Jump to content

seilbåter som krysser gjennom kolonner...


litt peiling

Recommended Posts

Om det er mulig så ungår jeg å seile i de trangeste ledene.... Man trenger da ikke lage det vanskelig for andre og seg selv.

 

Jeg synes dette er en prisverdig innstilling nå i juli.

Vi er vel på sjøen for å ha det bra - alle sammen?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Er ikke seilbåter og motor båter laget av det samme :confused:

Bortsett fra at dere har en j**la mast montert på tupperware`n som holder hele havna våkne om natta

 

Synes du skulle ta deg et seilkurs. Om du ikke får intersse for seiling så lærer du ihvertfall en hel masse om hvordan en seilbåt fungerer og hvorfor den må manøvereres slik du har opplevet.

 

Innleggene dine indikerer forøvrig liten kunnskap om Sjøveisreglene. Loven sier at et eksemplar av disse skal finnes ombord i "ethvert dekket fartøy i Norge". I tillegg til å ha dem ombord er det jo også lurt å lese igjennom dem.

Link to post
Share on other sites

om det er lov eller ikke , spiller liten rolle i slikt et tilfelle synes jeg.( det er lov til å ha sex med dyr i norge ) de burde ta mere hensyn for andre trafikanter enn å krysse i hytt og pine slik at mange blir berørt av kryssingen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg undrer meg litt over språkbruk og nivå på innleggene til "litt peiling", så er jeg enig i noe av det han skriver.

 

Hvis jeg skal gjennom Havstenssund og har vind forenom tvers, så er det motor som gjelder. :smiley: noe annet er for meg litt "å ture fram". Men vi har mange ganger gått gjennom for seil på slør eller lens. Da har man styrekraft på en helt annen måte.

 

Jeg må også innrømme at selv om vi aller helst har seilene oppe meste av tiden, så irriterer jeg meg noen ganger (uten å bli hissig :cheers: ) over de som på død og liv skal krysse. Det er ikke så farlig om det er trangt, for det takler man. Men er det mye og tett trafikk med fare for tverrvendinger for lineferger, utfarter fra havner der det brått kan komme en bakkende båt osv, så er det unødvendig.

 

Den bakkende båten kan ha blitt tvunget til det for å unngå en skade eller slippe fram noen.

 

Dette med hensynsfull og aktsom ferd bør heller ikke vi seilere være unntatt fra. :sailing::smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, gæli blir det uansett. Ikke sant Trikola :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt forstå at det er vanskelig eller tungt for en motorbåt å vike for en kryssende seilbåt. Det eneste reelle valget en seilbåt har er å krysse eller ta ned seilene å gå for motor. Det er jo heller ikke slik at motorbåten måtte vike for den samme seilbåten gang på gang men kun en gang. At andre båter også måtte vike for samme båt på sjøen er vel ikke så unaturlig? Det er vel de færreste seilbåter som ønsker å krysse mest mulig og antall slag er nok holdt til et minimum. Nå er ikke seilbåtene på sjøen for å bruke motor selv om jeg nok kanskje ville brukt det selv i dette tilfellet (mest av latskap). Men jeg klarer ikke å forstå at dette kan være et stort irritasjonsproblem på sjøen.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Ellers er seilbåter et "problem" for oss som går med motor! Seilbåtene viker ikke uansett!!!!

Seilbåten skal vike der den er innhentende fartøy, selv om den går for seil. Opplever på min sakte ferd at noen har misset denne regelen da de omtrent legger baugen oppå badeplattformen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag snakket med 3 seilbåt-eiere som ligger rett ved oss. De sier at viss "Dere" som mener at dette er korrekt, er represantive for seilbåtfolket, ja da bytter de over til motorbåter straks. Viss Dere mener jeg har dårlig sjøkunnskap, da har dere ikke mye peiling. Det var jo nettopp jeg og sikkert 3 andre motorbåter som gjorde at dette ikke ble en kollisjon. Er det viktigst å unngå en kollisjon p.g.a. en seilbåt eller er det viktigst å skrive babord og styrbord istedenfor høyre og venstre. :confused: Skal du rett syd, ja hva er da vitsen med å krysse øst/vest 4 ganger før du legger kursen sydover. Dette gjennom en rekke med båter som ligger i ca 5 knop mot et trangt sund. Enten får du da gå på motor, eller så får du seile syd. Ikke lage farlige situasjoner, og tenke "jeg har retten på min side". Mener dere at dette er hensynsfullt :confused:

Jeg startet dette emnet, nettopp for å få en forklaring på hvorfor vedkommende gjorde slik han gjorde. Men det ender opp som en hets mot meg og min sjøkunnskap. Klart jeg blir kvass i kjeften, når dere retter dette personlig mot meg. Snakk gjerne dritt om motorbåt folket, men ikke bruk dette personlig mot meg. Og sydvesten.... jeg trodde iallefall du var bedre. Du tar kun ut små sitater fra alt hva som er skrevet. Og jeg tok tilbake uttalelsen om å renne i senk, lenge før du siterte dette.

