Jump to content

seilbåter som krysser gjennom kolonner...


litt peiling

Recommended Posts

Fin oppsummering, Mouche.

Men registrerer at vi seilere er ekstremt hårsåre for kritikk. For vi er nå engang begunstiget med disse flotte vikepliktreglene og har retten på vår side.

I atskillige diskusjoner angriper vi motorbåtfolket for ikke å ta tilstrekkelig hensyn, det være seg fart, hekksjø og det som verre er. Men mange av oss seilere gir ikke akkurat hensynfullheten et ansikt, vi heller.

 

Jeg har helt sikkert irritert en og annen når jeg har seilt den indre leia på Vestkysten. Og det er høyst sannsynlig at jeg har foretatt manøvre, med retten på min side, uten å ha den fulle oversikten over hvilke situasjoner andre sjøfarende har havnet i.

Og når det er mange av oss, har jeg full forståelse for at det ikke er enkelt å lese trafikkbildet skikkelig i en trang lei, verken for motor eller seil. Og som alle andre har jeg irritert meg over både motor- og seilbåter som skaper unødig vriene sitausjoner i leia.

 

Om målet er at vi alle skal vise hensyn, kan ikke vi i seilbåter være høye og mørke ved enhver anledning og nøye oss med å vise til vikepliktreglene. I så fall bør vi holde kjeft med vår misnøye over andre i båt, med mindre vi står overfor klare regelbrudd.

Her er det mange av oss som har et forbedringspotensiale.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke at jeg har slengt noe dritt i mine svar. Bortsett fra til Alcapone da han blir personlig mot meg. Og disse uttalelsene tok jeg tilbake og beklaget.

Jeg mener at ett lite nick som takk for at du unngikk en farlig situasjon, hadde vært på sin plass. istedenfor bare et dumt blikk om at han så på det som helt naturlig at jeg måtte bråstoppe. Jeg har ikke dratt inn kaffetrakter, buksebein,nintedo, seilkolonne,tupperware eller andre uttrykk som blir nevn i denne tråden. I natt har jeg huset 3 seilbåter som har brukt meg som "fender" og de har brukt mitt dekk som "langgang". De takket og bukket :cheers:

Link to post
Share on other sites

Noe lignede det ja.... Det var ikke bare vi som gikk nord som måtte stoppe opp, men også de som da gikk for motor sørover. Og de så også rimlig fortvilet ut over denne seilingen. Denne båten ødela i begge retninger. Båter måtte stoppe helt opp, ble mye farefullt av dette, da båter som gikk sørover plutselig befant seg på samme side som vi som gikk nord. Og likeledes måtte noen av oss som gikk nordover styre rett inn i båtene som gikk sørover.

Var dette hensynsfull seiling :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er litt kulturforskjeller også i Sverige og Norge. Husk at Medelsvendson har krysset i sin skjærgård siden lenge før både Litt Peiling og Sun Flyer var påtenkt. Når da "dom nyrika Nordbaggarna" invaderer skjærgårdsidyllen med sine treetasjers båter samtidig som flere også kjøper opp "alla hyttorna" i nordre bohuslän; da tenker Svendsson at han skal "for fan segla som för" i sin båt. Og det er jeg forsåvidt enig i.

 

Det er vi som er gjester i Sverige. Og når den lokale kulturen sier at "er det vind så seglar man"; da tilpasser vi oss eller vi finner et annet sted å feriere.

 

Forøvrig; ikke si "hold koken" til en svenske. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Og hvem var innhentende båt?

 

Det må da være rimelig opplagt at seilbåten var innhentende båt og dermed seilte raskere enn de "kolonnekjørede" Hvordan er det ellers mulig å krysse foran samme motorbåt 4 ganger..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

denne båten hadde passert gjennom sundet (nord -syd). Og kom brått inn fra våres babord side fra ca 5m ved "vorren" og krysset 4 ganger gjennom båtene som lå på rekke både nord-syd og syd-nord, dette før opphevingsskiltet om 5kn.

Link to post
Share on other sites

Kart og flyfoto finnes her: Havstensund

 

Dette er begynnelsen (nordfra) eller avslutningen (sørfra) på Gule Humpen. Havstensund blir lett en "flaskehals" på E6-en i juli, det vil være tett med båter (kø/kolonne) i begge retninger. Spørsmålet blir om det er godt sjømannskap, god takt og tone eller kun fremvising av god seilerteknikk å krysse i denne trafikken (jeg forutsetter at seilbåten hadde fungerende motor tilgjengelig).

 

Når været tillater det tar vi selv den ytre leden utenfor Vassholmen når det er stor trafikk, nettopp for å unngå det "litt peiling" opplevde.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du seilbåtene skal gjøre da? Hive ut dreggen?

 

Det han mener at at i et trangt sund som Havstensund-området er så burde også seilfolket starte diselen og la være å provseren seg fram. Enklere kan det vel ikke sies. Enig med Littpeiling. Han og mange med oss blir provosert når enkelte skal seile seg gjennom tranmge passasjer uten å ta nødvendig hensyn til andre sjøfarende. Seilbåthets? Langt i dra. Bare sunn bedømmelsekraft. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til alle som er så korrekte her inne. Dette er ikke tegnet inn på meter`n. Men er dette riktig og hensynsfull seiling, da gud hjelpe oss andre ute på fjorden.

Jeg stoppet iallefall opp, nettopp for å unngå et sammenstøt. Korrekt seiling eller ikke! Vi kunne alle gått med 5kn og passert sundet i en pen og dannet rekke, men isteden ble det fram og tilbake for mange av oss. Men for all del seilbåten kom seg trygt fram takket være oss andre som ikke kan sjøveis reglene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...