Jump to content

seilbåter som krysser gjennom kolonner...


litt peiling

Recommended Posts

Dette "ente " i nok en båt krangel mellom motorbåter og seilbåter. Jeg ville bare vite om dette var vanlig praksis :wink:

Jeg har fått bare hyggelig vink på vår første felles ferie uke. Både av motorbåter og seilbåter. Jeg setter alltid ned farten når jeg møter eller passerer

andre båter.

Link to post
Share on other sites

Litt peiling, nicket ditt kan vel være å skryte på seg litt for jeg synes ikke engang "litt" peiling svarer til kunnskapsnivået ditt til sjøs.

Henvisningene dine til å måtte "svinge til venstre og høyre" sier sitt.

Ferdes du på havet så må du forholde deg til korrekt maritim kotyme, lover og terminologi!

At seilbåter som krysser foran deg gjør at du må løfte nebbet ditt fra nintendo navigatoren din med fare for å søle trakterkaffe på bentøyet må du bare finne deg i!

Jeg liker ikke tyske bobiler som snirkler seg frem i norske fjellheimen i 40km/t, men de har RETT til å være der og jeg syter ikke om det på offentlige fora.

Sett deg inn i sjøveisreglene og slutt og syt eller kjøp deg ei campingvogn med spikertelt og skru av hjula!

Link to post
Share on other sites

Regel 18. (a) (iv).

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

 

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

 

Må en seilbåt krysse en kolonne gjøres det tryggest ved å følge regelen nesten slavisk. Alle ser jo seilbåten, og de som skal holde unna må planlegge for det.

 

Men det fritar ikke seilbåten å bruke hue. (Hmm, interessant påstand dersom den oversettes til engelsk :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

nå spiller seilbåtmafian ut alle sine kort ser jeg.

Hvilke kort??? Det å nevne å skulle "renne i senk" noen er jo såpass på kanten at en kan begynne å lure på om vedkommende båteier er helt riktig vel bevart enten han har seil- eller motorbåt!

Bli voksne og vis at dere har bittelitt mellom ørene! Sjøen skal være til nytte og glede, ikke en konstant fare for liv og helse pga. idioter som ikke verken kan oppføre seg eller lese ut av et regelverk hva som er lov og ikke.

Sjømannskap er en annen ting som virker til å være totalt fraværende, og det er vel kanskje like ille.

Link to post
Share on other sites

Litt peiling:

 

Det er de færreste seilbåt-skippere som har noe i mot motorbåtfok så lenge de oppførere seg. Vikepliktsregelen er helt klar. Noe av årsaken er at en seilbåt er ikke like lett å fin-manøvrere som en motorbåt. Man er avhengig av en viss styrefart og kan ikke bare stoppe eller snu i hvilken som helst retning uten videre.

Det er umulig å seile rett mot vinden. Skal man frem mot vinden er det kun mulig å krysse, det er ikke for å provosere motorbåtfolket.

 

PS: Hvorfor er det slik at motorbåtfolket på den den ene dagen klager på at seibåtene ikke tar ned seilene og går for motor gjennom trange sund, og den neste dagen påstår at nesten ingen seilbåter har seilene oppe... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Møter jeg deg, skal jeg gladelig renne deg i senk...

 

 

hva får deg til å ønske meg fjernet fra sjøen :confused:

 

Dette sier vel det meste.... ser du er reglerytter som henviser til sjøveisreglene her.. kan du henvise til hvor i sjøveisregelene det står at du kan renne andre båter i senk?

 

Trusselen om å renne meg i senk samt din totale mangel på innsikt.

Du har nok tatt poenget her Al :flag: .. greit at noen kaller en "spade for en spade"..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"litt peiling" har et lite poeng med denne tråden.

 

Det burde være unødvendig å krysse seg gjennom innerleia midt i juli, akkurat som det burde være unødvendig for store motorbåter å gå i høy fart i samme leia.

Hvorfor ikke legge ruta lenger ute i åpent hav hvis man har hastverk eller absolutt skal krysse ?

Link to post
Share on other sites

Mye enig med"Litt Peiling" haer, mener bestemt at skipperen paa seilbaaten det er snakk om haer burde ha tenkt seg om litt foer han/hun bestemte seg for aa krysse gjennom ett trangt sund med stor trafikk som det i foelge "Litt Peiling" var i dette tilfellet. Dette lukter litt "Jeg har seila oppe, de maa vike for meg" tankegang av dette. Det aa foelge sjoeveisreglene er godt sjoemanskap, men planlegging av seilas etter de forhold som raader, samt generel folkeskikk og litt omtanke for andre kan i mange tilfeller vaere bedre sjoemanskap. Synes baatlivet er fantastiskt, og respekterer alle, samma om de har seilbaat eller motorbaat, stor eller liten. Det er plass til alle paa sjoen, bare man viser hensyn.

Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...