Jump to content

tilsjos.no

Recommended Posts

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Er det noen som vet om det finnes forhandlere i Norge som fører RIBer og selger pakker med motorer fra Yamaha? Alt jeg kommer over av nytt (som f.eks Zodiac) fra forhandlere selges enten med Evinrude, Johnson eller Mercury og jeg skal ikke ha noe slikt. De lager sikkert bra motorer alle sammen nå, men den gangen jeg ble bitt av basillen lagde de bare skit og jeg kommer aldri til å få godfølelsen med noe annet enn Yamaha eller Honda. Jeg ser forøvrig etter RIB is størrelsen 16-19 fot med motor i størrelsen 50-115 hk.

I samme slengen kan jeg jo spørre om det er RIB-produsenter man bør unngå for en hver pris? Det er mye å velge i og jeg ser mange spør om akkurat den modellen de har funnet er bra, men sjeldent noen som referer til noe ordentlig rask de en gang kjøpte. Har noen linker til tester i av båter i den størrelsen jeg nevnte setter jeg pris på det òg. Jeg vil som alle andre helst unngå katta i sekken.

Takker

Hei

Er det noen som vet om det finnes forhandlere i Norge som fører RIBer og selger pakker med motorer fra Yamaha? Alt jeg kommer over av nytt (som f.eks Zodiac) fra forhandlere selges enten med Evinrude, Johnson eller Mercury og jeg skal ikke ha noe slikt. De lager sikkert bra motorer alle sammen nå, men den gangen jeg ble bitt av basillen lagde de bare skit og jeg kommer aldri til å få godfølelsen med noe annet enn Yamaha eller Honda. Jeg ser forøvrig etter RIB is størrelsen 16-19 fot med motor i størrelsen 50-115 hk.

Jeg har en Bombard 550 og jeg anbefaler to-taktsmotor på en slik båt pga av vekten. Da jeg kjøpte min i 2004 ble alle 4-takts 90hk for tunge til båten. Evinrude e-tech passet perfekt. Denne har fungert helt prikkfritt og bruker 11l i timen på marsjfart.

Hei alle RIB fan's

Er dette noe å satse på.

Det er en 5,7 meters Free-Sun som kan ha ca 80 HK på hekken.

Den er vist Kinesisk men prisen er ganske "fornuftig"

Aner ikke, men når det gjelder rib ville jeg holdt meg til annerkjente merker med lang fartstid. F.eks Zodiac. Rib produsenter dukker opp og forsvinner som paddehatter.

En ting er kjøpe ei kinesisk jolle til en 5-6000kr; de kan godt være super for alt jeg vet, noe annet er en større rib. Begynner sømmene å revne eller gå opp i liminga kan du kassere båten....Jeg hadde som sagt ikke turt det men vet igrunnen ikke hva jeg snakker om! :giggle:

Redigert av Voff (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jollemafiaen her inne kan nok gi deg et temmelig nøyaktig svar skal du se :giggle:

Har ikke helt peiling, men rundt 20 knop er vel en reel forventning til hastighet.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Vi selger fordi vi har kjøpt ny jolle. Vi ville ha med styrekonsoll for ungene. Også ville far ha mer fart og ungene mulighet for mere vannleker, så vi endte opp med like stor båt med litt større motor.

williams_285.jpg

Vi vet at den passer bakpå badeplatformen ettersom Benny og Jessica hadde en slik et år.

nw420_williams285.jpg

Vi er litt spente på hvordan båten reagerer med så mye vekt på badeplatformen. Jessica sier det er helt OK, Benny mener vi bør bytte til større trimflaps :smiley: Denne jolla veier ca 285 kg tørr

(om noen vil kjøre om kapp er vi nok klare - slår du oss spanderer jeg en :cheers:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 3 uker senere...
(om noen vil kjøre om kapp er vi nok klare - slår du oss spanderer jeg en :cheers:)

Er med jeg... :cheers:

Skal i vei og se på en slik én til helga:

Solgte RIB'n jeg hadde i fjor sommer i løpet av vinteren (6,5m Ribcraft med 150hk). Den ble litt for liten og bensin ble litt for dyrt. For dyrt i forhold til hva man fikk ut av det. Brukte vel 60.000 kroner på bensin sist sommer/høst. Bruker jeg 60.000 på diesel denne sommeren, så vil det overraske meg noe veldig :confused:

Goldfish har vært drømmebåten i flere år, nå ligger det an til at jeg blir eier av én.

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Hallo godtfolk!

Nå har familien bestemt seg for å oppgradere den vanlige "gummibåten" med 8hk, til en RIB med litt mer futt. Vi har en 42fot katamaran(se bilde) som er 5,13m bred. Vi ønsker en RIB med litt plass i siden jeg dykker og vi ligger av og til en stund ute i skjæra med den store båten og da er det greit med en mindre båt for å hente vann, mat etc.

9535_154260613817_800993817_2572286_1238478_n.jpg

Så er det noen her på Båtplassen som har noen tips angående kjøp av RIB? Vi har noen ønsker:

-3,5 - 4m lang

-jockey eller konsoll

-20hk - 30hk

-Helst under 200kg, skal heises i davitere.

Håper dere har noen gode tips! :tongue:

Hilsen

Mathias Stabell

• 9 måneder senere...

Har en Valiant D 300 RIB stående i kjelleren for litt vedlikehold. Skal legge litt Gelcoat Filler i noen små sår utvendig i bunn.

Når jeg skal pusse dette så ser jeg at gelcoatlaget ikke er tykkere en et tynt lag med maling! :nonod:

Noen som vet om det er vanlig med så tynt lag? Båten er fra rundt 2001.

Hvis jeg skulle kjøpt ny RIB etter å ha sett dette, hadde jeg vel kanskje vurdert noe annet.....

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...