Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Har sittet og kost meg med en avis (TS Vest-Agder) som gratis dumpet ned i postkassen idag og der er det en stor overskrift som følger;

 

Kjeledyr holder deg frisk.

 

Blant annet vises det til en undersøkelse som viser at hunder scorer aller høyest på "lykkeskalaen" og lykken forbedres med hele 81% når folk blir hundeeiere. 21% får utvidet sitt sosiale nettverk gjennom sine firbente venner. En amerikansk undersøkelse viser at bare 12 minutters samvær var alt som skulle til for å registrere en bedring hos hjerte- eller lungesyke (studien er utført på UCLA). Det vises til stress-og angstdempende effekt og at risikoen for hjerteinfarkt reduseres med 30%.

 

En studie viser sågar at en hund i huset kan redusere risikoen for allergi hos småbarn! :lipseal:

 

Tror nok enkelte her kunne hatt stor glede og nytte av samvær med en hund, kanskje det hadde vært positivt for deres omgivelser også? :rolleyes:

 

Tar vel ikke lang tid nå før jeg får (nok) en overhøvling om at jeg ikke holder meg til tema, men det kan jeg leve med for jeg har hund og kan ikke tenke meg å være uten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En studie viser sågar at en hund i huset kan redusere risikoen for allergi hos småbarn!

 

Si det til en liten kar som ligger på gulvet, blå i ansiktet, og ikke får puste.

Link to post
Share on other sites

Si det til en liten kar som ligger på gulvet, blå i ansiktet, og ikke får puste.

 

Nå krisemaksimerer du uten tanke på hva påstanden var.

 

En studie viser sågar at en hund i huset kan redusere risikoen for allergi hos småbarn!

 

Eks'en reagerte på hund og katt med allergisk asthma. Staus asthmatikus og blålys flere ganger.

Ullevål satte henne på en treårig kur (tilvenning). Hun fikk "hund og katt" intramuskulært hver uke.

Etter tre år var hun bedre. Ikke kurert, men kunne t.o.m. klappe en katt.

 

Jeg synes ikke st du skal ignorere "tilvenning" som behandling av allergi.

Link to post
Share on other sites

For å bringe debatten til enda lavere nivå.....

 

De som i denne tråd så intenst rakker ned på hundene, røyker noen av dem selv?

 

Såvidt jeg erindrer så gjør minst èn av disse det ?

 

Hvor innhaleres og utåndes røyken?

 

Er man klar over at noen kan bli direkte syke av tobakksrøk?

 

Selv ute i friluft.

 

:smiley: Det er lettere å sitte i glasshus enn hva man tror ......

 

(og bare så det er sagt, jeg er ikke anti røyk, tar til og med en i ny og ne, OG som jeg tidligere har sagt, våres hunder er i bånd)

 

Dette var mitt lille bidrag til å trekke ned debatten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er vel stor forskjell på både hundeeiere og hunder. Selv er jeg veldig glad i hunder og har selv hatt 3 Berner Sennen. Disse hundene kan meget godt gå uten bånd. Hvis en Berner beveger seg 10 meter unna eieren så er den på skikkelig langtur. Derimot er det hunderaser jeg slett ikke ønsker å se gående løse(disse er nå forbudt innført i Norge) selv om de er til mest fare for andre hunder og ikke folk.

 

Det er så bra, hundeeierne er vel de med mest fordommer mot andres rasevalg..

Hvilke raser mener du er farlige og bør være forbudt?

Personlig kunne jeg tenkt meg en av de forbudte rasene, fordi det er en rase med mange gode egenskaper og en hund som vil funke bra med hva JEG vil bruke min hund til..

 

En studie viser sågar at en hund i huset kan redusere risikoen for allergi hos småbarn! :lipseal:

 

Det studiet er omstridt, og er på ingen måte godt nok kvalitetssikret, de har nemlig bare sammenliknet familier med og uten dyr, og sett hvor det er størst forekomst av allergi..

Naturlig nok vil det i familier med allergi veldig sjelden være dyr, dyrene må nemlig som regel vike før barna..

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk 2nd trikkeren. greit å vite. men litt snodig da at jeg mener bestemt å ha observert en løspuddel og en shæfer som sprang uten noen form for tauverk rundt nakken. og det er vel ekte rase tror jeg.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er man klar over at noen kan bli direkte syke av tobakksrøk?

 

Minner meg om da jeg skiftet jobb i 1991, og i det nye firmaet hadde jeg/vi klarert på forhånd at vi kunne røyke ved arbeidsplassen så ble litt overrasket da jeg dag 1 ble fortalt at jeg ikke kunne røyke på kontoret da en annen person i samme rommet var allergisk. To dager etterpå fant jeg denne samme personen sittende i en bar i Oslo sentrum dampende på en cigar!

 

Håper med dette å ha dratt diskusjonen ned på et enda lavere nivå! :lol:

 

hifo - 2nd Trikker'n er bare litt sur fordi han ikke ble nominert i tråden om hvem som er den største kverulanten så ikke ta det personlig! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Personlig kunne jeg tenkt meg en av de forbudte rasene, fordi det er en rase med mange gode egenskaper og en hund som vil funke bra med hva JEG vil bruke min hund til..

Det forstår jeg, hundekamper med gneldrete smågnagere er jo litt oppskrytt...

Link to post
Share on other sites

Det forstår jeg, hundekamper med gneldrete smågnagere er jo litt oppskrytt...

 

Hva mente du med den kommentaren? Trodde ikke spydigheter var tingen å komme med her inne jeg..

 

Det er nok ingen fare for at min hund brukes til slikt, og det vil ikke skje uansett hvilken rase jeg har.

Fakta er at jeg liker en hund som har mye arbeidslyst og driv, en som tåler og liker en dag med HARD aktivitet i flere timer..

Det er ikke alle hunder som takler det, og det er ikke alle hunder som har riktig posjonering av de riktige egenskapene.

For min del er jeg meget klar på hva jeg er på utkikk etter, og jeg har pr. i dag en hunderase som gir meg det meste av det, dog ikke alt.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om dere blir enige snart, for det skal spilles inn noen nye Lassie filmer og spørsmålet er om Lassie må være i band på filmene eller om det skal brukes en dessert minigris med Lassiepels.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om dere blir enige snart, for det skal spilles inn noen nye Lassie filmer og spørsmålet er om Lassie må være i band på filmene eller om det skal brukes en dessert minigris

 

 

Hehe trodde hunder var griser jeg. Ruller seg i egen urin , spiser andre dyr/hunders avføring ,slikker seg i rævæ, snuser andre hunder bak ,urinerer på alt som står loddrett. hekker på naboen når han luker i blomsterbedet og sover i samme seng som eieren. Fysj og fysj kjøp GULLFISK :giggle:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg kose meg i senga vil jeg helst slippe både hund og gullfisk, der har jeg andre preferanser :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...