Jump to content

Barn i båt, alkohol og ansvar


lasseolsen

Recommended Posts

Jeg kjenner så utrolig mange som "har kontroll", "ikke noe problem", men som overhodet ikke har det. Og har utviklet et usunt forhold til dette ovenfor barna sine. Derfor jeg har blitt så var iforhold til hvordan en behandler alkohol i nærvær av barn, og alkohol generelt. En får et annet syn på ting når en begynner å se skjebner :/

Link to post
Share on other sites

Dette er den alkoholmengden som finnes i 33 cl ( flaske) pils, 12 cl (ett glass) rødvin eller 4 cl (én dobbel drink) sprit.

Takk for definisjonen.

Da holder jeg meg godt innenfor hva barna "merker".

Jeg synes det er problemfritt om jeg tar (nyter) et glass øl eller vin til maten.

Synes det er et poeng at barn kan se at voksne kan omgås alkohol med fornuft.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1313243

 

Når 200.000 barn gruer seg til jul så er dette et stort problem, men for de som klarer å holde seg til et glass eller to, så er det greit, etter mitt syn. Med andre ord alkohol med måte er ok, men da snakker jeg om i små, meget små, mengder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med trådstarter. Båt, barn og alkohol hører ikke sammen. Det er nok ganger i året vi utsetter barna våre for fyll, og fanteri, la de få noen gode dager om sommmeren, i båten, hvor de slipper å være redd for oss.

 

Jeg tar meg gjerne noen glass Champis, eller en øl, eller et glass rødvin.. Fyll hører ikke hjemme sammen små barn. så enkelt er det. Jeg er måteholden og tror ikke barna syntes jeg endrer meg slik at de hverken blir redde eller noe annet.

Jeg mener også at et glass vin eller Champis gjør noe med "freden" i sjelen, Så jeg mener både voksen og barn har godt av. som sagt INGEN FYLL men kos.. Stor forskjell.

Jeg tar gjerne et glass vin til Jul og påske også jeg. Uten at min barn blir redde av den grunn. Jeg ønsker å lære barna mine til å ha et uanstrengt og naturlig forhold til alkohol. Og den eneste måten jeg kan lære de det er å være måteholden. De 200 000 barna det refereres til mener jeg havner i kategorien FYLL.

 

Mvh

Pjolter med Champis i kjøleskapet :cheers:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1313243

 

Når 200.000 barn gruer seg til jul så er dette et stort problem, men for de som klarer å holde seg til et glass eller to, så er det greit, etter mitt syn. Med andre ord alkohol med måte er ok, men da snakker jeg om i små, meget små, mengder!

 

 

Dette er et veldig godt poeng, og sparker bena uner mange som mener at de har kontroll. Greit å ha følelsen av å ha kontroll, men vet de virkelig at barna ikke tar skade av det?

 

Uansett, dette er et veldig sårbart tema for mange, og jeg ønsker ikke å sparke en eller annen vei, men jeg vet at mange har problemer i ettertid pga alkoholmisbruk av foreldre. Hvorfor ikke la båten være et fristed, og skape gode minner på denne måten. :)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke la båten være et fristed, og skape gode minner på denne måten. :)

 

Vel. hver sin måte å takle dette på. Så lenge barna står i fokus, må folk gjerne la vær å drikker for meg. Men jeg er nok såpass egoistisk at jeg gjerne vil bestemme dette selv.

Jeg drikke aldri meg full og koser meg med drikke jeg liker. Rusen er ikke det viktigste. Jeg er oppvokst i samme ånd, og jeg mener at barn fort kan få et anstrengt forhold hvis foreldrene enten er edru eller stup fulle. Da er det bedre med kos, hygge og måtehold....

 

Mvh

Pjolter som sikkert stikker hodet vel langt frem nå :blush:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerer på er når man er i båt og barna sover. DA er det mange fler som drikker og havner i nabobåten.

 

OK, så det du er opptatt av er å forlate barn alene i båten mens du selv befinner deg i nabobåten. Og alkohol nytes.

 

Da ungene var små gikk vi ofte fra dem alene, over i nabobåten eller alene på hotellrommet eller alene i huset.

