senior Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Det er jo nettopp i slike trange sund at regelen om å holde av veien for, kommer til sin rett. Midt ute på det åpne havet er det jo sjelden og aldri noe problem. Sier du det? Sjøveisreglene ingen misjon i åpne farvann? Men du har rett i at R9 ikke gjelder det åpne hav. Høgreregelen er laget nettopp med trange sund for øye. Og i trange farvann kommer også godt sjømannsskap sterkt inn i bildet. Særlig det å ikke unødig lage problemer for andre sjøfarende. En har ikke "lov" å skape problemer for andre ved å oppføre seg som diplomatbiler på sjøen. At seilbåter har fått sin egen status sammen med fartøy ikke under kommando, båter som aktivt fisker, osv, er jo for å gjøre det lettere for seilfartøy i situasjoner der de hadde problemer for å overholde vikeplikt. Men dette var lenge får fritidsbåter i det hele tatt var inne i bildet. Det har vel aldri vært lovmakernes hensikt å legge forholdene til rette for en adel innen fritidsbåtmiljøet som turer fram og tidvis gleder seg over å skape vansker for andre sjøfarende. Førerne av seilbåter, mindretallet, som drevet av uvitenhet og hovmod, turer fram på havet på denne måten, ødelegger for alle. Men mest for den gruppen som bruker seilbåt. Irritasjon og vanry rammer dem som gruppe. De arrogante legger forholdene til rette for sterke fordommer som rammer hele gruppen. Men slik er det over alt. Noen arrogante dri***ekker ødelegger for hele gruppen. Ikke bare inne seilsporten. Redigert 24.Juli.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det er jo nettopp i slike trange sund at regelen om å holde av veien for, kommer til sin rett. Normalt er jeg enig i påstanden din, men dette gjelder Havstensund. På det smaleste er det, grunnet topografien, rotete vind. Jeg tror det fleste seilere "sper på" litt med motor av hensyn til motorbåtene. Jeg seiler helst, men må jeg starte motor for å tilfredsstille kravet til hensynsfullhet - så gjør jeg det. PS. Er det derimot en skjelden gang bare seilbåter i sundet starter jeg motor som absolutt siste utvei, og bare for å ungå kollisjon eller grunnstøting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 hmm dette inlegget var det lite hold i synes jeg.. skammer meg lit av å være motorbåteier når du kommer med et slikt innspill. Du kan umulig være nødt til å slakke av for en seilbåt mer en enn gang!! Jeg er ikke seilbåtfan, men man kan ikke begynne å rakke ned på dem fordi om man kjører motorbåt! Alle seilere jeg har truffet på på Trønderlagskysten er hyggelige og hjelpsomme båtfolk..mulig dette er anderledes i oslofjorden.. men tipper egentlig motorbåtfolket er verre enn seilerne når det gjelder folkeskikk på sjøen! En annen sak: var denne kolonen av yrkesmessik sak? ble dere hindret eller forvoldt noen form for skade eller økonomisk tap?? Synes at vi som lystbåteiere bør tenke oss lit om.. Jeg er på sjøen i båt for å oppleve naturen og fine plasser og ha det hyggelig..har det ikke på noen måte travelt selv om jeg kan kjøre med en bra marsjhastighet fra a til b, der forholdene er tilrettelagt og lovlig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 ...Førerne av seilbåter, mindretallet,... I Sverige har seilbåter vært - og er - en ganske så stor andel av fritidsflåten, og de bruker seil mye mer enn det jeg opplever at norske seilbåter gjør. Det er ofte mindre båter, maxi77 og tilsvarende størrelse, og framdriften er rett og slett vind og seil. (den aktuelle dagen - i forgårs - kan det for øvrig ikke ha vært vansker verken for motorbåter eller seilbåter å gå renna utafor Lindön-Kalvön-Trossön eller helt utafor, hvis man ikke hadde ærend i sundet.) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Å seile kryss igjennom havstensund er en vakker og stille opplevelse men det er partier der som er så smale at 3store båter må ha tunga rett i munnen om de møtes samtidig og det er slett ikke egnet å seile gjennom der når det er trafikk i mot , da bør man gå på utsiden eller starte motor om man har det , jeg seiler gjerne så mye som mulig og også når det er trangt men det er lov å bruke hodet også innimellom , fra selve havstenssund der bebyggelsen starter og forbi det trangeste rett syd er det rett og slett ikke seilbart om det er endel trafikk hvis man har et ønske om å ikke skape farlige situasjoner og det er det vel få som ønsker Redigert 24.Juli.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) I Sverige har seilbåter vært - og er - en ganske så stor andel av fritidsflåten, og de bruker seil mye mer enn det jeg opplever at norske seilbåter gjør. Det er ofte mindre båter, maxi77 og tilsvarende størrelse, og framdriften er rett og slett vind og seil. Beklager. Jeg formulerte meg dumt. Det jeg mente å uttrykke var: Mindretallet av seilbåtførerne, ja kan hende bare noen få, skaffer hele gruppen negative fordommer. Slik er det bare, har en engang bitt i et riktig råttent eple, sitter opplevelsen i underbevisstheten en stund. Uten tvil er det blant de virkelige proffe brukerne av seilbåt en finner de beste sjøfolkene, og med det mener jeg de som legger mest brett på god sjømannsskap. Uten tvil er det minst like stor prosent dsekker blant førere av motorbåter som av seilbåter. Men de er avskrevet fra retten til å misbruke en forkjørsrett. Og det er hele forskjellen. Redigert 24.Juli.