Jump to content

Enda lengre tur, Ormen Lange på tokt til Bergen..: )


moosewine

Recommended Posts

De tok sin tid, må ha kjørt i seg mye egg og bacon.

 

Men her er de "for motor" på vei ut Norda sundet. antar de skal prøve seg på karmøy/haugesund i dag.

 

SLITER SKIKKELIG FÅR IKKE LASTA OPP BILDENE JEG TOK. DE TAR SAMME NAVN SOM JEG HAR PÅ ANDRE BILDER SOM ER LAGT UT FØR. FÅR IKKE FORANDRA PÅ DETTE. :headbang:

 

Send meg en mail på Careka-- at --careka.com så skal jeg sende bildene.

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Vi kom frem til Bergen kl 1700 i går ettermiddag :flag: En dag forsinket, men hvilken tur! Vi er blitt glad i vestlandet!

 

Som Careka skrev gikk vi til Haugesund på tirsdagen, etter et par liter diesel fikk vi stående vind helt til Karmsundet hvor vi måtte bruke et par liter diesel til. Det ble en fantastisk dag utenfor Jæren, forbi Kvitsøy til Haugesund. Det blåste en 5 - 7 m/s og sola skinte stort sett hele dagen. Vi la til kai kl 2330 og fikk oss en god natts søvn. Forresten er det noen som vet hva de mastene på Kvitsøy er?

 

Igår hadde vi tidenes raskeste avgang, tror ikke det var mer en 5 min fra jeg våknet til vi var ute på fjorden, avreise ca kl 0830. Gårsdagen går inn i hukomelsen som en av de beste seildager noensinne. Det blåste friskt fra øst, 8 - 10 m/s, vi heiste alle kluter og gjorde veldig god fart. Bjørn foreslo at hvis vi så 10 knop på GPS'en så skulle vi feire med en rom og Cola. Vi lå lenge høyt oppe på 9 tallet og til slutt bikket vi 10 knop :flag: Vi lå mellom 8 og 10 knop nesten hele dagen og for dere som har motorbåt er det fort når man seiler : )

 

Vi ligger nå og koser oss i sola i utenfor Zachen, livet er herlig!

 

Jeg skal prøve å få lagt ut bilder, men SonyEricsson'en har fått litt mye salt på seg så kontakten med nettverkskabelen er litt vrien å få til...men det ordner seg nok snart.

.

Link to post
Share on other sites

Forresten er det noen som vet hva de mastene på Kvitsøy er?

 

Fra Wikipedia:

Kvitsøy kringkaster åpnet med ny 1200 kW mellombølgesender, jf. Stavanger kringkaster. Senderanlegget var da det kraftigste nord i Europa. I tillegg kom flere 500 kW kortbølgesendere for utsending av kringkastingssendinger til sjøfolk og nordmenn i utlandet, den såkalte utenlandssendingen.

 

..her er det mulig å få grillet båtelektronikken sin. Om man går langs land rett ved radiomastene bør alt av elektronikk skrus av.

Mener bl.a. radio free Burma sender fra Kvitsøy. Så det er nokså langtrekkende greier.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Under starten på tall ships race fra Stavanger - ikke nå sist men gangen før - 1999 ? - begynte det å ulme i riggen til Christian Radich mens de seilte tett opp langs mastene. Altså faktisk røykutvikling pga utstrålt effekt fra radiomastene. Sjekk elektronisk kompass neste gang du går forbi - om du tør. I leia helt inne ved land går det bananas (dersom det er sending mens du passerer såklart).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått lagt ut bilder ennå, men kontaktene på telefonen er blitt så irret at den ikke får kontakt med nettverkskabelen....

 

Planen videre nå er å seile innom Shetland på veien hjem hvis været ser greit ut over helgen!

 

Eh... Et lite varsko! VARSKO!!

 

Er båten utrustet for lengre havstrekk? Om ikke, glem Shetland!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg også Sailor! Har aldri vært der før, men når vi er så nærme og begge har fri et par uker så tror jeg vi benytter muligheten hvis værmelding ser bra ut!

 

Og dessuten så skal jeg få noen utrangerte nødraketter av Sun Flyer så da begynner sikkerheten virkelig å ta seg opp om bord : )

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Her er bildene:

 

Før avreise fra Grimstad...

dsc00019.jpg

 

Passering av den første vestlandsbyen...Kristian ett eller annet...

dsc00026.jpg

 

Lettmatrosen min : )

dsc00028.jpg

 

Skjernøybrua utenfor Mandal, litt spennende da vo stikker 18 meter + VHF antenne og brua oppgitt til 19...

dsc00030.jpg

 

dsc00034.jpg

 

Til kai i Mandal

dsc00036.jpg

 

Livet på skakke...

dsc00039.jpg

 

dsc00044.jpg

 

På vei ut fra Egersund

dsc00045.jpg

 

Mastene på Kvitsøy

dsc00048.jpg

 

Bevis på at vi hadde spinnakeren oppe : ) Det var litt spennende med den ferja før han fikk opp farta : )

dsc00058.jpg

 

God bør på innsiden av Stord, vi så 10 tallet flere ganger men fikk ikke tatt bilde av det!

dsc00059.jpg

 

Askøybroen, eller var det Sotrabroen...?

dsc00061.jpg

 

Og endelig den vestlandske hovedstad!!!

dsc00062_1.jpg

 

Om en uke eller så håper jeg at jeg har bilder fra Shetland : )

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...