Jump to content

"Depositum" ved kjøp av bruktbåt?


Maskinmeisteren

Recommended Posts

Jeg står litt på trappene til å kjøpe båt igjen, og i den forbindelse har jeg kommet ut for et tilfelle jeg har lyst til å ta opp her på baatplassen.

Har endelig funnet noe jeg mener er et fornuftig kjøp, og til bortimot riktig pris. Selger befinner seg for tiden på ferie i utlandet, og jeg skal snart på jobb igjen slik at det da blir ca 4 uker til jeg får sett båten.

Har gitt vedkommende bud via mail (1,2 mill) med forbehold om at båten er som beskrevet i annonse og via et par mailer vi har utvekslet.

Nå er det slik at han har enda en som er interessert i båten, og selger ber meg derfor om å sette inn 50.000,- på en konto som han disponerer (regner jeg med, siden ikke noe er nevnt i den forbindelse... kun et norsk kontonummer). Dette er penger jeg da, fortsatt ifølge selger, vil miste hvis jeg "ombestemmer meg" mht. om jeg vil ha båten eller ikke.

 

Jeg synes for det første dette virker både skummelt og useriøst, og jeg kommer nok ikke til å sette inn en eneste krone på denne kontoen. Det skrives jo ingen kontrakt i denne forbindelse, og i verste fall kan jeg vel like godt i teorien lempe 50.000,- i ovnen og fyre på. Sikkerheten for at disse pengene virkelig står trygt og godt og at jeg får glede av dem ved kjøp av båt er jo ikke akkurat 100% slik jeg ser det. OK hvis det hadde vært en sperret konto i mitt navn der vi måtte være to om å ta ut pengene, og at alt var kontraktfestet på forhånd. Dette opplegget virker rimelig useriøst etter mitt syn, men jeg lurer på om dette er blitt vanlige måter å gjøre det på for selgere av båt som får tilbud via mail, for å forsikre seg om at ikke salget går fløyten den dagen kjøperen dukker opp for å se på båten?

 

Fortsatt god sommer til alle her på baatplassen!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

I disse svindlertider......... jeg hadde ikke satt inn 50konger. Og som du selv sier:

jeg kommer nok ikke til å sette inn en eneste krone på denne kontoen. Det skrives jo ingen kontrakt i denne forbindelse, og i verste fall kan jeg vel like godt i teorien lempe 50.000,- i ovnen og fyre på.

La det gå 4 uker da og tenk på deg selv og dine penger istedet!

 

Lykke til

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Selvsagt setter du ikke inn 50.000 kr på en konto til en person du ikke engang kjenner.....

 

Trikset med at han har en annen som også er intresert er vel et av de eldste triksene i slike saker. Dette virker både useriøst og lite tilittsvekkende.

En fyr som prøver å lure deg på denne måte er lite troverdig. Ville aldri gjort en handel med en slik person. Selv om ikke 50.000 er mye i forhold til det endelige beløpet - er det vel ingen av oss som "gambler" med 50.000 på den måten.

 

Å si at disse pengen vil han beholde hvis du bestemmre deg for å ikke ta båten er jo direkte kriminelt...!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt.

Å si at disse pengen vil han beholde hvis du bestemmre deg for å ikke ta båten er jo direkte kriminelt...!!!!!!!

Jepp, det er vel det jeg også tenker når det gjelder dette tilfellet. Det er jo faktisk slik at man ikke engang kan være sikker på at det er noen båt å hente i det hele tatt, for å sette det alldeles på spissen, så da er det jo i tilfelle ran på høylys dag.

Nei, det blir å vente til jeg får sett på skuta... hvis ikke den andre interessenten drar avgårde med den først da. Men da får det heller være, og jeg får se meg om etter et annet egnet bosted.

Tar veldig gjerne imot flere synspunkt på dette, for å høre om det dukker opp ting som tyder på at dette kanskje er noe som er mer vanlig enn jeg var klar over.

Link to post
Share on other sites

Det kan selvfølgelig være irriterende å gå glipp av akkurat den båten du som du veldig gjærne ville ha. Men det kommer flere båter og flere muligheter.

Men forsvinner 50.000 ut av kontoen og ut i løse lufta - da kan du være sikker på at du aldri vil ha noen mulighet til se dem igjen...

 

Ellers tror jeg nok ikke det vil komme noen kommentarer om at denn praksisen som her er skissert er "vanlig."

Skulle bare mangle...

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting å vurdere engang,bare noe tull å gjøre som selger sier i dette tilfellet!!!

