Jump to content

Barn i båt, alkohol og ansvar


lasseolsen

Recommended Posts

Jeg er mye utpå med båten nå om sommeren, samt at jeg bor i Son og rusler ofte langs brygga og titter på båtlivet.

 

Har akkurat lest om en ulykke der en liten gutt døde ombord i en båt hvor han var alene.

 

Uten og vite forhistorien her så har jeg allikevel ett par synspunkter/spørsmål og komme med:

 

Jeg ser "hver dag" nå om sommeren foreldre som sitter på brygga / i parken og drikker alkohol mens barna er alene i båten(enten sovende eller lekende). Jeg ville selv ALDRI forlatt båten med mine små barn i, selv ikke i edru tilstand. Dette er jo ikke noen få tilfeller heller, brygga er stort sett full av foreldre med "ankerdram" nummer 10 innabords.

 

Etterhvert fortsetter festen i nabobåten. Man kan vel ikke la ett barn være uten "øyekontakt" i båt. Det skal tilogmed godt gjøres og høre om ett lite barn detter over rekka og ned i vannet?

 

Er dere enige???

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er forøvrig enig med deg i dine synspunkter, men ut fra de så vil du kalle meg en dårlig far da jeg er på sjøen. Jeg har to gutter, en på 4 og en på 1,5 år. De har begge vært i båt siden de ble født, og har tatt sine små lurer på dagen, lagt seg tidlig på kvelden osv.

jeg er av den oppfatningen at en øl er godt og mindre skadelig. Da mine barn sover sitter både jeg og kona på land og nyter EN kald, med babycall plasert i båten og på land. Går aldri langt bort, men å sitte i båten hele tiden mens barna sover: ALDRI!

Når barna er i våken tilstand er greia helt anderledes. Da er vi alltid tilstede der barna er, men også da kan EN kald nytes!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke noe om andre. Kanskje det er jeg som tenker feil. Jeg bare lurer på hva BP's medlemmer tenker om dette.

 

Jeg er av typen som som stort sett har oppfatning om hvordan jeg selv ønsker og gjøre ting, men er selvsagt åpen for at andre kan mene noe annet. Derfor lurer jeg... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her vil du nok få mange svar/synspunkter.

Spørs om du kommer til å bli noe klokere.

 

Temaene, "Å holde oppsikt med barn" og "Foreldre og alkoholbruk" er nok noe som engasjerer.

Det som er naturlig for noen foreldre, er helt fremmed for andre.

Noen går fra barna i båt mens de har et ærend på land.

Noen går fra barna hjemme foran TV'en mens de drar i nærbutikken og handler.

Ulykker kan skje i begge tilfeller.

 

Hvem som gjør rett og feil er ikke alltid lett å dømme over.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

jeg er mye ute sammen med min datter på 5. når hun legger seg , ca 11,30 , tar jeg ofte turen opp på brygga sammen med likesinnede. men er altid på vakt og sitter så nærme at jeg ville høre det minste krumspring av den håpefulle.

ja, jeg har muligens noe dårlig samvittighet for nevnte oppførsel , ser gjerne at flere synspunkter kommer frem i denne tråden.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Drikker du så mye at barna dine blir redd for deg :eek:

eller er du en av de som mener at barn blir redd når du tar en øl?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker ikke så mye at barna blir redde nei. Men jeg vet at det er alt for mange som gjør det. Hvorfor ikke skape en holdningsendring, hvor vi kan være sammen om å skape tryggere rammer for barna våre rundt en så fantastisk hyggelig og bra aktivitet som båtlivet faktisk er:)

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i

Men det er langt fra mye av det som praktiseres av mange i dag til nulltoleranse

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

det viktigste er å ha kontakt med barna om de er små eller større.

 

Mindre de er større stressfaktor blir det på foreldrene og også større nærhet er nødvendig. Mine er 13og 16, det tok litt tid før x g jeg klarte finne rythmen i dette. Kluet er nok å gi barna båtfølelse før endringer skjer. :yesnod:

 

En øl eller en cognac i ny og ne har neppe skadet noen. Om datter/sønn er over 16 er det meste behagelig :yesnod: . :cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det finnes folk på land som ikke håndterer alkohol særlig bra, og det er jo helt naturlig at slike mennesker også finnes på sjøen. Stort sett går det vel bra når konsumet står i forhold til hva man presterer, og folk reagerer jo også forskjellig på alkohol.

 

Det verste jeg ser er folk som blir utagerende og kanskje aggressive når de drikker, og slike mennesker burde vel lære seg at de ikke tåler alkohol verken på land eller i båt. Man burde vel stoppe å drikke i god tid før man får ustødig gange spesielt når man har ansvaret for noen.

