Waylon Startet 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2009 Jeg var på Gandsfjorden med den lille 15 foteren min idag. Jeg passerte 2 cabincruisere som hadde ankret opp og det var ca 4-5 personer i hver båt. Da jeg passerer dem, så kikker alle imot meg og jeg kommer med et vennlig smil og hilser høflig idet jeg passerer. Men gjett hva dere? Det var ikke èn eneste som løftet hånden å hilste tilbake. Det eneste jeg så var noen sure tryner med uttrykk som: "Hvem er du som forventer at vi skal hilse og smile tilbake til deg i den lille 15 foteren din?" Min far som var med meg i båten reagerte og sa: "Det var noen sure mennesker." Hva koster det å være litt høflig da dere? Vi har jo den samme interessen, nemlig båt og sjø. Men men, noen mennesker er vel født sure tenker jeg, så de får bare leve slik da:) Utenom disse surmukkene så hilste de andre båtene vi passerte og folk så ut til å storkose seg på sjøen i det fine været. Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post
bjorngb Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Ingenting (det er ikke deg det er noe galt med) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Det er vel havets hiriarki som slår til De små hilser på de store, men de store nedlater seg ikke til å smile og hilse til de små... Ja, ja - du får trøste deg med at når kvelden kommer sover du bedre en dem. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Nidelven 24 Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 (redigert) Ekte båtfolk hilser. Det samme gjelder om du kjører motorsykkel, er på sjøen eller på fjellet så er det normalt å hilse. Hilser de ikke, er de somregel ikke noe å bry seg om heller Redigert 4.Juli.2009 av Nidelven 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Det er litt morsomt andre veien: Når jeg kommer tuslende i min "store" Nidelv 24 og titter ned på With 10 andre småttinger - og hilser til dem før de hilser meg - så utløser det oftest smil og vinking tilbake :-) Dét er hyggelig det. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
treklogg Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 For å sitere frå Hildringstimen: "En fisker neve hilser fra sitt rorhus, og gjør din glade hjemreis dobbelt rik ved det" Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Per T Kålin Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Interesant tema. Det var jo tidligere en viktig del av det å oppholde seg på sjøen dette med å hilse til hverandre. Jeg opplevde alltid å få hilsen (med fløyta) da de gamle hurtigrutene passerte meg inn og ut Trondheimsfjorden, men da de nye kom så ble det brått slutt, og hurtigbåtmannskapet hilser aldri. De kikker bare dumt på deg å sier egentlig: flytt deg for her kommer jeg. Fra lufta derimot har jeg opplevd SeaKing, F16, 2X Hercules, en rekke småfly, og til slutt PERLEN: Et Braatenfly på innflyging til Værnes tar en omvei bort til meg og til bake til innflygingsbanen akkurat tidsnok til å sette hjulene på enden av stripa. Gikk for fulle seil og var godt synlig. Per Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Jeg har blitt positivt overrasket frem til nå i sommer..... 100% oppslutting på hilsing fra bavarianere Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
CB. Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Hilse og vinke det hadde jeg trodd vi nordmenn hadde fått inn med morsmelken på sjøen. Jeg vinker, smiler og hopper av glede hver gang jeg kjører forbi en blid krok på sjøen. Dagen blir fullkommen. Mang en båteier har hyllet og hedret meg gjennom tidene da jeg bestandig har ett vink og ett stoooort smil om munnen. Slike vil gamle Norge ha. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Waylon Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Jeg har merket at det er et fåtall da som ikke hilser. Og jeg må være ærlig med dere å si at jeg alltid hilser på båter som passerer, for jeg tror det har med normal høflighet og gjøre, og at du vil glede de du passerer:) Jeg blir kjempeglad jeg for min del når noen hilser fra båten sin:) Når jeg ligger å fisker f.eks så hender det at det kommer en båt sigende og folka spør om fisken biter. Kjempehyggelig og vi slår av en båtprat og har det gøy:) Av og til har jeg termos med kaffe med meg, samt en bunke pappkrus, og kommer det noen bort til meg på sjøen, ja så tilbyr jeg den eller de kaffe. Det må gå an å være folkelig og vise at det finnes hyggelige mennesker igjen i denne verden. Ikke sant? Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post
