Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Annentrikkern, jeg viste til DNL 2A og der mener jeg det står ganske klart at skip skal melde fra til Brevik VTS flere timer før de passerer linja. (Dog, i dette tilfellet var båten så tidlig ute at en antagelig kunne varsle etter at den hadde ankret opp.)

 

Et lite forbehold ettersom jeg sitter på en buss og ikke kan sjekke med boka.

Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som ikke har fått med meg pressemeldingene hvor kritiske spørsmål kan stilles på nasjonalt TV?

 

Det Halcyon skriver i innlegg 276 skulle etter mitt syn noen svart på ganske tidlig i prosessen i all offentlighet. Det burde i alle fall blitt åpnet en mulighet for å stille slike spørsmål til de involverte.

At pressen må invitere seg selv i en såpass stor krise som berører så mange synes jeg er uhørt.

Link to post
Share on other sites

Uten å skulle vurdere Kystverkets innsats her, mener jeg at det kan være klokt at kystverket ikke lar seg dirigere av lokalemyndigheter i en slik sak. Det overordnede fokuset bør være på natur, dyreliv og fellesområder, mens Kragerø kommune, som alltid har vært mer interessert i å legge seg flat for pengesterke hyttefolk enn å forvalte stransonebestemmelser og friluftsproblematikk, trolig vil ønske enkelte tiltak som sikrer endel private interesser.

Øljetilsølte svaberg og strender er en tragedie uansett, men det kan være greit at de som prioriterer beredskapen ikke trenger å forholde seg til omsettningsverdien av disse.

 

Først og fremst håper jeg man i størst mulig grad får skånet de største hekkeområdene for fugl i området.

 

Lagt til:

 

For ordens skyld: Har selv hytte rett innenfor der "Full City" har gått på grunn, og frykter at stranda og svabergene vi bruker, samt båt og båtplass er rimelig tilgriset :headbang: :headbang:

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...................mens Kragerø kommune, som alltid har vært mer interessert i å legge seg flat for pengesterke hyttefolk enn å forvalte stransonebestemmelser og friluftsproblematikk, trolig vil ønske enkelte tiltak som sikrer endel private interesser.

 

Et skikkelig usmakelig og tendesiøst innlegg som skal prøve å slå politisk mynt på en naturkatatsrofe! :nonod:

 

 

 

Politiadvokat Siri Karlsen ved Telemark politidistrikt sier kapteinen og 2. styrmann foreløpig har status som vitner.

 

Karlsen sier kapteinen kan bli siktet for mulige lovbrudd som brudd på sjøloven, forurensningsloven og skipssikkerhetsloven, som går på mangelden vakthold.

 

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article4494092.ece

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fra TA.no

 

Ifølge rykter i skipsmiljøet var maskinen på «Full City» blitt demontert for vedlikehold og overhaling, siden det ikke skulle gå inn før lørdag, mens skipet lå på vent utenfor Såstein. Siden vitale deler på maskinen manglet, klarte ikke skipet å komme i gang da kapteinen fikk beskjed om at skipet var i drift.

 

 

------------------------------------------------

 

Dette er rykter, men stemmer dette kunne ledelsen på skipet blitt med til bunns. Snakk om å være kokkelimonke. "Vi fikser skipet i stormen"

 

 

Spar deg for disse ryktene når du ikke kan referere til noe annet enn "skipsmiljøet", ser jeg på dette som selvpåfunnet bull shit generert i mangel av noe fornuftig og skrive.

Link to post
Share on other sites

Et skikkelig usmakelig og tendesiøst innlegg som skal prøve å slå politisk mynt på en naturkatatsrofe! :nonod:

Mener ikke å tråkke deg på tærne Muche, men jeg har sittet i møter med politikere og administrasjon i Kragerø kommune for en god del år siden, i forbindelse med et kulturminne/ friluftslivprosjekt, og ble sjokkert over hvordan de internt pratet om plagsom innblanding fra fylkesmannen, og fokuset på å gjøre kragerøskjærgården attraktiv for det pengesterke hyttefolket. Kragerø er også blant de kommunene som er mest på kollisjonskurs med miljøværndepartementet / fylkesmannen når det gjelder utbygging i strandsonen. Så helt konkret har jeg ikke veldig tillit til Kragerø kommunes vurderinger på dette feltet, og syns det er helt greit å skyte litt fra hofta i denne sammen hengen.

