Jump to content

seilbåter som krysser gjennom kolonner...


litt peiling

Recommended Posts

i dag på vei gjennom Havstensund, krysset flere seilbåter på tvers av "oss i kø-kolonne" opptil 3-4 ganger.

Hva er poenget :confused:

Det å krysse er sikkert ok, men å krysse 4 ganger gjennom en kolonne er vel ikke nødvendig.

Ellers er seilbåter et "problem" for oss som går med motor! Seilbåtene viker ikke uansett!!!!

Må gå ann å vike litt selv om en har seilføring, ikke bare stå i HH klærene å se hovmodent på oss som ikke gjør annet enn å ratte oss igjennom alle seilbåtene.

Link to post
Share on other sites

Så problematisk er det vel ikke?

Sjøveisreglene er da tross alt slik at seilbåtene har rett til veien. Er da ingen som absolutt må holde kolonnen??

 

HH-klær er forresten ganske digg :cheers:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Havstensund !

De 20båtene som gikk rett fram kan da umulig ha opplevd å måtte vike for samme seilbåt 4ggr på det korte stykket om de holdt 5knop , eller var det Volvo ocean race seilbåter dere hadde med å gjøre ? Synes det høres merkelig ut da de fleste seilbåter på skarp kryss neppe klarer 5knop mot mål

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skjønner at dette er normal for seilbåter å krysse 4 ganger gjennom en rekke med andre båter- Ønsket bare å få det bekreftet :yesnod:

Skjønte ikke hva du mente med å kaste dreggen :confused:

For min del kan du kaste hva du vil, bare ikke krysse foran meg eller andre 3-4 ganger. Slik at jeg og andre må stoppe!

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jepp, 5 knop. Seilbåten krysset 3 båter foran meg, for deretter å snu å krysse tvers av meg, slik at jeg måtte stoppe. Båtene bak meg måtte svinge høyre og venstre for ikke å kræsje i denne seilbåten. Brått snudde seilbåten og kom på tvers igjen noen båter bak. Får å gjennta dette nok engang.

Dog førte den svensk flagg

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg sånn at når man seiler mot vinden må seilbåter krysse, altså seile med vinden på skrått inn forfra. Og når man seiler i et farvann med skjær og øyer må seilbåter snu før de treffer disse. Under seilbåten er det en stor tung ting som stikker dypt og blir ødelagt hvis den treffer fjell...

Tviler på at noen valgte og kryss rett foran baugen din 3-4 ganger bare for å irritere deg. Skal også ha ganske så rask seilbåt hvis man skal rekke å slå 3 ganger mellom 2 båter i en kolonne...

 

Personlig syntes jeg Musto er litt bedre enn HH, men det er vell en personlig preferanse...

Link to post
Share on other sites

Om du går med 5knop rett fram og en seilbåt (samme båten) krysser foran akkurat deg 4ganger da seiler han veldig fort, synes det høres merkelig ut at han faktisk seiler like fort som deg , da må han vel i realiteten ha krysset i nærmere 10knop ?

Eller mener du at samme båt krysset kolonnen 4-5ggr men på forskjellig sted

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke seilbåter og motor båter laget av det samme :confused:

Bortsett fra at dere har en j**la mast montert på tupperware`n som holder hele havna våkne om natta

Ja båtene er ofte laget av det samme materialet men det viser seg at vi mennesker gjerne er litt forskjellige , håper det går bra med deg i ferien , du virker ikke å ha det spesielt godt

Link to post
Share on other sites

Havstenssund er et trangt "løp" med rotete vind. Det går fint å krysse seg gjennom og jeg har gjort det mange ganger, men med stor trafikk av motorbåter, så kan det å krysse seg igjenom, være til sjenanse, og ha potenesiell fare for kollisjon ( ref. tråden om rød, grønn og blå båt).

 

Reglene om å holde unna for seilbåter er klar, men seilbåten skal også ferdes hensynsfullt. Å starte motor i sundet er ikke et nederlag for en seiler.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...