Champagne Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 ja det er det jeg mener, en 5mm bred fuge over hele bakpartiet på de listene som er brukt for å holde på plass glassfibern. Du kan også tenke på å skråskjære de listene litt sånn at det ikke renner vann så lett inn på nedsiden av listen. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Flott båt Wasco! Like flott arbeid! Kommer til å bli en kjempe båt når du får innreda ferdig, hvertfall om du holder den standaren du har fått til i styrhuset! Det er bare råflott! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Takk for det... Problemet er at jeg er så fryktelig pirkete...og da finner jeg alltid noe nytt å fikse på Men fint skal det bli. Du har jo en jobb på skøyta de du også. Med innredningen. Men det bir nok flott. En får bare ta tiden til hjelp Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Så er det endlig blitt så pass vær her på Vestlandet at det er mulig å jobbe litt utendørs. Har begynt å mette skottet til styrhuset med min supersuppe... Tretjære, Linolje, Terpentin og antipasrasitt. Ser dessverre ut til at feltene med blåmann som jeg har prøvd å fjerne, kommer tydligere fram etter behandling. Men jeg får se hva som skjer når det tørker. Enten må jeg ta en ny runde for å fjærne blåmann, eller så får jeg sattse på at beisen dekker der verste. Eller jeg kan jo ha i litt mer tretjære - men da er jeg redd det blir for mørkt. Men jeg har bare gitt 5 strøk så langt, så vi får se hvordan det blir etter hvert som jeg peiser på Rundt vindue er det ikke noe problem, for det kommer vinduskarmen til å skjule. Så dukker det jo alltid opp noen overraskelser da... Fant litt skikkelig råte på SB side, under der hvor esingen skal sitte(tror det heter esingen) Her, på samme side, ser det ut som om det en gang er blitt byttet ut en bit Slik så det ut før jeg fjernet esingen...eller hva det heter Dette er på SB side Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 (redigert) Wasco, har du prøvd å bruke vannstoffperoxyd (35%), Ferro-bet eller noe liknende for å bleke blåmann områdene dine? Redigert 10.September.2009 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Nei, jeg må innrømme at jeg bare har brukt klorin... Men det så veldig bra ut før jeg begynte behandlingen i dag. Tror jeg bare avsluttet og tørker bort overflate olje og så får jeg gå på med litt kraftigere lut Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Jeg har ingen personlig erfaring med bleking av trevirke, men det skal jo være rimelig vanlig måte å behandle blåved på. Sikkert noen andre med erfaring fra dette som kan gi innspill til deg på dette feltet? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Har vært på butikken og kjøpt Ferro-bet Så vi får se om det gjør susen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JanS/EIR Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Hei Wasco! Fin båt og god jobbing! Følger deg nøye her nå, skal ta fatt med noe lignende på mitt prosjekt. Apropos klorin: vi fikk masse svartsopp og blåmann i hjørnene på en laftet bod.( vanninntregning) Kona gikk på med svamp og klorin, og det ble helt fint. Kommer til å prøve det på svartflekkene på krysseren også. Der er det også innvendig råte i overbygget p g a lekkasjer. Må no også skifte ut deler av finerdekket under aluminiumen. Overgangen mellom dekket og overbygget har ikke vært tett nok. Ferskvann er en vederstyggelighet i båt! Lykke til videre, og hold oss oppdatert. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wasco Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Ja jeg kommer med rapporter etter hvert som arbeide skrider fram... Gleder meg til å se en prosjekttråd fra din nyervervelse Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Har vært på butikken og kjøpt Ferro-bet Så vi får se om det gjør susen Du må hugse på at Ferro-bet tar vesentlig lengre tid en hydrogenperoxsid,trur det var snakk om uker det skulle vere på treverket viss eg ikkje hugsa heilt feil.. Hydrogenperoxcid 30% kostet ikkje meir enn 370 pr liter og det funka relativt bra med vanlig salmiakk til husholdning. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Ja Ferro-bet tar nok lenger tid...men jeg har det ikke travelt... Og Hydrogenperoxcid er jo farlige saker...da må du omtrent kle deg i romdrakt for å være trygg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