 

Mer generelt mener jeg at Kystverket skal lytte til de enkelte rammede kommunene, men være de som tar de endelige prioriteringene om hvor ressurejene skal settes inn, basert på "nasjonale" kriterier. Vi har begge tidligere fartstid i kommunepolitikken, og jeg regner med at det ikke bare er i min kommune at man kan oppleve at politikere kan bli litt nærsynte i enkelte saker. Jeg mener derfor at det KAN være helt på sin plass å måtte overprøve lokale ønsker.

Link to post
Share on other sites

Spar deg for disse ryktene når du ikke kan referere til noe annet enn "skipsmiljøet", ser jeg på dette som selvpåfunnet bull shit generert i mangel av noe fornuftig og skrive.

Vel nå er det vel ikke en kjeft som har kommet med som er dokumenterbart om hendelesforløpet og årsaken til grunnstøtingen her i denne tråden.. Hele denne tråden er jo bare rykter og synsing fra mer eller mindre kvalifiserte medlemmer, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke en som representerer "skipsmiljøet" hva nå det enn er for noe ikke skal kunne yttre frem med sine synspunkter som han hørt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spar deg for disse ryktene når du ikke kan referere til noe annet enn "skipsmiljøet", ser jeg på dette som selvpåfunnet bull shit generert i mangel av noe fornuftig og skrive.

Hvis du i tillegg leste innlegget til Tonic litt bedre, ville du se at han refererte til TA. Artikkelen finnes her.

Link to post
Share on other sites

Personlig så leser jeg tråden med stor interesse men ikke for katastrofens del for den er jo et faktum. Det som er mer interessant for meg er å lese betraktninger fra det jeg mener er fagfolk med erfaring, og disse tror jeg at jeg klarer å sile ut selv.

 

Det er svært interessant å danne seg et bilde av hvordan verden er skrudd sammen og hvor mange steder muttrene kanskje er skrudd på feil gjenger.

Link to post
Share on other sites

Annentrikkern, jeg viste til DNL 2A og der mener jeg det står ganske klart at skip skal melde fra til Brevik VTS flere timer før de passerer linja. (Dog, i dette tilfellet var båten så tidlig ute at en antagelig kunne varsle etter at den hadde ankret opp.)

 

 

§ 1. (ankomstmelding for fartøyer)

Fører av fartøy som skal anløpe et havnedistrikt skal om mulig minst 24 timer før ankomst gi melding til havneadministrasjonen om beregnet ankomsttid (E.T.A.).

Fører av norsk fiske- eller fangstfartøy med største lengde over 20 meter kan gi ankomstmelding på et senere tidspunkt dersom ankomststed og ankomsttid ikke er klarlagt.

Føreren skal også melde fra om endringer i beregnet ankomsttid.

Link to post
Share on other sites

No er visst kapteinen sikta, melder Dagbladet....

 

 

Dette er bare skammelig!

 

Vi ser nå konturene av noe som dessverre har vært alt for vanlig i internasjonal skipsfartsnæring: En skammelig tendens til å korsfeste og kriminalisere sjøfolk som har vært utsatt for ulykker, ofte for å ta fokus vekk fra de lokale myndighetenes egne feilvurderinger. 

 

 

Vi så det etter PRESTIGE-ulykken, og senest i Korea i 2007 etter oljeutslippet fra HEBEI SPIRIT. Slike skammelige overgrep mot sjøfolkene har som oftest skjedd med opphauset støtte fra aviser og andre medier i de landene hvor overgrepene har skjedd.

 

En stor skam for sjøfartsnasjonen Norge. Våre myndigheter oppfører seg nå som myndighetene har gjort i land som jeg veldig, veldig lite gjerne liker at Norge skal bli sammenlignet med!

Link to post
Share on other sites

Kvifor er det skammelig å sikte han for brot på rapporteringsplikta?

Dersom opplysningane som kjem fram i media stemmer, har kapteinen openbert handla uforsvarleg meiner no eg...

 

Det er det mulig at han har. Men graden av uforsvarlighet oppveies med god margin av den uforsvarlige handlingen som myndighetene selv begikk, da de beordret skipet til å ankre på Såsteinflaket torsdag ettermiddag.

 

 

Det var ingen spanske myndighetspersoner som ble puttet i fengsel etter PRESTIGE-ulykken, som kunne ha vært unngått dersom skipet ikke var blitt nektet nødhavn. Det vi nå er vitne til, er en avledningsmanøver for å ta fokus vekk fra norske myndigheters feilvurderinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at når føreren av havaristen har havnet i den kattepina han har havnet i, så er det på grunn av at han ikke hadde forutsetning for å vurdere hvor alvorlig værforholdene kunne utvikle seg. Ingen fører bringer seg selv opp i en slik kattepine som den han har havnet i ved fritt forsett.

