Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Har en i båthavnen med en Marex 770. Denne båten har en Yanmar 55 hk. Han har nå gått til innkjøp av Lomatec 85 hk LMD4 d32 med TMC 345 Hydraulisk gear.

Han skal montere denne motoren hvert øyeblikk for å teste den før vinteren setter inn. Etter hva jeg har forstått er denne motoren bygget på Nissan 3.3 ltr.

 

Selger har annonse inne på FINN og jeg synes prisene ser veldig gode ut(kr. 70,000,- for en 85hk med gear). Dette er nye motorer fra 27 til 115 hk med TMC gear.

 

Skal prøve å ta noen bilder og følge opp motorbytte, men spørsmålet mitt er om det er noen andre her inne med erfaring med dette motormerket.

 

Link til annonse på FINN

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk vite at motorene ER Nissan, mens mariniseringsutstyret er Lomatec.

Motorene var røde først, nå er de blå. Vedkommende som annonserer på FINN har en 85hk i ei snekke som i sommer har logget 650 timer uten problemer.

Skal følge opp litt han som monterer en slik de kommende ukene

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk vite at motorene ER Nissan, mens mariniseringsutstyret er Lomatec.

 

Ja jeg har notert meg at noen hevder at dette er Nissan motorer produsert på lisens og noen sier det er kopier. Noterer meg bla at de er utstyrt med dårlig sjøvannspumpe som er en dårlig kopi av Johnson samt en del mangelfulle installasjoner.

 

Se bla denne som er hentet fra tråden referert til i mitt innlegg over:

 

219124.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Lomatec motoren i seg selv er nok bra men girkassene har det vært mye rart med i det siste.Men ser nå att de kommer med hydraliske gir håper disse er bra.Når det gjelder deler og reklamasjon så er dette vært bedrøvlige greier,men mulig dette har blitt bedre :crazy: .Når det gjelder sjøvannspumpen så er det som oftes stussene på denne som er litt små veldig enkelt og bytte. ellers så skal det egentlig følge med Jonson pumpe til og bytte.Men etter diverse problem så sier dem att det skulle være i orden.ps har 49 hk Lomatec

Redigert av Hasla 26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett fra tidligere tråder at du har hatt litt problemer med din girkasse, har du sjekket om dette faktisk er en TMC 260 kasse eller om det er kopi. Det hevdes at dette er kopier (dårlige kopier) og at deler fra orginale TMC kasser ikke passer.

 

Sakset fra tråden linket til over:

 

Posted on Monday, October 13, 2008 - 08:56 pm:

 

--------------------------------------------------------------------------------

NOTE: Gear box it is a COPY of italian Twin-Disc Techonodrive TMC260, engine it is the Nissan assembled with unauthorized spare parts for this engine (not from Nissan) assembled on a copy of the cast block (it is a copy of the Nissan). But everything looks to work well. But isn't an original Nissan and/or TM. NOTE: Spare parts from TM cannot be used on this gearbox.

 

Det burde være enkelt å få sjekket serienummer opp mot Technodrive.

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kopi og bare høyre proppel til disse. Tmc orginal kan du bruke både til høyre og venstre proppel det kan du ikke på denne. Jeg venter på ny kasse fra Nederland er hvis på veg har fått sendingsnummeret.Men dette har tatt alt for lang tid og da mener jeg lang tid.Jeg for giret men den går ikke i revers før olja blir varm og denne støyer en del.De sender nye ut til dem som har problemer med kassene nå som har vært testet.Håper de for orden på dette nå jeg har begynt og bli lei.Jeg har skrevet fram og tilbake til Nederland om diverse på mail,har fått en del svar men venter og ser dette ann. :fishing: .Jeg skal sjekke dette med serinummer for artigheten skyld. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ja det kunne vært artig om Technodrive ville vedkjenne seg disse. :wink:

 

Selv er jeg svært skeptisk til norske "importører" av Kina motorer/motorkjøretøy som hevder dette er Honda, Nissan eller annet.

