Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

det er vel hver 300 timer eller 3. år. så sånn sett kan det jo bli service oftere enn som så. 300 timer på 3 år er jo lite.. men dette med at de lar deler som er iorden være er jo helt vanlig på service. til sammenligning på bil heter det seg ofte at den og den delen skal inspiseres og kun byttes ved slitasje. mens andre ting skal byttes tilsynelatende unødvendig men ihht serviceheftet. dette gjelder da hos merkeforhandler. på den måten ligger man da iforkant av problemene. ved vanlige all-bil verksted så blir det gjerne tatt kun på erfaring og øyemål og delebytte kan da gjerne komme i etterkant av problemene. så om Evinrude anbefaler full service og bytte av alskens dingser hver 300 time så ville nå det vært lurt mht driftsikkerheten. men der vil sikkert være penger å spare på å ikkje følge anbefaling fra evinrude og heller høre på lokal mekaniker. kan jo gå i årevis likevel men samtidig med en viss risiko for havari. etterhvert som tiden går vil nå desse lokale mekanikere vite hva svakhetene ved motorene er.

Link to post
Share on other sites

Så sjekket vi impelleren; Den skal visstnok ikke byttes før etter 4 år... Den så dårlig ut! :smash: Vi byttet! Og DET var en enkel jobb! For ettertiden kommer jeg til å bytte impeller annet hvert år! Og olje HVERT år; Akkurat som før.

 

Hei, stusset litt på dette med bytte av impeller. Du sier at DET var en enkel jobb. Har Evinrude noe enklere system for impellerskifte enn andre motorer? Jeg bare spør. :confused:

p.s. Kan det virkelig være nødvendig med impellerbytte annet hvert år?

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

p.s. Kan det virkelig være nødvendig med impellerbytte annet hvert år?

Har også vært usikker på dette med impellerbytte. Selvsagt vil verkstedene ha mest mulig å gjøre, blir penger av slikt... Men snakket med en mekaniker som har erfaring fra min motortype (Honda). Han uttalte at: "Ikke skift så lenge det fungerer. Impeller på utenbordsmotor er laget for å vare motorens levetid."

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

...men en mail til importør bør vel kunne avklare det meste med 100% sikkerhet.

Akkurat DET har jeg prøvd! NULL svar! :smash: Måtte ringe dem flere ganger før jeg fikk "Service-ansvarlig motor" hos importøren på tråden.

 

Hei, stusset litt på dette med bytte av impeller. Du sier at DET var en enkel jobb. Har Evinrude noe enklere system for impellerskifte enn andre motorer? Jeg bare spør. :confused:

Tjaaa, vil vel si det; Det var lett å snu gearoverføringen slik at styreskruen smatt rett inn, UTEN å ta ned gearhuset flere ganger. Med en langnebbet spisstang var dette lett; MEN: Du bør ta ned plastdekslet på babordsiden av motoren før du setter på plass gearhuset, ellers er det litt vanskelig å se. :yesnod:

 

... Kan det virkelig være nødvendig med impellerbytte annet hvert år?

Mulig nei, MEN: Impelleren er billig, lett å skifte (se ovenfor), og du er sikker på at du har skikkelig kjøling. (Litt driit å få stopp i dårlig vær pga slik bagatell, eller?)

 

.. "Ikke skift så lenge det fungerer. Impeller på utenbordsmotor er laget for å vare motorens levetid."

Akkurat DEN uttalelsen stoler jeg IKKE på. Bytt mekaniker! :puke: (Er min komentar!)

 

Redigert: Trykkleif

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin; min 40hk evinrude fra 1984 ble det byttet impeller på i år, den var nesten så god som ny, og den kjølte fortsatt helt fint, men jeg ville være på den sikre siden, hadde jeg vist hvor godt boltene til undervannshuset satt hadde jeg ikke tatt den jobben....

"If it ain't broke, don't fix it"

Jeg vil si at og ta ned girhuset på en e-tec 50hk (eller alle andre evinrude og johnson 40-60hk) er tungvint, mercury (og en del yamaha 4-t) har vel det beste systemet når det gjelder giroverføring synes jeg.

OG JA, jeg har erfaring fra alt jeg har skrevet om her nå, har både en e-tec en mercury + noen andre i garasjen....

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Evinrude 6hk. en gang på hytta for mange år siden. Tror den hette "Fisherman". I de 20-25 år den var i bruk kan jeg aldri huske at noen impeller ble skiftet, motoren ble aldri vinterkonservert, (bare plasert i ei bu),gearolje og plugg(er) ble vel muligens skiftet ei gang, men den sveiv allikevel i alle disse årene uten problemer. Kanskje den fremdeles gjør det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har 40 års erfaring med å ikke/aldri bytte/ha byttet en impeller på en påhengsmotor, og ingen erfaring med å bytte disse! De verksteder jeg har benyttet op gjennom årtene har uten unntak ikke sett noen grunn til å bytte disse på Evinrude/Johnson-motorer så lenge man har kjøling som virker bra!

