Jump to content

Enda lengre tur, Ormen Lange på tokt til Bergen..: )

moosewine

Recommended Posts

• 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Ormen Lange står trygt på land!

Men vi har en 21 fots Benetau med senkekjøl og noen råtne seil som de dårlige kompisene mine har tenkt å sjøsette en av dagene for å seile til Sverige for å kjøpe snus... De vil ta korteste vei til Strømstad fra Arendal og vil ha meg med.

Er det noen som har noen gode tips om hvordan holde seg varm ombord i denne kulda på en liten havkryss i en båt uten noen fasiliteter?

.

Når dere ligger til havn er en ovn din beste venn. Finn havner som du kan få strøm fra og bruk en vifteovn Jeg hadde en slik en: http://www.adax.no/index.php?option=com_co...=56〈=no da jeg reiste fra Stavanger til Bergen i min 22 foter. Hadde -6 på siste natten men det gikk greit det.

Når du er ute på sjøen er det viktigste rådet ull! Og masser av det. Mange tynne lag isolere bedre enn få tykke. og bruk skikkelig ull undertøy, det kan redde dagen din. Gode skotøy og ullsokker er også bra, en god lue som varmer er et must. Jeg kjøpte noen små varmeposer jeg kunne ha i sokkene, hanskene mage og rygg. De reagerer på luft og varmer i 6-12 timer. Du får de på XXL for en bagetell.

Lykke til :seeya:

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
De posene hørtes jo geniale ut, hvordan fungerer de?

Jeg kjenner ikke til innholdet men de ligger forseglet i plastposer når du kjøper de. Det er 4 typer som passer til føtter, hender, mage og rygg. Når du bryter forseglingen oppstår en reaksjon mellom luften og innholdet i "teposen" og etter 3 minutter holder de 30-40 grader. Rygg/mageposen holder 60 grader og må limes utenpå undertøyet.

Spesielt føtter er utsatt siden du får liten bevegelse mens du er ute på havet så jeg hadde stor nytte av de. Det var også svært behagelig med en varmekilde på brystet, det holdt meg varm nok til at det ikke ble ubehagelig.

Trond

Vel nå er ikke kulden vårt største problem.. vi er jo ikke så glade i is. Har ikke lyst å komme til Strømstad å bli møtt av ett stort gulv av is.. Så er det noen som vet hvordan isforholdene er i sverige for tiden..

Hvor en eventuellt kan finne isforrhold på denne tiden?

Leste denne artikkelen og det lover jo ikke bra da. http://www.ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=221915

Mulig de sister dagers mildvær har tint det litt men jeg ville uansett sjekket med lokalfolk, kanskje ringt havnevakten i Strømstad og spurt?

Trond

• 6 måneder senere...

OK, det var i fjord,

nå er Moose i Egersund på vei nordover, og skal spille på Stord i helga

så videre til Bergen og Sakken uti uke så når han er feridg der så bærer det avgårde til Shetland, samme som i fjord,

Så nå forventer vi litt bilder og erfaringsoverføring til de som er blitt sofaseilere.

Meg og andre. vi trenger litt lukt av saltvannet, så her må du trø til Moose.

God tur og lykke til.

The ball is yours. :cheers_wine:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Da har Moosewine med sin Ormen Lange gått fra Egersund, De må ha hatt mer en en ankerdam i går siden de ikke kom seg avgårde før nå :giggle:

Da skal de vel til Tananger eller noe slik i dag, eller lenger hvis det er fine forhold.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...