Har tidligere vært litt borti ATV fra Kina som ifølge norsk forhandler hadde Honda motor. Ved nærmere ettersyn var denne motoren like mye original Honda så solbrillene du kjøper på stranda i syden for 10 Euro er original Ray-Ban. Berre dritt var det :headbang:

 

Men om dette også gjelder Lomatec gjenstår vell å se.

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desverre ikke noe serienummer på kassa. :fishing: Dette er en mekanisk kasse ser på technodrive att det skal være aft men dette tror jeg ikke skal være på denne.Foresten spurte Techno i norge de mente sae 20/30 hva menes med dette?Er vel ikke noe ren 20/30 olje vel :rolleyes: Jeg regner med att det skal være motor olje på denne,da dette er uklart fra levrandøren/Lomatec. :drink:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Girkasse "problemet" er nå fikset. Originaldeler fra Tmc går overens. Den røde motoren lenger oppe i samme link er lagt ut av en konkurrent av Lomatec (Yangd Dong) og er derfor ikke reel.

 

Motorene er svært gode, ingen negative tilbakemeldinger på disse. Har selv 2 x stk montert i båt (comet 26 85 hk og joda 7500 115 hk)

Motorene vil heretter bli levert med hydrauliske kasser fra 62 hk og oppover.

Link to post
Share on other sites

Den røde motoren lenger oppe i samme link er lagt ut av en konkurrent av Lomatec (Yangd Dong) og er derfor ikke reel.

 

 

Han som har lagt ut dette bildet angående sine erfaringer med Lomatec, skrev selv i samme innlegg:

 

"As the initiator of this posting, I eventually bought a Lomatec L4D18MA‏ "

 

Så han har ihvertfall "kjøpt" en Lomatec, mener du at han har fått levert noe annet?

Link to post
Share on other sites

Bare legge til har ventet på ny girkasse fra først av juni dette er ikke levlig,har blitt lovt hele sommer men nei ikke noe ennå.Og nå er det slutt på sesongen snart er det noe rart en blir gal :crazy: .Det går bare ikke ann bare prat ikke noe annet desverre.En må ta vare på kundene det er det blir butikk av på sikt.Har en følelse att denne investeringen min på dette var bortkastet.Venter også på noe annet småtterier også,syntes jeg har vært tålmodighet lenge nå.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

troverdig eller ikke troverdig. Bjørn Cato har riktignok vært uheldig med sin girkasse, og som jeg også fortalte han i starten så skulle jeg gjøre mitt ytterste for å hjelpe han. Står fremdeles ved det jeg har sagt, og så fort jeg får tilsendt delelager så vil jeg få ordnet opp i dette. Desverre så tar det tid å sende fra Kina.

 

Når det er sagt vil jeg også nevne at jeg ikke har fått noen klager fra noen andre. Og skulle det alikevel vise seg at motoren til Bjørn Cato fremdeles ikke vil samarbeide, så vil jeg dersom han ønske, tilby han en ny motor som jeg personlig skal installere.

 

Som nevnt tidligere i tråden så har min motor gått med kontinuerlig pådrag i flere hundre timer uten et feilslag.

 

jeg ønsker ikke å røre opp i dette temaet med denne karen som gjentatte ganger skaper uhygge for Lomatec " JA han er en konkurrent", og de tingene han klager på henger rett og slettikke på greip.

 

Min baktanke var å revolusjonere motor prisene i Norge, og jeg driver ikke stort( jobber som bygningsingeniør). Til nå har flertallet vært meget fonøyde, da er jeg også fornøyd. Dersom det er noen der ute som vil kjøpe en 25 år gammel motor til samme pris så vær så god.

 

Så kan jeg tilslutt tilføye at jeg for 3 år siden gikk til innkjøp av en "TOTAL overhalt" ford 88 hk(65 000), da denne var installert hadde jeg en topphastighet på ca 7.8 knop, motoren gikk varm hvis dette pådraget varte i mere enn 2 min. Med min nye Lomatec kjører jeg vedvarende i 11.7 knop på max pådrag i flere timer uten at motoren blir noe varmere enn max 88 grader, oljer holder på max pådrag en jevn temperatur på 96 grader celsius.

