eXpence Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 Jaaa... når du sier det så tror jeg faktisk jeg husker laaangt baki der at jeg har lest akkurat det på et amerikansk forum... Takker for å frisket opp hukommelsen <{POST_SNAPBACK}> Det er riktig at motoren din skal bruke en god del mer olje de første timene. Dette er en del av innkjøringsprosedyren. (Og så kan ikke akkurat den innbyggede oljetanken på 10 liter heller da, slik den var før...) Husk også at det er mulig å halvere oljeforbruket på E-Tech motorene ved å bytte til den beste av de to mulige oljetypene. Da må også motorstyringen remappes til den ny oljen (noe som tar ca. 2 minutt.) /U Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2005 Takker for gode svar! Ja det er mulig å halvere oljeforbruket ved å skifte oljetype, men da får en altså en olje som ikke er egnet til mye rolig kjøring..... tj Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Fikk startet opp E-Techen i går og sjøsatte (endelig) rett etterpå! Forhandleren (Fische Fritid) brukte en liten PAD (minidatamaskin) til å innstille motoren. Den startet som et skudd, og har en lydfrekvens som er en fryd! Meget stillegående! Skal sjekke bensinforbruk +++ og komme tilbake med resultat etterhvert. Tok en telefon til en forhandler (på annen kant av landet) og fikk bekreftet en mistanke: Min motor er på 75 Hk og identisk med samme på 90 Hk; Eneste som skal til for å øke min til 90 Hk, er en programmeringssak. Forhandleren sa at dette var mulig å fikse, men at jeg måtte betale ekstra Hk-avgift (selvfølgelig) og at det var ei "fryktelig papirmølle" for å få dette gjennomført... Bare så DET er sagt. For egen del er 75 Hk mere enn nok for min båt. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arvid_A Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Fikk startet opp E-Techen i går og sjøsatte (endelig) rett etterpå! Gratulerer med stabelavløpningen og vellykket førstetest av nymotoren! Blir spennende å høre om videre erfaringer! Sitér dette innlegget Link to post
kermit Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 For de som husker frå ein annan tråd, så var eg i villrede om kva slags motor eg skulle satse på ang. totaktere. No går eg og venter i spenning på telefon frå butikken der eg har bestilt ein 90 hk e-tec . Motoren er kommet, men det mangla litt for montering... Trudde eg kunne bruke min toppmonterte kontrollboks, men det kunne eg ikkje så då måtte det bestillast ein ny. Den sidemonterte kontrollboksen som følger med motoren kan ikkje brukast i min båt Er veldig spent på støynivået på nyemotoren i forhold til den gamle eg hadde tidlegare som var ein 90 hk yamaha frå -91. Kermit Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 (redigert) Dette blir litt synsing Var underveis 2 timer men E-Tech-en i går kveld, og tankmåleren hadde ikke rikket seg!! Med den gamle 55 Hk Suzukien ville nåla ha nærmet seg halv tank!! (Som sagt: Synsing, men dog.) Men: Oppstart av dette "dyret" KREVER at du har godt med strøm på batteriet!! Ble anbefalt Optimabatteri (er montert!). Som nevnt i en annen tråd her: Startet motoren noen ganger (både forbruks- og startbatteri sammenkoblet) og drev med testing av nytt ekkolodd (kommenterer i en annen tråd), radar (gammel strømsluker) justering av autopilot (ny) og Telchart-leking (box-PC), resulterte i at E-techen nektet å starte Hellet var at jeg har 15 Hk 4T Honda (el-start) som dorgemotor, denne klarte jeg å starte med snora og fikk kjørt den i 10 minutter på fullt (lader 6-7 ampére). Dette var nok til at E-Tech-en startet (meget startvillig). Forøvrig lader denne motoren MYE mere enn Hondaen. Satte på en 3-amp. lader og regner ikke med startproblemer i dag. Men kommer til å være mere varsom med å tappe startbatteriet ja! Men ET problem har jeg: Forhandler oppgav at max turtall på denne var 6000 omdr./min. JEG får ikke mere enn max 4500 Etter mine beregninger skulle farten øke til 25 Knop, og DET stemmer (får 25,6) MEN Propell-experter: Har dere råd kommentarer til dette? Min tanke er at motoren går tungt ettersom jeg oppnår hastigheten på lavere turtall... Hva med slittasje / forbruk? Vil DET bedres med en letere propell?? (Er Ikke ute etter høyere fart!) Ja, og så en ting til: Det går tregt å komme opp i plan! Redigert 20.Juli.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anders Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Du har 1000 omdreininger for lite. Jeg er ikke propellekspert men mye kan tyde på at du kjører med for høy stigning, siden båten er treg i plan og har for lavt turtall. Jeg ville prøvd med en propell som du får ca 5500 omdreininger med på maks. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Fische mener det samme som deg. Motoren ble levert med "standardpropell" på 17 tommer. Anbefaler å prøve en på 15 tommer... Kommentar? