Jump to content

Stort lasteskip på grunn like utenfor Langesund


Hansi

Recommended Posts

Hva ingen har nevnt i denne tråden så langt er hva skjedde i timene før grunnstøtingen.

 

Jeg vet at spekulasjoner blir kritisert her på BP, men jeg synes det er på sin plass her. Alternativene er ikke så mange.

 

Fakta. Båten lå til ankers og ventet på å gå til kai. På "reia" heter det.

A. Det holdes vakt på broa, for å passe på at man ikke driver av.

B. Man har ikke lov til å forreta større inngrep i maskineriet.

 

En av to muligheter har inntruffet:

 

Mastekleggene har sovnet på vakt og våknet i fjæra.

Sotenglene har trukket et stempel eller to. Og vært ute av stand til å starte maskin.

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut som Kystverket er særlig interessert i frivillige.

 

Oljesøl langs kystlinja skal håndteres av organisert beredskapspersonell - trent i bruk av utstyr og opplært til å følge forskriftsmessige krav til helse, miljø og sikkerhet.[/b]

 

Det hadde tatt seg dårlig ut om en rekke frivillige skulle pådra seg kjemisk lungebetenelse, eksem eller andre uheldige bivirkninger grunnet manglende informasjon/opplæring. Så at en har fokus på HMS for personellet synes jeg alle skal være glade for.

 

Til glede for enkelte og til ergrelse for andre er det nå også havgående lenser på vei til området!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ned å bruke en slik:

 

SFT_0013.jpg

 

Vi drar senere i kveld

 

God tur Hilmar, skitt-olje-fiske! :seeya:

 

 

Var en tur til Portør i ettermiddag.

Observerte da oljeflak med klumper ved Stømtangen fyr.

 

Kjenner det går kaldt nedover ryggen min når jeg leser dette!!

Vi har hytte rett inn for Grønholmene!! Er jo ikke langt unna dette!!

 

GRØSS :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd for at senior faktisk forteller om den ubehagelige virkeligheten ved slike hendelser. Ikke populært å være budbringer med så dårlige nyheter.

 

På den annen side, vi er et av verdens rike land og så lenge lenser hjelper noe så har de en misjon. På den annen side er det greit å få med seg at det ikke er mulig å løse problemet bare vi har "mange nok" lenser. Da koster det mer enn det smaker.

Link to post
Share on other sites

Tenk på sjøfuglene som lider og dør - her og nå!

Virker som det er full fokus på å få avlivet de. Ellerer visstnok utstyr for rensing / rengjøring av fuglene på vei. Er nok en jobb som kommer til å ta tid. Veldig mye fugl i området fra Langesund til Jomfruland.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke folk skal være så opptatt av strender og tomtepriser..

Tenk på sjøfuglene som lider og dør - her og nå!

Håper ikke det var mitt innlegg om hvordan beskytte en trebrygge mot oljesøl du sikter til!

Hytteprisene interesserer meg midt i ryggen. Vi har hatt hytta siden midten av 50-tallet, og jeg håper ikke vi noen gang kommer til å selge.

Derimot var jeg interessert i å forebygge tilgrising av brygge - dersom dette er mulig.

 

Helt enig i at det er forferdelig med alle sjøfuglene. De siste ukene har vi hatt besøk av mange flotte fuglefamilier ved brygga.

Svanemor og svanefar med 5 sterke flotte unger. Andemor med 7 unger. Det er fryktelig trist å tenke på at disse nå lider, eller snart vil lide.

 

Hva er korrekt for meg å gjøre når jeg finner oljeskadet, levende fugl?

Skal jeg ikke gjøre noe? Skal jeg rapportere til en "tipstelefon"?

Eller skal jeg ta et raskt nakkebrekk eller slag med tung gjenstand?

Noen som vet ?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Tingen er jo det at det man kaller dobbeltbunn er bare tull. Riktig nok er jo båtene dobbeltbunnet men drivstoffet blir lagret i dette hulrommet i store tanker.

 

Det er vel å ta hardt i! Dobbeltbunn gjelder primært tankskip m.a.o. skip som transporterer olje av forskjellig kvalitet og tanken er jo at selv om disse skipene går på grunn/får en lekkasje så vil ikke selve oljelasten slippe ut. At bunkersen som befinner seg ombord vil lekke ut er nok en beklaglig realitet også med dobbeltbunn og uavhengig om lasten er flytende, bulklast, containere eller en ferge.