Lazyjack.. hva mener du med at jeg har dårlig sjøkunnskap? Er det rettet mot sitat du har klippet ut ?

Det var ikke jeg som startet hetsingen av båt-typen. Men når jeg svarer da blir dette for "provoserende" for enkelte seilbåt-eiere.

Jeg bruker ikke alltid maritime uttrykk, og det er med tanke på at alle skal forstå hva som blir skrevet. Skriv gjerne korrekt dere andre, så slipper enkelte å forstå en del av innholdet. Akkurat som enkelte politikere gjør.

Link to post
Share on other sites

Skal du rett syd, ja hva er da vitsen med å krysse øst/vest 4 ganger før du legger kursen sydover. Dette gjennom en rekke med båter som ligger i ca 5 knop mot et trangt sund. Enten får du da gå på motor, eller så får du seile syd. Ikke lage farlige situasjoner, og tenke "jeg har retten på min side". Mener dere at dette er hensynsfullt :confused:

Du tøyser med oss nå, ikke sant?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Skal du rett syd, ja hva er da vitsen med å krysse øst/vest 4 ganger før du legger kursen sydover. Dette gjennom en rekke med båter som ligger i ca 5 knop mot et trangt sund. Enten får du da gå på motor, eller så får du seile syd. Ikke lage farlige situasjoner, og tenke "jeg har retten på min side". Mener dere at dette er hensynsfullt :confused:

 

Dette mener du ikke, eller?

 

Men det er ikke sikkert du vet det, at en seilbåt ikke kan gå rett mot vinden for seil?

Link to post
Share on other sites

Er det viktigst å unngå en kollisjon p.g.a. en seilbåt eller er det viktigst å skrive babord og styrbord istedenfor høyre og venstre.

 

Eller babord for venstre og styrbord for høyre kanskje...

 

Forøvrig stoooorkoser jeg meg med denne tråden her jeg sitter på jobben. Er virkelig glad det regner og sofaen kaller, da kan jeg komme meg utpå om noen dager da dere alle har roet ned dere litt. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vedkommende gjorde dette kun for å provisere. Hadde ikke jeg bråstoppet hadde det blitt kræsj. Han kikket bare dumt på meg da han krysset 4 mm fra baugen min. Men jeg ser at dette proviserer seilbåtfolket, som mener at det er riktig å krysse gjennom en rekke båter 4 ganger før et trang sund. (vi skulle gjennom et trang sund, han hadde passert). Dette vil skape farlig situasjoner, men det gjør ingen ting fordi alle må gjøre dette. Da har jeg lært det i dag. :yesnod: Og jeg håper det er riktig lærdom da :eek:

Link to post
Share on other sites

Møter jeg deg, skal jeg gladelig renne deg i senk...

 

 

tar tilbake uttalelsen om å renne i senk :wflag:

 

Godt å se at du trakk det tilbake, men på 25 minutter så kan man renne i senk ganske mange båter! :eek:

 

At noen krysser øst/vest fira ganger i et trangt sund med stor trafikk når de egentlig skal sydover faller med stor grad av sannsynlighet på sin egen urimelighet? Jeg skjønner vel egentlig nesten heller ikke hvordan dette er mulig siden det er et trangt sund (?), men la den ligge! Forøvrig skal vi vel alle ta hensyn, sågar forpliktet til det, og for egen del så ville jeg nok valgt å gå for motor (med min seilbåt) heller enn å krysse (mot vinden!) gjennom et trangt sund med stor trafikk av båter og det helt uavhengig om disse var seilbåter eller motorbåter.

Tror også at det er på tide at motorbåtfolket tar til seg at kunnskap og forståelse om seiling, og dermed seilbåters manøvre/manøvreringsevne, vil være med på å øke forståelsen for det generelle trafikkbildet og redusere mange av de situasjoner som til stadighet blir beskrevet her på forumet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for et fornuftig svar Mouche, og flott at du leste hva jeg skrev om uttalelsene min om å renne i senk.

Det var nettopp derfor jeg laget et emne om dette, for å få svar på hvorfor. Og det ender da med at enkelte blir provosert!

