oivindg Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Jeg kjøpte meg en brukt Zodiac i dag. Yachtline 275. Ser ut som en forseggjort båt. Fulgte en Johnson seks hester firetakter med. Gleder meg til å få tatt en ordentlig prøvetur. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
puddingen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Fin båt og motor Christian Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Jeg også er fersk rib eier i år. Det er en New Zeeland produsert Yachtsman 310 med en 1997 mod. Suzuki DT25c på hekken. Vel! Den er godkjent for 15 hk, men båten er utrolig solid bygget. Det er aluminiumsskrog. (dobbelt) Den gjør 30 knop med en person og 35 liter fuel ombord Redigert 9.April.2012 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Hå-hå! Ikke sving krapt i 30 kn... Redigert 9.April.2012 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Det var ikke noe problem Puddingen. Den legger seg såppass innover at det var ikke skummelt i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Noen som kjenner til kvaliteten på Arimar? Så en 270 elite med styrekonsoll og vindskjerm her om dagen som så tøff ut. Hvordan er denne i forhold til f.eks. Zodiac Yachtline 275? Viktige kriterier for meg er vekt, muligheten til å ro samt fart med ikke altfor stor (les tung) motor. Vanskelig å få tak i den gode gamle 9,9 hk totakteren om dagen...... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Zodiac 275 YL er gått ut av sortimentet, nå har de kun 260 eller 310. Da jeg ikke får plass i garasjen til en 310 vil det nok bli en annen type rib. Garasjen er laget til å passe en Williams 285, men må vente til barna blir litt større først.... :). Arimar 270, evt. 280 om den går inn, er foreløpig favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Garasjen er laget til å passe en Williams 285, men må vente til barna blir litt større først.... :) Ærlig talt! Når var det ungene fikk slik påvirkningmakt at de kan bestemme hva slags jolle far skal ha? dette handler jo om familiens sikkerhet når de er mest sårbare i liten båt Jeg tror ikke det finnes sikrere jolle enn Williams. Fantastiske sjøegenskaper, godt bygd, svært stabil. Jeg har kjørt Gule Humpen i liten kuling med vår. Brukt som slepebåt flere ganger, reddet både store og små ut av kinkige situasjoner. Morsom til vannleker/wakeboard.Og utrolig enkel å håndtere ut og inn fra strender/grunner. Vi har en turbojet. Ungene har kjørt den fra de var 11. Men fått god opplæring og ikke minst klar beskjed om at de må kjøre pent og ikke over 25 knop (speedometer er std). Nå er de store nok til å kjøre fritt. Jeg er tryggere når de er ute i Williamsen enn da de spratt rundt i Zodiac med VMax jr. Om man ikke vil ha så mye krefter napper man ut ladetrykkssensor kabelen, da blir den uten turbo. Eller man installerer styringsenheten med velgbar motorkraft. Prøvetur anbefales og jeg stiller gjerne opp. Jeg har forstått det slik at YL er erstaatet av Cadet i Zodiac sitt sortiment her er en 290 http://www.zodiacmarine.co.uk/boat/168/cadet-rib-290 Arimar er italiensk. Ser bra ut og er tøft. Jeg har hørt om dårlig tubekvalitet, men med så mange solgte tror jeg ikke mye på det Jeg tror enkleste måten åfå tak i totakter er å kjøpe båt og motor sammen på finn http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=35877629&reference=2012/7/vertical-4/04/9/358/776/29_907016719.jpg Redigert 23.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Hehe. Du har så rett. Er ved middelhavet nå, og her kryr av Williamser, tydelig førstevalget for mange av Yachtene. I Strömstad ligger det et par stykker, denne http://www.blocket.se/goteborg/Williams_Jet_285_41247639.htm?ca=15&w=1 og denne http://www.blocket.se/goteborg/Williams__285_Turbojet_Rib_36021816.htm En med og en uten turbo. Hva er viktigste forskjellene på disse? Kanskje jeg burde ta med en slik når jeg skal tilbake til Bästküsten seinere i sommer.... ;-). Redigert 23.Juli.2012 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 mhemil Gratulerer med ny båt forresten! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mhemil Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Jo takk. Med tre barn som tar mer og mer plass ble det til tider litt trangt i Bavariaen. Nå har vi alle litt mere boltreplass. Kjempefornøyd så langt. Herlig å kunne seile i litt sjø uten at kona skriker om å sette ned farten. Myk og fin i store bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Forskjellen mellom turbo og ikke turbo er enorm. Ikke kjøp uten turbo. Punktum. Det handler om kuranthet når den skal selges også. Samt mye bedre akselerasjon, som er nyttig ved vannleker. 0-20 knop på 3 sekunder. Skjønner? Og for gjester og unger finnes denne http://b-tech-marine.com/index.php/products-mainmenu-64?