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arvid_A Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Jeg er heller ingen propellekspert, men hva med å bruke samme størrelse som nå på propellen, men få tak i en med mindre stigning? Innbiller meg at du kanskje får bedre "skyv" over planingsterskelen, særlig med tunglasta båt, med den store propellen(?) Kanskje noe å diskutere med leverandøren? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 (redigert) Er det ikke stigningen Marwin mener da? Fra 17 tommer til 15 tommer stigning? Rett meg hvis jeg er helt på jordet nå. Redigert 20.Juli.2005 av Anders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Er det ikke stigningen Marwin mener da? Fra 17 tommer til 15 tommer stigning? Rett meg hvis jeg er helt på jordet nå. <{POST_SNAPBACK}> Etter å ha fått hodet i gang, er jeg nok tilbøyelig til å være enig med deg, Anders - en propell med 17" diameter blir nok i største laget, selv for en E-tech Det er nok stigningen det snakkes om her. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 (redigert) Det er korrekt. Og diameteren går ned fra 14 til 13,75 tommer... Skal prøve den nye i dag... Forøvrig øket jeg forbruksbanken fra 60 Ah til 210 Ah i går... Ska´kke ha mere tull med startevansker nei! Redigert 22.Juli.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anders Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 Ok. Du får komme med tilbakemelding om det fungerte med den nye propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 Hastigheten gikk ned til 21,5 knop, mens turtallet IKKE økte Detta krever hjernecellevridning!!! (Siste jeg gjorde før jeg tok en rask tur til barnebarn i Risør. Skal skjekke mere i morgen. DA skal jeg TA AV "skruen" for å sjekke at motoren VIRKELIG når 5500 - 6000 omdr.!!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 30.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 ..... (Er Ikke ute etter høyere fart!) Ja, og så en ting til: Det går tregt å komme opp i plan! <{POST_SNAPBACK}> Tok med to lette personer i båten i går kveld, men å komme opp i plan var litt av et C-moment!! (FULL flaps og max inn-tilt på motor, PLUSS "startbane" á la Gardemoen) Steike ta!!! (Uten flaps +++ stod baugen til himmels og jeg laget DENNN hekkbølgen) Med stor propell. Men den KOM opp i plan (22 Kn). Skal prøve mere i dag. Ja, og så ryker den mye på dorgefart Skal skjekke oljebeholderen også. (Har kjørt i gjennom ca. 40 liter bensin nå...) Først trodde jeg at bensinslangen var for tynn, men forhandler-experten trodde det var skrogets utforming OG båtvekt som kunne være årsaken (og så reiste han på 2 ukers ferie). Hmmm... Vektøkingen siden i fjor med 55 Suzuki, er 15 Hk 4T dorgemotor på hekken og 2 batterier i baugen. Noen som har hint? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Avsluttet2 Svart 30.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 Har e-tech 90hk. Oljeforbruk: på 40 timer har jeg brukt en kanne. Kannen er vel på 1 gallon. Bensinforbruk: Bruker litt i underkant av 40 liter på turen fra Bildøy til Sæbøvik (Kvinnherad), turen tar ca 1 time og 45 min. Kjører med ca 4500 omdreininger som gir en fart på 47-48 km/t. Akselerasjon: Båten kommer kjapt opp i plan - synes den er rask. Andre erfaringer: Bråker litt, får litt eksos i båten ved kjøring i sakte fart, starter kjapt, skaller litt maling fra propellen. Har ingen erfaring med båt fra tidligere, men har begynt å lure på om jeg heller skulle kjøpt en 4-takter..... Synes både bensin, oljeforbruket og lydnivået er noe høyt, men har ikke noe å sammenligne med. tj Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 30.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 Etter de siste par innleggene her ser det ut til at svaret på emnet er nei ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 DA skal jeg TA AV "skruen" for å sjekke at motoren VIRKELIG når 5500 - 6000 omdr.!!) <{POST_SNAPBACK}> Merkelig sak, dette!Har du prøvd å ruse opp motoren uten propell, for å sjekke om det kan være en feilprogrammert turtallssperre som ligger og saboterer toppfarta di? Det virker jo underlig at nymotoren på 75Hk ikke skal være sprekere, når du sammenligner med hva den gamle på 55Hk klarte. Inntil det motsatte er bevist, er jeg derfor tilbøyelig til å tro at dette har med elektronikk og tuning å gjøre, og syns derfor at leverandøren burde komme adskillig sterkere og mer aktivt på banen! Hvis ikke er det kanskje grunn til å spørre seg om motoren er så avansert at forhandlere og verkstedfolk ikke helt holder tritt med den foreløpig? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 Hvor manger timer har du på motoren? Dersom det bare er noen få , så kan det godt være at computeren fortsatt er i "innkjøringsmodus" (med senket tenning osv) , og at ytelsen går merkbart opp så snart du runder f.eks 20 timer. Bombardier bruker iallefall lignende sperrer på snøscootermotorene sine. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 30.