Som igjen gjør meg provosert. Ingen henviser til hva jeg skriver om at jeg kjører hensynsfullt, slakker ned på farten når jeg tar igjen eller passerer andre, eller at jeg bare har fått hyggelige vink på sjøen. Gidder ikke la meg provisere mere nå :cheers: Nå har jeg lært at viss jeg skal seile kan jeg krysse på tvers akkurat når det passer meg, uavhengig om dette skaper kræsj og farlige situasjoner. Får dette er hensynsfull kjøring med seilbåt og dessuten har jeg retten på min side.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er ofte jeg rygger med båten og ikke bakker...

 

Jeg rygger hver gang ut av båsen, men min gamle far, han bakket til stadighet.

 

Hadde det vært bedre vær nå, så hadde vi holdt oss på sjøen og pc'ene avslått!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Siden siteringen min ble slettet :headbang:

 

Skriver jeg på nytt at jeg er enig med "litt peiling" at de ikke kan være så farlig med hvilket ord og utrykk man bruker. Jeg sier ofte at jeg rygger istedenfor bakker. Det går jammen bakover(eller akterut om du vil) begge deler.

Link to post
Share on other sites

I ei trang lei med stor trafikk er det vel også begrenset manuverings muligheter og da burde vel ikke seilbåtene seile , men gå for motor. Har motorbåten begrensede manuvrerings muliheter pga stor trafikk og trangt sund har vel seilbåten vikeplikt.... :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg startet dette emnet, nettopp for å få en forklaring på hvorfor vedkommende gjorde slik han gjorde. Men det ender opp som en hets mot meg og min sjøkunnskap.

Du har fått flere innlegg fra seilbåteiere som forklarer hvorfor en seilbåt må krysse mot vinden.

 

Det var ikke jeg som startet hetsingen av båt-typen. Men når jeg svarer da blir dette for "provoserende" for enkelte seilbåt-eiere.

Synes du fulgte raskt opp med flere relativt drøye inlegg, jeg da. :discuss:

 

Jeg tror du bare må akseptere at det å føre en seilbåt under seil og en motorbåt er ganske forskjellig. (Jeg har litt peiling på begge). Vi behøver ikke å kaste skitt på hverandre eller irritere oss mer enn nødvendig. Oppfordrer alle til å huske denne:

SJØVETTREGEL 7. Vis hensyn.Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Redigert av Jonette (see edit history)

/MS

Link to post
Share on other sites

Støtter Mouche fullt ut her.. Hva er vitsen med å krysse 4-5 ganger mot vinden på steder som f.eks Havstensund?? Dette skaper kun farlige/ubehagelige situasjoner for deg selv og andre.

 

Men når dette er sagt så seiler jeg helst om jeg kan.. Klarer jeg det på 1-2 kryss f.eks ruller jeg ikke inn seilene, men prøver å ta like mye hensyn til trafikken i sundet som sundet i seg selv.. Seiler også gjennom soten kanalen om vind/trafikk tillater det.. Det er ikke mer enn ett napp i forseilet og ett trykk på startknappen, så har jeg motorbåt (en noe tungmanøvrert en..)

 

Føler nok at svenske båter er mer ekstreme enn norske båter.. Der er skille mellom seil/motor stort og det virker som om man prøver å provosere så mye som mulig mellom hverandre..

Link to post
Share on other sites

Flott representant seilbåtfolket har i "Alcapone" :seeya: Håper dere leser innlegget hans engang til... det er flott holdning :smiley:

Og dessuten velkommen til forumet :flag:

Liker dine holdninger om å formulere seg riktig. Viktig med riktig "kotyme" :yesnod:

Jeg har barn ombord og en kone som elsker båtlivet, hun er oppvokst med sjø og båt. Men hun har ikke den fulle intressen å lære seg alle de maritime uttrykkene, derfor bruker vi høyre, venstre, forand, bak, kjøre osv. Ikke alltid, men ofte. Les hele tråden og alle innleggene før dere svarer.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lært at viss jeg skal seile kan jeg krysse på tvers akkurat når det passer meg, uavhengig om dette skaper kræsj og farlige situasjoner. Får dette er hensynsfull kjøring med seilbåt og dessuten har jeg retten på min side.

:sailing:

 

Som jeg har oppfattet det så er, gudskjelov, ikke dette riktig hva du skriver da det selvfølgelig påhviler enhver uavhengig av båttype å gjøre det man kan for å unngå kollisjoner og/eller farefulle situasjoner. Det er vel skrevet mye om dette i det siste bare søk opp innlegg fra Poseidon, Senior og Skipper Worse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...