Jump to content

Er båten et trygt sted i tordenvær?


Figaro

Recommended Posts

Leste akkurat at metrolog Arild Menzoni hevder at "bilen er det tryggeste sted å være i tordenvær" Det visste jeg forsåvidt fra før, pga. karosseriet av metall og gummihjulene------men kan det samme sies om en plastbåt? Hvordan blir et evt. lynnedslag ledet gjennom skroget og til "jord" (vannet)? Er det noen grunn til engstelse, og er det noen som har gjort seg noen tanker om dette? :rolleyes:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke et trygt sted nei.

 

I en bil vil du sitte trygt fordi karosseriet er jordet fra bakken, og du sitter inni et isolert "bur" Kanskje dumt å holde i noe metall inni bilen ?

 

Men i båt er man utsatt. Og lyn ledes ofte mot høyeste punktet, noe man da er hvis man er på sjøen. Er det torden i nærheten stikker jeg inn på land, og legger ned antennene på båten samt kobler bort radioutstyret.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert på lyn, men jeg tror det er som følger:

Lynet slår gjerne ned i høye ting som åskammer, antenner og bygninger da avstanden blir kortere for lynet, og dermed mindre motstand.

Det er jo en kjent sak at man ikke skal søke dekning under trær..

Er man på havet i båt så er man det absolutt høyeste punktet og derfor mere utsatt for lyn.

 

Å være i båt i tordenvær er nok det stedet jeg ville føle meg minst trygg...

Link to post
Share on other sites

Båten er nok ikke et spesielt trygt sted i tordenvær, vil nok heller påstå at båten er et dårlig sted å være i tordenvær. Man er tross alt det høyeste punktet når man er på fjorden, noe som ihvertfall barnelærdommen tilsier at er dumt...

 

Litt OT:

Når det kommer til bilen har gummien i jula nada og si, blir like trygt om du setter den rett på felgen. Det er det at bilen blir et "Faraday bur" som gjør den trygg. Kort fortalt så går strømmen på utsiden av metallet i bilen og man sitter trygt inni...

Link to post
Share on other sites

Litt OT dette også, men om lyn. 2 episoder jeg husker godt.

 

Som liten pjokk i Alubåt var jeg (har den Alufishen fremdeles) på fisketur. Vi var på ferie like ved Helgeroa og jeg fisket i nærheten av Langesund. Så kom det tordenvær, ikke regn, kun lyn og brak. Men det var langt unna da. Så fikk jeg øye på ikke mindre en 6 sånne skikkelige sikk-sakk lyn, 6 stykker, ved siden av hverandre, samtidig.

 

Da var det en liten dude på 11 år som røsket liv i Tohatsuen og feis mot land så fort det gikk. Det var ikke noe kult nei.

 

 

En annen gang sto jeg på verandaen i blokka jeg bodde, i Oslo. Dette var i 1986, husker det pga bilen til fatter, helt kliss ny Opel Rekord. Det tordnet og blinket skikkelig men i blokka var jeg trygg. Lynavleder og 12 etg.

 

Jada. Sto der og titta, så hørte jeg den sjuke lyden, akkurat som en elektrisk rakett som kom og klinte i bakken, mellom den nye bilen til fatter og naboens bil, rett foran nesa på med 3etg opp. Gnistregnet spruta utover og alarmen på bilen til faderen gikk bananas. Husker det var fler som så dette da.

 

Den alarmen blei aldri normal igjen, husker han kjørte fra Oslo til Sandvika en gang, så løste den ut og bilen stoppa. Slik holdt den på i flere år.

 

 

Men har respekt for lyn. Det er flott å se på, men føler ikke det helt store behovet for å være så himla nære liksom :rolleyes:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

...Når håret reiser seg på hodet i tordenvær, måtte jeg så fort som mulig kaste meg ned på lavest mulig punkt i båten, .....

:yesnod: :yesnod:

Hadde 32 meters frittstående antennekonstruksjon i hagen for noen år siden. Med et kraftig tordenvær underveis, satte vi ungene i HiAcen for dra i bursdagsselskap; Rett før vi skulle sette oss i bilen kjente vi at håret reiste seg på hodet (Ikke av angst, det var på ettermniddagen i juni) :giggle:

Fikk en innskytelse og ropte til maddammen at vi skulle skyndte oss inn i bien; Straks etter at vi var på plass, kom et "piskesnertlignende brak" samtidig med et kraftig lysblink (sånn fotobox-lignende av farge) Da jeg øyeblikket etterpå sprang inn for å sjekke huset, stanket det ozon! :puke:

Bilen er det sikreste stedet hvis du er ute i tordenvær!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lynet slår opp! Jeg fikk et "tips" en gang om faren for å bli tatt av lynet i båt: Når håret reiser seg på hodet i tordenvær, måtte jeg så fort som mulig kaste meg ned på lavest mulig punkt i båten, helst lavere enn motoren. Kanskje lurt?

shiiit... Da har jeg ett problem.. har jo ikke hår på skallen. :cool:

Link to post
Share on other sites

At man er trygg i bil er, som nevnt over, fordi man sitter i et metallbur og at lynet derfor vil bli ledet rundt karoseriet.

