Jump to content

Hva bør jeg bruke på trebåt, syrefaste eller rustfrie skruer?

Wasco

Recommended Posts

Innvendig hvor det er tørt har jeg erfart at rustfrie skruer duger. De blir jo vanligvis dekket av lakk / maling / skai / plugget, osv. Men der det er fuktig innvendig eller ute ville jeg gå for syrefast uansett. Ikke tenk på cadimert i båt. Men der du skal ha synlige skruer er nå forniklet messing høystatus i veteranbåter. :wink: (Men de er dyre).

Wasco, litt avhengig av hva som det er brukt i spantene dine fra bordgangene utvendig (sansynligvis messing skruer) så ville jeg ha brukt messing skruer dersom du skal spunse garneringen. I og med at du kommer til å skru i de samme spantene. Det er smart å holde seg til lik type metaller i samme trevirke.

Dersom du skal ha synlige skruer, kjøp deg forniklede messingskruer eller syrefaste skruer dersom du ikke klarer å få tak på forniklede. Ikke finn på å bruk rustfritt eller galvaniserte skruer ombord, det skaper bare problemer på sikt.

Husk en annen ting, når båten din ble opprinnelig bygd, fantes det ikke posidrive eller stjerneskruer (spor), det var kun vanlige rett spors skruer, så hvis du vil beholde orginaliteten så går du for vanlig gammeldagse sporskruer.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Honduras,

Jeg har orginalt spunsede messingskruer under vannlinjen. Veldig vanlig konstruksjonsform på kravelbygde trebåter bygd i Norden.

For 15 år siden så byttet jeg noen av messing skruene (der hvor det var irr-gjennomslag på spunsene) i akterste spant på ene siden under vannlinjen med silikon-bronse skruer, og nå har jeg akkurat måtte bytte det spantet pga en innvendig form for tæring i spantet. Det var ikke lut tæring og ikke råte, da spantet så visuelt friskt ut selv etter at vi kuttet det ut av båten men kunne bøyes som gummi i alle retninger. En av mulighetene vi har diskutert er hvorvidt det ble det tæring i eikespantet på grunn av både messing og bronse skruer i samme spantet med delvis eksponering mot saltvann. Skal sies at samtlige skruer som var i spantet var i god form når jeg skrudde de ut.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Honduras har i utgangspunktet helt rett. Man skal ikke bruke messing under vannlinjen, men bronsje (og syrefast skal du heller ikke bruke under vannlinjen dersom du skal skru i eik), men de galvaniske reaksjonene varierer åpenbart svært fra båt til båt. På noen båter blir messingen under vannlinjen sprø i løpet av noen sesonger, på andre forblir den tilsynelatende like god. Jeg har da også sett trebåter hvor jernnagler har blitt erstattet med kobber uten at det over tid har fått noen dramatiske konsekvenser. Forklar det den som kan.

gon

Vell...uansett hva jeg bruker, så blir det i hvert fall bedre en det som var...

På den garneringe jeg nå har revet var det brukt vanlig spiker...og til dels ganske krafitge spiker.

Hadde dette vært en gammel klassikker av typen Furuholm, Storebro så hadde jeg selvsagt gått for messing.

Men som tidligere nevnt. Dette er en gammel fiskebåt, og selv om det skal være fint, så skal stilen være litt rustikk...

Jeg vet ikke hvilke skruer som er blitt brukt i spantet orginalt, for disse er jo blitt festet fra utsiden.

Men i ribbene som ligger mellom spante er det brukt vanlige skruer. For de er fulle av rust, og disse er festet fra innsiden av skroget

rust.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)

Det var sikkert ikke benyttet skruer originalt i båten din. På arbeidsbåter ble det benyttet skipsspiker. De ligner på klippspiker, men er mue kraftigere. Skipsspiker er varmgalvaniserte.

Kadimerte materialer: De er ikke verken gulleloksert eller annet. De er elektrolytisk belagt med metallet kadmium. Rustbeskyttelsen er heller lav. Det samme gjelder elektolytisk forsinkede skruer. Dårlig beskyttelse mot korrosjon. Når det gjelder AISI 316 (A4) i eik, så er ikke det noe dårlig valg.

For tørre båter skal man ikke dramatisere bruken av de forskjellige materialene. I Hulda har jeg skruer som ikke er rustfrie som fester finnerplater i innredningen som hittil har sittet der i syv år uten en rustflekk. I en eldre trebåt er forholdet naturligvis et annet.

Bronze skruer er dyrt men best.

Det er mange tre båter som har gåt dukken pga meninger om att nå skal det holde:En tre båt som kansje er byget på 50 tallet er som regel skrudd og spikret med galva jern,den har holdt i ca 50 år , så begyner folk og blande inn syrefast/ rustfrit når de gjør reperasjoner , Da akselerer tæringa og båten er oppbrukt på 10 år.

Bruk det som er brukt i båten fra før, ikke lag beslag og forsterkninger av rustfritt/syrefast stål under vann!!!

Bernt

Bronze skruer er dyrt men best.

Det er mange tre båter som har gåt dukken pga meninger om att nå skal det holde:En tre båt som kansje er byget på 50 tallet er som regel skrudd og spikret med galva jern,den har holdt i ca 50 år , så begyner folk og blande inn syrefast/ rustfrit når de gjør reperasjoner , Da akselerer tæringa og båten er oppbrukt på 10 år.

Bruk det som er brukt i båten fra før, ikke lag beslag og forsterkninger av rustfritt/syrefast stål under vann!!!

Bernt

Korsen virker dette egentli?

Sikkert feil tråd, men sånn i full fart....

monterer en noko i syrefast så lokker dette til seg masse "tæring" gfra noboen sin båt....og så klarer ikkje tæringen å spise syrefast... så da går det på de andre mindre edle metallene for å ta hevn?

Egentli trudde eg syrefast var likegyldig i vannet, slik at det ikkje ble reaksjoner rundt heller?

:blush: veit lite om dette eg....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...