Vi vekslet på å stikke "hjemmom" med ugjevne mellomrom for å se at alt stod bra til, men jeg ser ikke på det som uansvarlig.

Skulle vi langt brukte vi barnevakt.

 

Vi har alltid hatt et avslappet forhold til "barn og foreldrenes inntak av alkohol". Nå som de er store har vi også spurt dem om de har hatt negative opplevelser med at far og mor drikker. Det har de ikke - og begge er av typen som ikke sparer på kruttet om feil vi har gjort under deres oppvekst og oppdragelse.

 

Å overbeskytte ungene er faktisk verre. Synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Når 200 000 barn gruer seg til jul pga foreldrenes alkoholbruk sier vel det sitt. Da synes jeg vi som er såpass oppegående som vi er skal stå frem som gode forbilder og kutte alkoholen. Mine foreldre nyter alkohol på helt spesielle dager, og jeg har aldri tatt skade av det. Men når foreldrene til 200 000 barn (+alle andre med alkoholproblemer) ikke klarer å styre seg synes jeg ikke alkoholen er verd "kosen" for dem som koser jeg med den uten å bli fulle. ( :crazy: )

 

Mange tror at avholdsfolket er fanatikere. Men avholdsforeningen er faktisk grunnlagt som en veledighetsorganisasjon for å hjelpe dem med problemer.

 

Hilsen Seilaren - som synes Cola er i sterkeste laget... :sweat:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tja, si det. -Jeg tror det største problemet ligger i at ingen foreldre innser at det er deres barn som blir redde.

 

-Kom gutten min! småroper far mens han skjangler på stuegulvet. Far vil bare guttungen godt, men guttungen kan bli redd fordi far ikke er slik som han pleier.

Den samme faren vil med stor sannsynlighet nekte for at de var fulle og skremte barna den dagen.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ok da er jeg med, Når du mistror meg ( Jeg tar det pent ingen fare) for å være fullere en jeg tror,,,

Vel Tror både kona og eldste datter ( 18) hadde sagt tydelig i fra hvis jeg hadde endret meg..

Kan godt være at det er mange som er slik. Og hvis alle holdt seg borte fra alkohol.røyk, narkotika og andre stimulerende remedier så ville nok mange barn få det bedre. Er helt enig !!

Men i min ideele verden skal man kunne ta seg et glass hvis man ønsker uten at dette blir vanskelig for barna og andre rundt deg. Jeg VET at dette går an.

Får håpe alle foreldre som ikke ser seg selv, har noen til å fortelle de, eller har peiling tar til fornuft og modererer sitt inntak av stimulerende middler.

Ps: og det mange foreldre som aldri skulle hatt barn,, Men i dag er det kun strengt på å adoptere, ikke lage egne. ( Dessverre)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Tja, si det. -Jeg tror det største problemet ligger i at ingen foreldre innser at det er deres barn som blir redde.

 

-Kom gutten min! småroper far mens han skjangler på stuegulvet. Far vil bare guttungen godt, men guttungen kan bli redd fordi far ikke er slik som han pleier.

Den samme faren vil med stor sannsynlighet nekte for at de var fulle og skremte barna den dagen.

 

Er helt enig i dette, og mener selv at det er helt uakseptabelt at foreldre/voksne drikker seg til beruset tilstand med barn tilstede. Jeg er samtidig enig med Pjolter (innlegg 31) i det han sier med måtehold. Jeg mener at barna kan bli like skremt i senere alder hvis de aldri har sett noen drikke alkohol i deres nærvær tidlig i livet, og vips en gitt alder er nådd, så da er det plutselig akseptabelt???

 

Tror nok til syvende og sist dette er opp til den enkelte som kjenner sine egne barn og deres vaner best, men for all del: IKKE FULLE FORELDRE SAMMEN MED BARN! Det kan gjøre meg sint!

 

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke alle burde hatt barn, men vi kan ikke akkurat innføre et foreldresertifikat heller...

 

Synes faktisk tanken om foreldresertifikat er bra.

Jeg har gått på skoler i 16 år, men har ikke hatt én eneste time i "hvordan oppdra barn", eller "hvordan bli en god far".....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ikke alle burde hatt barn, men vi kan ikke akkurat innføre et foreldresertifikat heller... :rolleyes:

 

Dette blir veldig OT, men ok! Som førskolelærer kunne jeg gjerne tenkt meg å ta en slik debatt, og jeg skal bare kaste ut noen synspunkter i forhold til dette...