At man oppnår beskytter fordi bilen står på gummihjul er en myte og har ingen betydning...

 

--------Så det er altså" metallburet" som gjør det sikkert. Er det da slik at en stålbåt er sikrere enn en plastbåt? Da er jeg isåfall sikrere i min hollandske stålbåt enn i min plastbil (Think) :eek::lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Seilbåter laget av aluminium ( bl.a. Ovni, Alubat) skal være et trygt sted. Der blir det også et Faradays bur som man sitter trygt inni.

 

I utgangspunktet ville jeg trodd en plastbåt burde være ganske trygg for lynnedslag. Men med ledende materialer med kort vei til jording (sjøen) som kabler fra antenner og lanterner, spant og aluminiumsmast, samt dagens moderne båter med masse utstyr som i tillegg kanskje også har jordplate vil nok situasjonen være annerledes.

 

Mitt råd er derfor, putt i ørepropper, sett deg lengst unna ledende kabler o.l. og sats på at statistikken går din vei. :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

...det er uhyre sjelden en hører om at lynet slår ned i en båt, så det kan vel ikke være SÅ farlig når en tenker på hvor mange båter som finnes langs Norges kyst ?? Er det noen av leserne her som har opplevd det ? Men må nok innrømme at jeg selv holder meg langs land de få gangene jeg har vært ute med båten i tordenvær :smiley:

Link to post
Share on other sites

:crazy: Det er faktisk ikke så skjelden at lynet slår ned i seilbåter, les om jentene på Las Primas som fikk båten ødelagt av lynnedslag i Caledonienkanalen tidligere denne uken. Artikklene står både på Seilas.no og på Seilmagasinet.no. Flere hull i båten og alt av elektronisk utstyr slått ut.

Jeg har hørt om folk som henger ut startkabler koblet til vantene og ned i vannet, men om det hjelper det vet jeg ikke. Er du ute i tordenvær så er reglen å ikke holde i noe av metall og helst ha på gummistøvler, men om det er sikkert, det skal jeg ikke påstå.

Link to post
Share on other sites

I boka "Strøm om bord" vert bruk av startkablar frå vant til sjø som jording rekna som galematias. Grunnen er at ein då trekk lynet om bord, med dei konsekvensar det vil få i ein båt utan skikkeleg lynavleiar.

 

Elles vert det i stor grad konkludert med at lynet svært sjeldan slår ned i seglbåtar (utan lynavleiar), då det vert ein omveg for lynet å slå ned i ein båt der mast og vant ikkje er i direkte kontakt med sjøen.

 

Seinast for eit par veker sidan opplevde eg eit forrykande toreveir like over småbåthamna der eg bur. Fleire lyn slo ned like ved båtane, så nære som eg aldri har sett eit lyn før, men ikkje eit einaste slo ned i dei vel tretti båtane som låg ved flytebrygga. Om høge aluminiumsmaster hadde vore attraktivt for lynet, ville det nok slått ned ganske mange gongar der...

Link to post
Share on other sites

Hos oss har vi gjennomgående mast som er gjennom en stålramme i bunnen av båten i (mer eller mindre god) elektrisk kontakt med kjølen. Dette alene bør vel være ganske bra, eller?

 

I tillegg har jeg enkelt mulighet til å kople røstjernene til kjølboltene. Er dette lurt? Ikke at jeg tenker så mye om dette, men når jeg først ser muligheten og det er lett å gjøre, så kunne jeg jo tenke meg å gjøre det.

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

For mange år siden , på vei inn til Smøgen, på kvelden/ natten, vi i ei snekke, litt usikker på posisjon/ kart, så vi fant en seilbåt (som gikk for motor) å legge oss baketter, et uhorvelig dritvær, omtrent som å sitte inni en vaskemaskin. Så begynte det å lyne og tordne. Lynet slo ned i masta på seilbåten rett foran, kan si jeg mistet noe av nattsynet der, var bare å stoppe opp, ligge å drive til jeg begynte å se noe igjen. På seilbåten var det et svare leven, men etterhvert da jeg begynte å se/ høre; ingen personskader, dieselmotoren gikk fremdeles, men jeg forstod det slik at det var ikke ei pære ombord som virket, heller ikke på displayet til motoren... Motoralarmen ulte og gikk, selv om motoren surret og gikk... Snakket litt med de dagen derpå, og mener å huske at startmotor og dynamo så også ut til å ha overlevd, men altså lyspærer og den motoralarmen.. Skipperen hadde bestemt seg for å få tak i kjetting, eller kobberwire til å henge på vantet i uvær. Han var skremt med tanken på at det så ut til at det hadde gått fra bunnen av masta bort til kjølboltene, så han hadde tenkt å kortslutte der også. Litt flaks. Synes det virker som fornuftige tiltak.

 

Har ellers hatt den fornøyelse å bli overrasket langt utpå av tordenvær og regn, var ikke mye høy i hatten, 2 hesteren gikk på flat pedal inn mot land for å si det slik, kroppen er vel 70 % vann, med et lite innslett av salter, ikke så veldig lurt å være det høyeste punktet på et stort flatt område...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...