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 Hmmm.. Glemte å spørre "feriekandidaten" om DET før han drog. HVIS det er innkjøringsmodus på denne, blir vel "alt så mye bedre" etter 20 timer?? Har brukt ca. 2/5-deler av oljen, på 50 liter bensin hittil. Kjørte forresten til Trondheim (fra Børsa, 20 Nm) på speilblank fjord i dag tidlig; Vistes nesten ikke på tankmåleren På hjemveien var det opp mot 1 meter sjø, trimmet flaps og motor max ned, gikk med 10-12 knop (halvplan) og DA gikk det naturlig nok noe mere drivstoff, men ellers virket alt meget bra. Snakket forresten med en "propell-expert" i byen i dag, og han mente at en skikkelig stålpropell ville "gjøre susen".. Kommentar? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Avsluttet2 Svart 30.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2005 Oljeforbruket går ned etter en tid. Utrolig at dette med innkjøringsmodus ikke er nevnt i manualen. Jeg har i alle fall ikke funnet noe. tj Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2005 Merkelig sak, dette! Har du prøvd å ruse opp motoren uten propell, for å sjekke om det kan være en feilprogrammert turtallssperre som ligger og saboterer toppfarta di? <{POST_SNAPBACK}> TROR ikke det.... "Feriekandidaten" sa at jeg ikke måtte FINNE PÅ å kjøre denne motoren uten propell! Derimot trimmet jeg opp motoren til den såvidt begynte å kavitere, og DA steg turtallet til 5200 (turde ikke å "kavitere mere"). Forresten, på byturen i går steg farten til 26,2 knop og tutallet til ca. 4510... Alene i båten, med fulle tanker + 25 liter "extra suppe" (Ikke værst for en (delvis) halvplaner). En "expert" mente at ved å HEVE motoren, ville motstanden fra motor-stammen minke såpass at turtallet ville stige... Personlig tviler jeg litt på dette; Kavitasjonsplaten SKAL jo ligge parallelt med nederste del av skroget der bak... Eller hva? Problemstillingen er altså at den lille propellen hverken gir høyere turtall ELLER akselreaksjon (raskere opp i plan), men lavere fart. Den store propellen gir samme (eller bedre?) ax og høyere fart; Men derimot: Med flere personer i båten, er det tricky å komme opp... (Som sagt: Max ned-tilt på motor OG trimplan). "Experten" byttet til stålpropell på en RIB i nabobåsen; "For å få høyere fart" sa han, " med færre folk ombord". Han mente også at en standardpropell "pisker" mere sjø, enn en fintrimmet stålpropeller; Og at det finnes mange utforminger av disse, alt etter hva du er ute etter av egenskaper.... Men her må vel momentkurven for motoren OGSÅ komme inn i bildet, eller hva? Vel JEG er ute etter bedre ax for å komme raskere opp i plan, IKKE nødvendigvis høyere fart; Synes 22-23 knop passer best for mitt skrog og bruk. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arvid_A Svart 31.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2005 Det kan jo tyde på at standardpropellen er den som gir best skyv, og at motoren også er i stand til å yte den krafta som denne propellen krever, dvs. at dreiemomentet kanskje er høyt nok på det turtallet du oppnår. Når så eksperten kommer tilbake fra ferien, er det på tide å ta en "man-to-man"-prat med ham om bl.a. eventuell spesiell programmering i innkjøringsfasen, dreiemomentkurve, utprøving av stålpropell osv. Et helt vesentlig spørsmål er jo hvorfor ikke mindre propell gjør at motoren går lettere og med høyere turtall - så mistanken om at det her må være andre "mekanismer" inne bildet enn de gode gamle naturlovene, er jo nærliggende ... I og med at motoren er relativt ny på markedet, og at vi nå er en del båtmennesker som er litt spente på resultatet, bør leverandøren absolutt ha interesse av å forske litt sammen med deg slik at du kan fortelle så mange som mulig at dette er bra greier! Lykke til med videre forskning! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2005 En "expert" mente at ved å HEVE motoren, ville motstanden fra motor-stammen minke såpass at turtallet ville stige... Personlig tviler jeg litt på dette; Kavitasjonsplaten SKAL jo ligge parallelt med nederste del av skroget der bak... Eller hva? Avhenger helt av skrogtype, fartsområde og hva slags propell man har. Det er først og fremst på lette, hurtiggående båter (30 knop +) at det har noe for seg å heve motoren , da må man samtidig ha en propell som er konstruert for å gå høyere i vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 1.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2005 Nettopp. Og det er ikke snakk om over 25 knop, og dermed er neppe "superkaviterende" propell aktuellt heller. Skal komme med mere etterhvert. PS Mine erfaringer rundt E-Tech bør kanskje ikke taes FOR bokstavelig, fordi skroget på Hardy-en er litt spesiellt.. (Er ikke alle skrog DET? ) Skal bruke båten som vaktbåt under VM neste 2 helger, og da kommer flere til å kjøre den, med påfølgende kommentarer. DS Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.