for alle. Kommer det så andre til samme sted er det bare å ta hunden i band uten noen videre diskusjon. Skal hunden trimmes får hundeeier ta trimmen sammen med den, og da i band. Eller mener dere kanskje at båten skal ha flagg/lanterneføring som forteller at ombord befinner det seg en person som er redd for hunder? :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

For 3 uker siden lå jeg i en uthavn...hadde fyret opp grillen, 4 stk møre fine kjøttbiter lå og ventet på å komme på varmen. Så fikk jeg se en hunddjevel som satt og åt på mine kjøttbiter. Nå er jeg vanligvis en rolig type, men der og da kom rullgardina...skjelte ut hundeeieren etter noter. Etter ti minutter pakket han sammen og gikk....antagelig til et annet sted hvor hunden kunne få seg en ny lekkerbrisken

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...