 

Nettop nevnt på radioen at skipet ikke selv meldte fra om at de hadde mistet ankerfestet og drev, men at en losbåt som tilfeldigvis var i området rapporterte dette! Losbåten meldte fra til trafikksentralen og de igjen prøvde å få kontakt med skipet. lHele historien om hendelsesforløpet og hvem sa og gjorde hva og i hvilken rekkefølge kjenner vi vel enda ikke (?), men for egen del så mener jeg det meste av skylden må påhvile kapteinen på skipet som åpenbart ikke skulle ha ligget til ankers der han lå under de rådende forhold, forhold som var vel kjent og varslet på forhånd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og det er vel nøyaktig det samme som ekspertene på slikt sier? Hvis noen har en referanse som sier noe annet, så kom gjerne med den i stedet for å skyte på Senior.

 

Takk skal du ha, Lotus! Ja, jeg var faktisk en del av eksperettisen og er fremdeles en av de forholdsvis få skipsførerne som har vært med på en reelll oljeoppsamling fra A til Å. Siden den gang har det ikke vært noen forandringer som har økt effektiviteten til utstyret når det gjelder å samle opp olje. Vi kan godt si at det hele står på steinalderstadiet.

 

Det er vel illustrert ved at ved Rocknesulykken samlet opp 145 kubikkmeter ved bruk av lenser og 85 kubikkmeter ved hjelp av KOST og SPADE og GREIP.

 

De 145 kubikkmeterne lensene stod for, skulle jeg gjerne ha gått etter i sømmene. Min erfaring er at alle isom er nvolvert i en slik aksjon, ønsker å pynte "regneskapet" for å gi inntrykk av at oljeværnet fungerer bedre enn det i virkeligheten gjør. Valium til politikere og publikum.

 

Nå har det skjedd et moderat utslipp i et ferieparadis ved Oslofjorden midt i fellesferien. Det berører mange innflytelsesrike mennesker som i det minste kan ha fått seg en vekker. Alle katastrofer til sjøs de siste årene har medført revurdering av regimer og ført til positive endringer av lovverket og tiltak. OPA90 var det første lovverket som virkelig fungerte etter hensikten.

 

Oljeutslippet ved Langesund er ingen katastrofe. Oljemengdene er moderate, men den oljen som har sluppet ut, har tilgriset noen hvite "skjortebryst". Jeg håper at noen med makt til å endre forsvaret mot oljesøl, får opp øynene for at vi ikke har noe forsvar mot oljeforurensing som fungerer etter hensikten.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettop nevnt på radioen at skipet ikke selv meldte fra om at de hadde mistet ankerfestet og drev, men at en losbåt som tilfeldigvis var i området rapporterte dette! Losbåten meldte fra til trafikksentralen og de igjen prøvde å få kontakt med skipet. lHele historien om hendelsesforløpet og hvem sa og gjorde hva og i hvilken rekkefølge kjenner vi vel enda ikke (?), men for egen del så mener jeg det meste av skylden må påhvile kapteinen på skipet som åpenbart ikke skulle ha ligget til ankers der han lå under de rådende forhold, forhold som var vel kjent og varslet på forhånd!

 

Står samme her:

http://www.dagbladet.no/2009/08/02/nyheter...o/olje/7468000/

Link to post
Share on other sites

Vi skulle avslutte ferien i helgen og skulle benytte pausen i vinden til å krysse fra Risør til Svenner og Larvik. I den forbindelse ønsket jeg å vite litt om hvor oljen var for ikke å kjøre båten rett inn i sølet. Vi la oss svært langt ute, men det tok ikke lang tid før vi observerte store grisete oljeflak noen hundre meter fra båten som vi styrte utenom. Det som er skremmende er at det ikke ligger båter ute for å avskjære / markere forurensingen og at vi ved henvendelse til Tjøme radio før avreise heller ikke fik noen signaler om hvor langt oljen var nådd, eller hvor vi kan få info om dette.

Per Harald

 

Jeg snakket med en som gikk nordover fra Jomfruland i går, de fikk beskjed fra Kystvakta på kanal 16 med farbar vei nordover for å kunne unngå oljesøl. (dette var bare en kort sms jeg fikk nå så jeg vet ikke helt hvordan beskjeden hørtes ut eller om det var en gjenntagende melding som gikk ut og om den var generell)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

i går var vi inne i fjorden oo kjørte fra Langesund til Jordsbukta (Paradisbukta). Kunne ikke se noe olje der inne. På vei tilbake kjørte vi gjennom Risøysundet og kunne heller ikke se noe olje ved Siktesøy (Andedammen).

 

Så langt kan vi vel bare takke værgudene for dette og ønske hjelpemannskapene lykke til.