Da jeg i sommer tappet kjølevannet for å bytte dette glemte jeg selvfølgelig å skru igjen krana ordentlig. Fruen kjørte da jeg tok en blund før det blinket rødt på instrumentpanelet. Hun informerte meg om at motoren den siste halvtimer hadde hatt en jevn temperatur på 120 grader (dette er max på klokken). Motoren tok ingen skade av dette, startet opp og gikk som ny igjen etter at jeg hadde etterfylt 7 liter med vann og glykol. Dette kan Bjørn Cato bekrefte, da vi ved dette tidspunkt var i samme farvann.

 

Dersom noen ønsker nærmere besiktigelse av disse motorene så er dere hjertelig velkommen hjem til meg, jeg kan også tilby prøveturer i min Comet 26 og Joda 7500, så kan heller folk legge seg opp en mening etter dette. Til informasjon så har Joda'n lomatec 115 hk og en marsjfart på 16 knop.

Link to post
Share on other sites

Synes dette er både positivt og friskt jeg. Det er på tide med noen alternativer som ikke "revner lommeboka". Det eneste jeg nå håper på er at det kommer alternativer også i høyere effektklasser.

 

For øvrig skal jeg forsøke å formidle på beste evne hvordan en nyinstallert Lomatec 85hk oppfører seg i en Marex 770. Dette kommer på plass i løpet av noen uker vil jeg tro om eier holder tidsplanen sin.

Link to post
Share on other sites

SF! Pprøv selv. Ikke la personlige erfaringer med solbriller ødelgge ryktet til verdens største motorprodusent.

 

Snakker daglig med Ingeniør progress i Oslo om disse kassene, intet negativt registrert annet enn at kassene produserer i så store antall at testing er et glemt emne(kopier fra Kina). Skal forresten sende inn de defekte girkasse til IP i løpet av neste uke, så da er det bare å vente på dommen.

Det ble også nevnt at noen av disse kassene er bedre enn originalen pga tykt og robust gods .

 

For de som lurer. deler fra originalen går overens med delene til kopien, har selv byttet lameller, chaltrearm og kon.

 

 

Salgsingeniør for Technodrive ved Ingeniør Progress: Henrik Krohn

Link to post
Share on other sites

HEI VANNTRO

 

Jeg skal selv være med på installasjonen av lomatec 85 i båten til Geir (marex 770). Det blir spennende å følge opp dette, da produsenten av Marex formidler at farten vil være den samme, men informasjon fra de som har installert større motor i disse selv sier at resultatet er som natt og dag. Personlig så tror jeg dette semi deplasement skroget er god for mer(min far hadde tilsvarende båt med 77 hk).

 

Forresten. Lomatec blir produsert fra 27 hk til 450 hk. Jeg har valgt å kun ta inn 27 til 115, da disse er mest etterspurte.

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte oljefilter i mars og mitt fulle navn bør du ikke legge ut Denne mail er fra 7/6 09

 

Noe manual finnes ikke på giret. Har kranglet med en million kinesere for å få tak i det. Det er en TMC 260 kasse, altså en kopi. Dem kaller det fordi den er bygd opp på samme prinsippet som 260. Kassen skal faktisk være bra, men er "MEGET" vanskelig og montere, altså man må være ytterst nøye

 

 

Vi fikser selvfølgelig nytt gear til deg fort.

 

Mvh Fredrik Ps var ikke noe galt på motoren til han bare og få sagt dette eneste jeg vil ha er en motor/gir som er i orden var derfor jeg kjøpte nytt for og slippe skru.Det er mange som har problemer med girkassene det er ikke noe og skjule men når det gjelder motor så er det muligen bare jeg men det har ikke jeg sagt noe om her ennå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...