marexkaren Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Ja Ferro-bet tar nok lenger tid...men jeg har det ikke travelt... Og Hydrogenperoxcid er jo farlige saker...da må du omtrent kle deg i romdrakt for å være trygg Nei ikkje så gale berre vernebriller gassmaske gummihansker og caps. Fra spøk til alvor så er det ikkje så farligt så lenge du ikkje legge igjen hjernen heime, brukte kunn hansker og briller Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Kommer nok til å bruke dette når jeg skal i gang med å fjerne blåmann fra skroget. Men nå prøver jeg med Ferro-bet. Blir ikke det bra, så må det sterkere saker til. Noe jeg synes er fint med Ferro-bet er at det gir treverket en fin gyllen farge. Så jeg stryker Ferro-bet over hele området, ikke bare det som skal blekes. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 (redigert) Så er fokuset skiftet litt... Nå er det kampen mot råte som er førsteprioritet. Som tidligere nevnt oppdaget jeg noe råte på SB side Men da jeg begynte å grave og fjerne noe av det som var råttent, oppdaget jeg at det var mer råte. Ingen overraskelse kanskje... Jeg blir nå nødt til å erstatte noe av dette bordet. Men for å komme til, måtte jeg også løsne på det bordet som ligger øverst på dette bildet. Det gikk dessverre ikke så lett....jeg klarte å brekke hele bordet Så nå får vi se hva jeg gjør. Enten erstetter jeg det med et som er likt, eller så legger jeg et bord som går i flukt med dollbordet. Det er ikke akkurat småspiker og forskalingmaterialer som ble brukt da båten ble bygget Utfordingen med å fjerne deler av det råttne bordet er at det er festet med noen voldsomme nagler. Og der er festet både i spantet og i dolbordet. Så her må jeg trå varsomt så jeg ikke ødelegger dollbordet Redigert 12.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Hei! Har du en slik "Fein-sag"? Jeg bruker en slik til alt mulig. Har blad som kan kutte spiker og nagler med et tynt blad. Du kommer til mellom bordene og inne i kroker. Kutter også tre og plast med svært pent kutt. Er et "must" for trebåtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 (redigert) Nei, jeg er jo en amatør som lærer mens jeg går. Fein-sag...det har jeg aldri hørt om. Men får Google det så finner jeg vel svaret. Trenger virkelig en sag her som jeg kan komme til med i alle kroker og kriker. Og det hesse jo vært en fordel hvis jeg slapp å slå opp de spikrene som går gjennom dollbordet PS...fant det ut på nettet. Jo en slik sag har jeg sett på, men viste ikke hva de het. Men blir nok nødt til å innvistere i en slik. Takk for tippset... Redigert 12.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Den originale fein-saga er litt dyr, men Bosch har maken og en god del billigere. Jeg fikk min til bursdagen av kona etter å ha tipsa henne. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 Fant en på Clas Ohlson fra Bosch som kalles Multimaskin til 995,- Ser ut til å være noe lignende Feinsaga Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 OK! Sjekk om den har slike hardmetallblader som skjærer metall. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Jeg har også investert i denne Bosch saga, skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten tidligere Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Dalton Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Fant en på Clas Ohlson fra Bosch som kalles Multimaskin til 995,- Er den "Fein-kompatibel"? Jeg kjøpte en veldig billig Fein-kopi på Europris til 399,- men det ser ikke ut til at jeg kan bruke Fein sitt tilbehør på den. En original Fein er for dyr... må jo ut med over 3 båtlapper for en sånn ! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 Jeg har kjøpt denne Bosch på CO, og betalte 995,- Vet ikke om den er Feinkompatibel, men det finnes et godt utvalg av Bosch tilbehør å få kjøpt på alle jernvareforhandlere... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Obs Bygg hadde tilbud denne uka på original Fein Multimaster til kr 1000,-! Men de er nok sikkert allerede utsolgt, det var kun snakk om et parti på 50 stk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 En liten oppdatering om hva som skjer med Sophie. Fordi dette er aller første gang jeg har prøvd med på en slik oppgave, tar ting tid. Det blir mye prøving og feiling, men det viktigste er å ikke gi opp. Også er det en slik utrolig god følelse når en får ting til... Men heldigvis har jeg BP, hvor jeg kan grave og spørre om alt og ingen ting... Som tidligere nevnt oppdaget jeg en del råte i et bord under dollbordet. Første oppgaven var å få fjernet det som var råttent, uten å ødelegge dollbordet alt for mye. Takk og pris for Fein-saga. Det er den beste innvisteringen jeg har gjort på lenge. Jeg måtte også fjerne litt av skottet til styrhuset for å få festet den nye bordbiten til spantet. Det er vel dette som på fagspråket heter "lusing"....har jeg lært. Å få tak i furu som var god nok og hadde rett dimensjon var ikke enkelt. Men jeg fikk til slutt tak i det jeg lette etter hos en lokal trebåtbygger. Først skulle det måles til Og så skulle endeveden mettes godt med Linolje og terpentin....5 timer oppi oljegryta for hver ende Og så på plass...har bare igjen å proppe skruene Siden jeg nå var i gang med Feinsaga, så valgte jeg også å skjære ut noen flere steder hvor jeg viste det var litt råte. Så får jeg luse dette også etter hvert. Fordi dollbordet var blitt så oppfliset, valgte jeg å skjære ut en ca 2 cm og felle inn en ny bit Dette er fra det samme bordet som jeg fikk av han båtbyggeren. Her festet med epoxy.... Skal la dette stå over natten så det får herdet seg skikkelig. Etterpå blir det å høvle og pusse dette ned så det blir jevnt med dollbordet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.