 

I et slikt tilfelle er det vel bare det å begrense skadene som gjelder, og hva som virker er "ett fett" for meg, bare det begrenser skadene.

 

Vi vil alldri bli helt kvitt slike ting så lenge vi er avhengig av skipstrafikk. Det er desverre noe vi må akseptere, men nettopp derfor er det viktig med et bedre oljevern. Hva som er best skal ikke jeg legge meg opp i. Jeg er bare glad i nærområdene mine :puke:

Link to post
Share on other sites

Leser på Kystverkets hjemmeside at følgende fartøyer er mobilisert i arbeidet rundt Full City:

 

MS "Oljevern 03" er på stedet

MS "Hekkingen" er på stedet

Kystvaktskipet KV ”Nornen” er på stedet, og er skadestedsleder–sjø for Kystverket.

KV "Leikvin" er mobilisert, er ventet på plass søndag morgen.

KV "Tor" er underveis fra Flekkefjord. Beregnet ankomst ca kl 18.00 lørdag.

MS "Oljevern 01" på vei fra Sunnmøre. Beregnet ankomst søndag 02.08.

TB "Danfoss" er på plass på skadestedet

TB "Balder " fra Bukser og Berging er på plass

Sjøheimevernet - fartøy med personell:

SHV "Kvitsøy"

SHV "Weldingen"

SHV "Ryvingen"

SHV Tarzan

SHV "Sigurd"

SHV "Rypert"

"Midtbas" er på plass på skadestedet

Redningsskøyta "Odd Fellow" er på plass på skadestedet

Skjærgårdstjenesten "Synnøve" er på plass på skadestedet

MS "Moderen " (ferge)

Politibåter fra Porsgrunn og Kragerø.

 

Det var en imponerende liste fartøy. Håper at arbeidet kommer til å gå bra.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Vet ikke on noen allerede har nevnt det, men det sies i nyhetene nå at det er SVÆRT GIFTIG olje som har lekket ut. Det bekrefter vel bare teorien om at disse skipsmotorene brukes som forbrenningsovner for risikoavfall. Eller er jeg på vidda.

 

Blir ikke forundret jeg iallefall.

 

P. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det bekrefter vel bare teorien om at disse skipsmotorene brukes som forbrenningsovner for risikoavfall. Eller er jeg på vidda.

 

Ja oljeselskapene er vel "happy" med at mange skipsmotorer og større oljefyringsannlegg fordøyer dette avfallsproduktet etter raffineringsprosessen. Hvordan skulle de bli kvitt det ellers. De tjener attpåtil penger på et produkt som skulle vært forbudt. :wink:

Link to post
Share on other sites

At mediene fokuserer på oljeutslippene er naturlig, men jeg synes det så langt har kommet fram veldig lite om hva som egentlig forårsaket ulykken. Hva slags rutiner og beredskap er man pålagt når man ligger på svai? Har man forsjellige grader av beredskap avhengig av værsituasjonen? Er det virkelig slik at når et anker løsner, så er det ingenting man kan gjøre? Det eneste som har kommet fram så langt er at skipet ikke varslet, men ville det hjulpet noe? Man ville vel uansett ikke ha klart å få på plass tilstrekkelig hjelp i løpet av det 25 (eller var det 35?) minuttene det tok før skipet grunnstøtte?

 

Hørte på radio i går at mannskapet hadde gjort alt som sto i deres makt for å unngå havariet, og det skulle bare mange. Men hva gjorde de egentlig?

 

Mulig jeg ikke har fått det med meg alt, men her er det noe som skurrer.

Link to post
Share on other sites

 men for egen del så mener jeg det meste av skylden må påhvile kapteinen på skipet som åpenbart ikke skulle ha ligget til ankers der han lå under de rådende forhold, forhold som var vel kjent og varslet på forhånd!

 

Jeg er ikke enig. Hvis det forholder seg slik at skipstrafikksentralen gav direktiv om at skipet skulle ankre i denne posisjonen, samtidig som storvarslene jallet ut i alle kanaler og i alle medier - ja da mener jeg at det er myndighetene som må bære det meste av ansvaret.

 

Kystverkets trafikksentral har som eneste oppgave å ivareta sikkerheten.

 

Det er galskap å ankre et så stort skip på en utsatt ankerplass uttaskjærs og så nært land med slike værmeldinger. Det forstår alle som har et minimum av kunnskaper i sjømannskap. Problemstillingen var ikke at det var en fare for at skipet ville begynne å dregge når det blåste opp til storm. Problemstillingen var at skipet garantert ville begynne å dregge!