Link to post
Share on other sites

legger hode på hoggestabben igjen jeg. når vi er ute , koser jeg meg med øl omtrent hele dagen. dvs ca 6-8 øl fra morran til kveld. blir selvsagt ikke beruset av et slikt konsum. og jeg vet jeg er utrolig opptatt av at jentungen skal trives på sjøen. hun er den eneste som gleder seg vilt til å være med i båten . derfor finner vi på ting stort sett hele tiden , som å fiske krabber( faktisk morro enda) gå turer , bade osv . den dagen jeg føler meg uskikket til å ha barn i båt pga alkoholinntak , kommer jeg til å kutte tvert.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Voksne mennesker er ulke og reagerer og oppfører seg ulikt.

Det samme er det med barn.

 

Det er umulig å skape en felles kjøreregel for alle i denne saken. Du kjenner deg selv best, og bare du kjenner ungene dine og vet hvordan de reagerer.

Alle vet at barn generelt reagerer og blir redde når foreldrene blir beruset. Men det er bare du som vet hvor den grensen går for deg. Og det er bare du som vet hvordan ungene dine reagerer.

Og selvsagt vet vi at alle normale foreldres høyeste ønske i verden er a ungene skal ha det godt og kose seg i ferien.

 

Her må hver enkelt være "dønn ærlige" mot seg selv og sin egen virkelighet.

At noen ikke klarer dette og overdriver med hennsyn til alkoholinntak er beklagelig. Men jeg velger å tro at disse utgjør en svært liten prosent av den voksne befolkning.

 

Noen blir ustødige og uberegnlige etter noen få pils, andre tåler mer.

Med dette mener jeg ikke at vi er ulikt skikket til å føre en båt, for her er reglene enkle og oversiktlige.

Men i forhold til sosial oppførsel og familiær hygge, bør et hvert voksent menneske kjenne sine egne grenser.

De fleste voksne mennesker vet veldig godt hva tid de overskrider disse grensene.

Link to post
Share on other sites

Snur litt på det:

Nyter du alkohol (Øl, akevitt, congiac) på f.eks. julaften, sammen med dine små barn??? :eek:

Synes øl er godt, men klarer da meg utmerket UTEN alkoholholdige drikker DEN kvelden!

OG i båten sammen med barna om sommeren. :yesnod:

Det GÅR fakstisk an å slukke tørsten UTEN alkoholholdige drikker også. :sweat:

 

Neida, jeg er IKKE avholdsmann, hvis noen mistenker meg for å tilhøre DEN skjellsordskategorien! :saint:

Jeg er sikkert ikke verdensmester i papparollen heller, men klarer meg godt uten alkohol under utøvelsen... :giggle:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

ja, jeg tar noen fille øl på julaften. UTEN å bli beruset. all ære til deg som har nulltoleranse i nærheten av barn. men er av den oppfatning at barn tåler å se at voksne ha voksen brus , og barn har brus.

har selv bekjente som ofte er svært beruset i sammen mad barna sine . og det er selvsagt ikke akseptabelt. og støttes ikke. har også kritisert dem kraftig for akkurat det.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det viktigste er at vi som voksne foreldre skal være gode rollemodeller for barna våre. Er enig i at om de ser at vi drikker en øl så har dette svært liten betydning for deres kognitive oppfattelse av oss. Barna er inteligente subjekter som i utgangspunktet klarer å skille mellom øl og brus. Det som da er svært viktig er å konkretisere det med hva det faktisk er, slik at barna lærer å skille. Hvis de får vite at vi alle drikker brus vil de også ha...

Link to post
Share on other sites

sommer og øl hører sammen.... :lipseal:

:yesnod::yesnod::yesnod: moderat bruk av øl om sommeren...har jeg ikke noe imot å "lære" bort. og det at man kan drikke alkohol uten å drikke seg stupfull, har jeg heller ingen ting imot å lære bort.

(drikkekultur???.)

men fortsett gjerne med kritiske meldinger. jeg er opptatt av andres meninger i dette tilfellet. :yesnod:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er nødvendigvis ikke om voksne drikker sammen med barna sine. Det jeg reagerer på er når man er i båt og barna sover. DA er det mange fler som drikker og havner i nabobåten. Det er det jeg mener er litt uansvarlig. det er tross alt større sjangs for at noe skjer i en båt, enn om man er hjemme.

 

Jeg kan også ta meg ett glass når barna sover i sengene sine i andre etasje hjemme. Men i båten, uten og se de hele tiden... Nope.

Link to post
Share on other sites

Nyter du alkohol (Øl, akevitt, congiac) på f.eks. julaften, sammen med dine små barn???

Synes øl er godt, men klarer da meg utmerket UTEN alkoholholdige drikker DEN kvelden!

Hvorfor?

 

Hva er problemet med å NYTE alkohol på f.eks julaften, sammen med sine små barn?

Problemet er vel ikke de som NYTER, men de som bælmer i seg og blir fulle og ufyselige?

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være bra å vise sine barn at mamma og pappa kan NYTE alkohol, uten å bli "rare" av den grunn.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...