TMe Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) Typisk oljekjøler til bilmotor for montering mellom blokk og oljefilter. Redigert 27.September.2009 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) Ja mulig for liten til i en båt som har motor godt og varmt under dørken Redigert 27.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Dieselboy: Det jeg ville vise, var at den var veldig lik.....ikke rare kjøleren altså....og slett ikke når det går varmt ferskvann igjennom .... Fullstendig enig og når man vet at yang dong bruker identisk kjøler, men ikke har tempmåler som standard kan man bare undre seg hvordan disse motorene har det. Mulig de har alarm. Det er uansett for dumt hvis motorer slites ut pga dårlig marinesering og får et stempel som drittmotorer. Jeg har kontakt i blant med en annen som har flyttet filteret sitt og større kjøler koster runt 4500,men han for ikke prøvd dette før til våren.Betyr det at også andre har for høy oljetemp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) Det er jeg ikke sikker på om andre har høy temp,men han fikk ikke plass til filteret derfor flyttet han det og kjøpte større kjøler.Regner med att han syntes dette var lite.Men siden jeg snakket med han for en stund siden så regnet han ikke med og få båten på vannet før til året siden det ble mye omgjøringer osv.Denne kjøler passer også til større hk. Ps bare legge til att giveren har både alarm og temp.Men kan bli inntresant framover siden bare jeg som skriver og har prøvd Lomatec som kunde.Men som jeg har skrevet før så går det bra med temp sånn nogenlunde hvis jeg holder meg under 2200 omdr,men så lenge topp er 3200 må det gåann og gi på litt mer da Redigert 27.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 (redigert) På min motor/bok står det intermittent rating kw46 rpm 3200. continuous rating kw 42 ,3200.Max toque nm155/1800 rpm. oversett den som kan dette årntlig please. Redigert 27.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smellingen Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 På min motor/bok står det intermittent rating kw46 rpm 3200. continuous rating kw 42 ,3200.Max toque nm155/1800 rpm. oversett den som kan dette årntlig please. Blir noe sånt som: Periodisk 46KW = (46/0,7353)HK=62,6HK ved turtall på 3200 o/min, kontinuerlig 42KW = (42/0,7353)HK=57,1HK ved turtall på 3200 o/min. Maksimum moment er 155 Newtonmeter ved turtall på 1800 o/min Står det dette på Lomatec'en? 85 HK er 62,5KW Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Her må det være en skrivefeil ute og går. Den kan da ikke ha 62 hk og 57 hk ved samme turtall? Tipper det skal være 2-400 rpm forskjell mellom de to turtallene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Motor er 49 hk som engentlig er 62hk mulig strupa på pumpa ,nummer motor, L4D24PW,Det står Continous rating 42(57)3200.Men tenkte da på marsjfart må vel 2400/2600 Rpm dette skulle være mulig ut en att denne blir for varm,og holde dette over lengre tid hvis ikke jeg som vanlig er bak mål?Ellers så for en ikke brukt hk på motoren da proppel jeg hadde gikk litt for lett syntes jeg fikk maks turtall på bånn pinne.kansje være en løsning og sette på en tyngre og kjøre på lavere turtall.Mindre varm da På 85 hk står det,L4D32PW INTERMITTENT RATING 62,5KW(85)3600 CONTINOUS RATING KW 58(79)/3600 MAX.TORQUE NM 200/ Innlegg #10 Innlegg: 457 Reg.: 13.09.02 Aktiv:25.09.09 Gruppe: Medlem Prøver meg her så for vi se hvordan dette stemmer Akseleffekt på motor 41 hk Max turtall 3000 rpm Girutveksling 283:1 Vekt ferielastet båt med passasjerer. 3000 kg ca Lengde i vannlinjen. 7,5 m ca Bredde i vannlinjen. 2,65 m Dybde uten flyndre. 85 cm m/ kjøl Båttype/modell Hasla 26 Hvilken propelldiameter er det største det er plass til. 19" Ca. hvilken maxfart gjør andre slike båter? 8-9 knop Båt: Bayliner Ciera 2556 Lotus Vis profil Send IM Finn medlemmets emner Finn medlemmets innlegg Vis nicknavn historikk 28.01.03 11:01 Innlegg #11 Innlegg: 4948 Reg.: 25.01.03 Aktiv:17.08.09 Gruppe: Medlem Hei Brumle. I følge programmet bør du ha en standard 3-bladet propell på 19 tommer og med stigning 14. Alternativt kan du gå ned til 18 tommer, samme stigning, men bruke en propell med litt større bladareal. Hei legger ved sammen ligning samme båt girutv 2,1 maksturtall 3200 proppel 17/11 for maks turtall har flaps .Rart dette her hørte med Sleipner de mener jeg har rett proppel hva sier dere til dette.MvhBjørn Redigert 28.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Hei alle sammen Hasla 26! Har du fått tittet under båten din (propellen) ? Jeg kommer innom en dag denne uka med oljefilter, vil møte opp personlig da jeg har fått noen innspill fra hva den høye oljetempen kan skyldes. Snakket med eier av Marex 770 i dag, det blir forhåpentligvis sjøsetting mot slutten av uka, eller til helga. Det som mangler nå er "powetrain ledd" fra sleipner. Hittil har vi fått sveisen ny motorbraketter samt modifisert bedden slik at svinghjulet skal få plass, eller så passet motoren overraskende godt inn i motorrommet på Marex'n. Vi gleder oss til å teste båten med den nye motoren. Min far hadde tilsvarende båt for en stund siden, da byttet vi ut 55 hk'ern til fordel for 77hk'ern (yanmar), dette ga overraskende stort utslag på fart og egenskaper. VannTro! artig om du kan være tilstede under sjøsetting, er også sikker på at skippern gladelig tilbyr deg en prøvetur . Hvis du er i nærheten de neste dagene så kom en tur innom, jeg kommer til å bo i motorrommet på Marex'n de neste dagene. Redigert 28.September.2009 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Blir denne uka .Bare lurer dette med turtall 3200 det er på 62 kansje mindre på 49?Tenkte kansje det blir for mye derfor høy temp. Fikk av oljefilter jeg fikk av Mark dette passer ikke for små gjenger. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Skippern av Marex'n velger å bruke den gamle propellen under "test" sjøsettingen. Har regnet litt på det og har kommet frem til at denne ikke er så gal. Vi får se hvordan den oppfører seg når vi sjøsetter den. Her følger et bilde av motoren "hengende" ned motorrommet. Hvis man ser nøye etter så legger man merke til innhugget som er foretatt i beddingen. Som dere ser så er Marex'n utstyrt med et meget romslig motorrom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Heisan syntes jeg ser ett oljefilter på nederstebilde på høyre side. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Meg igjen Heretter vil Lomatec bli levert med adapter til oljefilteret, installert over svinghjulet slik bilder. Bedre tilgjengelighet og fornuftig plassering i forhold plass. På bildet Lomatec LMD3 d14 27hk Redigert 28.September.2009 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Sånn adapter her eg lyst på og, kommer muligens i veien i motorrommet mitt slik filteret er idag, men ikkje verre enn at eg sager ut plass til det. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Det så mye bedre ut da bør en ikke tenke på att filter er i vegen nede i veggen. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Heisan syntes jeg ser ett oljefilter på nederstebilde på høyre side. Filteret står vinkelrett på motoren på babord side (venstre) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Ja det stemmer men syntes jeg ser ett på gulve til høyre he he Redigert 28.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Det er støpegods til påmontering av motorbraketter, ved eventuell avansert installasjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Hei igjen Hasla 26 er eneste bruker i Norge av lomatec som har for høy oljetemp, det har vært registrert et likt tilfelle i Tyskland. Jeg ligger kontinuerlig på 2900 rpm, da er oljetempe på ca 90 grader. Ved 2200-2400 på 75-85 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 JGH. Hold meg oppdatert på installasjonsfronten Skal se om jeg får ettersendt slike adaptere. Mottok i dag tidlig bill of loading fra Trans express i Oslo, hvor jeg ble informert om at STORT delelager var lastet på skipet og nå på vei til Oslo "harbour". Endelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Jeg syntes du bør spandere på ett stort julebord på oss som har Lomatec Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Mens jeg først nyter stillheten i huset så kan jeg vise dere et bilde av den nye 49 hk (lomatec LMD4 d 24) med TMC 345 hydraulisk. Også montert nye motorbraketter for å lette installasjonen bilde av samme motoren sett akter ifra. motoren i eske Håper det er greit jeg beveger meg litt fra Topic, bare å si ifra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Julebord for Lomatecere burde være oppnåelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Jeg må tilføye en liten ting. Hasla26 er allerede informert over "brølern" jeg utførte her om dagen. Tar det i kronologisk rekkefølge: Tok ut giver for oljetemperatur, denne skulle Hasla26 prøve (fra min LMD4 d32 85hk, installert i Comet 26) Neste dag skulle jeg tidlig opp for å ta en kunde med på prøvekjøring. Glemte selvfølgelig at det var et stort hull i oljekjøleren der giveren stod. Pratet for det meste om været og hvor dårlig det hadde vært i sommer, så la selvfølgelig ikke merke til kontrollpanelets dansende indikatorer. Fikk omsider etter noen få minutter øye på at diverse klokker ikke var som dem skulle være, nærmere 0 oljetrykk og høy oljetemp. Stoppet motor umiddelbart. tok opp motorlokket. Var vitne til et tilgriset motorrom med 4 liter olje i kjølesvinnet. Gråt ble tauet inn satte inn ny giver og fylte på olje. Alt i alt så gikk dette forunderligt bra, motoren virker ikke å ha tatt noe skade av dette i det hele tatt, går akkurat som før . Bortsett fra at jeg mest sannsynlig mistet en potensiell kjøper. Selvom vi sonderte motorrommet nøye før prøveturen så klarte jeg selvfølgelig å overse en manglende giver . Jeg er ikke direkte kjent for å være glemsk, men kan vel kanskje skylde på min glødende giver etter å vise frem motor og få meg en tur på bøljan blå. Redigert 28.September.2009 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Bra dette ble oppdaget og håper dette går i orden med min,og regner med att hvis ikke min motor blir ok så blir det ny.Og det gjelder garanti så lenge dette ble oppdaget før utløpstiden som går ut i Februar 10.Men har jo reklamasjons på denne en stund hvis jeg tolker loven riktig .Skal jo straks ta opp båten,men for prøve dette med adapter så for en se mulig ikke før til våren om dette forhåpentlig blir bra.Men da blir ny motor bytte tidlig til våren hvis ikke dette blir bra men for håpe det beste.Eller så må jeg handle raskt hvis forsatt feil ordne alt i år.Og da har jeg vært tåmodig lenge.Jeg håper dem andre blir fornøyd men sine motorer. Redigert 28.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.