 

De representanter for norske myndigheter som har utstedt et slikt direktiv, har utvist særdeles grov uforstand i tjenesten!

 

 

Kapteinen burde selvsagt også ha droppet det andre ankeret, og slakket begge ankerkjettingene ut så lang som de er.

 

Og så burde han ha varslet. Men det ville ikke ha hjulpet noe i det hele tatt. 

 

Det å begynne å manøvrere et så stort bulkskip som er i ballast, med ankeret ute, og som ligger så nært land når det blåser storm og det er sterk pålands strøm, og når det er stummende mørkt, det er en øvelse som krever betydelige mengder av sjømannskap og lokalkunnskap for å lykkes. Man kan ikke forvente at kapteinen har slik kompetanse.

 

Derfor inntraff ikke denne ulykken da skipet begynte å dregge. Da var det allerede for sent. Ingen kunne da forhindre at grunnstøtingen med stor sannsynlighet ville skje. Nei - ulykken inntraff da skipet ankret med de stormvarslene som da var utstedt. Og det skjedde ved etterlevelse av et direktiv fra norske myndigheter som alle må forvente treffer sine beslutninger basert på både fornuft, lokalkunnskap og sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Douro.

Bra innlegg og enig i det meste, men å fraskrive kapteinen ansvar på egen skute er vel å dra den litt langt.

Sikkerhet er som kjent ikke primært å redde seg fra en oppstått fare/krisesituasjon, men å gjøre alle tilgjengelige/fornuftige tiltak for å forhindre at den oppstår. Det er her kapteinen også har et ansvar. Deriblant sørge for at skipet er driftsklart (motorer i gang og riktig ballast), under de rådende omstendighetene.

Her er det nok flere som får litt pepper i ettertid, så får vi som kan skrive og gjøre vurderinger i etterpåklokskapens navn ta oss av det. Tragisk er det i alle fall.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Det er galskap å ankre et så stort skip på en utsatt ankerplass uttaskjærs og så nært land med slike værmeldinger. Det forstår alle som har et minimum av kunnskaper i sjømannskap. Problemstillingen var ikke at det var en fare for at skipet ville begynne å dregge når det blåste opp til storm. Problemstillingen var at skipet garantert ville begynne å dregge!

Dette er jo en ankringsplass som benyttes året rundt i all slags vær eller?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser det er mange synspunkter her, og det er jo bra. Mitt synspunkt er at det er kun en plass feilen som forårsaken denne hendelsen ligger, å det er skipet.

 

Fakta:

 

-Starte en skipsdiesel motor som ligger stand by, gjøres på ett par minutter, uavhengig om den har fast propell (omkast) eller CPP (Controlable Pitch Propeller). Men en skal ikke ha gjort rare vedlikeholds arbeidet før en 1/2 time er gått. Men en åpner ikke noe opp med de værmeldingene som var meldt. -Værmeldinger som en får ombord i skip i dag er mye mer nøyaktig enn hva som kommer på fjernsynet, så mangel på informasjon om det kommende været er ikke årsaken til dette.

-Bro skal alltid være bemannet 24timer i døgnet.

 

Er hellig overbevist om at skal disse hendelsene om forurensing opphøre så er det bare myndighetene iland som kan forhindre dem, og det gjøres ved strengere kriterier for å entre indre lei.

 

Synest det er forferdelig hele greiene både for folk ombord og andre som blir rammet.

 

Til dere som bor i nærheten av utslipps området og kjenner lukt av dette stoffet, så er min erfaring at det kan gi ganske så intens hodeverk og svimmelhet hvis en blir utsatt for store konsentrasjoner. Så er dere med på oppryddings arbeid, så vil jeg anbefale dere og få maske med filter som er beregnet for denne gassen.

 

Det ble også nevnt at det er all slags kjemikalier som blir puttet inn i bunkerolje, noe er det men det kan ikke sammenlignes med oljen som ble laget for 5-10 år siden. Det er blitt mye strengere med kontroll av innhold, men selvfølgelig så er det ikke bra for noen og komme i kontakt med dette stoffet.

 

Lykke til alle sammen

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

Bliss X.

Det er vel ikke jeg som primert skal kommentere denne, men dette er som du skriver en fast oppankringsplass for skipsfarten i påvente av lasting og lossing innenfor. Her ligger det så og si til enhver tid oppankrede fartøyer. Det er vel værmeldingen som er kluet her. I dette området er det spesielle strømmer som sammen med at det er åpent hav til Danmark gjør denne fjorden til et svært ugjestmildt sted for skipsfarten under slige omstendigheter (les været).

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...