 

1. Det å få barn i norge er veldig enkelt! En har to alternativer, samkvem med en partner eller kunstig befruktning. Får du ikke dette i Norge kan en bare reise til Danmark, legge 30 lapper på bordet så er det i orden.

2. Hvis en er så uheldig at en ikke kan få barn, men gjerne vil adoptere som er kjempefint med tanke på alle de barna som lider rundt om i verden, må en igjennom en test, sjekk osv. Denne ventetiden kan gjerne bli opp i 3-4 år, noe som er et j...a langt svangerskap.

 

Hvis en ser disse to opp mot hverandre har en utgangspunktet for en veldig god diskusjon, men jeg tror ikke den vil passe inn i dette foraet her.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Liker problemstillingen, og hørte senest idag om forskning som var gjort på mennesker som ikke kjente sin fortid. Interessant, forskningen viser det at barn hvor de ikke kjente sin identitet(foreldre(far/mor),besteforedlre..) hadde større problemer med å tilpasse seg. Interessant, glemte å få kilden, men den kan skaffes med litt søking.

 

 

Uansett, likte godt den alkohol diskusjonen her. Ang det du sa pjolter, om i hvilken grad min eller din behandling av alkohol påvirker andres behandling. Så har jeg veldig tro på eksempelets makt. Med det så mener jeg at hvis det brer seg en holdning blant båtfolket at en er mer måteholden i tilnærming til alkohol i nærheten av barn, så tror jeg at vi kommer til å se færre av disse tragiske fylle tilfellene. Og ungene våre føler seg enda mer trygge når vi er på tur.

 

For min del er de beste ferieminnene når hele familien var ute med båt, og fisket, over et felles måltid på hytta når en følte seg helt trygg.

 

Tror ikke vi skal undervurdere den trygghetsfølelsen :)

Link to post
Share on other sites

Med det så mener jeg at hvis det brer seg en holdning blant båtfolket at en er mer måteholden i tilnærming til alkohol i nærheten av barn, så tror jeg at vi kommer til å se færre av disse tragiske fylle tilfellene.

 

Sorry, men jeg forstår ikke helt denne tråden. Hvis dere kunne få de som er i mot måtehold til å skrive så er det jo greit. Men vi er jo alle for måtehold, noen definerer det som et par glass vin, andre som null alkohol. Ære være avholdsfolk og andre moralister, men jeg fatter ikke hva det har med båtlivet å gjøre. Opptil flere innlegg handler om jo om juledrammen.

Link to post
Share on other sites

Ære være avholdsfolk og andre moralister, men jeg fatter ikke hva det har med båtlivet å gjøre. Opptil flere innlegg handler om jo om juledrammen.

 

Skyldig!

 

Jeg viste til et program om at 200.000 barn gruer seg til jul og det pga foreldres alkoholforbruk i forbindelse med den høytiden. Tror nok denne negative gleden som barn opplever ikke har noe med julen som sådan å gjøre, men mor og fars væremåte i forbindelse med forbruk av alkohol så sånn sett kan du stryke "jul" og sette inn "båtferie" for poenget er det samme - bedre nå?

 

Kall meg gjerne en moralist, det kan jeg leve godt med, men jeg tar mitt ansvar som forelder på alvor og har ønsket å gi mine barn en best mulig og tryggest mulig oppvekst selv om det har betydd måtehold i omgang med alkohol med barna til stede. Basert på de tilbakemeldinger jeg får i dag av mine barn på nå 20 og 23 år så har det visst ikke vært så ille å ha en mor og far med en viss moral! Og ja, i dag tar vi oss gjerne alle sammen en gintonic, sågar kanskje to, før maten, en øl eller et glass vin til maten og så setter vi stopp der. Jeg blir hverken lykkeligere eller et bedre menneske av deretter å innta fjorten cognac, men noen ser sikkert dette annerledes, om seg selv mener jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette blir veldig OT, men ok! Som førskolelærer kunne jeg gjerne tenkt meg å ta en slik debatt, og jeg skal bare kaste ut noen synspunkter i forhold til dette...