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=149&category_id=24 Eller http://b-tech-marine.com/index.php/products-mainmenu-64?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=148&category_id=24 I 2008 eller 2009 kom ny vannjet og annen motor. Vannjeten har bedre grep, særlig ved bakking, og motoren har 98 i stedet or 104 hk. Tror det er litt mer dreimoment i den nye motoren. Om du får inn en 325 anbefaler jeg det. Roligre i litt sjø, og importøren har et par overliggete som er annonsert rimelig på finn. Sikkert mulig å prute litt også. 205.000 står de annonsert til, og da ser du jo at den på Blocket ikke er rasende billig akkurat Gratulerer med flott båt. Interessant at u opplever tor forskjell i sjøegenskaper. Hvor stor Bavaria hadde dere? Redigert 23.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Jeg lurer på......hvilke rib'er 3-3,5 meter har akterspeil til langstammet motor? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Gratulerer med flott båt. Interessant at u opplever tor forskjell i sjøegenskaper. Hvor stor Bavaria hadde dere? Hei, vår forrige var en 29 Sport, så kanskje ikke så rart at den nye tar sjøen noe bedre....;-) Takk for råd ang. Williams. 285 er maks størrelse. Får kjøpe både turbo og plugg skjønner jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Spørsmål til RIB-folket. Hvordan stropper dere båtene på hengeren? og kjører dere med pølsa oppblåst (lengre turer)? Jeg har to øyer på hver side av hekken, her går en lastestropp på hver side fremover på hengeren. Låser da opp/ned samt bakover. I baugen går lastestroppen bakover og ned i henger på hver side, gjennom øyet i baugen. Ender da opp med noe som ligner dette: \ / Innbiller meg at en lastestropp over båten (som jeg er vant med fra glassfiberbåter) er bortkastet da pølsene uansett vil gi etter og følgelig ikke ha noen hensikt annet enn å presse pølsen nedover. Alternativet er å tappe ut all luft, men tenker dette vil slite mye på "festene" til tuben? Men da vil jeg kunne stroppe den "over båten" fra babord til venstre midt på. Edit; det jeg er litt usikker på er - vil øyet i baugen være godt nok? Belastningen ved eventuell bråstopp vil vel i all vesentlighet skje mot skroget? Redigert 28.August.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Jeg stropper min på samme måte som deg, men på lengre turer tar jeg i tillegg ut luften og slenger 1-2 stropper på tvers over båten, hvorfor vet jeg egentlig ikke Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
chrisrik Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Så bra, da er vi enig! Har vurdert å tappe lufta nå jeg også (skal fra Ålesund til Tromsø). Men tror jeg prøver med luft først, selv om fordelen uten luft er at den blir noe smalere. ca 50 cm i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Forresten, er det 730'n du skal frakte? Da blir du jo nødt til å ta ut luft, hvis ikke er den vel for bred? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
chrisrik Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Jo egentlig må jeg... Men innbiller meg at pontongen er mer sårbar uten luft i? Kanskje bare jeg som er pysete. Bør jeg binde den opp, eller kan den bare henge og slenge? Vil den ikke blafre fryktelig i 80? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Så slapp blir den ikke uten luft, de er mye mindre "lefsete" enn man skulle tro. Materialet er ganske stivt, så holder seg greit på plass. Ta en stropp over midten, og la pontongene ligge oppover og inn mot midten, så slipper du at de evt. subber mot skrog/henger og dekk. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
chrisrik Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Tusen takk for tips CSL :-) da gjør jeg det. Litt mindre å holde styr på på veien. 2,80 merkes selv om det går greit om man følger med! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Og så slipper du bot og annet trøbbel om du blir stoppet i kontroll Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Til info; leser nå i instruksjonsboka til hengeren (forsøker å få lysene til å virke slik de skal...). Der står det følgende; 5. Bruk jekkestropper eller lignende for å feste båten. Stroppene skal ikke gå tvers over båt.Bruk stropper: 2 fremme og 2 bak. Hver stropp festes fra båt og ned i henger, uavhengig av hverandre. Stroppene fremme skal peke bakover. Så da vet vi det Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 4??? Jeg har altid brukt 1 jeg. Tvers over bak:p har holdt noen år.. Bruker tau foran for å sikre den ved vinsjen... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 hehe, kjørte opp til BE nå i vinter. Reglene er at det skal sikres 100 % (av vekta) forover, 50 % til sidene og bak Men på korte turer fra hjem til båthavn er jeg vel nede i stropp bak. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.