Om ski9pet har brutt rapporteringsplikten, gjenstår å se.

Det er norm at når det er varslet dårlige værforhold, så vil havnemyndigheter og VTS sørge for at aktuelle skip blir underrettet om hva de har i vente- Etter slike hendelser til sjøs er det vanlig at skipsføreren har stilling som siktet. Etter en hendelse der båten nesten forliste, fikk jeg en god stund etter sjøforklaringen brev fra politiet om at "siktelsen frafalt pga bevisets stilling". Jeg visste ikke om at jeg var siktet! Jeg likte ikke formuleringen, men etter å ha rådført meg med fagfolk på politisaker, så ble jeg gort oppmerksom på at dette var det nærmeste full frifinnelese som jeg kunne komme i en slik sak.

Det å være siktet har også sine fordeler, ikke bare ulemper.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis!

 

Jeg parkerer på en hellende parkeringsplass og har blitt anvist dit av en parkeringsguide og min bil begynner å rulle fordi håndbrekket ikke er satt til skikkelig.....

Neste cenario er bilen med god fart inn gjennom et butikkvind og knuser halve innventaret der.

Jeg sitter i bilen, i baksetet, men motor starter ikke, og jeg gjør heller intet forsøk på å dra til handbrekket hardere.

 

Skal jeg legge ansvaret på han som viste meg hvor jeg skulle parkere, eller er det mitt ansvar....

 

 

Kan sammenlignes kanskje?

 

P.

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...]Jeg parkerer på en hellende parkeringsplass og har blitt anvist dit av en parkeringsguide og min bil begynner å rulle fordi håndbrekket ikke er satt til.....

Neste cenario er bilen med god fart inn gjennom et butikkvind og knuser halve innventaret der.[...]Kan sammenlignes kanskje?

 

Hvis du bytter ut bilen din med en tankbil med noe giftig slams nederst tanken (ett par hundre liter Rotenon f.eks.) og bytter ut den hellende parkeringsplassen med en parkeringsplass rett ved elva og bytter butikken med laksebestanden i samme elv, og legger til at det er meldt "århundrets flom" denne kvelden. Så er det sammenlignbart når parkeringsguiden ber deg parkere der hvor det 5-6 timer senere er flom og asfalten under bilen din er vasket vekk....

 

edit: Og da er det bare å legge til at lastebilsjaføren hadde noe snusk med kjøreseddel og viletid og kanskje ikke ringte falken med en gang mens han sto der å sank ned i bakken mens han prøvde å få motoren i gang (som ryktene sier han hadde startet videlikehold på)...

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel en del senario som kan sammenlignes. Det som er felles, enten en er sjåfør eller navigatør, er at en havner i kattepina fordi en ikke hadde nødvendig oversikt eller innsikt. Det går igjen i alle ulykker.

Når det gjelder større maritime ulykker, så er det alltid en kjede av uheldige omstendigheter som fører fram til katastrofen. Uten tvil så er skipsledelsen sin vurdering av situasjoen en av de viktigste årsakene. Men der er også andre personer kunne ha brutt kjeden. Håper granskingen i etterkant kan gi noen av svarene.

Etterpåkloskap er et gode når en skal treffe tiltak for at historien gjentar seg.

Nå poser Kystverket på med resurser av alle slag. Det som gjør susen er også denne gang kost, spade og greip

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som jeg syns er rart med denne hendelsen etter at jeg selv har vært ombord som offiser på større skip.

 

1: Hvorfor løste de ikke ut babord anker??.

 

2: Hvorfor ba de ikke om øyeblikkelig assistanse?.

 

3: Hvorfor startet de ikke hovedmaskinen?

 

4: Kapteinen kan jo fint overstyre direktiv gitt av VTS vis han/hun ikke føler at det er trygt å ligge der.

 

5: Man har nødgenerator ombord som er luftavkjølt. Nødtavlen kan forsørge hovedtavlen med strøm. Hvorfor ikke starte fuel transfere pumpene for å pumpe oljen fra de lekke tankene over til tette tanker ombord?.

 

Synes hele situasjonen virker veldig merkelig.

 

Det har jo sikkert vært veldig stressende ombord, men man har da rutiner på hva en skal gjøre, og det er da man må holde roen når noe slik skjer.

 

Jeg syntes at dette vitner om uerfarenhet og sjokk tilstander ombord. I tillegg tror jeg dessverre at de har hold på med vedlikeholdsarbeid på hovedmaskinen. Hadde de hatt den klar hadde det ikke vært noe problem på den tiden de hadde, og gått derfra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...