Jepp, det er akkurat det jeg tenker om det selv også. Ble bare såpass paff når dette kom opp at jeg ville dele det her for å høre reaksjonene.

Link to post
Share on other sites

Stiller meg bak alt det som tidligere er sagt. IKKE overfør en krone i "dep". Dette er røveri.

 

Kommer du i andre rekke ved kjøp av denne båten så kommer det nok flere. Og for 50 store kan du heller kjøpe deg en mindre båt i tillegg :wink:

Hjemme bra, på sjøen best!

Link to post
Share on other sites

Hadde selger vært seriøs, hadde han sagt til den "andre" interesserte at han hadde en potensiell kjøper, og at han måtte vente på avklaring med potensiell kjøper nr 1... Eller tilbudt deg en løsning type sperret konto...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Om selger er et snev seriøs (noe som kanskje virker lite trolig) kan dere kanskje bli enige om å kontakte en advokat, revisor eller regnskapsfører?

Denne vil i så fall kunne hjelpe deg med en form for depositumsordning som er mer nøytral og riktig for begge parter.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hvis annonsen ligger på finn.no bør du kanskje tipse dem om at de har en mulig svindel på gang. I beste fall er dette en særdeles grå måte å drive salg på som jeg ikke tror finn.no vil være bekjent av.

 

Løp fra denne handelen.. løp..

 

 

Lykke til videre med båtkjøp :smiley:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Banken kan også bistå med slike depositumsordninger.

De ordner det slik at selger får penger når objektet er registrert i kjøpers navn.

 

Hvis jeg skulle gått innpå noe slikt ville jeg ihvertfall forlangt denne løsningen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Svindel blir vel et litt prematurt og sterkt ord for dette.

Hvis jeg som selger får mail om en som vil kjøpe varen usett for en sum, forutsatt at den er som beskrevet, legger jeg til grunn at han virkelig gjør det, at det er inngått en handel, at det ikke er snakk om å ombestemme seg. Heller ikke hvis kjøper ved senere besiktigelse blir litt skuffet over at jeg og han hadde litt forskjellig oppfatning av skjønnsmessige vurderinger av båten. Hvis ikke får både selger og kjøper vente til begge har anledning til besiktigelse, ikke inngå noen handel på forhånd, og ta sjansen på at båten fortsatt er til salgs/kjøper fortsatt interessert. Hvis selger skal vente på kjøper, og lure på om kjøperen virkelig har inngått en bindende avtale eller om han regner med at han kan trekke seg hvis båten ikke er som han trodde, kan ha klart be om et forskudd. Hvis selger i tillegg krever å kunne beholde hele forskuddet uansett handel eller ikke er det en risikabel avtale for kjøper, som han ikke bør inngå, men ikke noe svindel.

 

Jeg ville jo aldri tatt risikoen ved å betale inn på denne måte som anmodet av selgeren, men han kan være en helt ok kar som vil være sikker på at kjøper virkelig kjøper, han kan tenke han har en fin båt som uansett blir solgt til den prisen slik at han kan tillate seg å være litt kravstor.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville jo aldri tatt risikoen ved å betale inn på denne måte som anmodet av selgeren, men han kan være en helt ok kar som vil være sikker på at kjøper virkelig kjøper, han kan tenke han har en fin båt som uansett blir solgt til den prisen slik at han kan tillate seg å være litt kravstor.

Enig i at det kan være en ok kar som ikke ønsker useriøse kjøpere, MEN med alle de risiki du evt. ville tatt her så skal du virkelig ha råd til å tape 50 store uten at det betyr noe.

 

Ta kontakt med selger igjen om du virkelig vil ha denne båten, forklar problemstillingen for selger så vil han nok forstå om han er seriøs.

 

PS dette virker som et klassisk svindlertriks, uten at jeg sier at det er slik i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt å solgt ein skog med båter, høyeste depositum har vert 1000kr, dette for å dekke ny annonse på finn.no og noe kjøring som selger ikkje ville gjøre gratis da prisen på båten var presset max ned allerede, all annen form for depositun er etter min oppfatning svindelforsøk. Begge parter må besiktige båten likt før handelen avsluttes, alt annet er å rekne som ein intensjons avtale i mine øyne.

Husk at det er du som kjøper som har ALL makt!!!! Å ikkje omvendt, som mange selgere trur, disse "selgerne" styrer ivertfall eg unna.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om potensielle kjøpere har ALL MAKT. Men kanskje jeg misforstår måten du bruker ordet på ?