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hvorfor ikke legge ruta lenger ute i åpent hav hvis man har hastverk eller absolutt skal krysse? det samme kan man si om motorbåter, men det blir for dumt. Vi bruker forskjellig framdriftsmiddel og så har sjøveisreglene tatt god høyde for at motor- og seilbåter oppfører seg ganske forskjellig. Om motorbåtene kommer på rekke og rad så er det ikke verre enn at avstanden mellom båtene må avpases i forhold til at det ar annen trafikk enn bare motorbåter. Seilbåter er som regel ganske lette å få øye på. Jeg seiler, og liker den ekstra utfordringen det er å seile gjennom trange sund. Jeg har krysset meg gjennom Havstensund i juli før, og kan ikke se noen grunn til ikke å gjøre det igjen. Den største utfordringen for oss som seiler er gjerne å forholde oss korrekt til andre seilbåter. På den annen side følger jeg sjøveisregel 2, og gjør selvsagt alt som står i min makt for å unngå sammenstøt også med dem som har vikeplikt for meg. Nå og ad staqrter jeg motoren for å ha motordrift i beredskap, f.eks. gjennom den smaleste delen av et sund. Men, jeg setter ikke propellen i gir før det er absolutt nødvendig for å unngå sammenstøt med andre båter eller land. Det han mener at at i et trangt sund som Havstensund-området er så burde også seilfolket starte diselen og la være å provseren seg fram. For å si det kotr og enkelt så seiler jeg ikke for å provosere. Jeg seiler fordi det er seilbåt jeg har, og det er seiling som er min form for ferie og fritid. I trange sund får jeg min lille spenningsgreie av å vente med å slå til kjølen min lager midskill i tang og tare, ikke ved å skremme vannet av motorbåtførere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det er bra seilerne får plaget motorfolket litt en gang i blandt. Motorfolket plager oss hver gang vi er på tur like vel... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Ja det er flott det Seileren. Selv er jeg motorbåtbruker men har full respekt for hva andre måtte velge av fartøy å ferdes i på sjøen. Og seiler man så seiler man!! Kanskje ikke alle vet hvordan det er å seile? En ting er sikkert, i de siste 10 årene har det blitt mange egoister på sjøen. Sier du det? Sjøveisreglene ingen misjon i åpne farvann? Men det ha jeg da virkelig ikke sagt!! Men du vet vel selv hvordan det ser ut på havet? Store åpne flater og god tid til å planlegge bruk av sjøveisreglene i praksis. Redigert 24.Juli.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Ja, så lenge du styrer unna US Coast Guard ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Er vel ikke noen regel som sier at seilbåtene må gjøre det så vanskelig som mulig for andre sjøfarende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Er vel ikke noen regel som sier at seilbåtene må gjøre det så vanskelig som mulig for andre sjøfarende? Nei det er ikke det. Men der det ikke er regler,er det lov å bruke fornuft. i Norge er det alt for mye regler allerede, sikkert pga ovenstående spørsmål..... Tenk at det skal være så vanskelig å vike for en som har vinden som fremdriftskraft. Det må jo være den enkleste sak i verden å justere farten evt foreta en liten kursendring for oss med motorbåt, og en mye mer stabil og lettere kontollerbar fremdriftskraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det blir uttalt mye vettugt her. For noen år tilbake kom vi gjennom noen trange sund NE for Käringön. Mot oss kom det kryssende tre seilere som åpenbart hadde sin egen lille regatta. Det gikk med liv og lyst midt i E6'an. Fremragende sjømannskap av disse seilglade kolleger. Andre kaller denslags komplett idioti. Hulda er kaskoforsikret. Skipperen tar ned seil i trange sund og går for motor, ene og alene for ikke å være til sjenanse og skape usikre situasjoner. Når vi møter disse seilglade, så holder vi godt inn mot høyre fortauskant, og lar det stå til. Jeg akter ikke å gå på grunn fordi om vi møter sportsfolk. De fleste av disse seilglade er dessuten båter svakere bygget enn Hulda. Så da får det heller gå så plastikken spruter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Har også seilt mange ganger gjennom Havstenssund, men er det trafikk, rulles forseilet inn og motoren på. Som Enzo skirver, er vindforholdene i selve sundet uberegnelige. Som Hulda skriver, holder jeg meg også godt inn til "høyre fortauskant" om jeg går for motor på E6'en. Men av og til er heller ikke det nok for overivrige møtende seilere. Holdt i fjor på å krasje med en norsk seiler i det jeg rundet en stake på styrbord side. Vedkommende sløret vakker og fort, og valgte plutselig å kutte svingen rundt staken, babord sving for ham, styrbord for meg. Ikke av hensyn til vinden, men trolig på grunn av tidsbesparelsen. Hadde liten lyst til å gå på feil side av staken, og var høyst usikker på hvilken side av meg han hadde tenkt å passere. Fikk kastet båten til babord for å unngå sammenstøt, og rakk så vidt å registrere at den norske seileren viste fingern og ropte noe om vikeplikt. Som seiler må man gi andre en mulighet til å lese trafikkbildet, og bedre blir det ikke om man virrer fra styrbord til babord side i leden - på slør. Redigert 24.Juli.2009 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hulda virker som en trygg skipper! Jeg for min del elsker å kjøre fort, men velger 95% av gangtiden min i 5 -7 knop av hennsyn til forholdene og andre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Hvor ble det av Alcapone Eller var det en av baatplassens faste medlemmer som laget seg en dobbel profil ? Bare spørr Redigert 25.Juli.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.