Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Innom en snartur etter at jeg har pusset halve bunnen av båten, må ut pg handle mer sandpapir før Obs stenger....

 

Du får jo kjøpt slike kjøljern i plast. Dette tror eg er meir enn godt nok. Billig iallfall og så får du de i metervis!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor? Kan ikke se at f.eks. Maritim har dette, de har messing til kr 652 for 2,5m. Er litt i overkant synes jeg.

 

Styr i alle fall unna aluminium, slik som Askeladden bruker/brukte!

<{POST_SNAPBACK}>

Aluminium er uaktuelt, tror ikke det egner seg sammen med kobberholdig bunnstoff.

 

Har tenkt å gjøre et forsøk med å klinke flatt et 15mm kobberrør, er litt usikker på hvordan det blir seende ut så jeg må gjøre en prøve på en stump jeg har liggende.

Link to post
Share on other sites

Biltema: Art.Nr.: 19-382

10 meter = Kr. 98,-

 

Bilde

 

Monteringsbånd, rustfritt

Av RUSTFRITT STÅL. Anvendelig for sammenbunting, fastskruing, sammenskruing osv. av ting. Utstyrt med hull. Lengde 10 meter. Båndets størrelse: 23 x 0,4 mm (bredde x tykkelse).

 

Litt mange hull kanskje.....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Plastkjøljern tror eg du får på mange båtutstyrsbutikker. Eg såg disse i 2 butikker i Måløy. Tror de kostet under 50kr/m. Hadde tenkt å bruke de til noen lister rundt en stol, men det ble ikke noe av...

Sjekk Watski og båtutstyreren. Tror den ene butikken var en Watskibutikk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Biltema: Art.Nr.: 19-382

10 meter = Kr. 98,-

 

Bilde

 

Monteringsbånd, rustfritt

Av RUSTFRITT STÅL. Anvendelig for sammenbunting, fastskruing, sammenskruing osv. av ting. Utstyrt med hull. Lengde 10 meter. Båndets størrelse: 23 x 0,4 mm (bredde x tykkelse).

 

Litt mange hull kanskje.....?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har faktisk tenkt på det som et alternativ. At det er mange hull tror jeg ikke gjør noe. Jeg har ikke tenkt å skru det fast, men lime det med epoxy, og da fylles alle hullene også med epoxy. Dette er nok den enkleste løsningen, selv om båndet kansje er litt tynt?

 

- Lagt til-

Men nå er jeg ikke ute etter så mye mekanisk styrke, med den laminerte kjølen jeg har inni båten og to lag med 6mm kryssfiner utpå samt mye glassfiber på begge sider så er det mekanisk styrke nok i kjølen. Men jeg ønsker det for å ha litt ekstra slitestyrke når båten blir dratt opp på land ol.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har nå limt på båndjernet fra Biltema.

 

Har også pusset ned bunnen etter sparkling. Det er noen mindre hakk som jeg må fylle i og så er det noen mindre ugjevnheter "med større bølgelengde" som jeg også må fylle i. Så det blir mer sparkling i morgen og mer sliping etter det.

Sliping for hånd er mest effektivt for å få en gjevn overflate, men fy for en jobb. Bruker excentersliperen først for å gjevne ut alle mindre ugjvenheter og håndsliper med et slikt verktøy som jeg fant på Biltema:

Bilde

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå pusset jevn sparkelen som jeg la på bunnen og sparklet og pusset litt til. Har også lagt på et band av rustfritt stål langsetter kjølen.

Bilde

Bilde

Begynner å bli litt lei av å pusse.............., men har sparklet litt til, så det blir mer pussing. For å få det skikkelig jevnt må det håndpusses med et langt pussebrett, eksentersliperen er mer effektiv, men det blir ikke jevnt nok. (Mulig det er jeg som er for pirkete.)

 

Det var godt vær i dag, så jeg drog båten ut i sola slik at den skulle få tørke etter at jeg vasket av alt støvet etter pussinga, synes i grunnen at skrogformen ser ganske bra ut. (En del støv er det fortsatt igjen da, men.... og en del pussing på sidene.)

Bilde

Det er ihvertfall praktisk å ha båten på hjul.

Link to post
Share on other sites

Har pusset ennå mer i dag, må puss mer i morgen også og så legge på litt mer sparkel. I løpet av uka renger jeg med at bunnen begynner å bli bra. Så spørs det bare hvor lenge epoxyen må herde før jeg kan legge på primer og bunnstoff? Noen som vet det?

Link to post
Share on other sites

Jeg pusser og jeg pusser og sparkler litt. Har måttet bytte ut sliperondelen på excentersliperen for 2'nde gang, den var utslitt slik at slipepapiret bare falt av med en gang, rimelig frustrerende å slipe da.

 

Har nå også såvidt begynt å slipe litt på sidene av skroget, det er en del mindre ugjevnheter i glassfiberen som jeg har lagt på. Det kommer av at sidene ikke er helt flate og da blir det leff noen små "bulker" i glassfiberen. Ser ut til at det skal gå greit å få slipe det gjevnt og fint.

 

Det blir stort sett sliping og litt mindre sparkeljusteringer på bunnen denne uka.

 

Det er litt lav temperatur fortsatt, så sparkelen bør herde i 2 døgn før den kan slipes, ellers så pakker den seg bare i slipepapiret..

 

Har så vidt satt opp en dato for prøvesjøsetting, men den tør jeg ikke ofentliggjøre ennå. :crazy::lol::cool:

Link to post
Share on other sites

Har så vidt satt opp en dato for prøvesjøsetting, men den tør jeg ikke ofentliggjøre

Har du sakt A så får du pinadø si B...