 

Hvis jeg skulle solgt en av båtene mine (selv om de ligger i en mye lavere prisklasse enn hva det her dreier seg om) så hadde jeg ihvertfall ikke giddi å solgt til en som trodde han hadde all makt, og bevisst brukte dette som en pressmiddel for å få en lavere pris, eller å kanskje oppføre seg litt ufint, fordi han hadde all makt som du skriver.

 

Et kjøp eller salg burde gå på gjensidig tillit og respekt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Støtter alle her; ikke la deg lure!

 

Det er kjøpers marked, det bobler med bruktbåter og gode tilbud.

 

Ta deg tid, ha litt større bredde i nedslagsfeltet over aktuelle båter og finn en seriøs selger!

 

God jakt...;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

For båten jeg kjøpte, langt ifra den summen du er oppe i, så ville selger ha penger for å sikre seg at det ble handel.

Når jeg såg på båten og vi hadde inngått en avtale så ville selger ha en liten del av kjøpssummen for å sikre seg at det ble salg. Jeg vegret med det og ikke går jeg rundt med kontanter heller så jeg var ikke villig til å betale noe.

 

Selger gikk med på det, men dagen etter ringte selger igjen og ville ha mer penger overført inn på konto siden han hadde andre interesserte som var villig til å betale mer enn det jeg gav for båten. Jeg kan i utgangspunktet skjønne hvorfor, men jeg sa at uten noe form for skriftlig avtale så ville jeg ikke gjøre det.

 

Det ble handel og jeg ble ihvertfall veldig fornøyd, håper selger også ble det.

 

Men å betale og overføre penger til en konto, annet enn depositumkonto satt opp av banken, er noe jeg aldri ville gjort.

 

John-Ove

Redigert av John-Ove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En gang jeg solgte en bruktbil insisterte kjøperen på å sette inn 225.000,- på min konto før han (og en høygravid samboer) tok flyet fra Bardufoss til Kristiansand for å hente bilen.

 

Det var for utrygt å ha med seg så mange penger i kontanter mente kjøper.

 

Nordlendinger er vant til at man kan stole på folk.

 

Til alt hell, så møtte jeg opp på flyplassen og ga han bilen. :lol:

 

 

 

Jeg, hadde aldri betalt 50.000,- i håndpenger for noenting som helst!!!

Cash is king, betaling etter besiktigelse og samtidig med overdragelse.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Synes også dette virker noe i overkant å forlange i depositum, men til å kalle det forsvindel har ikke jeg dekning for, men ser jo at mange andre sitter på slik informasjon... Kune jo vært kjekt om de la frem noe dokumentasjoin på at selger av denne båten er svindler...

 

Er enig med akamarin at rundt 5k burde være et rimelig beløp.... å beskytte seg for useriøse båtkjøpere.. som finner et bedre objekt senere i uken eller neste for den saks skyld...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Normalt er det kjøper som foreslår å betale håndpenger for å få selgeren til å avstå fra andre bud i en avtalt periode. Normalt låser håndpengene prisen på båten slik at denne ikke selges til høystbydende men til deg for avtalt pris.

 

Håndpenger skal i følge tradisjonen ikke mottas eller beholdes av selger hvis det som selges går under hammeren til høystbydende.

 

I dette tilfelle er det ting som tyder på at et endelig salg / kjøp må utsettes på grunn av at kjøper er hindret fra å møte opp, og jeg ville derfor ikke stemplet selgeren for å være kjeltring fordi han foreslå håndpenger.

 

Sett dere inn i samme situasjon selv. Du har en ny båt på hånd som du ønsker å kjøpe men er avhengig av å selge den gamle båten først.

Jeg tror svært få av oss hadde stoppet markedsføringen og avvist andre kjøpere i en måned uten en garanti for at båten med stor sannsynlighet ville bli solgt.

 

Størrelsen på beløpet må stå i forhold til den risikoen selger utsetter seg for og kan diskuteres. Stoler man ikke på selger er det jo greit, for da avstår man fra å betale håndpenger og ser om båten fremdeles er til salgs når man har tid til å kjøpe den.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som er uenige i at det kan og bør være greit å betale håndpenger eller depositum.

Spørsmålet er hvordan dette skal gjøres.

 

Å sette inn 50.000 kroner på kontoen til en ukjent person er og blir galskap. Han som får disse pengen inn på sin konto er den eneste som har råderett over disse pengene.

Dette er en særdeles tendensiøs måte å gå fram på.

 

Det finnes andre måte å ordne dette på. Bilatterlale avtaler som stille begge parter i samme possisjon.

 

At en mann som skal selge en båt til over en million kroner ikke vet, eller later som om han ikke vet dette, bør vekke mistanke hos et hvert tenkende menneske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...