Jump to content

seilbåter som krysser gjennom kolonner...


litt peiling

Recommended Posts

Nå er det sånn "lite peiling" at vi som har seilbåt har noen problemer og noen utfordringer som motorbåtfolk ikke har. For det første har vi litt komplekser for at en ny seilbåt koster halvparten av en ny motorbåt på samme størrelse. For det andre går båtene våre så inn i granskauen sakte at vi fortsatt roter ute på havet mens dere sitter i havna og tygger hamburgere og spiser potetgull. Så vi føler at det er viktig å ta igjen med motorbåtene og det gjør vi med loven i hånd. Hvis jeg klarer å spidde en Baltic eller to i løpet av en sesong får jeg gratis medlemskap i KNS i ett år...

Neida, selvsagt handler dette om å bruke hodet til noe annet enn å sette seilercapsen på. En som krysser gjennom et trangt sund med mye trafikk mangler evne til å sette seg inn i andres situasjon og en god porsjon vanlig folkeskikk og dømmekraft. At det strider i mot Sjøveisloven, regel 7,8 (9) er det vel heller ingen tvil om. Jeg tror "litt peiling" tar opp noe som mange irriterer seg over, men han er bare litt slurvete med "sinne-kontrollen". Hvorvidt han bruker maritime ord eller uttrykk er TOTALT uinteressant, og slike uttalelser bare bygger opp om mytene rundt "brune kjekkaser med KNS-lue". Når jeg tenker meg om har jeg ALDRI vært med på noen diskusjoner rundt motorbåter VS. seilbåter i noen havn. Treffer bare hyggelige mennesker i båt. :yesnod:

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Så vi føler at det er viktig å ta igjen med motorbåtene og det gjør vi med loven i hånd. Hvis jeg klarer å spidde en Baltic eller to i løpet av en sesong får jeg gratis medlemskap i KNS i ett år...

 

Akkurat den oppfatningen føler jeg at det er mange seilere som har! Ikke hilser de heller, bare sitter og kikker surt på deg når du sakte siger forbi! Rart hvor forskjellige man kan bli av å skifte båttype :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke hilser de heller, bare sitter og kikker surt på deg når du sakte siger forbi! .

 

I år har jeg hilst på meg senebetennelse i begge armer for å prøve å rette opp inntrykket som seilerne tydeligvis gir mange motorbåtførere. Skjønner nå at det ikke er nok, så neste år skal jeg starte med hardtrening i februar slik at jeg tåler en hel sesong. Jeg prøver alltid å være den som hilser først så slipper motorbåtførerne å være usikker på om jeg hilser eller ikke.

 

Til de jeg ikke har hilst på i sommer vil jeg bare si: JEG BEKLAGER !!!

 

Vi hilses!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg hilser så mye at kjærringa blir flau :flag:

 

Og jeg skal fortsette å ikke gjøre skam på seilbåtfolket, og er det en "Amalie" som krysser mot vind i trange sund - :wflag: det er ikke meg.

 

Som sagt i tidligere innlegg, jeg er enig med trådsatarter i sak, men kanskje ikke fullt så enig i den generelle beskrivelsen av seilfolket. God sommer, i morgen blir det seilas nedover svenskekysten.

 

Og nå kommer finværet ser det ut til! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På grunn av den forferdelige motorstøyen er det viktig at dere seilere reiser dere opp, vifter med KNS-lua med en ledig hånd og roper et høyt "HEISANN !!". Hvis ikke oppfatter vi motoriserte ikke hilsingen som noe positivt, men tror det bare den sedvanlige fingeren det viftes med :seeya:

 

Bare kødda... :lol: er på sjøen for å ha det hyggelig og gidder ikke gjøre så mye styr av det å legge om kursen litt.

 

Men så er jo vi snekke-folka litt ekstra trivelige og da :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg hilser hele tiden jeg men det er ikke altid jeg får noen hilsen tilbake , spesielt fra motorbåtfolket , men jeg kan ikke akkurat si at jeg ligger våken om natten av dengrunn , har faktisk tenkt litt over dette med hilsing og kommet fram til at joda det er hyggelig osv men er det nødvendig da , holder det ikke å oppføre seg på alle andre måter og hilse på nabon når du legger deg utenpån i gjestehavnen.