 

Ser ut som det blir "bærre lekkert" dette, det ser ut for meg at du er en nøyaktig mann...

 

Jeg kom i tråden min om oppussing av båten at jeg skulle sette ut fredag 13. Mai. Hadde det vært vann så hadde jeg fått den ferdig, Jeg hadde kommet til å ta ut ferie for å få det til... Er rett og slett "båtsjuk" nå...

 

Du får stå på videre OK, dette blir bra. Gleder meg til rapport etter prøvesjøsettinga om hvordan båten din oppfører seg i vannet...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har pusset/mattet ned hele babord siden med 40 papir, og halve styrbor siden. Er også omtrent ferdig med pussinga på bunnen. Bare litt igjen og kansje litt finpuss med bittelitt sparkel så er bunnen godkjent. Om alt går etter planen kan jeg da sette inn hele skroget fra ripa og ned med 2 eller 3 lag/strøk med epoxy i helga.

 

Så må det hele herde en uke eller to (avhengig av temperaturen) før jeg kan prime og bunnsmøre.

Link to post
Share on other sites

Har nå limt på båndjernet fra Biltema.

 

Har også pusset ned bunnen etter sparkling. Det er noen mindre hakk som jeg må fylle i og så er det noen mindre ugjevnheter "med større bølgelengde" som jeg også må fylle i. Så det blir mer sparkling i morgen og mer sliping etter det.

Sliping for hånd er mest effektivt for å få en gjevn overflate, men fy for en jobb. Bruker excentersliperen først for å gjevne ut alle mindre ugjvenheter og håndsliper med et slikt verktøy som jeg fant på Biltema:

Bilde

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen.

<{POST_SNAPBACK}>

Har en tilsvarende plansliper som går på luft som er veldig fin å jobbe med, eneste minuset er at den drar enormt med luft slik at det eneste tilgjengelige vi har er en gammel atlas disel presse.

 

Imponerende arbeid du har lagt ned på kort tid. :flag:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har en tilsvarende plansliper som går på luft som er veldig fin å jobbe med, eneste minuset er at den drar enormt med luft slik at det eneste tilgjengelige vi har er en gammel atlas disel presse.

Går nok ikke så bra på min lille kopresseor på 1,5hk. :nonod:

Men skulle gjerne hatt en skikkelig stooor kompresseor og gode luftverktøy, de er som regel bedre en elektriske og så har de nok mindre problemer med støv i maskineriet.

Link to post
Share on other sites

Ja og rimeligere i innkjøp er nok det meste og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering om framdriften i helga.

 

:flag: Men i dag har jeg tatt fri fra båten :cool:

 

Har nå pusset sidene og bunnen slik at finishen etterhvert er blitt slik jeg vil ha den. Og har dekket både bunnen og sidene med 2 strøk med epoxy for å fylle alle porer og få en slett og fin overflate. Nå må det hele herde en ukes tid før jeg kan matte ned bunnen og ha på primer og bunnstoff.

 

Bilde

 

Synes at finishen på sidene etterhvert begynner å bli bra, må nok ha et lag eller to til med epoxy for at glassfiberduken ikke skal synes. Men som bildet viser så speiler bakgrunnen seg nå i siden på båten.

Link to post
Share on other sites

Men jeg venter på at Epoxyen på bunnen skal herde ferdig (ca en uke regner jeg med) så jobber jeg litt inni båten. Den ligger nå opp ned dermed er det enkelt å lime og ordne finishen på ting som senere blir opp ned når båten er kommet på riktig kjøl. Har derfor forsterket alle plateskjøter og hjørnesammensettinger under fordekket, under dolbordene og under motorbrønnen. Har da jekket opp båten og plassert den på støttebukker beregnet på bil for å få den noe høyere slik at det blir enklere å komme til.

 

Har nå avsluttet inni og sluppet båten ned på den hjulgående vogna igjen og dersom været er OK i morgen drar jeg den ut av garasjen og vasker den med Biltema sin kraftvask. Etter det skal den være klar for den siste pussingen av bunnen før jeg kan ha på primer og bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Har forsterket under dollbordet akter der kryssholtene kommer. Har lagt på litt glassfiber i tillegg til at det er 2 lag med 12mm kryssfiner. Burde bli solid nok.

Bilde

 

For å få litt mer fart på utherdingen av epoxyen på bunnen slik at jeg kan prime og ha på bunnstoff har jeg nå lagt båten ut i sola og dekket bunnen med svart plast. Dermed økes temperaturen og herdingen går mye raskere. Har sett det påstått enkelte steder et en 5 grader økning av temperaturen gir en halvering av herdetiden.

 

Bilde

 

For å sikkre god heft mellom bunnen og primer og bunnstoff er det viktig at epoxyen er godt utherdet før primeren påføres. Først må bunnen vaskes fri for avfallsstoffer som dannes når epoxyen herder, mattes ned og deretter avfettes og vasker med Aceton eller Lynol før primeren kan påføres.

Link to post
Share on other sites

Har fått på første strøk med grunning. Det ble til at jeg brukte Jotun Antipest.

Noen som vet om det er samme tørketid før bunnstoff kan haes på som før neste strøk med gruning kan haes på. Regner med at tidsanngivelsen på boksen gjelder neste strøk med samme stoff og ikke nødvendigvis hvor lang tid de kan/må gå før bunnstoff kan haes på?

 

Huff, det begynner vist å bli seint. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...