Jump to content

tilsjos.no

Recommended Posts

Hadde et rib-uhell i helga. Dette var skremmende. Hadde vært og kjøpt en Tohatsu 30 4-takter. Skrudde den på rib'en og skulle prøve den. Gikk fint i plan og oppførte seg fint. Skulle aksellerere til toppfart da ting skjedde fryktelig fort. Iflg. gps'en jeg haddeså logget den 29 knop da uhellet skjedde. Plata på innsiden av akterspeilet løsnet, og motoren hoppa av og ut i vannet. Båten tverret og bråstoppet. Heldigvis var vi mange til stede så to båter kom og hjalp meg opp med motoren som hang i sikkerhetsvaieren. Dette er ferskvann. Tok den på land og bytta olje og tømte motoren for vann. Sjøsatte den, dro 3 ganger i snora og går som ei klokke. Har kjørt 4 timer etterpå uten problemer, men skal bytte olje og filter igjen på den. Så nå blir den skrudd fast med bolter på hekken. Og ja. Den ble skikkelig skrudd fast første gangen. Lærdom: Sikkerhetsvire er tingen.

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til CSL for at du overtalte meg til å tappe lufta... Det er steder i Norge hvor europaveien ikke er beregnet for å tøye grensen hva gjelder bredde av kjøretøy...

 

Her er et bilde fra det stedet hvor båten var mest utilpass - Saltfjellet. 200 meter lengre nord, snødde det :thumbsup:

(og nei, det er ikke kulevekten som gjør at bilen steiler litt...).

 

2012-09-08_19.08.09.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Heisann.

 

Noen her som kjenner til Zodiac sin 18 foter her? Snust litt på en Zodiac Pro 12mann m/90hk Mercury Optimax. Hvordan vil dere beskrive sjøegenskapene på denne i litt ruskevær? Bruker skjærgårdsjeepen min i opp til ca 13-14 sekundmeter på kysten og bølgehøyde på godt over 2.5 Dette går jo selvsagt veldig på bekostning av farten. Ifølge enkelte kan dette løses med en RIB. Og fikk av en bekjent anbefalt Zodiac PRO. Merker selv jeg ikke er helt overbevist om at man skal kunne "cruise" gjennom 3 meter bølger i 30 knop med en så kort og liten båt, men for all del, ingenting ville vært bedre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lengde gjr mye for sjegenskapene, det samme gjr vekt. Rib er en lett farkost, men med ofte spiss kjl. De kjrer jo storbritannia rundt med firemeters ribber, s堤et meste g岮 Men, jo strre jo bedre :-)

Min er litt over syv meter og rundt 7 800 kilo, den rekker ikke knuse s堶eldig mye blger i 30 knop, men holder som det i de fleste normale forhold med litt aktiv kjring.

Med andre ord, er det mye blger br man kjre litt smart, s堧岠det helt greit. B崥ne t嬥r det ^_^

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Pro 9 Man, og den tåler sjukt mye juling i høy sjø og fart, men har selvsagt sin begrensning med kort skrog og lav vekt. Skulle jeg brukt den mye i de forholdene du beskriver ville jeg hoppet over 12 Man, som faller litt mellom to stoler størrelsesmessig. Gå litt opp i pris til en Pro Open 650, den er mange hakk over.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, har kjøpt meg ein Rib, merket hørtes ukjent ut og fant ingenting på nettet, Kvikk er merket og den er 420cm lang (14fot) og skal vere 2006mod ifølge selger.
Det er ettermontert slik sal med styrekonsoll så orginalt kom den åpen, har også planer om og montere targabøyle. Har ein 30hk 2 takter suzuki 2003mod på den.
noen tipps til side hvor eg får kjøpt targabøyle til den?
burde eg pumpe den hard eller er det best og ha litt lite lufft i? nå er den litt lite lufft i.

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Heller for mye enn for lite luft. Kjører du med for lite luft sliter dette veldig på pontongene. Husk at trykket vil variere litt med temperaturen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...