Mckongen Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Er sikkert en uskrevet regel blandt de store gutta som sier at man hilser aldri ned til folk når man er på sjøen....;) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Skjønner ikke problemet...... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 En tur i Blindleia på en dag som i dag vil nok medføre akutt behov for en god mix av Ibux og Paracet med påfølgende besøk hos fastlegen og rekvisisjon til en fysioterapeut for den som på "liv og død" må hilse og vinke til alt og alle som man møter på sin vei! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 (redigert) for jeg tror det har med normal høflighet og gjøre, og at du vil glede de du passerer:) Jeg blir kjempeglad jeg for min del når noen hilser fra båten sin:) Når jeg ligger å fisker f.eks så hender det at det kommer en båt sigende og folka spør om fisken biter. Kjempehyggelig og vi slår av en båtprat og har det gøy:) Av og til har jeg termos med kaffe med meg, samt en bunke pappkrus, og kommer det noen bort til meg på sjøen, ja så tilbyr jeg den eller de kaffe. Det må gå an å være folkelig og vise at det finnes hyggelige mennesker igjen i denne verden. Ikke sant? Helt enig Tiltredes. Redigert 4.Juli.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
blacki Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Prisen for hilsing: min. lettkledde damer på dekk, helst toppløs. Dette medfører ivrig vinking og hilsing fra min side... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Prisen for hilsing: min. lettkledde damer på dekk, helst toppløs. Naturligvis Når de lettkledde fruentimmer soler seg kan det danne seg ett høytrykk nedenfor tvers, hilse da er en naturlig konsekvens Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Waylon Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 En tur i Blindleia på en dag som i dag vil nok medføre akutt behov for en god mix av Ibux og Paracet med påfølgende besøk hos fastlegen og rekvisisjon til en fysioterapeut for den som på "liv og død" må hilse og vinke til alt og alle som man møter på sin vei! Det er ikke snakk om at man MÅ hilse. Det har noe med høflighet til sine medmennesker. Er det så vanskelig å forstå da? Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 (redigert) ....... Da jeg passerer dem, så kikker alle imot meg og jeg kommer med et vennlig smil og hilser høflig idet jeg passerer. Men gjett hva dere? Det var ikke èn eneste som løftet hånden å hilste tilbake. Det eneste jeg så var noen sure tryner med uttrykk som: "Hvem er du som forventer at vi skal hilse og smile tilbake til deg i den lille 15 foteren din?"....... Kanskje det var en av "dine venner" fra denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55930&st=0 du forsøkte å hilse på Redigert 4.Juli.2009 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Waylon Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Kanskje det var en av "dine venner" fra denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55930&st=0 du forsøkte å hilse på Heheheh Ja du skal se det....... Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post
Cruys Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Hilsning er en del av båtgleden! Den blir bare større når man får dele den med andre. Et vink til en møtende båt, og man får et vink tilbake! Det er fint det Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
blacki Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Husker når jeg fikk min første båt. Anta faktisk nada om hvorfor folk på sjøen hilset på meg.... Etter en tid så ble jeg fortalt at det er en skikk... (husker jeg satt å lurte fælt på hvem dem var, om det var kjente som jeg ikke husket etc... ;) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 I gamle dager hilste jeg alltid på blondiner på sjøen, sa gjerne " takk for sist" hvordan står det til. Jeg sluttet med det da jeg ble over 40, ektemennene ble så sinte Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Steinsvigen Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 (redigert) Er sikkert en uskrevet regel blandt de store gutta som sier at man hilser aldri ned til folk når man er på sjøen....;) Ja slik er det !!! det er også slutt på å ta hensyn for folk.Når vi andre men mindre båtar ligg ankret opp i dregg mot land ,så kjem KRUSE KNALLKUL bredende med sin 40fot+++ men ein fart på ca 20knot og oppover ,og lager bårer som er størren enn frakteskutene , og med livet til låns står eg i fjørekanten med bårer opp til navlen for å redde båten ... Eg har bestemt meg dette skal i lokalavisa med store bilder reiser aldri på sjø uten kamera her etter Her på sunnmøre har ei lokal gruppe som heiter VASSENDGUTANE laga ein sang som heiter BÅTFOLK å det er akkurat desse karane dei syng om (LØP OG KJØP) jækla bra som vi seie det Her kan dere høre sangen VASSENDGUTANE BÅTFOLK Redigert 4.Juli.2009 av Steinsvigen (see edit history) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
blacki Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Her på sunnmøre har ei lokal gruppe som heiter VASSENDGUTANE laga ein sang som heiter BÅTFOLK å det er akkurat desse karane dei syng om (LØP OG KJØP) jækla bra som vi seie det Her kan dere høre sangen Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Smil og hils, samt hører med til det å ferdes på sjøen... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.