Jump to content

Prosjekt: Båtbygging


ok67

Recommended Posts

Fant en Jordan rull på OBS som det stod merket med at den bl.a. kunne brukes til hardt bunnstof. Det var en korthåra sak.

Har brukt den til å legge på første strøket med hard bunnstoff. Overflten ble ikke helt slett, men bitte litt ruglete. Tror ikke det gjør noe.

Link to post
Share on other sites

Overflten ble ikke helt slett, men bitte litt ruglete. Tror ikke det gjør noe.

<{POST_SNAPBACK}>

Så en undersøkelse i fjor angående glatt eller "ruglete" finish på skroget. Ruglete finish gjør at det dannes mange små luftrom på skrogoverflaten, noe som medfører mindre friksjon mot vannet og dermed noe større fart på båten. I testen ble det målt forskjeller opptil 2 knop mener jeg å huske...

 

Det er derfor golfballer er laget med små groper også. Luftmotstanden blir ikke så stor, når lufta ikke får "tak" på ballen nedi gropene.

Link to post
Share on other sites

Har pusset lags kanten av dekket og dollbordene for å få en gjevn avrunding ned mot sidene. Skal legge på en stipe med glassfiber for å være 110% sikker på at alt henger skikkelig sammen. Etterpå skal jeg legge det endelige dekket oppå. Dekket blir 4mm bjørkekryssfiner skjært i 4-5cm brede striper og natet med svart epoxy.

 

Men nå vil jeg har varmere vær, :cryin: går ikke ann å lime i så kaldt vær, bare 3 grader ute, blir sikkert frost i natt. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Siden Dilla etterlyste bilde, så...

 

For å være helt sikker på at dekket sitter skikkelig fast (og dermed avstiver båten) har jeg limt på remser med glassfiber i overgangen mellom dekket og sidene. Når epoxyen har herdet ( i morgen, om det ikke blir for kaldt i natt) så må jeg pusse glassfiberen gjevn.

Bilde

Litt dårlig bilde, siden båten ligger i garasjen.

 

Så nå er jeg straks klar til å legge det endelige dekket. Det vil bli lagt av 4mm tykk bjørkekryssfiner. Regner med at jeg beiser midtfisken og kantene rundt båten med mahogney beis. Selve "innmaten" på fordekket vil bli 5-6cm brede striper med bjørkekryssfiner "naturell", dvs. ikke beiset. Dise legges med 5mm gap som nates med svart epoxy. Oppå det hele kommer en tynn og jennomsiktig glassfiberduk.

Link to post
Share on other sites

En liten teaser, ser jeg. OK - får vente til du får den ut av garagen da. Men dette bekrefter min mistanke - dette blir både lekkert og en båt du kan være stolt av å ha laget selv. Solid later det til å bli også. Gleder meg til dekket begynner å komme på plass. Da ser vi nok fram til noen lekre bilder, din nøyaktighet tatt i betrakning. Husker ikke helt om vindskjerm har vært nevnt tidligere - hva er planene rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Husker ikke helt om vindskjerm har vært nevnt tidligere - hva er planene rundt dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Se innlegg nr. 1 i tåden.

Har egentlig tenkt et lite overbygg som vist på modellen, men er ikke helt sikker ennå.

Lager vel overbygget først og plasserer det løst oppå for å se hvordan det blir.

Edit, lagt til bilde fra innlegg 1.

Bilde

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Se innlegg nr. 1 i tråden.

Så langt rakk hukommelsen min. Husket ikke engang modellen... Ser da riktig lekkert ut dette. Uansett er det sikkert ikke så dumt å konferere litt her i tråden når du kommer så langt. Kanskje lage en enkel dummy som du plasserer på dekket, tar noen bilder, og så poster her for kommentarer og innspill, i tillegg til det du selv gjør deg opp av meninger?

Link to post
Share on other sites

Så langt rakk hukommelsen min. Husket ikke engang modellen... Ser da riktig lekkert ut dette. Uansett er det sikkert ikke så dumt å konferere litt her i tråden når du kommer så langt. Kanskje lage en enkel dummy som du plasserer på dekket, tar noen bilder, og så poster her for kommentarer og innspill, i tillegg til det du selv gjør deg opp av meninger?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er det som er meningen.
Link to post
Share on other sites

Er snart klar til å begynne på dekket. Var litt usikker på hvordan jeg skulle ha det med tanke på midtfisken og om den skulle gå helt fram eller ikke. Men etter å ha tegnet det opp er jeg kommet til at jeg bør ha det som figuren til venstre.

 

Men.... kan det være et alternativ å ikke ha midtfisk? Midtfisken og sidene har jeg tenkt å mahoneybaise, mens resten skal være i trehvitt (bjørkehvitt).

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Helt uavhengig av hva du mener (Tror jeg), synes jeg forslaget til venstre er penest. Det til høyre passer kanskje bedre hvis man har - ahh kommer ikke på ordet - for sliten - "rekkverk" med åpning for entring av båten forfra. Det har vel ikke du tenkt på, så da mener jeg det til venstre blir penest. Om du må ha midtfisk eller ikke, tør jeg ikke mene så mye om. Her kan sikkert trebåtfolket spe på med råd.

Link to post
Share on other sites

Tror nesten at jeg ville valgt å legge det uten midtfisk. Synes flaten blir litt liten for å deles i to. Og om jeg hadde valgt å ha midtfisk, så ville jeg hatt den i samme farge som stavene. Men du må jo velge det som du liker best selv da.. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...