Blir ihvertfall ikke sur om andre ikke hilser på meg , nesten så jeg tenker at de har forstått det

 

Vi er i 2009 og det er mulig å treffe 1000vis av båter iløpet av en ferie , hvorfor skal man hilse på en fotballstadion med mennesker man ikke kjenner ?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man gjøre et problem utav enhver ting? Selv er jeg på sjøen for å kose meg, senest i dag var jeg ute og dorget og fikk 8 makrell som nå skal fortæres, hilste på en masse båter, for ikke si båtførere, både med og uten seil, inkl. en lokal snekke som passerte på kort hold. Spurte om de hadde fått noe siden de også hadde snøret ute, men fikk ikke noe svar. Grunnen skjønte jeg da jeg hadde passert dem og det i "snøret" hang to pils til kjøling! :cheers:

 

Livet er herlig om sommeren!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke slik at alle må hilse! Men det er klart, vi snekkefolk som tusler rundt i 6-8 knop har god tid til å se oss rundt underveis, og hilser derfor litt i hytt og pine rundt oss. Vi har ikke så mye annet å gjøre egentlig, bortsett fra å lese aviser og sånn da. Og de aller fleste hilser tilbake, med mindre de er opptatt med å lage hekkbølger eller annet som krever full konsentrasjon. Det er klart, seilerne er jo ofte også opptatt, det er mye tauverk og saker å holde styr på. Men mange ganger har jeg stusset på det litt tomme blikket som stirrer tilbake på meg etter at jeg har hilst. Og når man passerer noen i 7 knop varer jo gjerne dette blikket en stund, for å si det sånn. Ikke dermed sagt at jeg blir sur, jeg bare stusser litt på dette kunstige klasseskillet. Men det kan jo være at seileren bare sitter der i dype tanker? Eller at han fryser såpass etter flere timer i cockpiten at reaksjonene er blitt litt langsomme? Ikke lett å si. Det skal sies at noen hilser tilbake også, så dette gjelder slett ikke alle...

 

PS: Kunne godt tenkt meg seilbåt selv jeg. Lurer på om det hadde virket inn på hilsearmen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man gjøre et problem utav enhver ting?

 

Beklager hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg oppfatter dette som et problem! Det var virkelig ikke meningen! Jeg ser mer på det som litt pussige forskjeller mellom forskjellige grupper av sjøfarende. Håper jeg ikke har ødelagt kvelden for deg... :flag:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Håper jeg ikke har ødelagt kvelden for deg... :flag:

 

Kvelden er snaut begynt, middag med fersk makrell inntatt etter 2 glass med mørkt innhold (jaeger), og med deilig kald pils til, hvordan kan kvelden da være ødelagt? :cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er klart, seilerne er jo ofte også opptatt, det er mye tauverk og saker å holde styr på.

Tror nok det er andre ting som spiller inn , de fleste som seiler på tur sitter ikke og jobber med tau og seil hele tiden , å seile er en rolig avslappende syssel så om de ikke hilser så kan det nok være andre ting, kanskje de ikke kjenner deg og ikke ønsker å hilse på folk som passerer som de ikke kjenner :smiley: , fryser gjør de nok heller skjelden da vi seilere lærer utrolig fort at man må kle seg etter forholdene , det er her de flotte fargerike klærne kommer inn , de fungerer faktisk veldig bra.

 

 

PS: Kunne godt tenkt meg seilbåt selv jeg. Lurer på om det hadde virket inn på hilsearmen?

Det ville være utrolig rart om det gjorde det , jeg tror grunnen til å hilse/ikke hilse har med personen å gjøre , ikke hvilken båt personen kommer i , det er ingen som er så opptatt at de ikke kan heve armen og hilse om de ikke seiler en kortbaneregatta.

 

 

Jeg hilser som en gal mann men vil gjerne slutte , vel det får psykologen ta seg av etter ferie :lol:

Link to post
Share on other sites

I indre Oslofjord har hilsetradisjonen nær helt ebbet ut. Ikke av uvennlighet, men trolig fordi det er bortimot umulig å hilse på alle man møter en godværsdag på fjorden. I så fall måtte man ha hilsearmen surret til en båtshake eller noe. Noe annet er det en tidlig morgenstund.

 

En og annen hilser finnes det fortsatt der ute. Ikke minst i segmentet som feier forbi deg noen båtlengder unna i 20-50 knop. Antagelig en ytterst høflig gruppering.

 

For egen del varmer jeg som hovedregel opp hilsearmen på vei ut Drøbaksundet.