 

Hvis en ser disse to opp mot hverandre har en utgangspunktet for en veldig god diskusjon, men jeg tror ikke den vil passe inn i dette foraet her.

 

Vivvi

 

 

Vivvi: En meget vanskelig og intressant debatt i tilfelle,. Jeg er med, Vi kan ta det i "off Topic" en gang.

Etter 12 års skolegang skal jeg til høsten jobbe et år på en barneskole, bladt annet som støttekontakt. Kaster meg gjerne med i den diskusjonen!

 

 

Skyldig!

Noen kaller ham kverulandt, men jeg synes faktisk mannen er ganske smart. Jeg har stor sans for flere av Mouches innlegg, og dette var ikke noe unntak :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Mye meninger her :cheers: Selv er jeg oppvokst med en far som var periode dranker, og særlig på sommeren, jul og påske, Synes jo ikke det var noe særlig da, Problemet ligger vel kanskje hos de som ikke klarer og stoppe? Og raver fulle rundt på brygga på utkikk etter fest, Synes det er helt greit med Øl og vin i moderate mengder sammen med barn , da lærer de også at dette kan nytes uten og bli full, Værre er det når brennevinet kommer på bordet, Vanskligere og kontrollere inntaket da,

 

Til dere som ikke nyter alkoholholdige drikke sammen med barn i det hele tatt! Hva lærer dere barna da? Hva tror dere skjer når barna kommer i tennårene og skal begynne og utforske dette selv?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg oppvokst med foreldre som var totalavholds og var det selv også til langt opp i 20 årene. Fikk barn og begynte og ta meg en øl i ny og ne, ikke når jeg kjører båt, men fortøyd, eller på hytten eller hjemme i helgene. Ungene er relativt store, så jeg har gjerne drukket en fire fem øl før de legger seg i halv tolvtiden nå om sommeren og ferie.

Det som gikk opp for meg her i uken, når minstemann 11 spurte, pappa har du vært full noengang, var at ungene ikke tenker over det, jeg forandrer ikke personlighet, så kansje derfor han spurte.

Poenget med allt dette, jeg var "handicappet" av oppveksten, hadde null begrep om alkohol, så jeg synes man kan vise ungene at man kan ta seg en øl til middag uten at det er noe spesielt med det. Sammtidig viser jeg at nei vi kan ikke ro ut i jollen og fiske enda, pappa har nettopp tatt seg en øl, vi fisker fra kaien er en holdning og få inn.

Surt for knotten som vil ro ut, men alle ungene har akseptert at vi venter en time etter middag pga. pappas øl (noe som ikke er daglidags).

Tror ikke det finnes noen fasit, kommer ann på hvor stor ungene er blant annet, når ungene var små drakk jeg omtrent aldri, nå er de større og tar mer ansvar for seg selv, så jeg slapper mer av og tar gjerne en øl mens de er tilstede.

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Allid øl i båten :cheers:

Har vel aldri drukket mer en en eller to bokser underveis, men nyter flere på brygga ja :smiley:

3 barn er stort sett alltid med på tur(6,9 og 13år)

Våre barn pleier sove når de er sovnet. Hadde vi hatt noe søvngjenger-erfaring med de, hadde vi nok tatt hensyn til det mht utsikt over båten fra land.

Barna legges i båten når de er klar for seng, og så sitter vi på land og koser oss med andre båtfolk, ser sjelden noen som sitter i båten og venter på egen leggetid pga barna. Stort sett alltid er alle på land eller i nabobåter og koser seg :tongue:

Barna er også begeistret for tomgods som kan pantes i nærmeste havn....... :flag:

 

Mulig en slags bevegelses-sensor ute ved utgang av båten kunne gitt folk bedre trygghet? kommer poden ut av cabinen så kunne mobilen varsles kanskje?

 

Forslag til enkelt billig system noen?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skyldig!

Helt greit, Mouche. Men les også første delen av innlegget mitt. Der skriver jeg at ingen tør å stå frem som motstandere av måtehold med barn tilstede. Dessuten er vi vel alle sammen enige om at det er trist med barn som føler seg utrygge grunnet sine foreldres alkoholuvaner, men jeg tror ikke denne tråden gjør noen forskjell i så henseende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...