Jump to content

Hva koster et smil og et lite hils på sjøen?

Waylon

Recommended Posts

Jeg var på Gandsfjorden med den lille 15 foteren min idag. Jeg passerte 2 cabincruisere som hadde ankret opp og det var ca 4-5 personer i hver båt. Da jeg passerer dem, så kikker alle imot meg og jeg kommer med et vennlig smil og hilser høflig idet jeg passerer. Men gjett hva dere? Det var ikke èn eneste som løftet hånden å hilste tilbake. Det eneste jeg så var noen sure tryner med uttrykk som: "Hvem er du som forventer at vi skal hilse og smile tilbake til deg i den lille 15 foteren din?" Min far som var med meg i båten reagerte og sa: "Det var noen sure mennesker." Hva koster det å være litt høflig da dere? Vi har jo den samme interessen, nemlig båt og sjø. Men men, noen mennesker er vel født sure tenker jeg, så de får bare leve slik da:) Utenom disse surmukkene så hilste de andre båtene vi passerte og folk så ut til å storkose seg på sjøen i det fine været.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Det er litt morsomt andre veien: Når jeg kommer tuslende i min "store" Nidelv 24 og titter ned på With 10 andre småttinger - og hilser til dem før de hilser meg - så utløser det oftest smil og vinking tilbake :-)

Dét er hyggelig det. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Interesant tema. Det var jo tidligere en viktig del av det å oppholde seg på sjøen dette med å hilse til hverandre. Jeg opplevde alltid å få hilsen (med fløyta) da de gamle hurtigrutene passerte meg inn og ut Trondheimsfjorden, men da de nye kom så ble det brått slutt, og hurtigbåtmannskapet hilser aldri. De kikker bare dumt på deg å sier egentlig: flytt deg for her kommer jeg. Fra lufta derimot har jeg opplevd SeaKing, F16, 2X Hercules, en rekke småfly, og til slutt PERLEN: Et Braatenfly på innflyging til Værnes tar en omvei bort til meg og til bake til innflygingsbanen akkurat tidsnok til å sette hjulene på enden av stripa. Gikk for fulle seil og var godt synlig.

Per

Hilse og vinke det hadde jeg trodd vi nordmenn hadde fått inn med morsmelken på sjøen. :yesnod:

Jeg vinker, smiler og hopper av glede hver gang jeg kjører forbi en blid krok på sjøen. Dagen blir fullkommen. :flag:

Mang en båteier har hyllet og hedret meg gjennom tidene da jeg bestandig har ett vink og ett stoooort smil om munnen. :yesnod: Slike vil gamle Norge ha. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg har merket at det er et fåtall da som ikke hilser. Og jeg må være ærlig med dere å si at jeg alltid hilser på båter som passerer, for jeg tror det har med normal høflighet og gjøre, og at du vil glede de du passerer:) Jeg blir kjempeglad jeg for min del når noen hilser fra båten sin:) Når jeg ligger å fisker f.eks så hender det at det kommer en båt sigende og folka spør om fisken biter. Kjempehyggelig og vi slår av en båtprat og har det gøy:) Av og til har jeg termos med kaffe med meg, samt en bunke pappkrus, og kommer det noen bort til meg på sjøen, ja så tilbyr jeg den eller de kaffe. Det må gå an å være folkelig og vise at det finnes hyggelige mennesker igjen i denne verden. Ikke sant?

for jeg tror det har med normal høflighet og gjøre, og at du vil glede de du passerer:) Jeg blir kjempeglad jeg for min del når noen hilser fra båten sin:) Når jeg ligger å fisker f.eks så hender det at det kommer en båt sigende og folka spør om fisken biter. Kjempehyggelig og vi slår av en båtprat og har det gøy:) Av og til har jeg termos med kaffe med meg, samt en bunke pappkrus, og kommer det noen bort til meg på sjøen, ja så tilbyr jeg den eller de kaffe. Det må gå an å være folkelig og vise at det finnes hyggelige mennesker igjen i denne verden. Ikke sant?

Helt enig

Tiltredes. :yesnod:

:flag::flag::flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

En tur i Blindleia på en dag som i dag vil nok medføre akutt behov for en god mix av Ibux og Paracet med påfølgende besøk hos fastlegen og rekvisisjon til en fysioterapeut for den som på "liv og død" må hilse og vinke til alt og alle som man møter på sin vei!

Det er ikke snakk om at man MÅ hilse. Det har noe med høflighet til sine medmennesker. Er det så vanskelig å forstå da?

....... Da jeg passerer dem, så kikker alle imot meg og jeg kommer med et vennlig smil og hilser høflig idet jeg passerer. Men gjett hva dere? Det var ikke èn eneste som løftet hånden å hilste tilbake. Det eneste jeg så var noen sure tryner med uttrykk som: "Hvem er du som forventer at vi skal hilse og smile tilbake til deg i den lille 15 foteren din?".......

Kanskje det var en av "dine venner" fra denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55930&st=0

du forsøkte å hilse på :lol:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Er sikkert en uskrevet regel blandt de store gutta som sier at man hilser aldri ned til folk når man er på sjøen....;)

Ja slik er det !!! det er også slutt på å ta hensyn for folk.Når vi andre men mindre båtar ligg ankret opp i dregg mot land ,så kjem KRUSE KNALLKUL bredende med sin 40fot+++ men ein fart på ca 20knot og oppover ,og lager bårer som er størren enn frakteskutene , og med livet til låns står eg i fjørekanten med bårer opp til navlen for å redde båten ... Eg har bestemt meg dette skal i lokalavisa med store bilder reiser aldri på sjø uten kamera her etter :cheers:

Her på sunnmøre har ei lokal gruppe som heiter VASSENDGUTANE laga ein sang som heiter BÅTFOLK å det er akkurat desse karane dei syng om (LØP OG KJØP) jækla bra som vi seie det

Her kan dere høre sangen VASSENDGUTANE BÅTFOLK

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...