Har hørt at det var noen årganger av Mercury-motorer at det var problemer med impellere, men kjenner ingen ytterligere detaljer da jeg aldri har hatt en Mercury!

 

Hvis jeg skulle bytte impeller f.eks hert annet år på en motor til si kr.20.000 så ville det koste mere å bare ha byttet impellere på disse årene enn prisen på en ny motor!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bare fortsett med det du Mouche. :yesnod:

For egen del bytter jeg nå annet hvert år. Likeledes gearolje hvert år. (På TROSS av skrytet fra fabrikkanten.) Kanskje koster det meg litt mere, men føler meg sikrere...

(D ække bare å parkere hvis no´går skjeis i dårlig vær, vett du...) :wink:

Og uansett blir det billigere med eTec sitt selvkonserveringsprogram. Kanskje bytter jeg "de anbefalte" delene om 3 år? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vet noen om det er planer om en evinrude e-tech 25 hk?

Har kun hørt rykter som har svirra på gamle jobben (evinrude forhandler) og det er ikke noe jeg overhodet kan bekrefte, men har hørt at det er planlagt en serie med småmotorer. Tror kanskje det var snakk om en 9,9også...

 

Marwin; Du er klar over at e-tec og ellers alle (evnt 99%) av alle nye motorer i dag har tempsensor og en del har også egen vanntrykksmåler, som vil slå ut ved en evnt impellersvikt? (selvom denne lite trolig vil forekomme i løpet av de neste 10-20årene) Motoren vil da gi alarm, og stoppe før den blir for varm. Du vil kunne starte og kjøre litt videre når motoren har kjølt seg ned igjen. Om ikke jeg tar helt feil da

Link to post
Share on other sites

Foreløpig går Bombardier for Johnson/Suzuki 4-takt på små motorer. Rykter vil ha det til at de forsker på høygir på E-tec under 40 hk, men at det foreløpig blir for dyrt med innsprøytning og oil-injection til at dette blir konkurransedyktig opp i mot 4-takt på pris. Uansett er det et mål at 4-takt Johnson og selve Johnson-merket skal bort...

 

De har laget et motor hvor du må trekke en gang i snora før selve starten for å kompensere for manglende batterispenning før selve startøyeblikket, så jeg vil anta at det ikke er lenge før vi ser en lansering av nye 2- taktere i nedre segment i fra de.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har intet negativt å si om eTec-motoren SÅÅ langt! :smash:

Derimot er jeg sterkt i tvil om service-apparatet. Nesten INGEN verksteder virkelig BYTTER de delene som er beskrevet.

At noen TAR BETALT for det, er en annen sak.

Det har ikke vært mulig å få info om HVORFOR alle de beskrevne delene "MÅ" byttes.

 

At plugger må byttes etter kun 300 timer, får jeg ikke til å stemme.

(Hvor mange kjøretimer går mellom hver gang du bytter pluggene på en bil??)

Likeledes pakninger til dysene (??)

 

Har byttet olje på gearhuset OG impeller og "thats it"!

Er de anbefalte prosedyrene for at forhandlere og verksteder skal ha igjen for 3 år uten service(inntekter++)??

 

Andre kommentarer??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har du fått det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har intet negativt å si om eTec-motoren SÅÅ langt! :smash:

Derimot er jeg sterkt i tvil om service-apparatet. Nesten INGEN verksteder virkelig BYTTER de delene som er beskrevet.

At noen TAR BETALT for det, er en annen sak.

Det har ikke vært mulig å få info om HVORFOR alle de beskrevne delene "MÅ" byttes.

 

At plugger må byttes etter kun 300 timer, får jeg ikke til å stemme.

(Hvor mange kjøretimer går mellom hver gang du bytter pluggene på en bil??)

Likeledes pakninger til dysene (??)

 

Har byttet olje på gearhuset OG impeller og "thats it"!

Er de anbefalte prosedyrene for at forhandlere og verksteder skal ha igjen for 3 år uten service(inntekter++)??

 

Andre kommentarer??

Har hatt en 50 E-tec -95 mod,i begynnelsen drakk den olje og brukte bensin men dette stabiliserte seg etter ca 20 timer,men jaggu hadde pluggene godt av å skiftes ja :eek:

Kjøpte båt og motor hos Ti-Tek i Trondheim,de sto også for service og jeg har fått dokumentert alt som er gjort på service(3 års) og impeller ble ikke ansett nødvendig å skifte,men skiftede pakninger,sink og alt annet var vedlagt regningen på 4500,-

Nå er det vel førstegangsservice(300 timer-3 år) som krever skifting av pakninger o.l. øvrige servicer følger "need to do" prinsippet.

Må si at E-tec`n ikke står noe tilbake for 4-takt når det gjelder komfort/støy eller forbruk.