 

Du får ta deg en tur innover fjorden en søndag etter ferien, Enzo. Da får du hilset fra deg for noen år fremover - og sparer lappene til krympern.

Link to post
Share on other sites

Jeg hilser på alle, men får ikke alltid svar :seeya: , viker gjerne en tomme eller tre for å unngå nærkontakt og vikeplikt for motorbåtene og her om dagen slakket to svære cabincruisere av på farten når de passerte meg på åpent hav :yesnod: .

Starter gjerne motoren om det blir mye trafikk feks gjennom sund.

 

:sailing: Livet ombord er herlig dere!

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg la inn dette på en annen tråd, men det passer vel så godt her:

 

Man finner alle typer mennesker i alle slags båter. Det finnes båtfolk, og "folk i båt " ombord i såvel seilbåter som motorbåter eller robåter for den sak skyld. Selv har jeg både motorbåt, seilbåt og robåt, både i plast og tre. Jeg er vel den samme fyren uansett hvilken farkost jeg velger å benytte? Er det noe grunnleggende i menneskets natur som får oss til å se ned på folk som velger anderledes enn en selv?

Motorbåteiere liker ikke seilbåter.

Saktegående snekker liker ikke hurtiggående båter.

Plastbåteiere ler av trebåteiere.

Vi kan gjerne dra det lenger:

- Utlendinger

- Den j. naboen

- Kjerringa

++

 

Kan vi ikke stå sammen da? Tror vi har litt å tjene på det, for å si det mildt

God sommer, samtlige!

Link to post
Share on other sites

For å oppsummere:

1. Motorbåter skal vike for seilbåter under seil uten motorfremdrift.

2. Det kan være lurt om motorbåtførere lærer seg litt om hvordan seilbåter manøvrerer i forhold til vindretning.

3. Kan også være lurt å lære seg at seilbåter kan snu på femøringen - og gjerne gjør det også.

4. En seilbåt på kryss er stort sett aldri "innhentende" båt, det går ganske sakte.

5. En fører av seilbåt skal også ta hensyn, f.eks. ved å bruke motoren når man skal gjennom trange sund.

 

Selv seiler jeg ikke på kryss i dette sundet. Jeg venter til vi er ute på "gule humpen" eller sniker meg for motor videre mot Grebbestad.

 

Så en gang en seilbåt komme kryssende gjennom Ostsundet i Bærum en travel søndag med fullt av båter. Så jeg tenkte herregud for en tulling. Så viste det seg å være en bekjent av meg.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Seilbåten krysset 3 båter foran meg, for deretter å snu å krysse tvers av meg, slik at jeg måtte stoppe. Båtene bak meg måtte svinge høyre og venstre for ikke å kræsje i denne seilbåten. Brått snudde seilbåten og kom på tvers igjen noen båter bak. Får å gjennta dette nok engang.

Hva mener du at den skulle gjøre da? Ringe Meteorologisk institutt for å få endret vindretningen, slik at den ikke måtte krysse foran dere :lol:

La være å tenke slike tanker som du nå gjør, følg heller reglene, så oppstår ikke slike "problemer" som du nå skriver om. Tenk om alle tenkte som deg, og ville ha endret reglene til sin fordel, og det er nok mange som vil det for å komme frem først og før andre som er prioritert i reglene.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er klart, seilerne er jo ofte også opptatt, det er mye tauverk og saker å holde styr på. Men mange ganger har jeg stusset på det litt tomme blikket som stirrer tilbake på meg etter at jeg har hilst. Og når man passerer noen i 7 knop varer jo gjerne dette blikket en stund, for å si det sånn. Ikke dermed sagt at jeg blir sur, jeg bare stusser litt på dette kunstige klasseskillet. Men det kan jo være at seileren bare sitter der i dype tanker?

 

Kanskje de dagdrømmer om fi**estikk........, se denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57422

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ja du holdt av veien for seilebåten, som du etter loven også skal. Det virker som om noen irriterer seg over at noen har fordeler av å føre en båt som , ja har fordeler fremfor andre. Og ser også at det klages på at dette var et trangt sund og der seilebåten burde startet motoren for å komme seg gjennom sundet. Det er jo nettopp i slike trange sund at regelen om å holde av veien for, kommer til sin rett. Midt ute på det åpne havet er det jo sjelden og aldri noe problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...