glalaks Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Ja vet det. Har lastebillappen etter militæret. Men jeg bruker en sånn lastebilstropp. Tror den er 3 tonn-stropp. Burde være nok det.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
enter4u Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 (redigert) Hadde et rib-uhell i helga. Dette var skremmende. Hadde vært og kjøpt en Tohatsu 30 4-takter. Skrudde den på rib'en og skulle prøve den. Gikk fint i plan og oppførte seg fint. Skulle aksellerere til toppfart da ting skjedde fryktelig fort. Iflg. gps'en jeg haddeså logget den 29 knop da uhellet skjedde. Plata på innsiden av akterspeilet løsnet, og motoren hoppa av og ut i vannet. Båten tverret og bråstoppet. Heldigvis var vi mange til stede så to båter kom og hjalp meg opp med motoren som hang i sikkerhetsvaieren. Dette er ferskvann. Tok den på land og bytta olje og tømte motoren for vann. Sjøsatte den, dro 3 ganger i snora og går som ei klokke. Har kjørt 4 timer etterpå uten problemer, men skal bytte olje og filter igjen på den. Så nå blir den skrudd fast med bolter på hekken. Og ja. Den ble skikkelig skrudd fast første gangen. Lærdom: Sikkerhetsvire er tingen. Redigert 2.September.2012 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Jøss... Plata på innsiden ikke skrudd fast? Skummelt... Sikkerhetswire og dødmannssnor... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
enter4u Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Plata på innsiden var poppet fast. Hvorfor den løsnet vet jeg ikke. Dødmannssnor og vest bruker jeg alltid Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Her er vidunderet. I dag ble motoren boltet fast samt montert flaps Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Takk til CSL for at du overtalte meg til å tappe lufta... Det er steder i Norge hvor europaveien ikke er beregnet for å tøye grensen hva gjelder bredde av kjøretøy... Her er et bilde fra det stedet hvor båten var mest utilpass - Saltfjellet. 200 meter lengre nord, snødde det (og nei, det er ikke kulevekten som gjør at bilen steiler litt...). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
enter4u Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 Lukter på litt større rib. Hva tror dere om prisen kontra skaden på den 350 smart-rib'en? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36386339 Sitér dette innlegget Link to post
Selco14 Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Noen her som har noe erfaring med Båtfolk Rib her? vurder og kjøpe en og trenger litt hjelp. og er det noe problem med vann i dobbelt bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Heisann. Noen her som kjenner til Zodiac sin 18 foter her? Snust litt på en Zodiac Pro 12mann m/90hk Mercury Optimax. Hvordan vil dere beskrive sjøegenskapene på denne i litt ruskevær? Bruker skjærgårdsjeepen min i opp til ca 13-14 sekundmeter på kysten og bølgehøyde på godt over 2.5 Dette går jo selvsagt veldig på bekostning av farten. Ifølge enkelte kan dette løses med en RIB. Og fikk av en bekjent anbefalt Zodiac PRO. Merker selv jeg ikke er helt overbevist om at man skal kunne "cruise" gjennom 3 meter bølger i 30 knop med en så kort og liten båt, men for all del, ingenting ville vært bedre Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Kjenner ikke sjøegenskapene til Zodiac`n, men ville nok gått for en lengre RIB slik du beskriver mulig bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 (redigert) Lengde gjr mye for sjegenskapene, det samme gjr vekt. Rib er en lett farkost, men med ofte spiss kjl. De kjrer jo storbritannia rundt med firemeters ribber, s堤et meste g岮 Men, jo strre jo bedre :-) Min er litt over syv meter og rundt 7 800 kilo, den rekker ikke knuse s堶eldig mye blger i 30 knop, men holder som det i de fleste normale forhold med litt aktiv kjring. Med andre ord, er det mye blger br man kjre litt smart, s堧岠det helt greit. B崥ne t嬥r det ^_^ Redigert 9.Februar.2013 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Tror du har verdens tyngste rib chris! Hehe.. 7800 kilo!! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ashfirelate Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Lengde gjr mye for sjegenskapene, det samme gjr vekt. Da blir det mye samme som med plastbåtene da :) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Er ikke noe mirakel med rib, men de har som regel mer kvasst skrog og innredning som innbyr til aktiv kjøring. Dvs plass til å stå og fjære med beina. For ikke å snakke om tryggheten man føler med å ha så mye oppdrift rundt hele båten :D Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Har hatt en Pro 9 Man, og den tåler sjukt mye juling i høy sjø og fart, men har selvsagt sin begrensning med kort skrog og lav vekt. Skulle jeg brukt den mye i de forholdene du beskriver ville jeg hoppet over 12 Man, som faller litt mellom to stoler størrelsesmessig. Gå litt opp i pris til en Pro Open 650, den er mange hakk over. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Boxen Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39773165 Löp och köp! Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Dette kaller jeg en RIB Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Noen som kjenner Genesis RIB, synes den ser veldig skikkelig ut. Trenger en liten RIB/10++ hk motor, så er det andre her med anbefaling til en god sjøbåt som holder hva den lover, er jeg klar for å høre om det også! Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Hei, har kjøpt meg ein Rib, merket hørtes ukjent ut og fant ingenting på nettet, Kvikk er merket og den er 420cm lang (14fot) og skal vere 2006mod ifølge selger.Det er ettermontert slik sal med styrekonsoll så orginalt kom den åpen, har også planer om og montere targabøyle. Har ein 30hk 2 takter suzuki 2003mod på den.noen tipps til side hvor eg får kjøpt targabøyle til den?burde eg pumpe den hard eller er det best og ha litt lite lufft i? nå er den litt lite lufft i. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Heller for mye enn for lite luft. Kjører du med for lite luft sliter dette veldig på pontongene. Husk at trykket vil variere litt med temperaturen. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Proxor Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Fra tur ikveld Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Tøft, det siste bildet var bra Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Proxor Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 har bestillt meg targabøyle også nå, så da skal det monteres gopro kamera :D Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Jeg har en Smart Rib 330 med suzuki 9.9 hk 4-takt. Alt fra 2012. Den går ganske sakte nå på grunn av veldig liten propell men satser på å kjøpe ny snart! Er det noen andre som har Smart Rib her? Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 motoren tilta rikti vinkel når den står nede? eller har du den bare slik den kom fra butikk med tiltepinnen på nederste hakk? oppnår ein 3 knop mer fart ved og tilte motor i riktig vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.