For ordens skyld vil jeg opplyse at jeg byttet til annen båt som hadde påmontert Johnson 60 4-takt og faderen overtok E-tec`n og han er også like fornøyd med både motor og forhandler :yesnod:

Men uansett så skifter jeg motorolje og gearolje og filter uansett hvert år,sjekker impeller likegyldig hvilken motor det dreier seg om,better safe than sorry :cheers:

Link to post
Share on other sites

En totakter tenner dobbelt så ofte som en fire takter+ dobbelt så høyt turtall ,så da er det kanskje ikke så rart vi bytter plugger oftere.

 

Du har rett i at 2-takteren tenner dobbelt så ofte som en 4-takter, men dobbelt så høyt turtall har jeg ikke hørt om. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Til Marvin: En totakter tenner dobbelt så ofte som en fire takter+ dobbelt så høyt turtall ,så da er det kanskje ikke så rart vi bytter plugger oftere.

 

Det flyttes stadig grenser , på en sprek 4 takts racingmotor ligger turtals sperra ofte på 8-9000 rpm og mener opp til 12 000 rpm på de verste så med 24 000 rpm på en totakter tror jeg det kunne være lurt å trekke seg litt unnna.

Link to post
Share on other sites

litt edruelighet hadde ikke vært å forakte her heller.

 

outboardmotorer snurrer mellom 5 og 6000 o/min enten er er 2 eller 4 takt.

2 takteren tenner på hver omdreining og produserer bare ca 1/2 parten av 4 takterens arbeidstrykk for samme leverte effekt ved samme turtall men siden den tenner dobbelt så ofte er levert kW identisk.

4 takteren pumper dermed dobbelt så hardt på hver arbeidtakt som kun skjer på 2 hver omdreining.

 

moderne F1 motorer - 2.4l V8ere snurrer opp til 20 000 o/min.

 

Honda sine Grand Prix motorsykler snurret 18 - 25 000 o/min midt på 60 tallet.

 

Moderne gate "R" motorsykler snurrer lett 15 000 o/min.

 

etec motorene injektorteknologi er lite egnet for høyere turtal og sliter ved 6000 o/min og i motsetning til gamle totaktere r akselrasjonen i høyere turtallsområde dårligere.

injektorfeil og upålitlig og utilfredsstillende smøresystem er årsaken til alle etec havarier som rapporteres.

Bombarider kommer visstnok med en omfattende 2009 oppgradering tilgjengelig for 2008 motorer.

Link to post
Share on other sites

""etec motorene injektorteknologi er lite egnet for høyere turtal og sliter ved 6000 o/min og i motsetning til gamle totaktere r akselrasjonen i høyere turtallsområde dårligere.

injektorfeil og upålitlig og utilfredsstillende smøresystem er årsaken til alle etec havarier som rapporteres.

Bombarider kommer visstnok med en omfattende 2009 oppgradering tilgjengelig for 2008 motorer.""

 

Har lest litt på forum i USA om etec problemer men finner lite eller ingenting her hjemme.

 

Jeg får vel oppdatere min motor når jeg får den i gang igjen da skjønner jeg.

 

Kanskje neste uke allerede

150 e-tec HO

polarcirkel båt

 

Lurøy innland

Eks. Rørvik

Link to post
Share on other sites

litt edruelighet hadde ikke vært å forakte her heller.

injektorfeil og upålitlig og utilfredsstillende smøresystem er årsaken til alle etec havarier som rapporteres.

Bombarider kommer visstnok med en omfattende 2009 oppgradering tilgjengelig for 2008 motorer.

 

Hei igjen `The Scrutinizer`, interessant med din kommentar om alle E-tec havariene som rapporteres, grunnet injectorfeil og utilfredstillende smøresystem. :confused:

Hvis dette er så alvorlig som du hevder er det merkelig at det ikke har blitt kommentert her på BP. Regner med at du har noe mer underlag for dine uttalelser.

Sikkert mange E-tec eiere som "hoppet i stolen" etter dine informasjoner.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tilgjengelig informasjon om motorproblemer, så er det lite eller ingenting man får vite fra offisielle hold. Dette har jeg funnet ut er spesielt gjeldene for de amerikanske produsentene, de sliter i utgangspunktet med å holde følge med de japanske produsentene med tanke på kvalitet og holdbarhed.

 

Har hatt amerikanske påhengere av de store modellene, ALDRI MERE sier jeg.

 

Her i gården blir det japanske motorer only.

 

 

Motorstallen ser ut omtrent slik i dag:

 

2 x Suzuki DF250 disse nærmer seg 1000t og går likefint enda. Ingen større feil er oppdaget.

 

2 x Yamaha F350 disse har gått 100t disse er knapt innkjørt, så ingen feil er avdekket.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg funnet ut er spesielt gjeldene for de amerikanske produsentene, de sliter i utgangspunktet med å holde følge med de japanske produsentene med tanke på kvalitet og holdbarhed.

Har hatt amerikanske påhengere av de store modellene, ALDRI MERE sier jeg.

 

Nå er da ikke E-tec amerikansk i betydningen USA, men canadisk. Lurer litt på disse ryktene, mulig "drittpakke" fra konkurrenter?

Har da aldri hørt det har vært noen slike havarier her i landet, da hadde det nok vært framme i alle fora.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...